{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du en problem?
  • #1   18. dec 2018 Honestly, så det ikke noget jeg nogensinde har kigget efter når jeg køber chokolade - og bliver nok heller ikke det der skal stoppe mig fra at købe det.


  • #2   18. dec 2018 Hvad hulan har chokolade med halal at gøre ? Er halal ikke en slagtemetode ? Og er der animalske produkter i chocolade ?

  • #4   18. dec 2018 jeg tænker fordi noget chokolade evt inderholder noget mælk?


  • #5   18. dec 2018 Men kan mælk så være halal - jeg kommer vist til at google og udvide min horisont lidt smiley


  • #6   18. dec 2018 hvilket er fra et dyr ?
    ved ikke om man går "so far out" med halal.

    lyder imo lidt latterligt at Halal certificere chokolade.
    men måske det for at de derved kan se 100% det må de godt spise ?


  • #7   18. dec 2018 Mette

    jeg må være svar skyldig xD var bare en tanke.


  • #9   18. dec 2018 Betyder halal ikke bare, at det er okay at spise?
    Lidt ligesom Kosher i jødedommen.

    Jeg er egentlig ligeglad - Så længe det ikke gør forholdene værre for landbrugsdyrene, så er jeg fuldkommen ligeglad.


  • #10   18. dec 2018 Jeg googlede lidt og blev egentlig ikke så meget klogere. Halal betyder åbenbart 'tilladt' men det meste man kan finde handler altså om slagtninger.

  • #11   18. dec 2018 70% af "Nationen" må jo vide, hvad det vil sige al den stund, at det giver dem problemer. Nu sagde jeg nok, at jeg var ligeglad. Det er også sandt nok, men Toblerone er vel blandt det dårligste chokolade, penge kan købe. Smager for sødt og syntetisk smiley

  • #12   18. dec 2018 Jeg går ikke op i halal men ved chokolade skyldes det osteløbe.

    man kan også få halal tandpasta, shampoo og makeup fx.


  • #13   18. dec 2018 I couldn't care less.
    Man må bede ligeså mange bønner over min mad, som man har lyst til...



  • #14   18. dec 2018 OK - så halal dækker over langt mere end blot slagtning. Jeg har ikke noget problem med halal. Mht halal slagtning sår er de kyllinger vi køber i supermarkedet jo halalslagtede og det samme gælder meget oksekød. Når jeg slagter kaniner foregår det ved at slå den i nakken med bagsiden af øksen og derefter hugge hovedet af den. Det er ikke så forskelligt fra den der foregår i slagtehusene der slagter halal. Som jeg oplever det så er det værste ubehag dyrene oplever er fastholdelsen og det er det samme uanset metode. Bortset fra hos grisene der ikke rigtigt oplever andet end at gå ind i en lille lukket boks. At nogen beder en bøn over maden tror jeg ikke skader maden så helt OK for mig.

  • #15   18. dec 2018 Jeg tvivler også på, at de 70 % overhovedet har sat sig ind i, hvad de svarer på. Mon ikke mange af dem bare læser halal, det har noget med islam at gøre, det kan vi ikke lide, det vil vi ikke have her til lands.

    Hvis chokoladen er god, så er det ikke noget, der stopper mig.


  • #17   18. dec 2018 I følge artiklen, er det bare chokolade velsignet af en Iman. Pudsig tanke.

    Synes de skulle ansætte præster for alle religioner til at stå på linie og give gas med velsignelser. Ville se sjovt ud. smiley


  • #18   18. dec 2018 Martin - og kunne sikkert fordre til masnge spændende samtaler i spisestuen smiley

  • #19   18. dec 2018 Hmm det har jeg aldrig tænkt over. Vidste ikke halal kom i andet end kød.

    Jeg forsøger på bedste vis at undgå halal kød, fordi jeg har læst mig til at halal kød finansiere dårlige ting.


  • #21   18. dec 2018 hvis en iman ber en bøn for min chokolade, gør det den ikke dårligere for mig. jeg kan godt spise den både med og uden halal certifikat. Jeg ville foretrække vi brugte vores kræfter på noget andet end at be en bøn til en fantasi figur - men livet har større bekymringer end hvad andre bruger deres tid og ressourcer på. faktum er jo, at det hverken skader mig eller går udover mig så pyt. jeg elsker Toblerone og vil stadig spise den smiley

  • #22   18. dec 2018 Alle de der Halal forskrækkede mennesker skulle da gå linen ud og fornægte alt der er halal....

