{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kinas nye sociale pointsystem
  • #2   18. maj 2019 Det kan nu ikke skræmme røven ud af bukserne på mig.
    Opfører man sig pænt, så sker der da ikke noget.


  • #3   18. maj 2019 Selvfølgelig er det skræmmende. Det handler ikke bare om dette kommende tiltag, det handler om den generelle censur, kontrol og korruption der allerede eksisterer i Kina.

    Det er nemt at sige, at man da bare skal opføre sig ordentligt, men der er altså journalister, der fx er blevet blacklisted for at forholde sig kritisk over for den kinesiske regering og deres censur. Dvs. så er de ikke "kvalificeret" til at købe en flybillet eller tage et lån mm.

    Vær en god borger... undgå at kritisere et råddent, korrupt styre... DET er skræmmende!

    Det strækker sig så, så meget længere end blot at opføre sig pænt. Og det er virkelig et tegn på at noget er helt galt.


  • #5   18. maj 2019 hvordan kan det ikke skræmme dig Anni?

  • #6   18. maj 2019 "Opfører man sig pænt, så sker der da ikke noget."
    Så er det lige spørgsmålet om, hvem der definerer 'pænt'. Overvågning og tankekontrol bliver aldrig min kop te. Ja, for tankekontrol er den logiske fortsættelse af overvågning.


  • #7   18. maj 2019 Lens, jeg er mere bange for, at der bliver indført sharia her hjemme, og det bliver nok desværre en realitet inden vi får kinesiske tilstande.

  • #8   18. maj 2019 okaayyyy smiley vildt nok. Jeg har det mere som Søren

  • #9   18. maj 2019 Men Anni, nu er spørgsmålet jo ikke, om det kommer til Danmark. Du svarer til emnet, at det ikke skræmmer dig, for "opfører man sig pænt, så sker der da ikke noget."

    Det er bare en rimelig grotesk simplificering af, hvordan det fungerer - og også, desværre, rimelig naivt.
    Det rammer faktisk ikke bare dig, det rammer også dine børn, som kan blive hindret adgang til diverse uddannelsesmuligheder.. uanset hvor pænt DE så opfører sig.

    Og her er det selvfølgelig underforstået, at "god opførsel" ikke blot betyder, at man overholder gældende love, men også at man ikke under nogen omstændigheder stiller sig kritisk over for regeringen eller vover at afdække problemer med censur og korruption.

    Om det er sharia eller kinesiske tilstande - så ekstrem social kontrol bør skræmme alle.


  • #10   18. maj 2019 Det lyder næsten som 1984

  • #12   18. maj 2019 Ja, det har været undervejs i nogle år. I nogle regioner kan man få frataget sin hund, hvis man får x antal anmærkninger for ukorrekt opførsel/omgang med sin hund. Ret vildt!

  • #15   19. maj 2019 Det med at man bare skal opføre sig pænt.. det er jo ikke "bare" at undgå at være kriminel, eller hvad man nu skal sige. Man får minuspoints for at gå over for rødt, for at rejse uden billet i fx tog, for at gå løs med sin hund, hvor man ikke må, for at hunden kommer op at toppes med en anden hund, etc. Og selvom at man tænker jeg gør da ingen af de ting, så kommer man jo engang imellem til det alligevel.
    Og ja, som der skrives, konsekvenserne er ret omfattende. Det kan gå udover ens børn, deres skolegang, men det kan også række ud til hvem man potentielt kan gifte sig/spendere livet med. For de bruger jo rigtig meget datingsites derovre til at findes deres partner og de går ind og regulerer hvem man kan passe sammen med ud fra ens score. Og derudover skal der helt sikkert ikke gå ret lang tid før der opstår et slags caste-system a la Indien, hvor de familier der traditionelt har gode scorer står over andre i samfundet.

    Jeg synes absolut at der er grund til bekymring, langt mere end for en shariastat, selv ikke i de fleste lande med et flertal af muslimer, er der stor lyst til en sådan samfundsindretning.


  • #16   19. maj 2019 Frygteligt system! Fy for den lede....

    Heldigvis det er i Kina, og de må drive deres land som de lyster, jeg er reelt ret ligeglad.

    Jeg synes ikke historien har vist særligt mange gode eksempler på, at det ender godt når man blander sig i andre landes valg.

