{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

Tag stilling- Organdonation. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille bøn til jer allesammen, hvis I ikke allerede har taget stilling, så brug 2 minutter på at gøre det nu. Vi kan alle pludselig få brug for et nyt organ, det kan pludselig være vores kære der står og skal have nyt organ.

Det tager 2 minutter at udfylde på sundhed.dk.

Hvis I har lyst, må I meget gerne klikke ind på min profil på Fb, og dele det offentlige opslag jeg har lavet om det, så budskabet kan komme ud til så mange som muligt smiley

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156060599451931&set=a.10152105842376931&type=3&theater&notif_t=feedback_reaction_generic&notif_id=1548791176997167

TAK til alle jer der har taget stilling, og jer som gør det lige om lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tag stilling- Organdonation.
  • #1   29. jan 2019 Jeg har delt, og er selvfølgelig organdonor smiley

  • #2   29. jan 2019 Jeg har faktisk aldrig fået det registreret, selvom jeg flere gange har tænkt det og også ved hvor meget jeg vil tillade. Men nu er det gjort - tak for reminder smiley

  • #4   29. jan 2019 Erika: Det var da så lidt. Undersøgelser viser jo at rigtig mange faktisk gerne vil være organdonor, men det er bare ikke særlig mange der får sig tilmeldt.

    For mig er det vigtige at man tager stilling, om man så vil være donor eller ej er folks helt eget valg smiley

    Jeg har som skrevet i opslaget på FB selv været tilmeldt som donor siden jeg var 18, og det var inden jeg blev syg. Nu ved jeg jo at min lever i hvert fald ikke kan bruges, og ved ikke om de andre organer kan bruges pga den medicin jeg nu får. Men jeg har taget stilling, og så må lægerne jo vurdere om jeg kan bruges, hvis den dag skulle komme smiley


  • #5   29. jan 2019 Siden jeg var 18 er der givet tilladelse til det - ingen god undskyldning for ikke at tage stilling.

  • #6   29. jan 2019 Det er selvfølgelig gjort for længst smiley Men godt at skabe fokus på det smiley

  • #7   29. jan 2019 Jeg synes det er vildt, at en krop kan redde 5+ menneskers liv, og forøge livskvaliteten, hos over 50 mennesker, i form af hornhinder, hud, sener, knogler, og en helt masse andet.
    Det bliver brugt rigtig meget, uden mange er klar over det, tror jeg ... Jeg vidste ikke, at man brugte donorvæv til fx. rygoperationer. Det er fantastisk synes jeg.

    Jeg har også været registreret siden jeg var 18. Dengang man skulle sende ens tilmeldelse ind per post.

    I dag kan det ikke blive nemmere, at tilmelde sig. Nu skal vi så bare have alle til som minimum at tage stilling, og allerhelst så også registrere sig smiley

    Så godt tiltag smiley


  • #8   29. jan 2019 Sanne : Det er så vildt, og det er i min optik den største gave man overhovedet kan give andre mennesker.
    Og jeg syntes det er så uendelig trist , at der stadig i dag er folk der dør fordi der er mangel på organer, og der ganske enkelt ikke når at dukke et op i tide.

    Og det er nemlig så vigtig en sag, også fordi der er så mange der gerne vil være organdonor, men som bare aldrig får sig tilmeldt. Det tager jo virkelig ikke mere end 2 minutter lige at tilmelde sig inde på sundhed.dk. Jeg blev i sin tid også tilmeldt ved at sende med posten smiley


  • #9   29. jan 2019 Det er mange år siden, jeg tilmeldte mig det. Det var endda noget papir man sendte med posten. smiley

    I øvrigt, da nogen reklamerede for et eller andet ligegyldigt omkring fyrværkeri (:-p), der så jeg, at nogen har foreslået, at når man blev 18 år, så blev man automatisk doner, medmindre man aktivt sagde nej til at være donor.

    Det synes jeg var et klogt forslag, blandt en masse andre ligegyldige forslag.. smiley


  • #10   29. jan 2019 Martin : Jeg støttede også det forslag, og syntes det ville være SÅ fint. Netop fordi de fleste rent faktisk gerne vil være organdonor, men bare aldrig får tilmeldt sig. De få der så ikke ønsker at være organdonor, de kan melde sig fra smiley

  • #11   29. jan 2019 Jeg har været tilmeldt i mange år.
    Men jeg tror nu ikke, at de kan bruge nogle af mine organer.
    Hvis ikke, så har jeg doneret min krop til forskning.

