2.020 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 56 Svar

Træningstråden Træningstråden

Sommerferien står for døren. Er der noget du skal have trænet hen over sommerpausen? Og er der et mål der skal nås?

Vi har første del af vores unghundeprøve på søndag, og satser på at tage del 2 på den anden side af sommeren. Til den mangler vi at kunne cykle, og det må tiden vise om vi kan finde ud af smiley

Sommerferien skal bruges på at se om vi kan blive klar til at stille op i B-klassen til klubmesterskabet i september. Spor har vi nærmest ikke fået gået den sidste halvanden måneds tid, og lige nu er der ingen af vores marker der er til at gå på. Så jeg går egentlig bare og venter på høsten, så vi kan få noget stub. Jeg tror nu nok hun kan komme et B-spor rundt i ok stil, men det ville være rart at vide, i stedet for at tro smiley

Kan vi ikke blive klar til klubmesterskabet, napper vi nok en færdselsprøve sidst på efteråret, og så må vi se hvad der kommer efter det smiley

Hvad har I andre i støbeskeen?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af 20m hæk 2 sider 3.500 kr.
  • Hækkeklipning af ca. 38 m hæk 3.500 kr.
  • Installation af vaskemaskine & opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Hækkeklipning 2.204 kr.
  • Siliconefuge på badeværelse 1.900 kr.
  • Havemand til lugning af bed + bortkørsel af affald 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træningstråden
  • #2   16. jun 2023 Jeg venter stadig på, at tæven kommer i løbetid, bliver parret, og jeg får min hvalp.
    Det var da ellers fedt, hvis man kunne træne lidt på forskud smiley

Jeg har nu ikke så store ambitioner, jeg vil bare gerne ende med en hund, der opfører sig nogenlunde fornuftigt, kun lider af selektiv hørelse en gang imellem, kommer de fleste gange, når jeg kalder og så videre I samme dur smiley

• #3   16. jun 2023 Jeg har alle intentioner om at få færdiggjort og indsendt en video til DKK Sirius Rally Begynder Stjerne her i løbet af sommeren smiley

• #6   16. jun 2023 Vi var lige nede og træne inden prøven søndag. Hun har kun sprunget 1 m klatrespring til 2 træninger, og det manglede en del for at blive godt. Og dem jeg træner med, synes det er forfærdelig forstyrrende, at jeg sætter boldkanonen op, så det er bedst at træne alene smiley

Nå, men det gik sgu ret godt. Pisse godt, faktisk! Som i at hunden bare er PÅ. Vi trænede også apport, og det gik egentlig også ret godt. Afdækning og hals det samme. Det kunne være virkelig dejligt, hvis det hele får lige så godt på søndag smiley

Jeg GLÆDER mig til at opleve hende i et konkurrenceagtigt setup smiley

• #7   16. jun 2023 Vi skal på Dansk Hundeferie sammen med en veninde og vi glæder os SÅ meget smiley Der er kun 2 uger til vi skal afsted og nørde agility (og holde ferie) i en hel uge smiley

Udover det har vi ikke nogen specifikke planer, og pt. bølger vores mængde af træning lidt op og ned. Vi står og kæmper med en specifik udfordring (vores løbefelter) og det fungerer bare ikke lige nu. Så i øjeblikket prioriterer jeg faktisk mere min egen træning, som jeg er blevet noget bidt af. Styrketræning og løbetræning.

Jeg håber jeg kan komme til at træne meget henover sommeren - det er jo så fantastisk med de lyse aftener, og tit har jeg fx været oppe og træne kl. 21 om aftenen efter en aftenvagt - men jeg tager det som det kommer, og gør kun det jeg reelt har lyst til i øjeblikket smiley

• #8   17. jun 2023 Sommerens plan med Penny er at få stå, sit og dæk på plads smiley Og så få afleveringerne i frit søg til at blive noget pænere=ikke ruske og lege med genstandene på vej tilbage til mig smiley
    Og så skal vi have gået spor nu hi har fået høstet græsset og lavet wrap til køerne. Spor en Pennys kongedisciplin smiley
    Med Clinton er det rallyøvelser der skal trænes og så er der en konkurrence 29 juli smiley smiley

• #9   17. jun 2023 Lumi er tilmeldt Sirius Marathon Sniffs Challenge samt Sirius Platform Challenge, så vi har rigeligt at træne på hen over sommeren smiley
    Den ene indeholder 42 nosework søg. Den anden 7 øvelser på platform.

