{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.243 visninger | Oprettet:

Belønning til indkaldstræning {{forumTopicSubject}}

Menja og jeg søger de aller bedste godbidder i hele den vilde verden til at træne lidt mere intensivt i indkald og lydighedstræning. smiley

Lille frøken Menja Møgunge nyder nemlig lidt for godt af at jeg er førstegangs hundeejer og ikke har anet en fløjtende fis om hvad jeg laver, og lærer tingene hen af vejen.
Med det resultat at hun nu udmærket ved, at hun kan slippe afsted med ikke at komme når jeg kalder, for jeg kan jo ikke rende hende ind alligevel smiley .

Vi er glade for at gå til agility, og det er ret svært at gøre med snor på - men nærmest så snart hun bliver sluppet fri, så generer hun alle de andre hvis hun kan slippe afsted med det, for jeg er ihvertfald IKKE spændende. smiley Ret meget af vores agility træning bliver faktisk brugt på at Menja render nogle hundrede meter væk, og så forsøger jeg at hoppe og springe for at gøre mig interessant nok til at hun gider komme og bruge tid med mig.

Så nu skal der trænes intenst, så vi måske engang om nogle år kan gå en hel agilitybane smiley

Tips og tricks, og de allerbedste godbidder i hele verdenen efterspørges til træning - så samler jeg mig samtidig en god bunke tålmodighed til at træne mit 1 årige bæst smiley


Kommentarer på:  Belønning til indkaldstræning
  • #1   12. apr 2021 Det her er blevet skrevet før, så jeg gentager bare de kommentarer, der helt sikkert vil komme på dit opslag: det handler næppe om godbidderne, men mere om teknikken smiley

    For næste gang du opgraderer godbidderne, så tager hun lige et par runder og finder ud af, at hun da sagtens kan lave alt muligt andet skørt OG samtidig få en masse lækre guffer inde hos dig, når hun så endelig kommer.

    Og så ender du med at opgradere i uendeligheder og stå med en hund der stadig finder alt andet lige så spændende.
    Der har været nogle rigtig spændende emner herinde om at drifte hunden op på mad - eller hvad man vil kalde det - og det er jeg virkelig ikke ekspert på, men det kunne jo være en mulighed hvis du ikke allerede arbejder med det. Dvs. hvordan serverer du godbidden, giv hende lidt modstand, lad være med bare at kaste det ind i munden på hende osv. Altså en generel grundstemning som man arbejder på ved siden af træningen.

    Nu er jeg velsignet med en ret madglad hund, men jeg ville simpelthen gøre det sådan: ned i hjørnet og lav en masse leg i 5 minutter. Godbidder, legetøj eller hvad der fanger hendes interesse. Det eneste krav i de få minutter er at hun har fokus på dig og har leg med dig. Op i bur/bil etc. og pause. Så 5 minutter igen. Det ville jeg faktisk hellere bruge MEGET tid på, end at gennemføre noget mislykket træning hvor hun alligevel får succes med alt muligt andet mens du hopper og springer for hendes opmærksomhed.

    Det var bare mit input - men din træner burde jo også have en masse gode tips smiley


  • #2   12. apr 2021 Det kan sagtens være, at det er teknikken der driller. Det skal jeg overhovedet ikke afvise.

    Min træners råd er simpelthen at vende ryggen til hende, og sætte sig ned og lade som om at der dukker noget spændende op i græsset - og når hun så kommer, så give hende godbid. Meeeen det er ikke ligefrem noget der virker på hende.

    Jeg har ikke lige fundet den der ting der kan drive hende .. Og jeg har prøvet med forskelligt legetøj, at hoppe og springe, kalde, godbidder what ever.. Men jeg er bare ikke spændende.
    Hun er ganske dygtig til selve øvelserne - hun synes bare ikke jeg er spændende at gøre det med. I vinters der rendte hun rundt og stjal vandskåle, og hoppede over spring og igennem tunneller m.v. med det. Hun gider gerne træningen - det er mig der er problemet, for hun gider ikke gøre det med mig smiley

    Så derfor er det på tide at jeg får knækket den skide kode, for det skal simpelthen kunne lade sig gøre, uden at jeg bliver spist af med at jeg jo altså har købt en spidshund.. smiley Jeg ved vi har en anden japaner i klubben der går til agility på konkurrenceplan. Så det må simpelthen være mig der ikke har knækket Menjas kode endnu.


  • #3   12. apr 2021 Andre er helt sikkert mere erfarne i det her, end jeg er smiley men for os har følgende metode virket super godt!