    Og når nu i alligevel er inde på sundhed. dk, vil jeg anbefale jer til også at underskrive et behandlingstestamente, så det er jer selv der bestemmer over jeres egen krop, hvis der skulle ske et eller andet


  • #12   30. jan 2019 Jeg ville så gerne, men kan desværre ikke bruges. De vil heller ikke ha mit blod, så føler mig ærlig talt fuldstændig ubrugelig.

  • #13   30. jan 2019 Iben. Du kan jo altid tilmelde dig, så tager lægerne jo stilling til det hvis den dag kommer. Jeg kan heller ikke være bloddonor, og min lever kan som sagt ikke bruges da jeg har en leversygdom .

    Min medicin kan også påvirke nyrene osv, så om de kan bruges hvis den dag kommer aner jeg ikke, men det lader jeg være op til lægerne smiley

    Måske der er kommet ny viden den dag vi skal herfra, og vores organer så kan bruges alligevel smiley


  • #16   30. jan 2019 Jeg meldte mig som organdonor den dag jeg fyldte 18 smiley Det gamle donorkort, jeg stadig render rundt med i pungen er fra 1991 smiley

  • #19   30. jan 2019 Jeg har taget stilling.

    Det har mine to gamle forældre også. De har fravalgt organdonation, og har i stedet valgt at donere deres legemer til videnskaben. Jeg har stor respekt for deres beslutning.


  • #20   30. jan 2019 Tak Rikke, det vidste jeg ikke. Jeg vil fluks tilmelde mig.

  • #21   30. jan 2019 Hvor er det dejligt at se nogen stykker der får taget stilling smiley Syntes det er så frygteligt at der hvert år er folk der dør, fordi de ikke når at få et organ. Og især når undersøgelser nu netop viser at de fleste faktisk gerne vil være donor, men bare ikke har fået det registreret.

    Og tak til jer der har delt mit opslag, jeg håber at kunne få mange flere til at dele mit opslag, da det er SÅ vigtig en sag, og noget der kan ramme alle. Syntes faktisk det er lidt skræmmende at folks brokopslag over butikker deles meget mere flittigt, da det ligesom ikke handler om liv/død, som organdonation jo faktisk gør.


  • #22   30. jan 2019 Tog stilling - både til organdonation og genoplivning osv. - for mange år siden efter en frugtesløs samtale med min mor (så det er vel 25 år siden).
    Jeg kunne slet ikke komme igennem med mine ønsker - både i forhold til at blive holdt kunstigt i live, blive genoplivet og organdonation - så derfor valgte jeg at tage stilling til organdonation og oprette livstestamente (nu hedder det vist behandlingstestamente), så min mor ikke havde noget at skulle have sagt.


  • #24   30. jan 2019 Jeg har taget stilling og har valgt ikke at tage stilling.
    Det må min mand gøre - det er ham, der skal leve med tanken bagefter, så det må han beslutte.

    Tvungen tilmelding er jeg ikke tilhænger af.


  • #25   30. jan 2019 Det virker jo tydeligvis ikke fint som det er nu, eftersom de fleste ikke får udfylft formularen, selvom de rent faktisk gerne ville være donor.

    Om folk vælger at være donor eller ej, er for mig egentlig ligegyldigt, det vigtige for mig er at tage stilling smiley


  • #27   30. jan 2019 I samme omgang kan jeg da nævne at der er en underskriftsindsamling på vej til folketinget for at folk er registreret organdoner fra fødslen automatisk, og skal foretage et aktivt fravalg. https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00410

  • #29   30. jan 2019 Maj-Britt - tak. Meget spændende læsning, omend meget sørgelig.

  • #31   30. jan 2019 Egentlig interessant at man aktivt skal melde sig som organdonor, samtidig med at man aktivt skal melde fra til folkekirken.

    Jeg har forlængst gjort begge dele, og arbejder nu flittigt på at der bliver så meget at donere som muligt smiley


  • #33   30. jan 2019 Jeg fik først tilmeldt mig sidste år. Det tog 5min på mobilen smiley
    Jeg ved ikke hvorfor jeg forestillede mig at det skulle være så besværligt. Og jeg har ellers været bloddoner i en del år smiley


  • #35   30. jan 2019 Når undersøgelser siger at de fleste faktisk gerne vil være donor, men få personer får sig tilmeldt, så tror jeg det handler om at folk ikke får taget sig sammen til at få det gjort.

