{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
538 visninger | Oprettet:

Indlæring af slalom {{forumTopicSubject}}

Jer hvis hunde er super seje til slalom (agility), hvordan indlærte I øvelsen?

Jeg har sat pindene op i to rækker (uden hjælpesnor). Men jeg synes hurtigt det betyder mange fejl. Hundene (især Viggo) tilbyder så meget adfærd og har så meget drive at han nærmest vælter rundt i pindene både fordi han er ivrig, men også fordi han ikke lige kan regne ud, hvad det er, han skal. Jeg har overvejet at sænke antallet af pinde for på den måde at gøre øvelsen kortere og risikoen for fejl mindre for de mange gange, hvor Viggo bliver overivrig og laver fejl gør at jeg holder forstærkningen tilbage for at gentage øvelsen og lave den rigtigt og jeg kan se på Viggo at han bliver forvirret (han har jo lige tilbudt en masse god energi og adfærd). Hjælpesnorer overvejer jeg også som en mulighed. Det er jo en øvelse hvor jeg meget gerne vil have Viggo til at køre høj men gerne uden indlæringen bliver frustrerende for ham.

Så ja jeres bedste erfaringer med at indlære slalom (ville i bruge hjælpesnor, bryde øvelsen op eller andet?)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indlæring af slalom
  • #1   15. maj 2023 Jeg har bedst erfaring med 2x2-metoden. Der ligger en masse eksempler på det på Youtube. (bla. den her der kommer hele forløbet igennem https://www.youtube.com/watch?v=OpOQCB4vYx4)

    Næstbedst for mine hunde, har været at sætte "buer" på. (som dem her https://tutti-pet.dk/side10.html)
    Så pindene står korrekt på linje, men buerne viser dem vejen. Så kan de meget hurtigt tage den selvstændigt, og så træner jeg indgange separat ved siden af smiley


  • #2   15. maj 2023 Det er meget forskelligt, jeg kørte vippe slalom, og haft buer på. Har også kørt 2x2. Det er meget forskelligt for hund til hund

  • #3   15. maj 2023 2×2

    synes altid den metode virker for mig så har aldrig skiftet siden jeg lærte den


  • #5   16. maj 2023 2x2
    Vippeslalom
    Allé metoden
    Buer/hegn
    Det er de mest almindelige metoder, så er det bare at vælge hvad der passer jer bedst.


  • #6   16. maj 2023 Jeg løb agility for '100-år-siden'. Jeg nåede at løbe konkurrencer i agility med 3 forskellige hunde. Det var lidt forskelligt hvad der virkede bedst på dem og man skal nogle gange prøve lidt forskelligt før man finder det der virker for lige DEN hund smiley
    Alle tre fik meget sikre og hurtige slalommer både på højre og venstre, Og kunne også tage indgangen sikkert og korrekt fra begge sider og fra alle vinkler.
    Med alle tre har jeg haft en fuld slalom stående i haven og det er blevet trænet dagligt og helst flere gange om dagen i en længere periode.
    Den ene lærte det ved at blive fulgt igennem med hjælp fra mit kropssprog (dengang var det en ret almindelig metode smiley ). De to sidste lærte det med allemetoden. Ved dem alle tre har jeg haft brugt at sætte en snor fra 2 anden slalompind og til en pløk i jorden (en lidt modificeret bue- hvis det giver mening) i en vinkel der ledte dem direkte korrekt ind. Men først da de var nogenlunde sikre i at løbe igennem slalommen.
    Perle lærte jeg slalom for sjovs skyld. Hende lærte jeg det på samme måde som min første AG hund. Hun fangede det lynhurtigt og fik en rimelig OK slalom. Dog blev hun aldrig sikker på indgangen og hun blev heller aldrig helt så hurtigt som de to der lærte det med allemetoden (men det kan måske også skyldes at en stor Doberman skal krølle sig ret meget sammen for at komme igennem en slalom smiley ).
    Skulle jeg prøve det med en af mine nuværende så ville jeg prøve 2x2 metoden fordi de begge har er trænet delvist med shaping og derfor ville det nok falde forholdsvist naturligt for dem selv at skulle regne den ud (og det lyder også lidt somom din hund ville kunne få gavn af den metode smiley ).
    Jeg tror at hemmeligheden ved slalom er ihærdighed smiley


  • #7   18. maj 2023 Jeg har set mange bruge allé-metoden med succes, men det betyder jo ikke det virker på alle hunde, og at det er vejen for Viggo. Jeg ville bruge det der virker for hunden og så den forstår opgaven.

    Jeg har selv brugt buer - og det er også det vi underviser i på holdene i klubben - og det fungerer glimrende. Jeg brugte en smule 2x2 i starten for at indlære indgangen også. Men jeg synes buerne giver en god selvsikkerhed/selvstændighed og støtte.

    PS. hvis du bruger allé-metoden har du så belønning liggende for enden? Her burde hunden jo ikke være i tvivl om hvad det er den skal og tilbyde adfærd - for den skal bare løbe mod belønning.

    Men igen, den bedste erfaring med at indlære slalom er jo afhængig af hunden og det udstyr du har til rådighed. Hvis ikke du gør det i forvejen, så ville jeg opsøge noget undervisning, hvor du kan få konkret feedback på det I laver smiley


Kommentér på:
Indlæring af slalom

Annonce