{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
648 visninger | Oprettet:

DKK LP1 - spørgsmål til bedømmelse af dæk-øvelsen {{forumTopicSubject}}


Jeg var til prøve-prøve i går aftes med de to drenge, og der var lidt tvivl om, hvordan dæk-øvelsen skulle bedømmes.

Der står i reglementet:

• Såfremt hunden indtager en anden position end dæk, gives der kun point for den tid hunden ligger i dæk.
• Der gives 0 point i øvelsen, såfremt hunden ved berøring presses/trykkes ned i dæk.
• Øvelsen godkendes ikke, hvis hundeføreren afgiver kommandoer til hunden, efter HF er kommet i position.
• For at øvelsen kan godkendes kræves det, at hunden dækker i mindst 15 sekunder og ikke flytter sig fra stedet med mere end 2 kropslængder.


Hvis en hund ligger afdækket i 29 sekunder ud af de 30 - men derefter rejser sig, og løber ud til føreren.
Gives der så point svarende til de 29 sekunder?
Eller bliver øvelsen ikke godkendt, fordi hunden har flyttet sig mere end 2 kropslængder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK LP1 - spørgsmål til bedømmelse af dæk-øvelsen
  • #1   29. jun 2023 Uden overhovedet at kende programmet, men alene ud fra det du har citeret ind, så vil jeg tro at hunden får point for de 29 sekunder, den har dækket. Hvis den rejser sig inden 15 sekunder, gives 0 (eller ikke godkendt). Det samme hvis hunden "kravler" mere end 2 hundelængder. Det vil jo i sagens natur være en meget urolig dæk, hvor dét at den rejser sig efter 29 sekunder jo er et meget tydeligt skift i position.



  • #2   29. jun 2023 Anne - det er præcis sådan, jeg også forstår det smiley
    At det med at flytte sig de to kropslængder er UNDER afdækningen, for vi kender jo allesammen de der små snigere, der sagtens kan komme meget tættere på, uden at rejse sig op smiley


  • #3   29. jun 2023 Jeg læser reglerne ligesom jer.

  • #4   29. jun 2023 I både DcH og PH gives der også point for den del af øvelsen der er udført, i det omfang hovedelementet er udført (her dæk). Jeg tænker at det med kropslængde er sat ind for at kunne trække nok point fra de hunde, som ligger tiden ud, men som flytter sig tættere og tættere på føreren uden at albuerne letter fra underlaget.

    Jeg tror at beskrivelsen er nogenlunde den samme i DcH, men jeg kan ikke huske hvor meget det giver i fradrag at den rejser sig før tid. I PH er der vist en vejledning i hvor mange point det koster ift tiden.

    Men var I uenige til prøve-prøven i går?


  • #5   29. jun 2023 Nu blev det så ikke helt relevant i går alligevel, fordi føreren var et stort KVAJ, der kommanderede "DÆK", da hunden rejste sig op efter de 29 sekunder.... smiley

    •( Øvelsen godkendes ikke, hvis hundeføreren afgiver kommandoer til hunden, efter HF er kommet i position.)


  • #6   29. jun 2023 Ja, vi var lidt uenige.
    Der var flere, der mente, at hvis hunden rejste sig og bevægede sig de der to kropslængder i den sidste halvdel af øvelsen (eller endda, når føreren var kommet tilbage, men inden dommeren havde afsluttet øvelsen) så ville det give et stort NUL


  • #7   29. jun 2023 Haha, hundeføreren er ALTID et kvaj i de situationer smiley

    Jeg var til unghundeprøve, og havde forsøgt at træne spring med Ellie. 2 dage inden prøven, sprang hun endelig! På prøvedagen havde vi to forsøg, og hun sad så fint på numsen og lignede én der aldrig havde hørt om kommandoen "spring". Da jeg så i tredje forsøg satte armen på og animerede, sprang hun. Så vi smed 11 point smiley Havde jeg sat armen på i andet forsøg, og var hun sprunget, havde jeg fået 10 point med fra den øvelse. KVAJ!!!!!!!


  • #8   29. jun 2023 Det ville jo være sært om de to situationer du beskriver, bedømmes end. Hhv. at hunden udfører 99% af øvelsen perfekt, og at den slet ikke udfører noget af øvelsen. Igen, når hovedmomentet er dæk, så må der gives point for den del af øvelsen (inkl. hovedmoment) der er udført. Selvfølgelig skal urolig/kravlende dæk bedømmes hårdere, fordi selve hovedmomentet ikke udføres tilstrækkeligt.


  • #9   29. jun 2023 Næsten præcis den lavede jeg selv i går med JohnJohn.
    Til sidste prøve-prøve løb han udenom springet, så vi har trænet det ret intensivt siden.
    Derudover er han begyndt til agility i mellemtiden, så han nok ca 100 gange fået øvet sig i, at sidde pænt foran et spring, indtil han har fået release - hvorefter han fint er sprunget HVER gang.

    I går blev jeg så i tvivl, da jeg stod der. Skulle jeg bruge "spring"? Eller "plads"? Eller bare "yes", der er hans release? Og skulle jeg liiiigggeee hjælpe med et håndsignal, når øvelsen nu har drillet tidligere?
    Resultatet blev ret forventeligt, at han løb udenom springet.
    Nå... man lærer jo hele tiden smiley

    Da jeg var oppe med Nimbus en time efter, brugte jeg blot hans release, og fik top-point i øvelsen smiley


Kommentér på:
DKK LP1 - spørgsmål til bedømmelse af dæk-øvelsen

Annonce