Derudover skal vi til Færdighedsprøve, så FP1 træner vi også på.

• #10   17. jun 2023 Vi skal til biathlon i Kolding og Ringsted efter sommerferien, så det skal holdes ved lige.

Købte SUP igår og et kursus her d 26, så det skal vi træne hele sommeren. Det er nok mest for Ziva, er i tvivl om Abby kunne synes det var skægt

• #11   17. jun 2023 Ziva, jeg så at der blev varslet en forhindring med SUP til løbet på Vilhelmsborg. Dét bliver da en fest for dem, der har hunde der elsker vand smiley

• #12   17. jun 2023 Nå ja vi skal da også løbe Biathlon på Vilhelmsborg, jeg glemmer bare hele tiden at melde mig til smiley
    Til gengæld har jeg en hund, der hader vand, men jeg er blevet overbevist af andre om at jeg sagtens kan tilmelde mig alligevel. Så vi vedligeholder vores løb sammen

• #13   17. jun 2023 Anne absolut, vi springer desværre bare velhelmsborg over. Transporten er så lang og dyr over Storebæltsbroen, så man er nød til at vælge nogle af dem fra og vi har lige været på Lilleskov

• #18   25. jun 2023 Vi er lige flyttet, så pt. bruger vi en del tid på bare at falde til. Vi har nemlig fået naboer og nabohunde, og dét skal Teemo lige vænne sig til. Men det går nu ret godt synes jeg.

Teemo er tilmeldt Sirius Marathon Sniffs Challenge, så nu hvor min mor bor 400 meter væk, skal vi hygge os med at lave en del af det sammen på vores gåture.
    Så er vi tilmeldt platformstræning hos Malene, men det er mest for at træne at være tæt på andre hunde uden at skabe sig, men den sidste tid har han været ret god, så mon ikke også vi får trænet noget af det vi skal smiley
    Og så afventer jeg om der bliver lavet lidt sommertræning på en træningsplads vi skal prøve der hvor vi er flyttet hen.

Lucky er ikke tilmeldt noget, men jeg tænker da han skal have lov til også at lave nosework søg som Teemo, for det er han rigtig god til smiley

• #19   25. jun 2023 I morgen er sidste træning i PH før sommerferien, og i DcH er vigået på ferie. Sært at glæde sig til 6 uger uden rammesat træning, men det bliver SÅ dejligt!

Høsten er lige om hjørnet, så snart kan vi komme til at gå en masse spor igen smiley

• #24   25. jun 2023 Indica, platform er guds gave til positioner smiley

• #26   26. jun 2023 Enig - platform, eller bare en lav forhøjning til forpoterne smiley

• #27   26. jun 2023 Jeg er klart mere tilhænger af platform til positioner. Forhøjning til forpoterne er god til indlæring af bagpartskontrol og til kvalitetssikring af positioner. Men er hunden oplært i at platformen er feeeeeed, er det så nemt at træne placeringen tæt på venstre ben. Der vil forhøjning til forpoten kræve at Linus er motiveret for at gå tæt ind til benet, og det er jo dét der er hele problemet her.

• #28   26. jun 2023 Der er mange veje til målet. For mig hænger plads og bagpartskontrol sammen.
    Jeg beder først om en sit i plads-positionen, når "bevægelsen derind" er den helt rigtige, og hunden søger den vha. (til sidst) et helt flads target smiley

Whatever works smiley

• #30   28. jun 2023 Sommerferien skal bruges på at træne hen mod Rally DM. smiley smiley smiley
    Miley er udtaget i begynder.
    Archie i Champion og Buster i senior.
    Men Buster melder afbud da han er gået på pension smiley smiley så han nøjes med lidt fitness træning og dejlige skovturer.
    Og så skal Miley til sit første agility seminar smiley

