{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Bagsiden ved BAT {{forumTopicSubject}}

Nogle er ikke fortalere for BAT, hvorfor?

Sådan spurgt, helt kort smiley

Jeg kender ikke indgående til det.
Det jeg personligt har forstået er at man træner hunden til at vende retur til ejer ved synet af andre hunde/mennesker.

At man (hvis man går helt ind i det) bruger en sele på hunden, en lang line, som skal hænge slapt, og når hunden ser en anden skal den på eget initiativ vende rundt og returnere til ejer.

Selvfølgelig hjælper man hunden i det omfang der er brug for det til hunden forstår pointen. Fx ved at lokke. Og må måske konstatere at afstanden var for kort.

For mig at se er det som engage/disengage måske med lidt mindre hjælp, altså med større ønske om at hunden selv tager initiativ.

Jeg ved ikke om jeg har forstået det helt korrekt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bagsiden ved BAT
  • #1   5. jan 2021 Min erfaring er at det er en fuldstændig nyttesløs taktik hvis man bor nogen som helst steder, hvor man ikke kan undgå mange mennesker, når man er ude.

    Derudover synes jeg egentlig også på en måde at det kan stresse en i forvejen stresset hund yderligere, det her med at hunden selv skal en masse. En stresset hund skal efter min mening vide at ejer nok skal tage stilling til verden for den, og at det skal hunden ikke selv.
    Jeg ved godt mange tilhængere vil sige, at hvis hunden bliver stresset, er afstanden ikke stor nok, men for det første er der jo hunde, hvor afstanden aldrig bliver stor nok, og for det andet kan det jo være svært altid at finde så store områder at arbejde på.

    Generelt synes jeg det er en fin tankegang, som rent praktisk er enormt svært at udføre ordentligt.


  • #2   5. jan 2021 Ja, det er rigtigt smiley Bor man tætbefolket er det noget nær umuligt at få holdt fast i BAT smiley

    Og jeg er ikke uenig i at det nogle gange kan være bedre at den 2-benede tager kontrollen over situationen.

    Tror aldrig BAT kan blive noget man bruger 100%
    Ikke mindst fordi at det i hverdagssituationer tit er sådan at folk skal passere, eller at de kommer tættere, fordi de går hurtigere. Så dur det ikke at stå og forsøge sig med BAT

    Det jeg fik at vide, var da også at man går ind og hjælper hele vejen, hvis det er det man er nødt til.

    Men selvfølgelig kan der være hunde, der har brug for at man altid er på forkant. At der aldrig skal være en mulighed for at hunden på eget initiativ skal vælge ejer til / fravælge den anden, i lige de situationer.

    Så bagsiden er måske lidt ala bagsiden ved free shaping? At det kan stresse nogle hunde ikke at få serveret det hele.


  • #3   5. jan 2021 'Behavoir Adjustment Training' får det bare til at lyde så videnskabeligt og fint smiley Strengt taget er temmelig simpelt: lær at læse din hund og hjælpe hunden til at en (mere) hensigtsmæssig adfærd i forbindelse med et eller andet (behøver ikke være issues med andre hunde, mennesker, biler eller busser). Om hunden så lærer det ved lokning, shaping eller noget helt femte er temmelig underordnet; metoden er NØDT til at være noget som føreren kan finde ud af og som virker for hunden. Det centrale er at hunden lære at det kan betale sig at udfører en anden adfærd end hvad den plejer.
    Hvis en hund reagere med stress - ud over en helt normal kortvarig 'jeg kan ikke lige hitte ud af det'-stress. Så har man lavet et set-up der er for svært for hunden smiley Og næste step er at gøre det lettere for hunden - uanset om man shaper, lokker, bruger lang line eller hvad man gør.


  • #4   5. jan 2021 Enig, Mette smiley

    Er BAT delen så det der dækker over at man står med sele og lang line på hunden?

    Fordi ja. I bund og grund ser jeg det også som et redskab man giver hunden for at kunne agere anderledes i en given situation. Og i BAT er redskabet at skabe afstand til det andet, hvad end det så er smiley


  • #6   5. jan 2021 Haha.. Det kender jeg godt. Man gør et eller andet, og så har det åbenbart et eller andet fancy navn smiley


  • #7   5. jan 2021 Jeg må ærligt indrømme, at uden BAT, så havde Lufkaz nok ikke været her i dag.

    For mig er det væsentlige element i BAT, selve princippet i, at lære hunden, at den har et andet valg, og at det faktisk "føles rart", at vælge noget andet. Det som de kalder en funktionel belønning.

    Jeg vil til enhver tid hellere arbejde med kontra-betingning, engange-disengage, desensibilisering, premack osv, men lige netop, når man står med et SÅ topstresset hund, at man ikke under nogen som helst omstændigheder kan få dem til at tage imod en godbid i DAGEVIS efter de har været udsat for deres triggere, der har BAT været guld værd for mig.
    For at få hunden bare lige de der 10-20% ned i stress, så man kunne begynde at arbejde med nogle af de andre metoder, der er (IMO) væsentligt mere effektive, og giver en meget hurtigere bedring af adfærden smiley

    Men jeg er helt enig i, at hvis man bor et sted, hvor man ikke kan komme til at skåne hundene for triggerne, så er man virkelig lost. Også med BAT.
    Hvis jeg ikke havde haft muligheden for at putte Lufkaz i bilen, og køre væk fra villakvarteret hver evig eneste gang, han skal luftes, så var han aldrig kommet derned, hvor han blev kontaktbar...


  • #8   5. jan 2021 Det kan jo være et super redskab, hvis hunden kan kapere det.

    Jeg har selv brugt det til at træne anti-jagt med Coco, og hun er virkelig blevet god på det punkt.

    Men jeg har bare også stået med mine forældres stressede lille hund på indre Østerbro og min mor, som havde været på BAT kursus.. Ja, som ovenfor beskrevet; dybt ubrugeligt, når man ikke kan kontrollere sine omgivelser og hunden er maks stresset.


  • #9   5. jan 2021 Jeg går ikke op i udtryk, men har lige lært, at jeg også har brugt BAT (rigtigt meget) på min køter.

    Min havde jo lært, at hvis folk kom indenfor et par meters afstand af ejeren, så skulle han da hoppe op og gø personen advarende ind i hovedet.

    Pisse besværligt at gå tur med! smiley

    Men med et hav af lækre godbider på hver gåtur, og masser af ros og afledning så han ikke lavede udfald ved en passering. Så endte han med, at han nu kan gå tur i flexline.

    Det er vel bare belønning og at aflede hunden i praksis. For at være smart så det nu BAT. Det er der med garanti nogen der gerne vil betale for at lære at sige på et kursus!

    Lidt ligesom det hed en telefonsælger i gamle dage, og i dag hedder det en Key Account Manager. Det er ligesom lidt smartere.

    Men reelt er man stadig en telefonsælger! Ikke at der er noget galt i det, jeg kalder også mig selv en telefon sælger! smiley


  • #10   5. jan 2021 jeg anvender det kun ved hunde der ikke vil æde. og de er få men der har været to til fire styk.... ellers synes jeg modindlæring er meget hurtigere og nemmere

Kommentér på:
Bagsiden ved BAT

Annonce