{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Fire hunde i flexline? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger - fire hunde i flexline, er der nogen af jer, der har fået det til at fungere?

Mine ture foregår stort set altid på godsernes områder, hvor der er total dødsstraf (overdrivelse fremmer forståelsen) for at have løse hunde, og det nyder jeg faktisk, fordi folk overholder det, og jeg derfor heller ikke får løse hunde hen i hovedet på mine.

Det fungerer faktisk rigtigt fint for mig, at gå med de tre stk. jeg har i flexliner. Én sat fast i bælte, og så de to andre i hånden/hænderne. Jeg indrømmer, at det kan være en smule udfordrende, hvis én af dem får viklet sig ind i noget krat, eller jeg skal have vanter af/på, fordi det ofte kræver brug af mere end én hånd - men det er faktisk ok.

Nu er jeg så der, hvor jeg er helt ufatteligt fristet af hund nr. 4... MEN - kan det overhovedet fysisk lade sig gøre? Det skal tilføjes, at hundene går i de længste flexliner, som vist er 8m?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fire hunde i flexline?
  • #1   20. jun 2022 Jeg har jo små hunde, men jeg har sat 3 almindelige liner i hver flexline, så kan jeg gå med 6 hunde smiley (linerne er 2 meter og sættes bare i flexlinens karabinhage)
    Jeg tænker at to store hunde som er rimelig rolige i snor, kan man godt have i hver flexline.


  • #2   20. jun 2022 Bodil - men så kan du heller ikke tage dem ind i helt kort snor, vel?
    Det har jeg brug for at kunne, både når vi skal krydse veje, og når vi skal passere andre. smiley



  • #3   20. jun 2022 Respekt for at du kan med tre.
    Jeg kan ikke engang styre to flexliner samtidig smiley


  • #4   20. jun 2022 Obs, der er max antal kgbelastning for en flexline, så der skal en anden str til, når man har to i en flex.

  • #6   20. jun 2022 Den længste flexiline er 10 m smiley Dvs. Pennys er nu kun 9,6 m efter at jeg kom til at lægge den ind i buret til hende på vej hjem fra skoven i lørdags smiley
    Da jeg havde Perle kunne jeg kan klare 3 flexilinier når jeg passede min mors cairn; Perle i den ene hånd og Clinton og Coco i den anden. Med Penny duer det kun med to eller tre i skoven, hvor Penny af en eller anden grund går pænt i snor - alle andre steder trækker hun jævnt meget smiley Og ja, vi træner og træner og træner 'gå pænt' - det er bare liiiidt svært i øjeblikket for det lille livstykke smiley


  • #7   20. jun 2022 Hvis jeg går med mine 3, er det en udfordring.
    Dog tror jeg løsningen med sådan en dobbelt ting (kan simpelthen ikke huske hvad den hedder) måske kan virke. Du ville jo så skulle have det på minimum en af flekslinerne og så fortsætte med den i bæltet og den i den anden hånd. De kan jo gøres så korte som du ønsker, men det bliver noget juks hvis de filtrer sig sammen på tværs.
    Mine egne går aldrig nogenlunde samme sted eller bare to der følger hinanden, så en fjerde ville blive umulig i fleks. Jeg går også yderst sjældent med dem i fleks


  • #8   20. jun 2022 Jeg fik lige tjekket - og mine fkexliner er kun 8m. smiley

    Det lyder som om 4 hunde i Flex, bliver et lidt for ambitiøst projekt, medmindre to af dem, går i samme line med "split" - men ligesom dine HiJacks, så er det heller ikke ret meget af turen, at mine følges pænt ad, og det er hele tiden seriøs hånd-øje-koordinationstræning, at holde dem helt fri af hinanden smiley


  • #11   20. jun 2022 A-S, de er desværre kun 3 meter.

  • #12   21. jun 2022 Ja, A-S, dem har jeg også kigget på. Det forhindrer at de to, der er i samme flex, ikke kan vikle sig ind i hinanden. Men jeg kan slet ikke overskue, hvor svært det er at kludre rundt, hvis én af dem så vikler sig ind i én af de andre hunde, der fx. sidder i bæltet.
    Og ja - så er 3m for lidt smiley


  • #13   21. jun 2022 Jeg kan ikke engang styre et styk Sam i flex line, men han er så heller ikke just 'rolig' betegnet, med sit tændte jagt instinkt og mange kræfter bag, så respekt herfra!

    Om det kan lade sig gøre, kommer vel an på hvor lydige og medgørlige de er? smiley


  • #14   21. jun 2022 Hmmm tildels Mathilde. Men det er også noget helt lavpraktisk ift, at kunne bruge ihvertfald én hånd til noget andet på turen, når der er behov for det.