• #31   28. jun 2023 Jeg starter til nosework igen imorgen, shit vi glæder os!
    Vi har ikke trænet det siden sidst i november sidste år, men jeg ved jeg kan sætte ham på 'blinde søg', og han vil finde frem til kilderne, han er super stærk i søg, elsker at bruge sin næse, så jeg er sikker på, vi flyder lige med ét med resten af holdet imorgen.
    Sam er kronisk sulten efter kasterationen, så det dér med at arbejde for mad, det vil han satme rigtig gerne så det skal nok gå godt, at komme ud i nye miljøer, og slå næsen til smiley
    Jeg skal tage mig sammen og få meldt os til vores første nosework prøve snart!

• #33   11. jul 2023 Jeg ville vælge en med samme længde som ham (jeg gætter på ca. 50 cm), og så omkring 20-25 i bredden. Den skal være bred nok til at han kan sidde på den uden at falde af, men for smal til at han kan flytte for meget rundt.

Mange køber en plade flamingo med en tykkelse på 7-8 cm i et byggemarked og skærer til. Det SVINER når man skærer i flamingo smiley Beklæd den med noget stof og sæt fast med gaffatape.

• #34   11. jul 2023 Var til træning med PH’erne i søndags, og vi snakkede spor. Ellie havde gået et prøve-spor på 200 meter (ligeud og med én genstand - røvsygt), og det var gået glimrende. Men trænerne bliver ved med at punke mig for at træne små genstande for at få farten ned og koncentrationen op. Hundebarnet var irriterende i går aftes, så jeg tænkte at vi kunne tage et spor med små genstande. Hårnåle, halve vatpinde, en-kroner, vognpoletter og nogle små stumper plastik, i alt 10 stk. De blev lagt med 15 skridt imellem, og så var sporet lige ud og i medvind.

Jeg havde en SUPER koncentreret hund, som gik et dybt søg og dejligt tempo. Hun påviste så flot, og når jeg ikke lige kunne finde genstanden i græsset, viste hun med frys smiley Da vi forlod 9. genstand slap koncentrationen op. Der blev spillet fodbold i den anden ende af sportspladsen, og så var en hundebekendt kommet og gik og trænede 20-30 meter fra os. Det blev alligevel for meget distraktion for det lille hundehoved smiley Hun blev hjulpet og fik påvist sidste genstand.

Jeg er SÅ imponeret over hvad sådan en hundesnude kan smiley Og jeg er svært begejstret for at min hund igen har hjerne til at gå spor - jeg elsker den disciplin smiley

profilbillede
  • #40   12. jul 2023 Ha, det er den samme jeg har. Dog til en noget større hund smiley Jeg købte også en rund. Du kan bare bruge en plastikbalje i stedet for en rund platform. Men hvis den firkantede bare er for at lære ham at være ok tæt på dit ben, er den der fin nok smiley

• #41   12. jul 2023 Vi var til træning et nyt sted i dag (tættere på det nye hjem) Og det virkede som et dejligt sted. Træningen for os bestod i dag bare på at vænne os til stedet (Vi var til en ene time i går, så vi havde mødt træner og set pladsen og lige fået snakket godt sammen på forhånd) og så ellers bare øve at være stille selvom der var andre, med god afstand. Det gik ok, så vi glæder os til næste uges træning smiley
    I morgen smutter vi til Vejen til Nosework, vi er i fuld gang med Sniff challenge, og selvom Lucky ikke er tilmeldt, synes han også det er sjovt at få lov til at være lidt med smiley

• #43   13. jul 2023 Jeg har fået lov at låne 2 af mine trænerkolleger i en halv time i aften, så de kan hjælpe mig videre med et par øvelser, hvor jeg synes jeg har ramt muren. Vores klubmesterskab er om 2 måneder, og jeg synes det kunne være hyggeligt at stille op - men ikke hvis min hund ikke har forudsætningerne for at lykkes. Jeg glæder mig til at få noget sparring fra to HELT forskellige instruktører smiley

