stejlt kryds {{forumTopicSubject}}
Hej. jeg er ny bruger af Hundegalleriet her.
I weekenden var jeg til et lapphunde træf på fyn med min 15 mdr gamle finske lapphund.
Der var en udstilling om søndagen, hvor en Finsk dommer med en megetfins cvbedømte hundene. I den engelske bedømmelse, som jeg har fået med hjem står der .Steep croup. jeg har fået hjælp til at oversætte de ttil: stejlt kryds. men da jeg googlede dette for at få en forklaring kom der en masse uforstålige muligheder frem. det der gik igen var: vandret linje der er over 45grader.
Men det giver bare ingen mening... ikke for mig som stadig er en uerfaren udstiller af min hund.
Er der nogle her der kan hjælpe mig med hvad det betyder, hvad der menes med stejlt kryds, og hvor henne det er på hunden...
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.718
Krydset er det fra hoftebenet til halerod. Normalt skal det dale en smule (afrunde) men det må ikke gå for stejlt ned.
Jeg kan prøve at finde en skitse på nettet med grader på vinklerne.
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.718
Hos min Sonja er halen placeret højt, det vil sige at hun faktisk bærer halen oppe og det må de ikke, så hun måtte gerne have mere afrundet kryds.
Linda derimod bærer aldrig halen, den hænger pænt som den skal, men hendes hale er også placeret helt anderledes så hun har et flot afrundet kryds.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.580
rygsøjlen består af 7 halshvirvler, 13 brysthvirvler, 7 lændehvirvler, 3 krydshvirvler og et antal halehvirvler. krydshvirvlerne er vokset sammen og danner korsbenet (det er afskrevet fra en bog)
Så vidt jeg husker beskriver dommeren hvordan ryggen fortsætter i mod halen - haleansatsen..... vinklen imellem hundens ryg og stedet hvor halen er "påsat".
Tænk på en retvinklet trekant : kateter a er hundens lige ryg der er "forlænget"...kateter b er afstanden ned til halen fra denne vinkel. hypotenusen er hundens ryg som den hælder ned imod halen... så vil vinkel A være den vinkel krydset er.
Hvis denne beskrivelse ikke er korrekt er der sikkert en der ved mere som kan give den rigtige forklaring
Det er meget "normalt" at spidshunde... i hvert fald dem jeg kender... får at vide de har faldende kryds
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.363
jun 2004
jun 2004
aug 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 9 Svar: 47
Men tak! skal I have,
stejlt kryds