    Vi bruger fløjte, og vi har arbejdet sådan helt i bund med at fløjte=belønning i starten. Og det skal være belønning af meget høj værdi.
    Jeg står med Lulu foran mig, og laver mit indkald, og så får hun belønningen med det samme. Helt uden at skulle gøre noget for det, fordi hun bare skulle lære at fløjten er værd at løbe efter. Sådan trænede vi 6-7 indkald 3-4 gange dagligt i en uge. Derefter gik vi over til at lave det som yoyo.
    Jeg kastede en godbid, og når hun havde hapset den og var på vej tilbage til mig lavede jeg mit indkald, og så fik hun godbidder og masser af “hvor er du SEJ” ros.
    Undervejs brugte vi ikke fløjten til rigtigt indkald, der brugte vi vores normale “Lulu, her”, så fløjten kunne blive HELT etableret og indlært, inden den skulle bruges.
    Vores godbidder dengang var lun frisklavet kylling, rester af flæskesteg eller bøf, frikadeller, nuggets, lun leverpostej. Altså ting hun aldrig fik ellers, og som hun syntes var top lækkert


  • #4   12. apr 2021 Det handler ikke om belønningen, men om træningen.

    Selvfølgelig skal du have nogle belønninger du kan bruge til at træne med, men det er meget vigtigere at du får lavet nogel setups hvor det er let for hunden at komme til dig. Efterhånden kan du øge forstyrrelsesniveauet til du har et indkald der fungerer.
    Jo flere gange hunden har held til at stikke af fra dig og gøre som den selv har lyst, jo "bedre" bliver den til det.


  • #5   12. apr 2021 Haha, det der med at vende ryggen til og sætte sig ned, den virker sgu ikke på hunde der synes alt andet i verden er mere spændende - ligesom den der med at "gemme sig bag et træ"... nope smiley

    Det, din træner råder til, er jo slet ikke noget der arbejder på jeres relation og samarbejde. Jeg tror næppe at I får bedre fokus og kontakt af at du roder rundt i græsset til hun endelig beslutter sig for at dukke op.

    Det kommer jo an på, hvor hun er lige p.t. - men hvis hun bare slet ikke finder dig spændende, så ville jeg arbejde intensivt på sjov og leg mellem jer to, også selvom det bare foregår 5 min. nede i hjørnet i lang line. Altså arbejde på de mindste skridt i at hun vælger dig til, frem for at hun knalder ud flere 100m væk fra dig.
    Og så intet af det der med at køre mega lange træningspas og hunden brænder ud til sidst. Max 5 min. på afstand, så op og have pause. Små, men fokuserede og gode træningsintervaller.

    Det lyder jo til at hun synes det er pissefedt at lege og løbe, hun skal bare finde ud af at det er gennem dig og KUN med dig (!) hun får adgang til de ting.


  • #6   12. apr 2021 Glem det der at det er dig der er problemet, problemet er at din træner ikke har givet dig den rette hjælp til din hund;) jeg er ret enig med fünke, det handler om at finde det som din hund syntes er sjovt sammen med dig, mit bud vil være leg, fx med skind, træk skindet væk fra hunden i små hurtige ryk, lad den fange det og ruske, pak det væk medens hunden stadig syntes det er super sjovt, meget korte intervaller, det vigtige er at du hele tiden sørger for at gemme legetøjet væk medens hunden er rigtig højt oppe og syntes det er rigtig sjovt, hunden skal have lyst til at lege videre:) jo mere den har lyst til at lege med dig, jo mere vil den ønske at være sammen med dig smiley

  • #7   12. apr 2021 Du skal droppe agility træningen så længe din hund ikke har et sikkert indkald. Hver gang hun får succes med at ignorer dig, jo længere kommer du fra målet.

    Så start på en lydighedshold og få lydigheden og relationen på plads. Når I har fået det så kan I starte til Agility igen.

    Det ses desværre alt for ofte at folk starter til Agility med en hund som ikke har basis lydigheden på plads og det er altså dømt til at mislykkes, det bliver i hvertfald aldrig godt.


  • #9   12. apr 2021 Da vi stoppede på hvalpeholdet sidste år, kom jeg også med ønske om at komme på lydighed - med svaret om at der ingen pladser var. Vi lavede et lille unghundehold hvor det egentlig fungerede okay i et stykke tid, men pludselig var det som om at verdenen var mere spændende for Menja end mig.
    Vi har gået på sandkasseholdet for agility lige så længe - fordi at jeg netop blev informeret om at det kunne jeg udmærket mens vi arbejdede på lydighed hjemme.