• #44   18. jul 2023 Vi har endelig knækket koden til, at Iroh kan bakke mens han går på plads! Hold nu k*ft hvor har vi bøvlet meget med den, fordi han bakkede skråt baglæns. Men nu sidder den der sgu 9 ud af 10 gange! Og jeg har virkelig optur over det! smiley

• #45   18. jul 2023 Uh, vi fik endelig knækket koden til at få Ellie over klatrespringet. Jeg har ingen anelse om, hvorfor hun syntes det var SÅ svært smiley Hun springer uden problemer 1 m flugtspring, med 1,2 m klatrespring kunne hun slet ikke overskue. Men det lykkedes i går, og hun kom flot over 3 gange smiley

Hun er også startet op med at løbe ved siden af cyklen, og det skal nok blive godt smiley Det vildeste var egentlig at JEG kunne cykle. Men som man siger, så er det som at cykle smiley

• #46   18. jul 2023 Jeg har stadig ikke for alvor fået knækket koden til at få de to små til at forstå, at "stå" altså betyder, at de ikke bare skal stå - men faktisk også skal blive stående i den retning, de er placeret i smiley

Meeeeeen, jeg har lagt en ny plan, som vi begynder på i dag, og så håber jeg, det er den, der kommer til give gennembruddet smiley

• #47   18. jul 2023 Jeg har sgu bestilt en startbog til lille Ellie smiley Bare så vi (måske) kan starte til klubmesterskab om 2 mdr. Vi har virkelig bokset med sit og stå, men nu lader det til at hun har fanget ideen med det.

Karina, jeg fik 2 trænere til at give mig en halv time af deres tid i sidste uge, og fik kigget grundigt på alt i øvelserne - opmarchen, kommandoafgivelsen og så det afgørende; mit kropssprog smiley Efter jeg er blevet mere opmærksom på MIG i øvelserne, har hundebarnet så meget nemmere ved at forstå hvad hun skal smiley

Og så fik jeg lige besked om igår, at vores 2'er prøve bliver til oktober. Så jeg tror jeg er nødt til at udskyde færdselsprøven til foråret. Jeg orker ikke både at prøve kræfter med B-klassen, at tage 2'er prøven og så også en FP oven i, alt sammen på under 2 måneder.

• #49   19. jul 2023 Vi har sommerferie nu, og vi træner nærmest overhovedet ikke, kun håndtering som skal holdes ved lige hver uge og fitness, så især hans ryg holdes stærk.
    Men vi går lange turer en masse nye steder hver dag, det er så dejligt, og han får løbet mere fri i disse uger og har flere lege aftaler.
    Han i skarp træning på at tabe sig og endelig sker der noget!! Juhuuuu smiley

• #50   19. jul 2023 Jeg fik påbegyndt min nye træningstaktik til "Stå-øvelsen" med de to små banditter i går.
    Det virkede SUPER på JohnJohn, så vi efter to korte træningspas, stort set havde den færdige øvelse på plads.

Til gengæld fattede Nimbus HAT, og blev lidt mere ustabil, end han ellers har været - så der må evalueres og gentænkes, så jeg kan finde ud af, om jeg skal prøve én gang til med den strategi, eller få påbegyndt en anden med det samme smiley

• #51   22. jul 2023 Vi har fået styr på sit. Jeg skal bare give en meget bestemt kommando. Det er sgu godt vi ikke skal gå rally smiley Nu skal den lige generaliseres ud på andre områder, og så skal tiden gå noget over de krævede 30 sekunder.

Så den næste uges tid får stå-øvelsen samme opmærksomhed.

Jeg har fået hendes startbog og har tilmeldt mig klubmesterskabet, og det er bare formanden i klubben der skal dømme. Så hvis vi kokser undervejs, har vi aftalt at det er ok at jeg trækker mig. Vi må jo ikke belønne imellem øvelserne, ud over med klap og ros, og jeg er lidt spændt på om det vil få hende til at køre for meget op. Vi træner det af og til, men jeg synes det er en svær balancegang. Fagre nye verden at have en hund med motor smiley

• #52   24. jul 2023 Vi har også næsten fået styr på Stå-øvelsen. I de to uger, der er gået siden sidste sommertræning, har vi virkelig trænet intensivt, så da vi var afsted til træning i går var der KÆMPE-fremskridt.

