{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.429 visninger | Oprettet:

stejlt kryds {{forumTopicSubject}}

Hej. jeg er ny bruger af Hundegalleriet her.
I weekenden var jeg til et lapphunde træf på fyn med min 15 mdr gamle finske lapphund.
Der var en udstilling om søndagen, hvor en Finsk dommer med en megetfins cvbedømte hundene. I den engelske bedømmelse, som jeg har fået med hjem står der .Steep croup. jeg har fået hjælp til at oversætte de ttil: stejlt kryds. men da jeg googlede dette for at få en forklaring kom der en masse uforstålige muligheder frem. det der gik igen var: vandret linje der er over 45grader.
Men det giver bare ingen mening... ikke for mig som stadig er en uerfaren udstiller af min hund.
Er der nogle her der kan hjælpe mig med hvad det betyder, hvad der menes med stejlt kryds, og hvor henne det er på hunden... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stejlt kryds
  • #1   30. aug 2010 Ved du hvor krydset sidder??

Krydset er det fra hoftebenet til halerod. Normalt skal det dale en smule (afrunde) men det må ikke gå for stejlt ned.

Jeg kan prøve at finde en skitse på nettet med grader på vinklerne.

• #2   30. aug 2010 Øhmmmm... Eftersom at en FL skal have hale op på ryggen må krydset vel ikke være for stejlt, for det angiver haleplaceringen.

Hos min Sonja er halen placeret højt, det vil sige at hun faktisk bærer halen oppe og det må de ikke, så hun måtte gerne have mere afrundet kryds.
    Linda derimod bærer aldrig halen, den hænger pænt som den skal, men hendes hale er også placeret helt anderledes så hun har et flot afrundet kryds.

• #3   30. aug 2010 krydsvinklen er i forhold til vandret.
    rygsøjlen består af 7 halshvirvler, 13 brysthvirvler, 7 lændehvirvler, 3 krydshvirvler og et antal halehvirvler. krydshvirvlerne er vokset sammen og danner korsbenet (det er afskrevet fra en bog)
    Så vidt jeg husker beskriver dommeren hvordan ryggen fortsætter i mod halen - haleansatsen..... vinklen imellem hundens ryg og stedet hvor halen er "påsat".
    Tænk på en retvinklet trekant : kateter a er hundens lige ryg der er "forlænget"...kateter b er afstanden ned til halen fra denne vinkel. hypotenusen er hundens ryg som den hælder ned imod halen... så vil vinkel A være den vinkel krydset er.

Hvis denne beskrivelse ikke er korrekt er der sikkert en der ved mere som kan give den rigtige forklaring smiley
    Det er meget "normalt" at spidshunde... i hvert fald dem jeg kender... får at vide de har faldende kryds

• #4   31. aug 2010 Arrh Chuck - det hedder så afskydende kryds... ;-))

• #5   31. aug 2010 Gasser dig bare LOL

• #6   31. aug 2010 Hehe - nup dig en lolitadukke - så er I 2

• #7   31. aug 2010 Tusind tak for at I alle gad hjælpe mig. Nu forstår jeg hvad et stejlt kryds/faldende kryds er. Dommeren stod også og sagde noget mens han pegede der omme ved halen, men jeg fangede den ikke.
    Men tak! skal I have, smiley

Kommentér på:
stejlt kryds

Annonce