    Vi har dog dele af den slags på vej i Europa. Nu kommer der jo hastighedsbegrænser på biler, og lur mig, om ganske få år, så kommer der automatisk en bøde når det registreres at en bil har kørt for stærkt via GPS'en. Plus, der har vi jo allerede et point system.

    Vi har også faste nummerpladescannere i DK, og Politiet kan nu følge enhverbilejers færden ret præcist. Læste at Politiet brugte systemet til at spore og anholde en mand fornylig.

    Det er smart, og så alligevel....


  • #17   19. maj 2019 Det er smart men.... enig

  • #19   19. maj 2019 Wtf sker der for verden for tiden... Det er møg skræmmende!

  • #20   19. maj 2019 Jeg bliver faktisk skræmt af, at nogen IKKE bliver skræmt af det


    Jeg ved godt at verdenen er ved at være lille, og inden vi ser os om, så ups, så er både det ene og det andet kommet til Danmark.

    Men hvorfor lade sig skræmme "røven ud af bukserne" som ikke er noget der sker i Danmark ?

    Jeg gider altså ikke at bruge mit liv på at gå rundet og være angst og bange hele tiden, jeg vil godt nyde livet, og speciel de sidste par år jeg har tilbage, de skal ikke gå med at gøre livet surt for, mig, fordi jeg skal være bekymret for det der foregår i Kina.



  • #21   19. maj 2019 Men du er dog bange for at vi når at få en shariastat i dk inden du dør, Anni?

  • #23   19. maj 2019 A-S, nej det er jeg ikke, for det kommer hellere ikke til at ske i den tid jeg endnu har tilbage.
    Men chancen for at vi bliver en sharia stat, frem for kinesisk overvågningsstat er efter min mening større.



    John, det gider vi ikke at tale om smiley Jeg vil bare nyde livet mens jeg har det.


  • #25   19. maj 2019 Jeg kan på et eller andet plan godt forstå, at man ikke bekymrer sig forhold uden for Danmark - man kan ikke bekymre sig om alt der sker i verden, hver evig eneste dag.

    Men når man bliver direkte adspurgt, og stadig ikke mener, det er skræmmende? Det her er et land, vi lige har forhandlet pandaer med, som en slags søde og nuttede hold kæft-bolsjer. Det er IKKE noget, som står isoleret og uden at berøre Danmark.
    Hvordan kan man overhovedet tro det?

    Jeg går heller ikke og bekymrer mig om Kinas forhold til dagligt, men direkte adspurgt.. ja, så er det dælme skræmmende, at nogle dele af verden til stadighed oplever korruption, stigende censur, overvågning og brud på menneskerettighederne.

    Spørgsmålet er ikke, hvorvidt I lader frygt og bekymring styre jeres hverdag. Spørgsmålet er om disse forhold specifikt. Svaret burde være klart og rungende fra alle...


  • #26   19. maj 2019 enig med funke. teknologien findes også i DK. Hvorfor ikke indføre det samme her hvis det er ren fjong?

    Min empati rækker ud over dks grænser. Jeg tænker det er grimt at se andre mennesker leve under de forhold som folk gør i Kina.

    Det gør mig hverken styret af frygt eller andet negativt. Jeg finder sådan en opdragelse af borgere, en ensretning, enorm skræmmende


  • #27   19. maj 2019 Jeg har læst en del historie gennem tiden.

    Jeg gad godt se de der gode eksempler på, at det at andre lande blandede sig i et lands interne affærer gav en succes ? Altså find det dog.

    Hvis i er så heldige at finde et (jeg kan ikke et endnu), så vil jeg vise jer 5 hvor det er gået helt galt.

    Derfor interesserer det mig ikke hvad der foregår i Kina. Det er et selvstændigt folk med egen kultur, og en kultur som meget få danskere alligevel forstår. Desuden er de sindsygt stolte over deres land.

    Hvis i mødte nogen Kinesere og talte med dem om deres land, så er man helt sikkert ikke i tvivl længere om, at de er super stolte over deres land. Helt på lige fod med Japanere.

    Skal vi i Europa glæde os over noget, så er det at de ikke har tradition for at blande sig i andres lande måde at fungere på. Guderne skal vide at de både har knowhow og styrke til at gøre det.

    Men lad os allesamen håbe på, at Kina fastholder deres ikke interesse i andre lande. For jeg synes vi har rigeligt at bekymre os om, med USA og Rusland og alle deres issue's.


