{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
428 visninger | Oprettet:

Cykling med hund {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har i meget lang tid overvejet at forsøge mig med at cykle med min ene hund. Jeg er umiddelbart mest tiltrukket at den form hvor hunden er foran cyklen, men begge måder kunne være en mulighed.

Jeg vil derfor spørger jer der har erfaring med det, hvordan startede i, og hvor køre i. Jeg er sådan lidt nervøs for en hund der pludselig skulle finde på at krydse vejen eller andre trælse ting. Har man rimelig fat i en hund der "stikker af" ???? Håber der er nogen der kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykling med hund
  • #1   16. jun 2023 Altså jeg kick-biker jo med Penny - hvilket jo strengt taget ikke er meget forskelligt fra at cykle smiley Hun har massere af jagtinstinkt så jeg var lidt nervøs i starten for at jeg ville få diverse ukontrollerede turer ind over marker osv. Jeg fandt nogle you-tube videoer om hvordan man kan starte op. Og så gik jeg lige så stille igang med at lære hende at det er fedt at trække hjemme på vores 300 m lange grusvej (kort fortalt belønning i form af hendes bold for enden af vejen som hun har set og derfor gerne vil hen til). Hun knækkede ret hurtigt koden (=det er fedt at trække for det er nøglen til at komme ud og løbe stærkt) og vi begyndte at kører små ture uden belønning for enden. Det meget overraskende har været at jeg kun har måttet råbe lidt af hende i forbindelse med vildt en enkelt gang. Så var det li'sopm sat på plads. Hun synes det med at trække er så fedt at hun kan ignorere ting hun ellers ville jagte. Det jeg synes er sværest er at møde andre hunde. Hun kan godt overhale men kommer de imod hende skal jeg stoppe og have hende ind i rabatten og sidde (hun er ikke så glad for fremmede hunde og føler sig presset af dem hvis der ikke er plads nok=hun gøer af dem). Det er rart at have hende ude foran men i starten var det lidt angstprovokerende ikke at have en snor i halsbåndet. Jeg startede i en almindelig hurtha Y-sele. Da hun var klar til at få lov at lægge kræfter i for alvor købte jeg en rigtig træksele ( www.qimmiq.dk, der også gav rigtig fin vejledning om hvilken sele der kunne passe). Men y-selen havde vi to små 'uheld' hvor Penny blev megaforskrækket og foretog stort hop til siden samtidig med at hun vendte rundt og derved kom ud af selen. Har man en hund der stikker af tænker jeg at det vil være rart med en sikkerhed i form af en snor i halsbåndet. Jeg har øvet galop til trav ved at bremse ned samtidig med at jeg siger 'traaave' og så rose når hun ramte trav og trav til galop ved at slippe bremsen og så sige 'go-go' så rose når hun går i galop (hvilket er ret nemt med en løbeglad hund smiley ). Stopsignalet er 'stååå'. Så jeg startede med at sige 'stååå' samtidig med jeg bremsede ned. Mega-ros når hun så stod stlle og så altid hen til mig og få godbid. Nu kan jeg stoppe hende med 'stååå' uden at bremse. 'Venstre' og 'højre' arbejder vi på. Igen gør jeg et at jeg siger 'veeenstre' når hun drejer til venstre og 'høøøjre' når hun drejer til højre. Vi kører stadig mest steder, hvor det er ret oplagt hvor vi skal hen smiley Synes det er en vildt fed måde at komme ud og bruge noget krudt sammen med sin hund smiley

  • #2   16. jun 2023 Mange tak for dit svar. Jeg kan lure at der nok ikke er andet for end at kaste sig ud i det og prøve. Jeg er naturligvis nervøs for at tabe snoren, eller vælte mm. han bliver ikke stående og venter på mig og han kommer ikke før det passer ham ????

  • #3   16. jun 2023 Dansk Polarhunde Klub har en pjece om sporten.
    Du indlærer teknikken og kommandoer før du kaster dig ud i noget med hjul. Det kan indlæres på gåtur og efterfølgende i løb.
    Jeg lærer mine start, stop, højre og venstre fra hvalp. Det er klart en fordel at kunne basis før man sætter hjul på.
    Jeg foretrækker kickbike frem for cykel, da jeg har større jordkontakt der.


  • #4   16. jun 2023 Tak for svar. Der er da håb, han kan finde ud af at gå bag om noget når han går forkert i forhold til snoren????

Kommentér på:
Cykling med hund

Annonce