{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Golden
Golden
Tilmeldt:
28. feb 2022
Følger: 11 Emner: 3 Svar: 1

Dækken til træning {{forumTopicSubject}}

Hej
Har brug for input fra jer som går til træning. Jeg har en Golden (jagt, ikke ikke stor vamset pels) og har afsluttet familiehunde træning i denne uge. Næste uge starter vi på LP 1 og mit spørgsmål er om jeg skal købe et dækken til hende. Vi skal træne udenfor her gennem vinteren og jeg har selvfølgelig et tæppe hun ligger på men vil hun blive kold under træning? Jeg spørger, da jeg ikke kender tempo i LP træning og ikke ved om der er meget stilstand.
Håber i kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken til træning
  • #1   20. nov 2023 Hvis det pisser ned og blæser, eller hvis det bare er virkelig koldt og blæser, kunne du overveje et uforet regndækken. Hurtta laver en model med sådan noget varmereflekterende halløj på indersiden. Det varmer ikke som sådan, men gør at hunden ikke bliver helt kølet af. Et fleecedækken kunne være en mulighed hvis det bare er koldt.

    Dog ville jeg passe på med dækken under træning, med mindre hunden er helt ligeglad med det. Der skal ikke meget til at fjerne fokus - gøre en øvelse lidt langsommere eller mindre præcis, hvis den lader sig genere af dækkenet. Så hellere træne korte pas, og lade hunden få sækken på mellem øvelser (i bilen).

    Jeg ved i øvrigt heller ikke hvor meget tempo der er i LP. Nok mindre end i de fleste andre “lydighedsprogrammer”, men dog burde en almindelig hund med underuld kunne holde varmen under træningen.


  • #2   20. nov 2023 Jeg har ikke dækken på mine ifm selve træningen, LP, de holder fint varmen ved løbeøvelser og belønningslege.
    Men når de venter i bilen på deres tur kan jeg godt finde på at give dem deres ulddækken på hvis det er koldt.
    Fordi de kommer lidt ind og ud.


  • #3   21. nov 2023 Jeg har svært ved at forestille mig at det skulle være nødvendigt at give en golden et dækken på under træning - også af LP smiley Til gengæld kan det være en rigtig gode ide at give den et dækken på hvis den skal ligge og vente i bilen.

  • #4   21. nov 2023 Naturligvis kan en hund lære at ignorere et dækken under træning ! - hvad mon prof. soldater gør med deres hunde, der både har briller, sko, seler etc på, under øvelser og irl ?

    Væn din hund til - så er det heller ikke sværere smiley

    Men personligt vil jeg tro, at det er nok, at den har et lille dækken / tæppe at sidde på, hvis ventetiden bliver for lang smiley


  • #6   21. nov 2023 Jeg har selv en jagt golden med kort pels og ikke synderligt meget underuld. Han har aldrig haft behov for dækken på under træning. Vi har ikke dyrket LP, men jagttræning og rally. Selvom de selvfølgelig får mulighed for at løbe under jagttræning, bliver der også brugt meget tid på at sidde og kigge, og han har aldrig virket til at fryse.

    Jeg har ikke bil, men jeg ville give ham et dækken på, hvis han skulle have ligget der og ventet i længere tid.


  • #8   21. nov 2023 Naturligvis kan en hund lære at ignorere et dækken under træning ! - hvad mon prof. soldater gør med deres hunde, der både har briller, sko, seler etc på, under øvelser og irl ?

    Jamen selvfølgelig. LP og aktiv tjeneste er jo nærmest det samme, og en golden bruger sin drift mindst lige så meget til LP, som en malle gør i krig smiley


  • #9   22. nov 2023 TS

    Jeg håber ikke at du tror, at jeg mener at din hund skal i kamp for at få dækken på - men tænker at meningen i mit indlæg var til at forstå - særligt hvis man evnede at læse det helt til ende, og ikke bare stoppede der, hvortil ens evner rakte - eller hvor det gav mening i forhold til ens argumentation smiley

    Naturligvis kan en hund lære at ignorere et dækken under træning ! - hvad mon prof. soldater gør med deres hunde, der både har briller, sko, seler etc på, under øvelser og irl ?

    Væn din hund til - sværere er det ikke


    Synes egentlig ikke at indlægget var så langt, men kan se, at det alligevel smuttede for et par stykker.

    Men som sagt væn din hund til dækkkenet, præcis på samme måde som du vender ham til andre ting .. det kan sagtens lade sig gøre smiley


  • #10   22. nov 2023 Hæhæ - jeg har forsøgt at vænne Nimbus til at have dækken på, siden han kun var stor hvalp, fordi det var så koldt, når han skulle vente på sin tur i agility-hallen (der er aldrig koldt i bilen - den bliver opvarmet af huskyerne)
    Men han mener stadig ikke, at hans ben virker, når han har dækken på. Så det er godt, det kun skal bruges i venteposition. Og HVIS han havde været korthåret eller generelt manglet underuld, så havde jeg nok brugt noget mere krudt på at vænne ham til det. Men til dato er det ihvertfald ikke lykkedes , med den indsats, jeg har gjort.