  • #28   19. maj 2019 Fuldkommen enig med Martin

  • #29   19. maj 2019 Martin hvem i tråden har ønsket at blande sig? jeg kan ikke få øje på det.

  • #30   19. maj 2019 @Lens.
    Funke, hun forstod ikke os der ikke bekymrede sig om Kina's valg.

    Derfor skar jeg det ud i pap.


  • #31   19. maj 2019 men at bekymre sig om det betyder vel ikke at man vil ændre det?

  • #32   19. maj 2019 Man kan vel sagtens tage afstand og skrive, at man ikke ønsker en given situation i eget land uden på samme tid at skrive, at man mener, at ens land skal gå ind og blande sig i pågældende lands situation?

    Ellers synes jeg vel egentlig næsten, det er jer andre, der trænger til at få noget skåret ud i pap smiley


  • #33   19. maj 2019 Det kan altså godt undre mig at man er bange for en relativt lille befolkningsandel og en oldgammel religion i et moderne samfund...

    Når galskaben i en af verdenens største økonomier med en ekstremt ekspanderende teknologi bare får en til at trække på skulderen...


  • #34   19. maj 2019 Jeg har da aldrig givet udtryk for, at vi skal blande os i andre landes interne affærer.

    Til gengæld skriver jeg, at jeg undrer mig over denne ligegyldighed. Korrekt, man kan ikke bekymre sig om alt andet der sker i verden hver dag, men det er jo heller ikke hvad emnet handler om.

    At blive direkte spurgt, direkte konfronteret med disse forhold - og så IKKE finde det skræmmende? Det er bekymrende.
    Jeg kan sagtens finde en masse ting skræmmende, når jeg lige bliver spurgt ind til dem (våbenloven i USA fx) uden det betyder, at jeg går og er bange og frygter det hver dag.


  • #35   19. maj 2019 @Funke.
    Du ved godt, at den sag med Pandaerne som du bringer op, er årsagen til at jeg helt klart misforstår dit indlæg?

    Altså jeg forstod det som at vi skulle have sagt nej tak, og derved have taget et politisk standpunkt.

    Nu trækker du i mine øjne det tilbage (og fair nok, for jeg har jo ret i det jeg skriver), men så kan vi vil blive enige om, at Pandaerne er ligegyldige i denne sammenhæng.? smiley


  • #37   19. maj 2019 @Isabelle.
    Ja, det er jo det nye de har gjort.

    Men indtil videre har det været forretning de har gjort det i, og ikke våben.

    Det første mener jeg også at Vesten skulle begynde at kaste sig noget mere ud i.


  • #38   19. maj 2019 Ja, så har du misforstået, og jeg trækker intet tilbage.
    Jeg skriver jo tydeligt bagefter, hvordan man derfor ikke bare kan tro, at det foregår langt væk fra Danmark, er et isoleret problem eller overhovedet ikke berører os. Om de er ligegyldige, tja, de blev brugt som et eksempel.


  • #39   19. maj 2019 @FUnke.
    Så du mener det var korrekt at vi tog i mod de Pandaer?

    Bare lige skær det ud for mig i pap. smiley


  • #40   19. maj 2019 Det er slet ikke brugt som eksempel på, hvorvidt vi skulle gøre det ene eller det andet. Blot for at sige, at vi altså ikke er helt isolerede fra alt der foregår derovre, tværtimod.

  • #41   19. maj 2019 @Funke.
    Det var i mine øjne flot talt udenom. smiley

    Lige meget, det korte og det lange er, at du mener at vi ikke skal blande os i Kinas valg.

    Det kan jeg kun være enig med dig , og så er den historie ikke længere. smiley


  • #42   19. maj 2019 Jeg synes ikke vi skulle have lejet de pandaer. Jeg mener det er penge som kunne være brugt bedre.



  • #47   20. maj 2019 @36: Kina har ikke bare interesse i afrikanske lande (de er vist nærmest ved at købe Afrika bid for bid). Kina har også meget store økonomiske interesser i USA; Kina har lånt USA meget store summer.
    Jeg så en TV udsendelse om det pointsystem som Kina afprøver i nogle byer. Jeg synes det er ret uhyggeligt. Og det er let nok at sige at det får vi ikke i europa, så det er ligemeget og ikke noget vi behøves at bekymre os om. Jeg er ikke sikker på at det er helt så enkelt.


Kommentér på:
Kinas nye sociale pointsystem

Annonce