JohnJohn kan lave den fulde øvelse nu, men Nimbus har stadig brug for et "fokuspunkt", for ikke at vende sig om efter mig. smiley

• #53   24. jul 2023 Åh, frustrerende træningsliv med unghund smiley Jeg havde besluttet mig for at have fokus på spring (både PH og DcH), og på apport (samme øvelse i begge programmer, men forskellig apportbuk - i dag med DcH-apporten). Og så fokus i alle øvelser på ikke at tyvstarte.

I sidste uge kom hun for første gang over springet på 125 cm, så det ville jeg træne lidt mere. Det gik perfekt - jeg er SÅ stolt af hende smiley I DcH er hun begyndt at rende udenom, enten den ene eller begge veje, så det ville jeg lige se om jeg kunne træne lidt på. I dag var der ingen slinger i valsen - hun udførte perfekt smiley

Tænkte at jeg så lige ville lave en af vores sikre øvelser - dæk og jeg går i skjul. Glem det, sagde Ellie, og rejste sig inden jeg nåede i skjul. Prøvede igen, samme smiley Argh!! Ændre plan, dæk, gå fra, tilbage efter 2 meter, belønne, fri, dæk, gå fra….

I morgen skal vi i skoven og træne, så det bliver rart med bare lidt løbearbejde og halsgivning. Og så tror jeg vi smutter i sommerhuset onsdag eller torsdag og tager en uges tid dernede, så alle hjerner kan få lidt fri smiley

• #54   27. jul 2023 Jeg har været nødt til at overgive mig, og har lavet en træningsdagbog smiley Kun til eftersøgning (rundering), men der er så mange delmomenter, at jeg simpelthen er nødt til at skrive det ned, for at holde styr på det. Jeg har jo masser af tid før det skal bruges, så jeg skylder hende at træne det ordentligt, og så hun altid får succes. Hvilket i øvrigt kan være svært at styre, når der kommer en mountainbiker ræsende igennem arealet og styrter 20 meter fra hunden smiley

Jeg forsøger at skrive alle momenter ned, og notere hvad der er gået godt og hvad der er gået mindre godt. Hvad der skal trænes på næste gang, og hvad der skal ske på længere sigt. Det er spændende om jeg kan holde fast i det smiley

Er der andre der bruger træningsdagbog? Og er det på alle øvelser, eller kun på udvalgte?

• #56   28. jul 2023 Jeg kommer lige med en tilståelse. Jeg har aldrig rigtig fået trænet det der med at gå plads. Jo jo engang imellem til træning, når vi blev sat til det, men jeg finder det ret kedeligt, og jeg foretrækker at hundene går foran mig når vi går tur, fordi jeg så har bedre overblik, jeg er simpelthen så bange for at træde på dem når de går ved siden af, og da vi ikke laver noget konkurrence hvor det skal bruges, er jeg simpelthen sprunget let og elegant henover den del.
    Nå men vi var så til træning i går, og da det bare er sådan et sommer drop in hold, og jeg har meddelt at jeg var der for at Teemo træner tæt på andre, er træningen planlagt ud fra de andre, så en del basisting er det blevet til, og så kommer man jo ikke udenom plads smiley Altså Teemo kan plads kommandoen, i forhold til at gå rundt om mig og sætte sig, intet problem, men at gå plads er ikke vores stærke side.
    Men i går gjorde han det, som var det det mest naturlige i verden og som om at det har vi da trænet masser af gange. Det eneste der ikke sad lige i skabet var faktisk at sætte sig når vi stoppede, men han stoppede når jeg sagde det, gik når jeg sagde det, blev (næsten altid, der var et par smuttere når han kunne se en af de andre hunde) ved min side imens vi gik. Så måske jeg bare skal tage mig lidt sammen og træne ting jeg finder kedelige, for de er jo egentligt ikke helt så kedelige når man lige kommer i gang og hunden er med på opgaven smiley