    Vand fra hanen er halal. den luft vi alle indånder er halal.

    Halal betyder bare tilladt. Modsat Haram, der betyder ikke tilladt.


  • #23   18. dec 2018 hvad fanden har halal med chokolade at gøre

    troede at halal var slagtning

    man slagter vel ikke chokolade,man plukker div.kakao bønner,og laver vel mere eller mindre god chokolade

    nå,men keder man sig nytårsaften kan man vel altid tale om halal chokolade,det kan man få en herlig diskussion ud af


    elsker iøvrig toblerone,toms,sukrede romtoppe,tysk marcipan ect...


  • #24   18. dec 2018 Jeg kunne ikke være mere ligeglad ... tror jeg smiley

  • #26   18. dec 2018 Halal forskrækkede? Hmm nej det tror jeg ikke folk er.. Jeg tror bare ikke de vil finansiere ekstremister og islam, og da man jo ikke rigtig ved hvem der tjener penge på det så vil en del nok hellere lade være.

  • #27   18. dec 2018 Jeg er ret ligeglad om tingene er halal. Men jeg er til gengæld ikke ligeglad med hvordan de dyr jeg spiser, er blevet slagtet.

  • #28   18. dec 2018 Det rager mig langsomt, honestly.

  • #29   18. dec 2018 isabella


    har du måske ikke tænkt på,at det kunne være "agurketid" for ekstrabladet,når de laver en så tåbelig undersøgelse ,(der er i min optik ellers rigeligt at skrive om)

    Tænker på, Jonathan Sprang,i sit søndags show tit og ofte uddeler den omvendte Cawling pris for ligegyldig journalistik,til netop ekstrabladet


  • #31   18. dec 2018 Det er jeg utrolig ligeglad med.

    Som andre også er inde på, så betyder halal jo egentlig bare, at det er tilladt at spise, hvorimod ting som er haram er forbudte. Og det bliver vel halal ved at der bliver bedt en bøn. At der er nogen, som er bedt en bøn over min chokolade betyder nu ikke så meget. Det smager vel ens?


  • #32   18. dec 2018 batdogs


    jeps


  • #33   18. dec 2018 Jeg er ret ligeglad med om der er bedt til Allah, Gud eller andre, bare det smager godt smiley

  • #37   18. dec 2018 Ida, gider du godt lige dæmpe dig. Nu kan jeg nok ikke sove i nat smiley

  • #38   18. dec 2018 Anya har nu ret. Der er usikkerhed omkring finansieringen som er ganske grel at læse om. Jeg kan ikke huske det på stående men det er også organisationer jeg tager afstand fra som muslim. men jeg spiser heller ikke halal. så jeg er nok ikke den rette at spørge

  • #39   18. dec 2018 Er det ikke bare fake news i så fald? Ingen ved noget konkret, men en masse har hørt noget til situationen fabrikeret sladder. Kom med noget sandfærdigt og ikke al den gætten. Mange tak!

  • #41   18. dec 2018 Ida... man betaler som producent for at få et "mærke" der validerer at en fødevare er Halal...og det er de penge man er i tvivl om hvad finansierer - eller man er imod at det bruges til at finansiere udbredelsen af islam...

    Hvilket vel egentlig er lidt på samme måde som Svanemærket virker...man er bare mere enig i ideologien....


  • #43   18. dec 2018 Obster sagde det.

  • #45   18. dec 2018 Man får en vanskelig dag i supermarkedet, hvis man går alt for meget op i, hvad der ligger bag et hvert produkt. Børnearbejde, miljøgifte, generel forurening, dyrevelfærd mm

  • #46   18. dec 2018 Men nu snakker jeg ikke om danish Crowns overskud men de penge der bliver betalt for at få det halal mærke på produkterne. Dem må man intet vide om hvad finansiere. Så mest sandsynligt at det går til ting jeg ikke vil bidrage til personligt.

  • #52   18. dec 2018 ida frigo

    jo en lidt underlig debat,
    fordi jeg tænker stadig i halal chokolade baner

    hvor kommer halaen (forkert stavet) ind i chokoladen ??

    har lige spist 2 styks toms orange stænger,er chokoladen nu velsignet af allah ??
    eller er den stærkt forurenet ??,

    Den er selvfølgelig ikke bæredygtig ;;

    burde have dårlig samvittighed over 2 styks toms orangegrene,men jeg elsker dem


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #53   18. dec 2018 Sidst vi have debatten var folk slet ikke klar over at de som forbruger var med til at betale for mærket. Så måske man selv skulle sætte sig ind i det.