    Jeg har stadig ikke hørt noget om hvorvidt der skulle være plads på et lydighedshold i DCH Kolding - og jeg gætter umildbart på, at jeg ikke bare kan melde mig på et hold i en anden DCH kreds - eller er jeg forkert på den?

    Isabelle, det har jeg. Siden hun var hvalp, har jeg trænet med 10 meter line netop for at træne det. Men hun gider mig overhovedet ikke - altså hvis hun kunne række tunge og sige "fuck dig", så gjorde hun det. Jeg har hende aldrig løs nogen steder, fordi hun aldrig vælger mig til.

    På grund af det her, er hun heller ikke længere løs i vores have - for jeg kan simpelthen ikke få hende ind igen. Lige inden vi flyttede, kunne jeg godt have hende fri i den lille have til lejligheden, hvor hun så kom når jeg kaldte. Siden er det som om at der er gået noget galt, og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor.


  • #10   12. apr 2021 Her bruges vådfoder, engelsk bøf eller tubemad. Og så der den fedeste ros. Plus indkald ikke betyder snor. Høj tone og så skal du bare være den bedste at holde fest med smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
    #11   12. apr 2021 Metoder har du jo fået masser af gode svar på... jeg vil lige pippe med noget andet.

    Når Menja fravælger agility kan det så tænkes du stiller lidt for store krav til hende? Er det for svært, trækker du den for længe..? Kan det være overspring hun skrider..

    Du skal fokusere mindre på det manglende indkald og så ligge energi at hun i det hele taget lærer at det sjove foregår ved dig. Lad hende selv tilbyde adfærd og stil lette krav som sit udløser både en godbid og leg og så fri. Ikke en sit mere.


  • #12   12. apr 2021 Da jeg startede til agility, var Sam iført en lang tynd 10 meter line, som intet vejer, da omgivelserne gerne træk i ham, og for han overhovedet ingen succes skulle have med at stikke af, blev linen på rigtig mange gange, indtil vi kunne mærke hans fokus blev ved med at være hos mig.
    Min underviser holder i snoren og løber banen med rundt.
    Det er det bedste råd jeg kan give dig, aldrig giv hende succes med at kunne stikke af, alt godt kommer kun igennem dig, så hun lærer at vælge dig til, det lyder til i skal arbejde med det setup langt mere end du har gjort indtil nu og så stille og roligt udvide sværhedsgraden af forstyrrelser smiley
    Og en ting mere, kan hun ikke indfanges fra haven, hav en lang line i hende, kald kun en gang og træk hende ind, i det sekund hun ikke selv reagere, beløn og gentag i dage/uger/måneder, indtil hun kommer som skudt ud af en raket når du kalder smiley
    Jeg havde guf og foder overalt i huset, da Sam var hvalp, så al adfærd jeg ville se mere af, blev belønnet, det lyder til i skal arbejde med at opbygge jeres relation til hinanden? smiley

    Men hun er ikke så gammel endnu, vel?
    Sam var komplet sindssyg fraværende da han var ung og jeg mødte oftest op til træning, uden at kunne træne, vores træning var som oftest i den periode at møde op, sidde på tæppe og observere, og bare være i det, Sam brugte meget lang tid på at 'lande' som ung, men når han fik tiden, blev hans mindset flyttet fra omgivelserne over til mig, det krævede bare rigtig meget tid og afstand i den alder smiley


  • #13   12. apr 2021 Jeg tænker, at hvis det er for svært at lave indkald uden snor hjemme i haven, så er det nok lidt optimistisk at forvente, at det virker på en træningsplads med mange sjove distraktioner, og som andre siger: jo mere hun øver sig i at stikke af og underholde sig selv, jo bedre bliver hun til det.

    Noget af det første der også lige faldt mig ind var, at jo mere hun render og hygger sig på egen pote, jo sjovere bliver du (hopper og skræller, siger lyde osv) - selvom det evt lykkes at være så sjov at hun kommer, så har du jo egentligt bare belønnet hende for at interessere sig for andre ting, du er jo først mega sjov, når hun gør det.

    Her i huset er sønderjysk spegepølse (direkte fra pakken, som han gerne må være med til at åbne) en klar favorit - skiverne kan også kastes mm, det gør det blot endnu bedre.
    Men selvom en godbid hunden faktisk synes har værdi selvfølgelig er vigtig, så tror jeg egentlig hele jeres set up skal vendes på hovedet. I stedet for at du hopper og springer og så tager hunden (måske) kontakt, så skal det være den anden vej rundt: hunden tager kontakt og SÅ bliver du aktiv og sjov. Først når den fokuserer på dig, kan der ske noget sjovt...