    Aqui fik derimod et lækkert ulddækken til at have på, da han var blevet gammel og gigtplaget. Han var iskold og lod sig aldrig mærke med noget, selvom det dækken var noget tungere og mere stift, end det tynde fleecedækken Nimbus har smiley


  • #11   22. nov 2023 Karina, du skal jo bare vænne ham til det, altså smiley

    Dorit har det som Nimbus - hun kan INTET med dækken på. Og det er så løgn, for efter nogle uger, har hun accepteret sit (lette og bløde) regndækken. Men det er stadig under protest, og så går hun på den måde hvor det ser ud som om hun halter på alle 4 ben. Så det er sørme heldigt at Dorit og Nimbus ikke skal i krig smiley

    Ellie er fuldstændig ligeglad med dækken, seler, sko, løbetidsbukser og hvad jeg nu ellers kunne finde på. Det var Bella også. Jeg ville så stadig ikke bruge det under træning, med mindre det var absolut nødvendigt. Det har sko været et par gange, og køledækken om sommeren.



  • #12   22. nov 2023 Penny har jo ikke noget uld og kun en meget kort pels og hun har ikke det der ligner underhudsfedt. Hun kan ikke holde varmen uden dækken i vinterhalvåret. Hun har været vant til at have dækken på fra hun var 8 uger gammel; vi fik sne dagen efter at vi var kommet hjem med den lille fis fra Tyskland. Hun elsker at få dækken på. Når jeg træner DcH programmet med hende skal det være meget koldt og/eller vådt før hun har brug for dækken under træning. Her får hun varmen ved det hun laver. Når jeg træner rally med hende har hun også dækken på mens vi træner; tempoet er et lidt andet og der er mere ventetid, hvor hun kan blive kold.
    Clinton HADER dækkener og seler og jeg har ikke gjort særlig meget ud af at få til at elske dem. Hans pels svarer nok meget godt til en jagtgoldens i tykkelse og isoleringseevne. Han har ikke brug for dækken under træning - heller ikke når han venter (ham træner jeg kun rally med). Han får et dækken på hvis han skal vente i bilen i længere tid og det er meget koldt eller hvis han er blevet våd og det er halvkoldt.


  • #13   22. nov 2023 Lidt sjovt at læse om dækken og tilvænning til dette.


    Da mine to gamle maltesere gik til hvalpetræning var det eftersommer/efterår, og vi kunne ikke forstå, at deres ben ikke virkede.
    Så kom jeg til at tænke på, at de nok frøs.
    Jeg strikkede dækkener (strømpe uden hæl og med åbning i begge ender) til dem I uldgarn. Det hjalp, pludselig virkede benene igen smiley

    Da jeg ikke havde en egentlig opskrift, måtte jeg prøve mig lidt frem. Det foregik ved at hundene prøvede deres nye dækkener med 4 strikkepinde smiley
    Det mest besværlige var, at de ikke ville have de halvfærdige dækkener af igen smiley


  • #14   22. nov 2023 Karina -

    Der er jo ting, man ikke "kommer i mål med" med sine hunde, som andre nok ville kunne hvis det var.
    Jeg ved da, at hvis Mia Skogster havde trænet Esh, lavede han ikke så mange fejl, som han gør når JEG træner ham.

    Mht dækken - tja, så mener jeg at man retfærdighedsvis kan argumentere, at det ikke er en "svær" øvelse.
    Det er jo ikke sådan at man hører "kan du se hende der med den sorte hund ? Hun kan træne den mens den har dækken på !!!!" smiley
    Vi taler ikke om udførsel af en runde i agility på xx sekunder, udførsel af et IGP3 spor til top F, etc .. men blot en hund, der kan lave lidt med sin fører, samtidig med at den har et dækken på.

    Betød det nok, er jeg også sikker på, at du ville kunne få det til at lykkes - omvendt - hvorfor bruge krudt på det, hvis det ikke er nødvendigt og hunden med al tydelighed viser, at det gider den SLET ikke smiley


  • #15   22. nov 2023 Og HVIS han havde været korthåret eller generelt manglet underuld, så havde jeg nok brugt noget mere krudt på at vænne ham til det.

    My point excactly - vælg dine kampe smiley


  • #16   23. nov 2023 Præcis - hvis behovet var der, så havde det haft prioritet, at få ham vænnet til det smiley

Kommentér på:
Dækken til træning

Annonce