{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.184 visninger | Oprettet:

Universitetsundersøgelse om kæledyr {{forumTopicSubject}}





HAR DU NOGENSINDE HAFT ET KÆLEDYR?

(Hund, kat, hest, kanin, skildpadde, marsvin, hamster eller andet)


Så vil vi meget gerne have din hjælp til en undersøgelse! Vi er en gruppe psykologistuderende fra Aalborg Universitet, som er i gang med vores 4. semesterprojekt, der omhandler menneskers forhold til sig selv og deres kæledyr. Undersøgelsen handler om, hvordan du knytter dig til dit kæledyr, samt hvordan du er overfor dig selv, når du har det svært.

Undersøgelsen går ud på at besvare et spørgeskema, der tager 10-15 minutter. Din besvarelse er udelukkende baseret på dine egne erfaringer og holdninger og vil naturligvis være anonym.

Krav for deltagelse:
• Du er 18 år eller derover
• Du har eller har haft et kæledyr før

Har du spørgsmål til undersøgelsen er du velkommen til at kontakte Julie på mail:
jbehrm17@student.aau.dk

På forhånd tak for din hjælp!


Kopier følgende link til din browser:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=JKAG8JCPL63K




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Universitetsundersøgelse om kæledyr
  • #1   13. apr 2019 Er besvaret smiley

  • #2   13. apr 2019 Besvaret. Held og lykke med projektet smiley

  • #3   13. apr 2019 Bevsaret smiley

  • #5   13. apr 2019 Besvaret.
    Spændende projekt.


  • #6   13. apr 2019 Besvaret, men syntes det handler mere om selvværd end kæledyr

  • #7   13. apr 2019 Besvaret.
    Men hvorfor alle de spørgsmål som intet har med kæledyr at gøre?


  • #8   13. apr 2019 Sofia, nu er der jo forskellige måder at være nedtrykt og føle modgang på.
    Jeg tænker personligt tit, når jeg føler at universet vænner sig imod mig, på, at jeg ikke er den eneste, der har det svært.
    Men jeg har heller ikke depression, så det handler nok om, hvor stort et overskud man har i situationen.
    Jeg tænkte egentlig slet ikke at mange af spørgsmålene handlede om hvor vidt jeg tænker på at andre også har det svært. Jeg synes det handlede om flere aspekter af det at føle modgang og være nedtrykt. Min tanke var at det var da et lidt trist emne at skulle beskæftige sig med, men det er jo forskelligt hvad vi finder interessant:)


  • #9   13. apr 2019 Det lyder måske sært, men det spørgeskema forekom mig at have en snert af manipulation over sig..

  • #10   13. apr 2019 Ville gerne høre den brugte problemformulering...

  • #11   13. apr 2019 Besvaret smiley jeg havde noget bøvl med fejlmeddelelser om at linket ikke virkede, så jeg håber, at min besvarelse gik igennem.

  • #12   13. apr 2019 Svarede på en del af spørgsmålene, men syntes ikke at det handlede om kæledyr, så jeg hoppede af igen, mange underlige og næsten ens spørgsmål.


  • #15   13. apr 2019 I psykiatrien har jeg svaret på en del lign. skemaer, og det er sådan spørgsmålene ofte er lavet.
    Og deres spørgeskemaer er vildt lange, og spørgsmålene giver ofte ikke mening, i forhold til mig, men giver så måske mening, i forhold til en af landets andre patienter, der udfylder samme skema ...
    Tilsammen kan de score hvordan man fx. ligger i forhold til forskellige problematikker fra personlighedsforstyrrelse, stofmisbrug, angstproblematik, depression, hallucinationer etc. ud fra det samme skema, og inden for samme hovedproblematikker (ved mig Kompleks PTSD).
    Svarene der kommer tilbage er i DEN grad brugbare, i hvert tilfælde for de tests jeg har deltaget i. Så jeg har ikke brugt så meget energi på at undersøge, hvordan de skemaer virker.

    Dette spørgeskema må afdække noget i forhold til fx. depression og kæledyr ... skulle man tro ...