    Det er store beløb der går til feks WMF. Her er har man ingen mulighed for at få oplyst hvad de penge går til. Kritikken har jo ellers været at de står for noget vi ikke burde støtte.

    Enhver med den mindste fornuft burde tage afstand fra at religiøse organisationer skal finansieres igennem forbrugerne af fødevare.


  • #55   18. dec 2018 de penge de betaler går vel til matriale og produktion af mærkerne.

  • #56   18. dec 2018 Ja det er dem bla slagterier i DK betaler for at bruge mærket. om det er godt eller skidt er svært at gennemskue

    jeg beklager Ida jeg ikke kunne komme med et link straks. Det var planen at finde det når datteren sover. men du kan starte med det link og sige hvis du vil have mere senere

    umiddelbart har slagterier bekræftet. Jeg spurgte dem direkte efter en debat herinde. ingen ved vist rigtig hvad man støtter via det


  • #58   18. dec 2018 batdog nu er det jo ikke sådan at der er regler om at man ikke må deltage i en debat midt i sin dagligdag og derfor må links osv nogle gange vente. Det betyder ikke at folk ikke er inde i sagerne.

    hvis man forventer at alle skal vente med at svare indtil de kan sidde 110 % og dokumentere alle svar straks tror jeg dette forum er det forkerte sted at være


  • #60   18. dec 2018 sars ,var det ikke en halvabe af en art der blev spist af nogle lokale, som så spredte det?

  • #62   18. dec 2018 til emnet

    jeg er ret enig med Anya og jeg synes det er bekymrende at ingen rigtig ved hvad de støtter. wml står for mig som muslim ikke for noget jeg umiddelbart vil kædes sammen med. men jeg tror ikke man kan komme det nærmere for Saudi har jo penge og kan gøre alt... har de bevidst for nyligt på deres ambassade...


  • #64   18. dec 2018 helt ok batdog. Det var mig der overså det navn. Jeg havde planer om at finde mere senere men står lige med noget som kalder først.

  • #65   18. dec 2018 batdog


    ved det godt

    også RO chokolade,summerbird,og mange andre laver gode orangegrene.
    Men det helt store problem er

    at jeg ikke sådan lige bor i nærheden af div.chokolade fabrikanter,men til gengæld har en tobaks forretning,sikkert en der er velsignet af allah,som har tilbud på orangegrene.

    en lettelse at Allah,er ligeglad med orangegrene,så der er nok ikke gået halal eller hamam (hvad det nu hedder) i dem


  • #66   18. dec 2018 batdog - vildsvin og vaskebjørne smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #69   18. dec 2018 Batdog. Hvordan kan man så skrive man er ligeglad?. Du aner ikke hvad du som forbruger støtter. Pludselig er man ligeglad med at støtte et land som Saudi Arabien.

    Tænk hvis Danmark gjorde det samme.Alle økologiske danske produkter har et økonomisk mærke. For at få det skal der betales x antal kr til nynazister. De penge går så til at udbrede deres holdninger.

    Vil du/i så være ligeglade. Vel vil i da ej.


  • #70   18. dec 2018 Jeg er sådan set rimelig ligeglad med om det er halal-chokolade eller marabou chokolade - når det kommer til den slags, så køber jeg det bare.

  • #71   18. dec 2018 Batdog - ja og nu er der snak om rabies fordi vaskebjørne er begyndt at komme ind fra Tyskland, gad vide om der nu skal være et vaskebjørnshegn (med huller) oven på vildsvinehegnet smiley

  • #74   18. dec 2018 Hvis jeg køber en halalslagtet kylling, så støtter jeg en muslimsk organisation, som ingen her aner en skid om, med x antal ører. Uuh, bekymrende. I det forrige årti støttede jeg med mine skattekroner en mere eller mindre ulovlig krig i Irak. En krig, der kostede masser af civile(også børn) livet. Skal vi få lidt proportion på debatten?

  • #75   18. dec 2018 Bakker op?

