{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Nose work {{forumTopicSubject}}

Nose work er en dejlig og populær træningsform for mange hunde. Men nogen trænere bruger lavendelolie fordi DKK kræver det i konkurrence.
Andre trænere bruger lavendehydrolat. De mener det er godt nok til at træne hunde op til konkurrence efter DKKs regler.
Man kan blive lidt forvirret, når sagkundskaben sådan er uenig.
Er der nogen her, som ved, om deer er forsket i det her emne eller som har snakket med dyrlæger om emnet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nose work
  • #1   2. nov 2019 Et lavendehydrolat er et opkog af lavendelolie altså en meget fortyndet form som burges på prøver i Sverige. Det er fortyndet så meget at man kan ligge den ud som den er og duften forsvinder også forholdsvis hurtigt igen. Det betyder at man under en prøve på hydrolat skal opfriske duften undervejs og alt efter hvornår du skal på er der forskel på hvor stærk duften er. I Danmark har man valgt at bruge lavendelolie for at gøre prøven lige for alle. Hunden må dog ikke komme i direkte kontakt med olien og derfor kontaminere man små genstande og ligger ud. Duften forsvinder ikke bare lige, ej heller i regn så man skal være lidt forsigtig med det hvis man ønsker at træne samme sted. derfor er det flere der ligger det kontamineret papir, stof osv i en bøtte så det ikke rør ved miljøet og derved "smitter" med sin duft.

    Når først hunden har forstået princippet i at søge en duft kan det overføres til andre dufte
    Sådan har jeg fået det forklaret smiley

    Håber det giver mening smiley


  • #3   4. nov 2019 Den kam holde i 4-6 timer,tommelfingerregel 4 timer..i følge en veninde som er træner i nosework

  • #4   4. nov 2019 Jeg bruger selv lavendel hydrolat, jeg synes det holder længe?
    Jeg kan putte en dråbe ned i en beholder og ikke genfylde før en uge eller 2, og Sam kan stadig søge på duften, beholderen er helt skjult? Hmmm..


  • #5   4. nov 2019 Tak for kommentarerne. De gør mig klogere. Jeg forstår det sådan, at man bruger olie til konkurrence for skabe lige vilkår for alle, men man sagtens kan bruge hydrolat til træning.

Kommentér på:
Nose work

Annonce