{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Keven H
Keven H
Tilmeldt:
11. dec 2021
Emner: 1 Svar: 1

Reaktiv adfærd efter nytår, er det “normalt”? {{forumTopicSubject}}

Hej…

Jeg står desværre i en situation, hvor min hvalp på 6 måneder er begyndt nogle gange at vise reaktiv adfærd mod andre hunde her de sidste par uger. Umiddelbart ikke aggressiv, men nærmere frustration om ikke at få lov til at hilse og lege. Hun er også begyndt at trække og gå meget forvirret rundt på vores ellers almindelige ture i vante omgivelser, og så er hun også meget interesseret i folk der går forbi. Det er en adfærd jeg ikke har set i hende før, og hun plejer at være en ekstrem lydig hund med fast daglig rutine. Hun er en højt aktiv hund med stort potentiale, og hun bliver selvfølgelig trænet derefter. Vi træner igennem et webinar hos STSK9, samt er vi medlem i en politihundsforening hvor træningen starter næste uge. Jeg har fra start af introduceret hende til forskellige miljøer, situationer, mennesker og andre hunde både tæt og på afstand. Altsammen med stor succes, men selvfølgelig også småfejl fra min side af, der har resulteret i en lille reaktion hist og pist, dog aldrig noget alvorligt hvor hun ikke kan få opmærksomheden tilbage.

Mit bud er at det kan skyldes et chok hun fik, efter nogle (pænt sagt) lorte unger skulle lege med kanonslag da vi var på gåtur sent juleaften, og spræng en postkasse i luften 20 meter fra os da vi stod med ryggen til. Det har også resulteret i nogle meget lange dage med al det fyrværkeri, som jeg ellers havde god succes med at få trænet hende til at være ligeglad med. Hun plejer at være meget fikseret på godbidder, og jeg har brugt det som motivation når der trænes udendørs, men efter ovennævnte oplevelse er hun fuldstændig ligeglad med dem, om man så “tvinger” det i munden på hende.

Nå med det sagt, så tænker jeg det er noget der kan trænes væk igen med lidt god vilje og nye metoder, dog er jeg ikke særlig familiær med reaktiv adfærd, da det er noget jeg har undgået fra start ved de ovennævnte introduktioner. Er jeg den eneste der har oplevet tilbagegang med min hund efter alt det fyrværkeri mm, og har i nogle råd til at komme af med den type adfærd og skal man evt have en professionel ind over?

Jeg har tænkt mig fra denne uge af at lade hende falde lidt ned i rolige omgivelser efter nytår, og så stille og roligt gå tilbage i vores træning og fokusere på at færdes i snoren, placering og fokus.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reaktiv adfærd efter nytår, er det “normalt”?
  • #1   3. jan 2022 Adfærdsbehandler på med det vums smiley Det er virkelig penge godt givet ud. Jeg har en behandler på min nu, dog pga. anden problematik. Men jeg var ALDRIG kommet hertil igennem egen viden. Så jeg kan virkelig kun anbefale dig at finde en adfærdsbehandler.

    Kig på sea-hund.dk
    De er alle eksamineret.


  • #2   4. jan 2022 Jeg ville bestemt også finde en super adfærdsbehandler

    Og jeg ville lade hendes nervesystem falde til ro

    Jeg ville have så meget kontrol over miljøet som muligt og gå meget tilbage

    Jeg ville lade hende se på og falde til ro
    Jeg ville ikke forsøge at aflede/lokke hende med godbidder

    Selv prøvet med en af mine hunde - præcis et kanonslag helt tæt på

    Hun kom sig over det;

    Pøj pøj med din hund, som jo lyder som skøn hund med godt potentiale





  • #3   4. jan 2022 Enig med de andre.
    Men med hendes alder på de 6 måneder, så KAN der altså også være hormoner i spil oveni, som giver en del af udfordringerne. Det er helt normalt, at vores små artige hvalpe mister en del fokus, når første del af kønsmodningen begynder.

    Men få endelig hjælp af en dygtig adfærdsbehandler til at hjælpe hende over traumet med postkasse-sprængning.
    Sea-hund er et fint sted at finde én, så du ikke havner i kløerne på én af dem, der stadig kører med forældede dominans- og lederskabsteorier smiley


  • #4   4. jan 2022 Synes også at det lyder som en hvalp hvor hormonerne er begyndt at spille ind smiley Du beskriver at hendes reaktive/udadreagerende adfærd så småt var begyndt inden postkasse-episoden. Den oplevelse med en gevaldig forskrækkelse har så helt sikkert ikke gjort det bedre. Trælse møgunger smiley
    Din hund er så småt begyndt at blive teen-ager. Her sker der som regel det at den hvalp vi oplevede som superdygtig osv pludselig glemmer mere eller mindre alt hvad den har lært. Men fortvivl ikke; når perioden er overstået vender det hele tilbage. Det man gør i den periode er at man sænker kriterierne for hvad det er man forlanger af hvalpen og er lidt overbærende med den. Det er jo ikke noget den gør med vilje og en dag falder brikkerne på plads igen. Var det ikke den hund der var schæfer/staffordshire terrier blanding? I så fald er det nok godt at have i baghovedet at schæfere kan være ret udadreagerende og med en ustyrlig masse lyd på. Afstand og afledning er som regel nøglen til at få styr på den slags adfærd. Altså ikke komme tættere på noget hun reagere på end at hun kan håndtere bare at kigge og ikke reagere og vil tage en godbid. Og ellers så er det ikke noget dumt bud at tage fat i en der kan se hvad det er der sker og rådgive ud fra dette istedet for os der bare sidder og læser om det og danner os vores eget billed af det smiley Jeg ville måske nok lige vende det med træneren i politihundeforeningen først - det kan jo være at han/hun kan hjælpe.


  • #5   4. jan 2022 Jeg tænkte hormonelt betinget adfærdsændring, da jeg læste opslaget. Det kan selvfølgelig sagtens være forværret af stress fra nytåret.

    Jeg oplever af og til at store hvalpe bliver lidt usikre og larmende omkring de 6 mdr. ude på tur.
    Med fokus på problemet og træning deraf, går det altid over igen.
    Det er altid godt at tage en professionel med på råd, hvis man er i tvivl om hvad der er på spil.

    Pøj pøj med det hele.


  • Keven H
    Keven H Tilmeldt:
    dec 2021

    Emner: 1 Svar: 1
    #6   6. jan 2022 Hej alle, tak for inputs!

    Hun er så småt begyndt at blive glad for de lidt længere gå ture og søger ikke hjem med det samme igen, hvilket er dejligt. Hun trækker dog stadig og er ekstra opmærksom, vi har dog ikke haft nogle reaktive situationer siden jeg lavede opslaget. Et par hunde er gået forbi hvor hun kigger, men stadig er lydig og sætter sig. Jeg tror i har ret med teenager og hormon delen, da første løbetid nok er lige om hjørnet smiley vi har skruet op for luksussen med godbidder, og benytter os af en “dehydrater” til kylling og rødt kød. Vi har også ovnstegt kyllingbryst og skåret ud i tern, hvilket har givet hende en motivation jeg aldrig har set før! smiley Vi har besluttet os at se hvordan det går når vi kommer til træning søndag, og tage en snak med hundetræneren og så se hvad hun siger og har af råd. Dog tænker jeg stadig at få en behandler forbi, og så sørger for at alt kommer helt på plads!


Kommentér på:
Reaktiv adfærd efter nytår, er det “normalt”?

Annonce