    Næ jeg er bare ligeglad med hvem der har sagt hvad til min mad smiley


  • #78   18. dec 2018 elsker vaskebjørne,de er så nuttede.

    er ligeglad med om de "ødelægger"jylland,jeg bor på sjælland.

    så,batdog,nu vil jeg bestille 83 1/2 æske orangegrene hos toms,og så vil jeg blæse hul i bæredygtighed.Det lader jeg pt/her op til den "stundende højtid",være ligegyldig.

    Og i al den her snak,hvor blev så halal chokoladen af


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #81   18. dec 2018 Hvad f... har en tidligere krig med det her at gøre?. Det kan da ikke retfærdiggøre at man er med til at støtte religiøse tosser.

    Det korte af det lange er,at flere her ikke har/ser problemer i at støtte noget,hvor de ikke aner hvad pengene bliver brugt til.

    I alle andre sammenhænge vil man se anderledes på det.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #83   18. dec 2018 Bla bla bla. Du råber op om rettigheder for kvinder og homoseksuelle men kan ikke se problemet I at støtte det her?.

    Hvorfor tror du at det er umuligt at få overblik over hvad pengene går til. Hvorfor vil man ikke svare på kritikken.

    Er det ikke bekymrende i sig selv.


  • #84   18. dec 2018 Max
    Hvad har kvinder og homoseksuelle med det her at gøre?


  • #86   18. dec 2018 Nej, det vil jeg ikke spise

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #88   18. dec 2018 Søren. Det har med det at gøre at den organisation som får pengene går ind for dødsstraf af homoseksuelle og undertrykkelse af kvinder. Vi snakker Saudi Arabien.

    Min holdning er den samme uanset. Ingen religiøse eller politiske organisationer skal støttes igennem køb af fødevare.

    Jeres derimod?.


  • #92   18. dec 2018 Chokolade, sæt den indenfor rækkevidde og jeg er græsk katolsk ?! Ligeglad med et mærke bag på indpakningen.. Det rækker min afholdenhed ikke til.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #94   18. dec 2018 Selvfølgelig er det forbrugeren der betaler. Mange er jo desuden slet ikke beviste om det.

    Og jeg mangler stadig at få svar. Vil man finde det ok at DF fil penge af salg af dansk kød?. Det er der vil ikke noget galt i,så længe det ikke går til terror.

    Der ville lyde et ramaskrig fra de samme der slet ikke kan se problemet.


  • #95   18. dec 2018 Jeg har et lille spørgsmål til #87. Går den på 'jeg er havren', eller er det 'jeg har set en rigtig negermand'?

  • #96   18. dec 2018 hvor fanden er chokoladen henne ???

    herligt man kommer vidt omkring her på H.G.

    nu handler det om bøsser,vildsvine,bjørne,krige,homoseksuelle,danish crown,arla ect...



    ja batdog,det koste nok en formue at få tilsendt 2 orangegrene fra ham peter,jeg har ikke råd


  • #97   18. dec 2018 Oh nej tak da.
    Det kunne da rigtig ødelægge ens snæversynede sukkerhungrende smagsløg sådan en helt alm. tirsdag aften, med overspisning i chokoladekalendere købt uden hensyntagen til noget som helst ud over prisen på 5kr stykket fordi vi er midt i december...


  • #101   18. dec 2018 Batdog
    Beklager, men jeg har for tiden ikke adgang til stoffer, der kan gøre mig i stand til at udholde den form for kakofonisk monotoni smiley


  • #105   18. dec 2018 minder mig om at dem fra vigo hverken kunne finde den ene eller anden af de chokolader jeg bestilte smiley

  • #106   18. dec 2018 altså man kan vel bare lade være med at købe halal i div forretninger og i supermarkeder der handler med det.

    Hvor svært kan det være.

    og er der "lyst en halal velsignelse",over et stykke chokolade,så vil jeg personligt bare sig "and so what".

    Og når alt kommer til alt,så har vi jo snart valg,og så er det vel op til en selv,om man skal have noget mere halal eller er.


  • #108   18. dec 2018 ja jeg har den vildeste lyst til chokolade og har ikke engang en chokolade-kalender jeg kan overfalde smiley

  • #110   18. dec 2018 butik ja, kiosk ikke så meget, mens det er sådan en jallah jallah kiosk hvor alting er vildt dyrt, det er jeg for nærrig til smiley

  • #111   18. dec 2018 gad vide om deres chokolade er hallal *hmmm*

  • #113   18. dec 2018 Ifølge Kristelig Dagblad betaler hvert slagteri ca 25.000 kroner. Årsagen er, at dele af kødet importeres til Saudi Arabien, der vil sikre sig, at kødet er slagtet korrekt iflg deres tro.

    https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/saudiske-konservative-kontrollerer-dansk-halalk%C3%B8d

    Slagterierne mener, at de blot certificerer og at pengene går til det alene, men man ved det ikke med sikkerhed.