    Jeg tror ikke, jeg kan holde tre flexhåndtag i én hånd - men jeg har faktisk mulighed for at klikke én flexline mere fast i bæltet (det gør jeg fx., når jeg tager dem ud af bilen én af gangen, og har brug for begge hænder, til at sætte linerne på) og det er selvfølgelig en mulighed, når jeg indimellem har brug for det.
    Samtidig så KAN jeg også lægge Sheenas og Nimbus´ håndtag kortvarigt på jorden. De løber ingen steder smiley

    (I kan godt høre, at jeg er godt i gang, med at overtale mig selv, ikk?) smiley


  • #15   21. jun 2022 Jeg ville vælge at skifte imellem dem , så 2 i kort låst flex og 2 i lang og så skifte i løbet af turen.

  • #16   21. jun 2022 Bumble Bee - godt input, men jeg ved ikke helt, hvordan det skal gøre det nemmere at håndtere 4 håndtag? smiley

  • #18   21. jun 2022 Haha tak Isabelle - det kan jeg også godt fornemme, at mange af dem, jeg møder på mine ture også er. smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #19   21. jun 2022 Jeg kan have max 4 hunde i flexliner, men det er de små flexliner, hvor man kan have 2 håndtag i hver hånd og de er kun 5 m. Har løbebælte på med ekstra stor karabinhave, hvor der kan sidde 3 håndtag (Bruges til når man får brug for den ene hånd fri). Mine hunde "følges heller ikke pænt ad, de går også hver deres vej alt efter duft og nogen er færdige før andre med duftene smiley De har nogen kommandoer, der gør det muligt, hvis jeg kun skulle holde og trække, ville det ikke fungere smiley

    Går indimellem med 7 hunde i fasteliner, der bruges bæltet også, der kan alle håndtag sidde i og karabinhagen er indkøbt til at kunne tåle et træk på 100 kg (kommer de ikke i nærheden af. Vægt imellem 4 til 7 kg.).

    Jeg kører en del rundt og går ture og når man har 7 hunde med er det bare så dejligt, at sætte håndtagene på linerne fast i karabinhagen, imens man bærer dem ind/ud enkeltvis af bilen.

    Vores hunde er så uopdragne at der altid er kaos de første 15 min. af en gåtur indtil vi kommer igang og afsted, Uanset om det er op til 4 hunde i flexliner, eller alle 7 i faste liner smiley

    Følger en på facebook hun har 7 hunde i flexliner smiley (samme størrelse som mig) og det kører bare for hende smiley Men hun kan ikke gå med 3 hunde i faste liner smiley Så tror også det har meget at sige hvad man er vant til at manøvre med smiley


  • #20   22. jun 2022 Tak CM - det er rart at få at vide, at nogen kan få det til at fungere smiley

    Min udfordring er nok, at jeg har store hunde, og derfor også store håndtag på flexlinerne (så der kan kun sidde én i hver af mine store karabinhager i bæltet) - MEN de to små (som det ville komme op på, hvis jeg kommer til at hente én mere) ville faktisk godt kunne gå i nogle flexliner til færre kg og dermed også med mindre håndtag, så jeg godt kunne samle én stor, og to mindre i én hånd, når jeg har brug for at have en hånd fri. DET må testes smiley smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #21   22. jun 2022 Håndtagets størrelse/udformning har stor betydning. Flexliner laves i dag af flere producenter, så måske man kan få nogen med knap så stort håndtag og alligevel få den rigtige længde og holdbar til stor hund ?




  • #22   22. jun 2022 Det er SÅ rigtigt CM.
    Jeg var helt låst fast ift. tanken om, hvordan mine nuværende håndtag er smiley


  • #23   22. jun 2022 en skam man ikke kan få de dobbelte flexliner til større hunde, så var problemet løst med det

    Jeg ser af og til en dame her hvor jeg bor der går med 4 større hunde i flexliner. Hun har 2 i bæltet og så en i hver hånd, de hunde der er mest lydige (kan verbale kommandoer og følger dem) de er i bæltet, de unge og ikke så lydige er i hænderne. Jeg er vildt imponeret når hun kommer og der er styr over det.

    Der er så en anden dame som har 4 mindre hunde i flexliner og hun kan have alle 4 håndtag i hænderne, men der er så ingen styr på hendes hunde og det er nærmest umuligt at komme forbi hende uden at få en hund ind mellem benene (er kørt galt på cyklen en gang fordi jeg kom på cykelstien og hun kom på gangstien og så var der pludselig en hund foran mit forhjul, Anden gang havde jeg lært at man stopper når hun kommer)

    Pointen er at med god træning så burde det være til at have med at gøre smiley . Det ville dog aldrig være noget jeg rodede mig ud i, da jeg ikke tror mine evner med at træne hund er så gode smiley smiley


  • #24   22. jun 2022 Og jeg som gruer for at skulle have tre i flexi lige om lidt smiley jeg er vildt imponeret