    Hvordan de her skemaer virker .. aner jeg ikke, men de scorer vist de krydser man sætter.
    Jeg har ikke sat mig ind i hvorfor, men det er noget med nogle point man kan score svarene på, og så tælle dem sammen til sidst. Derfor bedes man også bruge tid på, at læse svarene ordentligt.
    Der er også testdele, i de tests jeg udfylder, hvor man skal svare uden at tænke over det ... Men så er det angivet.
    Denne måde at lave spørgeskemaer på bruges også i personlighedstests fx. empatitests etc.
    Hvilket kan forklare hvorfor det kan have været nødvendigt direkte at oversætte et amerikansk spørgeskema, hvis svarene skal bruges internationalt smiley

    Og ja de konstante "gentagelser", dog med nuancer, hvis man læser dem ordentligt inden man svarer, er typisk for den slags undersøgelser, og de bliver hurtigt irriterende smiley

    Jeg er også interesseret i, hvis TS vil svare på nogle af spørgsmålene, af ren nysgerrighed smiley


  • #16   13. apr 2019 For mig var det ikke moraliserende, det er mere den fornemmelse af, at man testes på noget ukendt og ens besvarelser læses på en anden måde end man tror.
    Sådan noget får jeg creeps af.


  • #17   13. apr 2019 Jeg tænker at de mange spørgsmål om én selv, handler om at det sættes op imod hvordan man har det sammen med og ser sit kæledyr.

    For mig giver det fin mening, at mange af spørgsmålene er det samme, bare med en nuance. Når man tager personlighedstests i forbindelse med arbejde, er spørgsmålene sat lige sådan op - jeg tænker at det er fordi nogle af de mere kloge kan gennemskue svarene, selvom de ikke giver mening for os andre, som ikke aner en dyt om emnet smiley


  • #19   13. apr 2019 Opgav også undervej. Følelsen af en skjult agenda bryder jeg mig ikke om.

    Held og lykke med projektet!


  • #21   13. apr 2019 Har det som #12 og #19, så jeg færdiggjorde ikke undersøgelsen.
    Der ligger noget anden nedenunder og handler ikke om det at have kæledyr.
    Alle de ens spørgsmål, der tridobbelttjekker, det vil jeg ikke være med til.


  • #22   14. apr 2019 Jeg havde ingen problemer med at besvare spørgsmålene, hverken moralsk, fornufts-, eller følelsesmæssigt.
    Som det tydeligt fremgår er det en undersøgelse til brug i psykologi og derfor fokuseret på menneskers adfærd, reaktioner og følelser – i dette tilfælde sammenstillet med relationer til kæledyr.
    Den efter nogles opfattelse "manglende" variation i spørgsmålene er (som flere også nævner) for at få så mange nuancer frem i svarene som muligt.
    Til andre tider ser man brok over, at spørgeskemaer er for overfladiske og mangler svarmuligheder.
    Jeg synes det både giver fin mening og lyder spændende.
    Ønsker held og lykke med projektet smiley


  • #27   14. apr 2019 Alle jer der bliver lidt mistænkelige over strukturen på undersøgelsen: det er nu meget normal struktur for en undersøgelse i det felt.
    Da jeg skulle screenes for en potentiel spiseforstyrrelse for nogle år siden var det præcis det samme. Andre har også nævnt det, det er slet ikke så farligt, og "fuld af bagtanker", eller hvad I nu tænker smiley Det er fordi man ønsker at få så grundigt og korrekt et svar. Nogle løber igennem sådan et spørgeskema og svarer "det korrekte" (man er påvirket af normer), derfor får man mange nuancerede spg om det samme. Måske svarer man slet ikke det samme pga en nuance i formuleringen, og det er jo netop det, der er interessant, når det handler om "studier af tanker".
    Man kan sige spørgeskemaet faktisk er for kort, fordi folk er i stand til at huske tidligere spg og dermed kan påvirkes af deres tidligere svar. Noge af de spørgeskemaer, jeg besvarede dengang, varede op imod en halv time at besvare, så bliver det først svært at huske hvad man svarede sidste gang smiley Til gengæld bliver resultatet bedre:)

    Det er aht. validiteten i det, man finer ud af med spørgeskemaet, at det er sat sådan op.


