{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Fie T
Fie T
Tilmeldt:
7. feb 2022
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1

Impulser og udadreagerende {{forumTopicSubject}}

Hej.
Vi har en brun labrador tæve der lige har rundet sit første år.
Hun har altid været ekstremt aktiv, meget impulsstyret og har haft svært ved at finde ro.
Det er altsammen noget vi har haft meget fokus på i træningen.
Hun får hver dag en lang gåtur og derudover træner vi i små intervaller i løbet af dagen. Vi bor på en stor gård, hvor hun er meget ude og med os i hvad vi nu laver. Hun får ofte tyggeben, kong eller lignende hvor hun kan tygge/slikke og dermed have en rolig aktivitet.
Vi træner meget impulskontrol og at være rolig. Det har virkelig haft en god effekt og nu har vi rent faktisk en hund der kan ligge og slappe af nu. Men…
Vi har et par udfordringer som vi godt kunne tænke os lidt gode ideer til at håndtere.

1. Når hun skal have sele på når vi skal ud at gå er nærmest umuligt. For det første bliver hun virkelig glad, så vi træner at hun skal forholde sig roligt før vi giver sele på. Men når vi har givet selen på og skal spænde den bliver hun vild. Hun bider efter selen og vender og drejer sig. Vi har prøvet at tage processen i små steps hvor vi kun går videre og roser når hun er rolig, men lige nu føles det helt umuligt at komme til st spænde selen.

2. Hvis vi ligger/sidder på gulvet er hun begyndt at ‘angribe’ os - helt sikkert i leg, men det er bare ikke sjovt for os. Hun hopper op på os og det er bare ikke særlig rart. Hvad gør vi? Er løsningen at afbryde og gå, for at vise at adfærden er uønsket?

Jeg håber på gode konstruktive svar. På forhånd tak.


Kommentarer på:  Impulser og udadreagerende
  • #1   1. sep 2022 Er det ikke noget med at du plejer at slette dine tråde, så snart du har fået et svar eller to? Og så sidder man og synes at det var spild af tid at svare dig smiley

    Jeg håber nogle andre vil tage tid til at svare på de præmisser smiley


  • Fie T
    Fie T Tilmeldt:
    feb 2022

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1
    #2   1. sep 2022 Hej Anne.
    Jeg har ikke slettet tråde og har ikke lavet et opslag herinde i evigheder? Så ved ikke hvad du hentyder til?

    Men er det ikke noget med at man bare kan springe over hvis man ikke har lyst til at svare? smiley


  • #3   1. sep 2022 Ok, så tager jeg sikkert fejl smiley Dejligt!

  • #4   1. sep 2022 Folk med yngre labradors klager ret ofte over at de er 'ekstremt aktive' smiley Hvorfor skal den være så pokkers rolig? En lab er ER en aktiv race. Den skal ud og brænde sin energi af på en race-relevant aktivitet. Fx noget vandapportering og spor. Man kan simpelthen ikke forvente at en 1 år gammel hund af en aktiv race kan forholde sig i ro når den er vågen smiley Din hund lyder som en helt normal ung labrador.
    Til dine konkrete problemer.
    1. Hvis selen er et issue så brug et halsbånd i en periode
    2. Bed Fido lidt kontant om at lade være med at angribe når i sidder på gulvet. Eller lad være med at sidde på gulvet i en periode. Du kan jo fx bede hunden dække, når du kan se den er på vej til at 'angribe'. Så har du noget du kan belønne den for istedet smiley


  • #5   1. sep 2022 Fuldkommen enig med Mette.

    Hvad er det for en sele du bruger ?
    Sidder den korrekt på hunden, eller generer den hunden ?
    Og hvorfor skal den have sele på når den hader selen ? Giv den dog et halsbånd på i stedet for.

    Du har købt en jagthund som er en aktiv hund, som kun lige er et år. Sådan en hund skal ikke holde sig i ro, den er lavet til at være aktiv.
    Vi du have en stille og rolig hund, så skulle du nok har købt en race der er stille og rolig og ikke kræver så meget.
    Du bor på en stor gård, så der har du jo masser af plads til at træne noget med hunden, som ligger til den. For eksempel spor og eftersøgninger efter genstande. hvis i har vand i nærheden så træn vand apport
    Hvis hunden har fået dækket sit behov, giver det sig selv at den bliver roligere og så er det ikke sikkert at den angriber når i sidder på gulvet.
    Angriber den alligevel, så gør som Mette skriver.

    Jeg kan ikke forstå, at man køber en aktiv race for derefter gøre alt for at den ikke mere må være aktiv, men skal forholde sig i ro.
    Der findes da racer, som ikke kræver så meget og som er stille og rolig.


  • #7   1. sep 2022 Måske selen driller?
    Sørg for at selen sidder korrekt og ellers så ville jeg bare bruge halsbånd smiley

    Ift. at angribe på gulvet, så ville jeg nok forsøge at undgå at sidde på gulvet i lidt tid, hvis du føler det er virkelig slemt. Og ellers så forsøge at "gribe" hunden, inden den angriber. Eks. ved at bede om en dæk (som tidligere nævnt) smiley


    Det er ikke nemt med en unghund, specielt ikke en aktiv en af slagsen smiley


  • #8   1. sep 2022 Hvad laver i af træning ud over ro?

Kommentér på:
Impulser og udadreagerende

Annonce