  • #15   12. apr 2021 Det er jo ikke rigtig gavnligt at indlære indkaldet forfra, når hunden grundlæggende vil være alle andre steder end ejer.

    Jo jo så kan du måske kalde hunden tilbage når den render på egen pote, men det vil ikke rykke træningen nogen vegne smiley Jeg istemmer mig de andre der siger, at det ikke er indkaldet, der skal fokuseres på her


  • #16   12. apr 2021 Dejligt med en masse gode svar - jeg tager det hele til mig, og så må jeg undersøge hvad næste step skal være. Måske jeg skal bruge agility timerne på bare at eksistere, SAMMEN med Menja i stedet for at prøve alle de øvelser vi burde kunne, og fejle fordi hun fravælger mig.

    Hun vil f.eks. gerne springe over 2 spring eller rende igennem en tunnel - men så snart øvelsen er ovre, så er hun væk, uanset om jeg kaster med legetøj, kalder med en lys stemme, eller render den anden vej. Jeg kan glemme alt om at kombinere de to øvelser også - selvom hun kunne det i efteråret.

    Til info blev Menja et år den 27 marts - og vi har, ligesom resten af landet, haha, været uden træning siden 17 december - og det har vi vidst ikke rigtig kunnet tåle.

    Mathias, med tanke på at du foreslog om Agility er for svært/kræver for meget, den overvejede jeg også. Bortset fra at hun gerne laver øvelserne på egen hånd - så jeg tror simpelthen det er samarbejdet, som i skriver, der mangler.

    Hun er en enormt glad lille hund, men jeg føler sådan at jeg ligenu kun kan give hende et liv for enden af en line, og det var ikke lige sådan jeg havde drømt om det, både for hende og for min skyld. Og det betyder jo også en del ubrugt energi når hun ikke får lov til at spurte og bruge kroppen. Men det lyder til at hvis jeg nu vender set-uppet på hovedet og prøver forfra, så skal det nok lykkes.

    Jeg havde måske bare bildt mig selv ind at det jeg havde at tilbyde hende ikke var spændende nok. Men hvis man spørger Menja, så er den bedste belønning min forlovedes sokker eller mit dyre undertøj.. og det vil jeg altså ikke rende rundt med på en træningsbane smiley


  • #17   12. apr 2021 Jeg kan ikke lade hver med at tænke at din agility træner ikke er særlig god til at tilrettelægge trænings pas der fungere for den enkelte hund?
    Din hund skal på ingen måde igennem en hel bane endnu, lyder det til for mig, hvis hun kan 2 forhindringer i træk, er det da succes og max belønning?

    Jeg tager kun omkring 7-8 forhindringer i træk og vi har gået til agility i 5 måneder, vi udvider stille og roligt det der passer til det niveau vi er på, vi er stadig nybegyndere og ville aldrig kunne en hel banegennem gang endnu smiley


  • #18   12. apr 2021 Vi har gået til agility siden august/september sidste år - på sandkasse niveau. smiley Så vi har været i gang i noget tid.

    De vi startede på sandkasse hold er rykket op til begynder - vi er stadig på sandkasse. Og nej, hun skal på ingen måde igennem en bane - men vi har arbejdet lidt i efteråret på at kombinere et par forhindringer, og det gik fint. Der trænede vi i ridehal, så der var der nok nogle mindre forstyrrelser, hvor det kan have gjort en forskel. smiley


  • #19   12. apr 2021 Obs, måske har du forklaringen der, hunden syntes det forbudte er det sjove! Det betyder at den anden belønning kommer for let, hunden skal ikke have legetøjet serveret, den skal kæmpe for at få fat i det, træk altid legetøjet væk fra hu den, løb eventuelt væk med det, lad hunden jagte det for at fange det og gør det svært, snup det væk lige før hunden får fat i det og lad aldrig legetøj bevæge sig hen mod hunden altid væk, nogle hunde syntes det er super sjovt hvis man løber lidt efter dem når de har fået fat i legetøjet smiley men det vigtigste og den mest almindelige fejl er at hundefører serverer legetøjet måske enda direkte i hundens mund, det syntes de færeste hunde er specielt sjovt.