    Jeg har krydset af at min familie IKKE skal have det sidste ord, jeg vil være donor hvis altså mine organer kan bruges. Det skal min familie eller mand overhovedet ikke bestemme, det er min krop.

    Jeg ved selv hvor lykkelig jeg ville blive, hvis jeg selv eller en af mine kære en dag har brug for et nyt organ, og der så faktisk er et til os. Og den gave vil jeg gerne kunne give andre, hvis uheldet skulle være ude for mig smiley

    Jeg vil også respektere hvad min mand og familie har valgt, uanset om de vil være donor eller ej.


  • #36   30. jan 2019 man skulle måske vende den om, og sige at man aktivt skal tilvælge om man er interesseret i at modtage donororganer, og så gøre det klart at det samtidig er et tilvalg af at man selv vil gøre det samme for andre, som man er villig til at lade dem gøre for En selv?

  • #38   30. jan 2019 Husk at tage stilling er ikke nødvendigvis at trykke ja.. At trykke nej er også at tage stilling.

  • #39   30. jan 2019 Det er da også skrevet flere gange i tråden, at jeg er ligeglad med hvad folk vælger, det vigtige er bare at tage stilling.

    Men folk argumenterer jo selvfølgelig for DERES valg, det er jo helt naturligt smiley


  • #40   30. jan 2019 Om folk trykker ja, nej eller delvis er jo sagen uvedkommende.

    Derfor også ærgerligt at politikkerne ikke rigtigt tager det seriøst, når der endelig kommer noget med lidt kød på.

    Tror egentligt, at det vigtigste er at man tager stilling til, om familien har noget at skulle have sagt, for det er nok det mest kringlede punkt.


  • #41   30. jan 2019 Martin : Er igen helt enig, tag stilling, og dernæst tag stilling til om din familie skal have det sidste ord eller ej.

    Optimalt ville alle være organdonor, men sådan er virkeligheden ikke, og det er også helt okay at træffe det valg man gør, bare man får det truffet.

    En af dem der har delt mit opslag på facebook, har fået ny lever 2 gange, første gang delte hun en lever med et lille barn på 8 år, men deres halve lever fungerede desværre ikke for nogen af dem, hun var heldig at få en ny, den lille dreng overlevede desværre ikke smiley
    Jeg syntes det er så uendelig trist med dem der dør, fordi der ikke når at komme et nyt organ, hvis flere af dem der rent faktisk gerne ville være donor fik sig registreret, kunne dødstallet nedbringes .


  • #42   31. jan 2019 Jeg gjorde det også da jeg blev 18. Ærlig mener jeg det blev sendt med posten da jeg blev 18?
    Jeg donerer også det hele. Skal ikke ned i jorden og rodne, og skal ikke bruge kroppen når jeg er væk. De må tage hvad de kan bruge og brænde resten.


  • #43   2. feb 2019 Jeg render også rundt med mit donorkort, fra 1991, hvor jeg tilmeldte mig som donor smiley

    Kom til at tænke på, om man måske skulle kontrollere, at jeg stadig står tilmeldt ? Og om der er mere, som jeg skal tage stilling til, nu hvor det er så mange år siden at jeg tilmeldte mig ?
    Nogen der ved, hvor jeg finder donorregisteret ? (Ja, ja, jeg kan google det, men dte er lettere at spørge herinde smiley )


  • #44   2. feb 2019 Ann-Marie: Du kan finde alle oplysninger i din E-journal og også ændre i dem smiley

    https://www.sundhed.dk/borger/min-side/mine-registreringer/organdonation/


  • #45   2. feb 2019 Tak Sanne smiley
    Det må jeg straks ind og kigge på smiley


  • #46   2. feb 2019 Jeg er heldigvis stadig registreret som organdonor, og min familie har ikke ret til at blande sig.
    Så alt er som det skal være smiley


  • #47   2. feb 2019 #44
    Tak for linket!

    Jeg stod af en eller anden grund forkert registreret, så det var rigtig fint at få checket!


Kommentér på:
Tag stilling- Organdonation.

Annonce