    Lidt om Muslim World League

    De er grenen Wahhabbisme. Det er den mest fundamentalistiske gren af Islam, og Saudi Arabiens regler hviler på Wahhabbisme. MWL arbejder for at fremme denne type Islam verden over. Følgerne går blandt andet ind for den fysiske afstraffelse, som vi ser nu og da i Saudi Arabien - hvor folk får pisk og det der er værre.... Øje for øje...

    Trac har dem på terrorlisten og på listen for radikal Islam - https://www.trackingterrorism.org/group/world-muslim-league

    De udtaler sig nu og da i muslimske kredse, og de er konservative i deres holdninger, synes jeg - og mange andre.Desuden kan jeg slet ikke lide deres måde at behandle Ahmadiyya som er en gren af Islam, som de lægger for voldsom had og kalder vantro. De er også imod Sufierne, som er verdens skønneste muslimer (prøv at google dem), og deres mål er at "udrense" Islam for alle sådan nogle som dem (og mig vil jeg tro), der har taget helt fejl, fordi kun EN tolkning af Islam er korrekt.....DERES!

    Man kan finde dem her, hvis man vil direkte til kilden - https://themwl.org/en/homepage

    Mennesker, der mener at have eneret på SANDHEDEN, er altid farlige i min optik, og især i kombination med religion.

    Som muslim tager jeg af rigtig mange grunde afstand fra MWL, og jeg synes DK skulle finde en anden ordning for halal.

    Men pengene taler smiley Pyt med at Fatima i Saudi Arabien skal stenes, fordi hun ikke kunne finde to vidner på sin voldtægt, fordi hendes ene vidne ikke dur, fordi det er en kvinde... og Fatima, som allerede er krænket, derfor dømmes for utroskab, der straffes med stening eller pisk, ofte 200 slag - dvs det dør hun af... allahs vilje råber wahhabisterne så.... Men pyt med det - for vi importerer og importerer, og bare vi kan tjene nogle af de rige saudiers oliepenge, så er Fatima ikke så skide vigtig...

    Og ja vi burde sgu alle sammen boycotte slagterierne på den baggrund og kræve en ændring, hvis vi virkelig mener noget ved alle vores forsvar for alt fra ytringsfrihed, ligestilling, kønsdebatter, metoo, homoers rettigheder til kvinders rettigheder og lighed for loven. Gør jeg det så selv? Nej. Men jeg overvejer det. Opgaven virker bare enorm for mig pt, og det tror jeg desværre den gør for de fleste smiley Det er jeg flov over, for jeg vil ikke støtte dem!

    Men der er ikke meget "fairtrade" over det der sker. Vi kan så bare trøste os med, at de penge de får er peanuts i sammenligning med det de allerede ejer.... men det hjælper ikke Fatima....

    Så ja... jeg "glemmer" dem helst, for jeg spiser kød selvom jeg ikke spiser halal. Men hver gang jeg mindes om dem, så vender det sig i mig på flere planer

    Og nu skal de også blandes ind i chokolade....
    Den debat her sætter fornyet lys på min snak om at droppe kød - igen.

    Så hvis nogle vil være vegetar - og slank smiley - kan man læse lidt om Abd al-Wahhab og hans venner her. Det er deres tankegang MWL gerne ser udbredt til hele verden..... Herligt... eller... ja...

    https://www.religion.dk/viden/det-vigtigste-vide-om-wahhabismen




  • #114   18. dec 2018 Jeg er bedøvende ligeglad, om der så er bedt en muslimsk bøn, en jødisk, en kristen, en satanistisk eller hvad pokker der nu er bedt. Det ændre jo ikke på smagen, og er jo ikke sådan at man pludselig bliver mulsim, jøde, satanist osv smiley

    Herhjemme er der regler på f.eks halalslagtning, og derfor er jeg også bedøvende ligeglad med at spise halalslagtet kød.


  • #116   18. dec 2018 Rikke: Jeg er også ligeglad med at spise kød som en har sagt noget til uanset hvad... Og problemet med MWL er også meget større end halal. Det handler om import og penge.