  • #20   12. apr 2021 Lad være med at slå dig selv oveni hovedet og lad være med at sammenligne jeres proces med andres proces smiley

    Det er SÅ meget bedre at bruge super korte intervaller på at få succes - ikke med øvelser endnu, "bare" med fokus og samarbejde - i stedet for at jappe sig igennem øvelser der faktisk ender med at fejle. Det er ikke succes for hunden og heller ikke for dig; og så går du bare med trælse følelser, som i hvert fald ikke hjælper det hele.

    Sidste år gik jeg på kursus med nogle dygtige ejere og de var allesammen konkurrencehundeførere. Én af dem havde fået en hund, der var reaktiv over for andre hunde. Vi var der i 2 timer - hun havde sin hund inde i hallen til en meget kort session, måske kun to gange, og ellers blev den smidt i bilen.
    Blot for at give et eksempel på, at man er nødt til at arbejde på niveau, hunden er på. Det betyder ikke man er en dårlig hundefører, eller at I er et dårligt team fordi andre måske træner noget andet nu.

    Man kan stresse sig selv SÅ meget med alt det man "burde kunne nu" osv. osv. - men hunde er forskellige, og vi er forskellige, og alle vores processer kan se helt forskellige ud smiley


  • #21   12. apr 2021 Hvor er du når hun løber tunnel??

  • #22   12. apr 2021 Så sidder jeg nede for enden af tunnellen. Min træner holder hende, slipper når jeg kalder og så roser jeg alt det jeg kan... Bortset fra at hun er ligeglad, hun render direkte forbi mig.

    Samme reaktion hvis jeg selv sender hende igennem - hvor hun sidder ved min side, jeg siger tunnel og løber langs den. Så snart hun er ude, så er jeg ligemeget for hende.


  • #23   12. apr 2021 Hvad hvis du laver alm indkald på samme måde?? Og så skal de andre hunde være bag træner ?? Og så har du slags mad hun elsker mest, som det engelsk bøf, pølser eller vådfoder, så er det det hun får, tænder hun på pivdyr??

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
    #24   12. apr 2021 "Måske jeg skal bruge agility timerne på bare at eksistere, SAMMEN med Menja i stedet for at prøve alle de øvelser vi burde kunne, og fejle fordi hun fravælger mig"

    Vigtig sætning!

    Og hun er kun et år.. LAD vær med at blive frustreret. Lyt til din egen sætning heroppe, lav alt det I kan lide, fokuser på at du er sjov og vær sammen med og stil lidt mindre krav.. hun er kun en stor hvalp - nogengange virker de altså som om hjernen er slået fra det er helt normalt. smiley

    Og pas på med at det sjove altid sker når hun stikker af, du skal være vildt sjov når hun er ved dig og så hellere ignorer hende når hun ikke gider dig og vælger noget andet. smiley


  • #25   13. apr 2021 Er enige inde andre mht træning. Derudover vil jeg tilføje, at havde det været én af mine 2 racer, så ville det være virkelig opad bakke i dén alder. Der er øverste etage virkelig under ombygning. Øvelser der tidligere er lært, ryger bagerst i rækken. Det er ofte en del af "charmen" ved at have en selvstændig race.

  • #27   13. apr 2021 Agility kræver super god relation og samarbejde. Især når der er andre der løber samtidig.
    Jeg ville sætte agilityen på pause og træne en masse relationsopbyggende lege og indkaldsøvelser.
    Løbeleg, halsbåndsleg, kontaktøvelser osv.
    Du kan f.eks give masser af foder/godbidder ved havedøren. Ikke kalde Menja ind men blot hen og lave en sjov øvelse, beløn og give fri igen.
    Når hun skal ind går du ud og henter hende uden at kalde. Lad hende evt gå med en let tynd line hvis hun stikker af.
    Rally lydighed og tips/trick hold er super til at opbygge samarbejde.
    Lad hende arbejde for alt foder og godbidder. Alt skal komme fra dig.


  • #28   13. apr 2021 Jeg tror du skal gøre det meget lettere og sjovere at "lege" indkald.

    Sæt en lang snor på hunden så den ikke kan stikke af. Få så hjælp til en holder hunden i løsline.

    Leg så med hunden, så den har en mega fest. Så strammer den der holder snoren, den og du løber maks fem meter væk. Så snart du har afstand slippes snoren og jeg garanterer dig at hunden kommer. Så snart den er ved dig fortsætter festen.

    Så får i hurtigt bygget et godt indkald op, hvor du har stor værdi.


Kommentér på:
Belønning til indkaldstræning

Annonce