• #57   28. jul 2023 Jeeeeeeg tro sgu, at jeg har fået klippet vores video sammen til DKK Sirius Rally Begynder Stjerne sammen smiley
    Skal lige have luret på, om jeg tror på at det hele er helt godt nok, eller om der er noget jeg skal have taget om smiley

• #58   4. aug 2023 Karina, fik du løst din stå-øvelse? Og vil du dele noget inspiration? Andre er m-e-g-e-t velkomne til at byde ind smiley

Ellie udfører kommandoen så fint nu, og bliver stående når jeg går fra, nu også uden ekstra-kommando. I DcH skal vi gå fra, gå 15 skridt frem, vende front mod hunden og vente 30 sekunder. Så går vi tilbage, stiller os ved siden af hunden og kommanderer på plads.

Hun flytter sig lige når jeg kommer hen til hende, og det vil koste os omkring 2 point, ud af de 10 øvelsen giver.

Jeg kommanderer aldrig i plads, når vi træner, og jeg går altid tilbage og belønner. Jeg har overvejet om jeg skal prøve med en afstandsbelønning, som står bag hende. Alternativt bare give en bunke ekstrakommandoer på vejen tilbage, og så belønne hende for at holde positionen.

Jeg har lige præcis 6 uger til at få den til at sidde i skabet smiley

• #59   4. aug 2023 Hvordan går du tilbage til hende?

Nogen hunde bryder sig ikke om, at man går direkte imod dem, bl.a. min Tesla, så jeg drejede altid mod højre når jeg vendte mig. Så kunne jeg gå ind til hende uden at gå direkte mod hende.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #60   4. aug 2023 Nu er det ud fra egne erfaringer. Jeg ser mange hunde som kan stå,sit,dæk. Men jeg ser ikke så mange hunde hvor der er spænding på.

I værste tilfælde ser de ud til at røvkede sig. Jeg vil ikke have hunden kan regne ud når belønning kommer.

Du kommer tilbage=beløning= hunden reagere på du kommer ind. Hvis hunden lærer at beløning kan komme når som helst.

Så vil der være spænding på hele tiden. Hvorfor bagved?. Det er dig den skal have fokus på.

• #61   5. aug 2023 Problemet er måske, at hun er i for stor spænding. Hun belønnes i udgangpunkt med legetøj. Hun er lært op i altid at have fokus på mig, uanset hvor belønningen kommer fra. Af samme årsag er den eneste fjernebelønning der virker på hende en boldkanon.

Men kom gerne med bud på hvordan belønningen kan differentieres. Som udgangspunkt skal hun være i position, når belønningen falder. Når jeg giver mit klik, opfatter hun det som fri-nu kommer belønningen.

Det er nok et element, at vi er gået fra slet ikke at kunne lave en stå, til at hun kan udføre kommando og blive stående på 14 dage. Så teknisk set er hun stadig i indlæringen. Måske mangler jeg bare et mellemled fra at belønne for selve stå’en og til at belønne for “færdig” øvelse (hvor jeg mener belønne for at hun ikke flytter sig, når jeg kommer tilbage).

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #62   5. aug 2023 Jeg ville starte forfra. Altså få hunden til at stå.

Men det kan den godt. Nej for så vil den ikke flytte sig. Den har ikke forstået øvelsen.

Uanset hvad der sker omkring den bliver den stående fordi at det giver belønningen.

• #63   5. aug 2023 Så hvordan ville du gå fra at hunden går fra gang til stå (eller fra sit/dæk til stå), og til at jeg kan gå fra hende. Hvordan “kvalitetssikrer” jeg at stå’en er sikker nok?

Og så bliver jeg lidt nysgerrig på, hvorfor du mener som du mener. For hendes stå er stabil nok til at jeg kan gå FRA hende, jeg kan bare ikke gå tilbage til hende. Hvis nu det var dæk (hvor der er indkald), ville det aldrig være et problem. Bortset fra at jeg aldrig laver indkald fra dæk i træningen smiley

• #64   5. aug 2023 Jeg ville starte med mindre afstand, dvs fx 5 skridt ud, beløn efter to skridt ind, efter 4 skridt, efter 1 skridt og helt inde, gå forbi hunden før du belønner, dvs variere hvornår der belønnes, øg afstand langsomt, men fortsæt med at variere hvornår der belønnes.