  • #30   14. apr 2019 Min følelse ved spørgeskemaet har intet at gøre med de mange "gentagelser".
    Det er jo almindeligt brugt.

    Det kommer et andet sted fra.

    Den samme fornemmelse man får når man løber ind i en behandler, der anvender TERM-modellen, eksempelvis.
    Inden for mit eget fag vælter det med den type kommunikation og min radar er ret veludviklet.

    Nogle gange svarer man ikke på det, man tror, man svarer på.




  • #31   14. apr 2019 For mig ligger der noget nedenunder, når jeg læser, at det handler om kæledyr, og det så reelt ikke handler særlig meget om det at have et dyr.
    Jeg er også godt klar over, at det er sådan man bygger undersøgelser op - men når undersøgelsen lægges her på hundegalleriet og de vil undersøge end forhold til køledyr, så gider jeg ikke udsættes for en test ift min mentale tilstand, for den har jeg ingen problemer med overhovedet.


  • #33   14. apr 2019 #31 og 32

    Kunne det tænkes, at resultatet viser, at både du og mange andre har et sundt forhold til jer selv og samtidig også til jeres kæledyr? Just sayin' smiley


  • #34   14. apr 2019 Ja, det regner jeg da med, at den test vil vise ift mig - men når jeg siger ja til at indgå i en test om kæledyr, så gider jeg ikke blive testet på min psykiske tilstand smiley

  • #36   15. apr 2019 Ja, ja - jeg ved det er mig - desværre har jeg mange tastefejl og trykker send, inden jeg får læst korrektur på mit eget skriv - men så er der noget for jer andre at grine af smiley

  • #37   29. apr 2019 Hej
    Tusind tak for den overvældende interesse for vores undersøgelse.
    Vi har med spørgeskemaet forsøgt at undersøge om der, generelt set, er en sammen-hæng mellem menneskers tilknytning til kæledyr og deres grad af self-compassion. Dette skal svarene hjælpe os til at forstå. Hvis der ønskes mere viden om tilknytningsteori eller self-compassion, henvises der til udvalgt litteratur i bunden af opslaget.

    Som flere har bemærket var nogle af spørgsmålene lidt underlige. Dette skyldes, at de psykologiske skalaer vi måler på, er oversat relativt direkte fra amerikansk til dansk af forskere fra Aalborg Universitet. Visse spørgsmål forekommer derfor lidt skæve, da vi skal sikre os, at vi måler på det samme, som skalaen er tiltænkt.

    Andre har desuden bemærket, at flere af spørgsmålene i spørgeskemaet minder om hinanden. Dette er en anerkendt metode indenfor psykologien, som bruges når man ønsker at indkredse et fænomen, der ikke direkte kan observeres.

    Har du spørgsmål, eller ønsker at se resultaterne, bedes du kontakte Julie på mail:
    jbehrm17@student.aau.dk.

    Vi gør opmærksom på, at resultaterne forventes klar i slutningen af juni.
    Vi håber at undersøgelsen kan bidrage til ny viden, og derudover kan hjælpe os i vores forståelse af psykologien som forskningsfelt.
    Endnu engang, tak for interessen!

    Neff, K. (2003). Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self and Identity, 2(2), 85-101. doi: 10.1080/15298860309032

    Zilcha-Mano, S., Mikulincer, M. & Shaver, P. R. (2011). An attachment perspective on human–pet relationships: Conceptualization and assessment of pet attachment orientations. Journal of Research in Personality, 45, 345–357. doi: 10.1016/j.jrp.2011.04.001


  • #38   29. apr 2019 Jeg synes det er mega spændende, at I studerer den sammenhæng. Og jeg er sikker på at jeg topper dér på skalaen, hvor man får en diagnose a la crazy dog lady smiley

    Kunne du have mod på at lægge resultatet ind her, når det er færdigt? Eller vil du hellere bare sende det til den enkelte?


  • #40   29. apr 2019 Hvis man sender en mail til den opgivne mailadresse, vil man modtage resultater i slut juni.

  • #41   29. apr 2019 Jeg vil også gerne se resultaterne

Kommentér på:
Universitetsundersøgelse om kæledyr

Annonce