    Men hvis man er i tvivl om det ændrer sig og hvem der har bukserne på, så har jeg kun to ord at sige: Jamal Khashoggi

    Desværre...


  • #117   18. dec 2018 Ang Nationen: hvis man surfer lidt rundt derinde, så er deres kvindesyn da ikke meget bedre end MWLs så jeg ville faktisk have troet de bakkede dem op.....

    Det er de mest utrolige grimme kommentarer der kommer på Nationen om kvinder! Prøv at tjekke det ud, hvis I ikke har set det

    Men det er lidt en anden debat - sorry TS


  • #118   18. dec 2018 Det danske kongehus har da sagt god for Saudi Arabien. Så må den danske højrefløj da også gøre det. Mig bekendt er stort set ingen på højrefløjen republikanere

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #120   18. dec 2018 Det giver ingen mening overhovedet. Smagen er ikke anderledes,så kan jeg godt støtte et af de værste samfund i verden.

    Vi har været med i en krig. Altså kan jeg godt bidrage til noget jeg ellers tager afstand fra.


  • #121   18. dec 2018 Tror jeg vil gå ned og bede Fadervor for alt kødet, så er det ikke hallal mere smiley

  • #123   18. dec 2018 enig batdog jeg lærte for alvor om deres skæbne i Pakistan fra min mands familie:( det er ganske grusomt og mildest talt etnisk religiøs udrensning...

    og ja det er forhåbentlig bare løn... men hvis du finder ud af mere så sig til. Der er mange blandt vores venner der er kede af at støtte dem


  • #124   18. dec 2018 " Ifølge Landbrug og Fødevarer betaler de tre danske kyllingeslagterier skønsmæssigt tilsammen omkring 25.000 kroner om året til Muslim World League for godkendelsen af eksporten til Saudi-Arabien."

    Det var dælme da en billig ordning!!

    Jeg tror sgu det bliver svært at finansiere noget som helst terror med de håndører der. MÅSKE, det faktisk går til at opretholde selve mærkningen?


  • #125   18. dec 2018 hahaha frk jensen din rebel! Jeg vil med og det skal være i en demo for Fatima og hendes lige!

  • #126   18. dec 2018 Batdog - det gider jeg ikke smiley Er gået om til min veninde og få styret mine hunde-abstinenser smiley

    profilbillede
  • #127   18. dec 2018 Ja det håber jeg ch.... men ingen ved det helt og det er et problem

  • #128   18. dec 2018 frk jensen aslan er mit oprør mod mwl på daglig basis. De mener hunde er urene.... ha!

  • #129   18. dec 2018 Jo... Men man kan måske få en fornemmelse ad omveje ved at spørge andre "institutioner" hvad deres mærkningsordning koster at køre.

    25.000 virker helt vildt billigt.
    Jeg går ud fra at slagteriet betaler Imamen, ellers er det da en voldsom negativ indkomst de har på det projekt.


  • #131   18. dec 2018 KÆFT, hvor er jeg glad for at der ligger to pakker Anthon Berg ude i slikkassen... Tarvelig tråd!

    Hvis I vil, så kan jeg godt finde en kristen bøn på nettet og læse for dem inden jeg dykker - bare lige for at få balance i det?



  • #132   18. dec 2018 Jeg har både diverse chokolade, f.eks en del fra summerbird, mmmmm. Og så har jeg friskkogte klejner, og hjemmelavede brunkager og chokoladespecier, det var vist godt jeg nåede at tabe 3 kg inden jul smiley

  • #133   18. dec 2018 ch er det ikke 6700 imamen får? Jeg kan huske forkert men der stod vist noget i artiklen ?

    rettelse. det er 6700 per slagteri om året. I alt ca 25000 kr

    Ja det er et lille beløb men hvad ellers betaler vi mon til dem? halal er jo mere end kød...

    var det ikke også dem der købte vores vaccineprogram?


  • #134   18. dec 2018 Jeg har lige bagt rugbrød. Sådan et par lune skiver med rigtig lurpak, så kan i stoppe chokoladen op, hvor farven i forvejen matcher smiley

  • #135   18. dec 2018 Det gjorde jeg jo i går, Søren - så er det ikke så hamrende spændende i dag, jo...

    Så chokolade it is....

    Eller andet godt....