• #65   5. aug 2023 Er problemet kun at hunden ikke kan stå stille, når du kommer retur ?

• #66   5. aug 2023 Er problemet kun at hunden ikke kan stå stille, når du kommer retur ?

Yes smiley Jeg overvejer bare at knalde en masse ekstrakommandoer af imens jeg går ind til hende - det gjorde jeg også i starten, da jeg gik fra hende. Alternativt køre med synlig belønning i en kort periode, for så fryser hun i position. Men jeg kan være i tvivl om hvor meget hun egentlig indlærer, når der er synlig belønning.

Hun er (desværre) lært op med at platform, og alt der minder om det, er noget man skal sitte på, så den kan jeg ikke bruge som hjælp her. Jeg kan bede hende om stillingsskift imellem alle 3, og dem laver hun fint. Hun kan lave en stå-som-en-saltstøtte, hvis jeg afgiver kommandoen når hun fx er fri og på vej væk fra eller imod mig.

• #67   6. aug 2023 Hvordan går du tilbage imod hende?

Forsigtigt
    Langsomt
    Selvsikkert
    ....

Har du øjenkontakt
    Kigger du henover hende

??

• #68   6. aug 2023 Jeg går tilbage i lidt langsommere tempo end normalt, og med rank ryg, så jeg er klar til at indtage grundstilling. Jeg har prøvet både at kigge hende i øjnene og kigge hen over hende. Det virker klart bedst at kigge hende i øjnene.

Nu prøvede jeg lige her til morgen at give hende 3 “bliv” og håndtegn, og så bliver hun fint stående.

• #69   6. aug 2023 Nu prøvede jeg lige her til morgen at give hende 3 “bliv” og håndtegn, og så bliver hun fint stående.

Men hvad er så problemet egentlig?

• #70   6. aug 2023 Det er sgu et godt spørgsmål smiley Måske slet ikke noget. Jeg har aldrig oplevet at hunden havde svært ved at holde positionen, når jeg går tilbage, så jeg tror bare at jeg var helt blank smiley

• #71   6. aug 2023 Men så er der jo styr på det - og jeg vil ikke bruge mere tid på at spekulere over hvordan du evt kunne have gjort.

• #72   7. aug 2023 Nu er vi i sommerhus, og tingene skal være lidt sjovere hernede. Så i dag tog vi et spor. Nemt underlag - en sportsplads der ikke er blevet klippet i et par uger. Til gengæld en stiv kuling på 16-18 sekundmeter, et kringlet spor og så lidt spøjse genstande. Men den lille hund, altså smiley

Hjemme i haven træner vi “cykle”. At starte i plads og så løbe bagom mig og ende på højre side. Dét er en fed leg, synes hun smiley

profilbillede
  • #73   8. aug 2023 Det lyder til, at du har fået løst det med "stå"?

Jeg har gjort flere ting, for at få stabilitet. Jeg har bla. droppet legetøj, ude hvor jeg vender, som de er blevet sendt afsted til på varierende tidspunkter (min største udfordring, har jeg været, at holde deres fokus fremadrettet OGSÅ, når jeg går bagom dem)

Derudover træner jeg rigtig meget fristeøvelser/omvendt lokning, når jeg indlærer positionerne, så de rent faktisk bliver der, uanset hvad der så sker omkring dem. Og i tilfælde med en hund, der flytter sig, når jeg kommer tilbage, kunne jeg godt finde på, at gå ind i pladspositionen, med et stykke legetøj i hånden. For mine ville det være et klart signal om, at "fryse fast".

Ellers har jeg også tidligere haft held med at ændre hundens billede af "komme-tilbage-situationen". Gået modsat vej rundt, vendt om 1m foran og bakket ind, sendt dem afsted/videre til en anden øvelse osv, osv.