  • #25   23. jun 2022 Karen Marie - Jeg er istedet nødt til at have den mest impulsive i bæltet, fordi han er den tungeste, og jeg simpelthen er bange for, at han river sig løs, hvis han pludselig kaster sig i én eller anden retning efter en hare. Han går heldigvis pænt 99% af tiden, men når/hvis der pludselig spurter en hare eller et rådyr lige forbi snuden på ham, så har han ikke nok selvkontrol til ikke at reagere smiley

    Men ellers lytter de faktisk alle tre pænt efter mine signaler - når de fx. kommer rundt om et træ el. lign., så det er ikke så tit, jeg har brug for at have en hånd fri smiley


  • #26   25. jun 2022 CM - tak for at få mig ud af mit fastlåste tankesæt! Har I dag indkøbt to nye flexliner til de to "små", og vupti ligger 3 flexliner fint i hånden smiley smiley

    profilbillede
  • #28   25. jun 2022 Haha jeg skal heller ikke styre tre i én hånd.
    Jeg skal bare kunne samle dem i én, når jeg har behov for at have den anden hånd fri. smiley


  • #29   26. jun 2022 Inspireret af den her tråd tog jeg en kort video på skovturen tidligere i dag. Så at gå med tre stk fungerer faktisk upåklageligt smiley
    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/47032-tre_hunde_i_flex_


  • #30   26. jun 2022 Sejt, hvad sker der hvis de ser vildt?

  • #31   27. jun 2022 Mathilde - det kommer lidt an på omstændighederne. Rådyr og dådyr der bare står og kigger på os er ikke noget problem - og heller ikke løbende vildt, hvis der er rimeligt god afstand.
    MEN når de der dumme harer letter lige ved siden af os, og så drøner fremad af samme sti, som vi går på (istedet for at løbe væk ind i skoven eller græsset) så tænder de ret meget, og så må vi bare stå stille, indtil der er ro på flokken igen.
    Som udgangspunkt går jeg ikke videre, før Luf er så rolig, at han kan spise en guf - og så kommer de i lidt kortere snor, indtil vi er forbi det spændende sted smiley smiley


  • #32   27. jun 2022 Dejligt det er så nemt smiley

    Jeg dyrker jo Lure coursing med Sam, det tænker jeg meget over om jeg skal gøre med næste hund, for det har gjort ham så tændt på vildt, og jeg er nødt til at bruge en uge- 14 dage efter en Lure coursing træning, på at dæmpe jagt instinktet lidt ned igen, da han tænder på alt i bevægelse efterfølgende, så bliver det hurtigt for meget, når selv et stykke blafrende plastik eller kragerne skal jages!


  • #33   27. jun 2022 Mathilde - det kan jeg godt forstå. Det er ikke sjovt, når gåturene bliver til et mindre mareridt, når de tænder helt af.

    Det her er BESTEMT heller ikke kommet af sig selv. Lige da jeg flyttede for omkring et år siden, brød jeg indimellem grædende sammen ude i skoven, fordi hundene gik fuldstændig amok over, at der nu var SÅ meget vildt omkring os hele tiden, og jeg ikke lykkedes med at få dem til at falde ned, før næste "flok" råvildt dukkede op. Det var rædselsfuldt.

    Men det er heldigvis blevet så ufatteligt meget bedre. Største succes kom i sidste uge, hvor der stod et rådyr på den store skovsti foran os. Da vi nåede den sidesti, vi skulle ned af, var den max 15m væk. Alligevel kigged Luf bare kort på den, og drejede så ellers fint til venstre, selvom han var ude i fuld længe af flexlinen. Så er man jo lige ved at tude igen smiley


  • #34   27. jun 2022 Vi går for det meste tur sådan her og det fungere helt fint smiley Når vi møder nogle beder jeg hundene komme over til mig og blive mens jeg bremser linerne og når vi går på fortove mm. er linerne også bremser - selvfølgelig smiley

    profilbillede
  • #35   28. jun 2022 Imponerende CMP smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #36   29. jun 2022 Prøvede for første gang i går, at have 8 hunde i faste liner på gåtur smiley Ekstra hunden er rigtig god til, at gå fra side til side og så kan hun rydde vores hunde som en flok kegler smiley

    Fandt løsningen med at have ekstra hunden i en hånd og kort snor, så hun kunne gå fra side til side bag vores egen flok og så egen flok 7 stk.s i den anden hånd. Af første gang synes jeg det gik okay, men der var noget mere uorden i linerne end normalt smiley

    Fik taget en lille video af det og selvfølgelig kom en af naboerne ud, da vi gik forbi. Han troede at det var hans genbos hunde, der var på løs pote (så han var lige lidt i forsvar først da han har en del katte, indtil han opdagede at det var hende med alle hundene (han kan ikke huske mit navn smiley )

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/47036-8_hunde_i_faste_liner



Kommentér på:
Fire hunde i flexline?

Annonce