  • #136   18. dec 2018 Aslan - man kan næppe konkludere at man støtter terrorister med det beløb, der gives der.
    Heller ikke selvom det gives i andre forbindelse, det er jo ikke gratis at køre en mærkningsordning.



  • #137   18. dec 2018 Jeg har så heller ikke chokolade i huset. Finsk lakrids, måske.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #138   18. dec 2018 Selvfølgelig er det ikke småpenge. Der er jo både godkendelse,pr x antal tons mm. En kæmpe forretning.

    Hvorfor prøve at bagalisere det?. Hvis man ikke har problemer med at støtte den tankegang,er det jo sådan det er. For det er det man gør.



  • #139   18. dec 2018 Max, så må du lige finde noget dokumentation frem.

    Præcis hvor mange penge går potentielt til slemme foreninger i Saudi Arabien, hvis det ikke er det tal, der skrives i linket?


  • #141   18. dec 2018 aslan

    et godt indslag,lærigt

    MEN hvorfor skal det gå ud over min chokolade.

    Jeg bliver aldrig vegetar,MEN jeg har aldrig spist halal slagtet kød,og kommer aldrig til at gøre det.

    for mit vedkommende har det intet med religion at gøre,men udelukkende den måde,jeg har hørt,dyret bliver slagtet på.

    Ved udemærket godt at danske dyrs slagtning ikke altid er lige humant,men den slagtning er jo ikke en religiøs "ofring" eller en trosretning. Det er "bare" en ofring,og det er så uanset om "ofringen" er økologisk eller ej

    en "kristen bøn" vil heller ikke hjælpe,da jeg er udmeldt af folkekirken


  • #143   18. dec 2018 Vibeke alle industrikyllinger i DK er halalslagtet...

    Forskellen på det og på en ikke-halalslagtet er bønnen, der hænger på en væg i slagteriet....

    Halalslagtning på danske slagterier er ikke inhumane...

    Til gengæld kan tiden op til godt være det - hvilket i øvrigt er haram... Ærgerligt at det reguleres i mindre grad.... (og er ganske lovligt i DK)


  • #145   18. dec 2018 Jeg tror ikke på, at der findes humane slagtninger, men jeg er jo også sådan én hellig veganer-type, så... smiley



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #146   18. dec 2018 Men der er jo ingen overblik. Novozymes vil feks ikke fortælle hvad de betaler. Slagterierne har flere udgifter som jeg også har skrevet. Der er ingen der er klar over hvor meget og til hvad. Vi snakker Saudi Arabien. Et er sikkert og det er at det ikke er håndører.

    Men vi er forskellige. I har modsat mig,ikke noget problem med at støtte et af det værste land i verden, når i handler. I støtter op om at den form for menneskesyn skal udbredes.





  • #147   18. dec 2018 batdog

    ok så blev jeg så meget klogere

    tror mig jeg spiser altså rigtig rigtig god chokolade.selvfølgelig gør jeg det ligeså mine børn.

    men denne snik snak om det ene eller andet er god,fik mig til tasterne i en lille form for provokation.

    Tror ikke en døjt om den snak om halal chokolade.tror bare på at der er god/fin chokolade,og mindre ditto. Og,som du selv skrev,en ordentlig dyrkning,og ordentlige levevilkår,for plukkerne.

    bla.derfor køber jeg ALDRIG syd afrikansk vin,har set et par udsendelser,om levevilkårene for vinplukkerne ,og de har det ikke godt


  • #149   18. dec 2018 Max du støtter dem jo også... eller har du ikke Iæst tråden ?



  • #150   18. dec 2018 Max - Og vi støtter også al qaida ikke?

    og russerne..

    og nazisterne..

    eller noget.


  • #151   19. dec 2018 Nu har vi et rimelig fornuftigt udvalg af chokolade i huset lige p.t., men jeg kan simpelthen ikke finde et stykke med det famøse mærke?

    Jeg føler helt klart også at jeg er på sikker grund her; skulle noget af det chokolade jeg har brugt til nytårkonfekten være halal, har jeg personligt haramiseret det godt og grundigt med rigelig tilsætning af cognac, cointreau og whiskey!

    Skulle der være sluppet et par ører afsted til en eller anden slem organisation, er det ikke noget jeg kommer til at ligge vågen over. De skal jo også mærke at det er jul...


  • #152   19. dec 2018 hahaha haramiseret! det skal føjes til min ordbog Kim



Kommentér på:
Har du en problem?

Annonce