Lige pt. virker det bedst for Nimbus med det udlagte legetøj, og for JohnJohn med at blive sendt videre til fx. en target eller en rundt om kegle. De er kommet så langt nu begge to, at de godt kan lave den fulde LP1-øvelse, men jeg tager stadig nogle af hjælpemidlerne i brug indimellem i træningen, for at forstære den gode adfærd smiley

• #74   13. aug 2023 Jeg må nok overgive mig til konceptet med træningsdagbog smiley Det var fedt at møde op til træning med en plan for hvilke momenter, der skulle være fokus på, og hvordan de forskellige momenter skal trænes.

Ellie sparkede SÅ meget røv smiley Jeg fatter ikke hvor løbestærk og arbejdsivrig hun er smiley Jeg ELSKER at hun bare løber den vej jeg anviser, slår snuden til og så løser opgaven. Hun kunne måske have lidt mere hjerne med, når hun løber, men man kan jo ikke få det hele smiley

• #75   16. aug 2023 Er totalt høj efter første LP-træning efter sommerferien i går.
    JohnJohn har godt kunnet lave apportøvelsen i LP1 (hold apport i plads-position - fra hånd), men jeg har virkelig bøvlet med, når han skulle samle op fra jorden. Så snart apporten blev præsenteret lavere end snudehøjde, var han overbevist om, at det var en "dæk-apport", hvilket betød, at det virkelig har knebet at få ham til at stå/gå/løbe med den smiley

Men i går faldt 10-øren pludselig. Vi gik igennem de her skridt/kriterier på få minutter:

- Tage/Holde apport stående foran mig
    - snudedut på hånd med apport i munden
    - Snudedut på hånd, med apport i munden. selvom det krævede, han skulle gå 10cm fremad.
    - Snudedut på hånd med apport - selvom jeg løbende flyttede hånden bagud
    - snudedut på hånd med apport - vinkelret på mig, og påbegyndt ind mod plads

Alle ovenstående steps blev påbegyndt med, at han fik apporten lige foran mig.
    Men det var nok til, at få ændret hans opfattelse af øvelsen, så han straks bagefter både kunne samle apporten op fra jorden foran mig, og afslutte til snudedut, kunne hente en kastet apport, og bringe den til hånd - og kunne sendes efter en udlagt apport smiley

Det hele kulminerede med, at da vi skulle have LP-springet som sidste øvelse, tog jeg apporten med over, og lavede et LP2-spring (hund sat af 10m fra spring, fører går fra og 5 m væk på modsat side - apport lægges ud midt mellem hund og spring - på signal, hund løber frem, samler apporten op, springer, og går på plads)

Og han gjorde det sgu!! Kun med den lille krølle, at jeg valgte at lade ham afslutte foran til snudedut, men nu har jeg fuld tiltro til, at vi hurtigt får afslutningen på plads, for den del kan han jo faktisk smiley

• #76   16. aug 2023 Åh, Karina, dén følelse man får, når tingene endelig lykkes smiley Og når hunden kigger på én med det der "nåhhhhh, var det bare det jeg skulle"-blik smiley

• #77   16. aug 2023 Det er den fedeste og vildeste følelse i hele verden smiley

• #78   31. aug 2023 Vi fik lektier for sidste gang til træning - at føre dagbog over ALT vi laver med vores hunde i en uge. Skal vi ikke bare sige at mine trænere døde en smule, da de så min dagbog smiley

Men jeg må så erkende, at der er noget smart i at holde styr på momenterne, så man husker at få trænet alle momenter. Også det der virkede for en uge siden, som så ikke virker i dag smiley

Lige nu nørder vi med apport (både med og uden spring) i DcH. Jeg har måttet finde platformen frem igen, og så gik det op for mig, at lille vovse har lært, at slip=færdig øvelse. Og når man har en hund der hopper en meter op i luften, når hun er færdig, er det en ret god ide at træne, at man IKKE er færdig, når man slipper smiley

Jeg elsker at have en hund der elsker den øvelse, og som bare gerne vil træne den igen og igen smiley Og jeg elsker at jeg har folk omkring mig, som minder mig på at huske at belønne for de enkelte momenter også smiley

Kommentér på:
Træningstråden

Annonce