{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Spor - bøvl med påvisning af genstand {{forumTopicSubject}}

Måske sidder her nogen med et par guldkorn. Jeg kommer desværre ikke til træning på fredag (på det hold, hvor de er knaldhamrende dygtige til spor), så der går nogle uger før jeg kan få live-sparring. Så jeg giver jer et skud herinde smiley

Ellie skal påvise genstande på spor. Det er indiskutabelt, og vi har aldrig trænet andet. Jeg startede med at træne spor for sig og genstande for sig. Dengang tænkte jeg at jeg ville have påvisning med stå, men hun valgte selv dæk. Fint med det! Da genstandene så kom på sporet, valgte hun at sætte sig.

For nogle måneder siden var vi til en konkurrence, hvor der ca. 60-70 meter fra vores spor stod 3 hunde og gik AMOK. Ellie blev presset, og så vil hun gerne have noget i munden, så hun samlede første genstand op. Jeg valgte at ae hende, fordi jeg kunne se at hun var presset. Anden genstand påviste hun fint.

I de kommende uger trænede jeg spor som vanligt, og hun påviste fint.

Ved næste konkurrence samlede hun begge genstande op smiley Jeg så ikke at hun samlede dem op, for hun slap dem igen, men dommeren der gik ude på siden af sporet så det jo tydeligt. Jeg havde derfor rost hende for begge genstande. Det viste sig efterfølgende at hun havde fået en skade i poten, og måtte afbryde konkurrencen og køre til dyrlæge.

Jeg tænkte at det var blevet en vane, og hun havde jo flere gange fået ros for at samle op, så jeg satte ind med skarp træning inden DM. Det er kun trægenstande i B-klassen, og derfor har jeg kun trænet med trægenstande. Jeg købte citronsyre (til madlavning), rørte op i vand, lagde genstandene i blød, tørrede og lagde på spor. Første gang hun satte tungen på en genstand, spyttede hun den hurtigt ud igen, og har siden da ikke så meget som overvejet at røre en genstand. Jeg har op til DM udfaset citronsyre-genstande, og kørt med neutrale, for at sikre at der ikke var citronsyre-lugt på genstandene.

Da vi melder klar til sporet på DM, er jeg fuldstændig sikker på, at problemet er løst. Hun finder føste genstand, samler den glad op og løber frejdigt hen og afleverer den til mig smiley Jeg tager genstanden, roser ikke, og beder hende fortsætte. Anden genstand påviser hun.

Jeg vil helst ikke løse vores udfordring med en for hård irettesættelse - hun skal ikke over i at hun fravælger genstande. Men hun skal simpelthen stoppe med at samle dem op. Jeg er bare HELT blank på hvordan.

Hvis jeg lægger små genstande på spor (hårnåle, vognpoletter, 1 kr) påviser hun stensikkert. Men større genstande er åbenbart blevet ok at samle op. Det er bare ikke en mulighed for os - fordi jeg måske vil lege lidt med andre former for spor, hvor der skal påvises.

Hun elsker feltsøg, hvor hun jo samler op og afleverer. Det er egentlig bare en sidebemærkning - og ikke noget der ellers normalt giver anledning til bøvl for andre hunde.

Der er ikke noget jeg skal nå lige nu, så jeg har tid til at rette op på den her udfordring. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe den an. Jeg kan lægge spor så godt som hver dag, hvis det er en del af løsningen. Og jeg kan lave et konkurrence-agtigt setup på spor 1-2 gange om ugen.

Er der nogen der har ideer, forslag, tanker, så kom endelig med dem smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spor - bøvl med påvisning af genstand
  • #1   24. sep 2024 Har du et fejlmeldings-signal til hende?
    Så du (på en pæn måde, der ikke bare er udebleven ros) kan fortælle hende, at det er forkert?

Jeg har to.
    Den ene bruges til at stoppe dem, når de er på vej til at gøre noget forkert (fx. at gå efter apporten før signal) og den anden, når de først har lavet fejlen, fordi jeg ikke nåede at stoppe inden.

• #2   23. nov Jeg genopliver min gamle tråd, som desværre stadig er aktuel smiley

Jeg har brugt små 3 timer på det mest røvsyge hundearbejde i dag smiley

Først gik Åse sit første spor. Hun fandt lynhurtigt ud af, at man bare skal zigzagge afsted, og så er der mad smiley

Videre til at arbejde med Ellies genstandspåvisning. Det bliver momentvis bedre, men nogle genstande KAN hun bare ikke lade være med at samle op smiley Det er primært læder og filt/tæppe. Sidst vi gik spor, blev jeg frustreret, og sagde “NEJ” da hun samlede en genstand op. Så gik hun over de næste to smiley Men så kan jeg sige at jeg har prøvet Annis metode, og den fejlede bigtime smiley

Jeg lagde spor på græs, havde sat to markeringsstokke ud for hvor genstanden skulle lægges (ved siden af hinanden, så når jeg kun kunne se én stok, var jeg lige ud for). Spor sluttede med en bøtte med lækre godbidder. Hvert spor var omkring 100 skridt. Jeg startede med de “sikre” genstande, plastik og træ, og roste max for korrekt påvisning. Så videre til gummi. Samlede op første gang, afbrød sporet, smed hende i bilen, lagde et nyt spor med samme genstand, og 2. gang påviste hun smiley

Ved træ med filt omkring og træ med læder omkring, krævede det 3 forsøg før den sad der. Ved fejl afbrød jeg konsekvent, satte hende i bilen, hentede bøtten og lagde et nyt spor. Ved succes roste jeg for genstanden, belønnede med bøtten for enden af sporet og bold tilbage til bilen.

Jeg gik, hold fast, 7,7 km på de timer. Frem og tilbage, frem og tilbage. Halleluja for en hund der bare elsker spor, og ikke lader sig slå ud af at blive fejlet og afbrudt. Så vil hun bare endnu mere næste gang.

Jeg ved ikke om det er vejen frem. Det kræver gentagelser i det uendelige, er virkelig kedeligt (for mig) og meget, meget tidskrævende. Og fik jeg sagt kedeligt? smiley Men hvis det virker, er det jo godt givet ud!

Når jeg piller genstandene af sporet, er der aldrig den mindste berøring. Jeg kan ikke greje hvorfor hun er begyndt på det, og det er så mega frustrerende - og det hjælper ikke ligefrem på hendes påvisning.

• #3   24. nov Jeg indrømmer blankt, at spor BESTEMT ikke er min spidskompetence, men du får lige et par forslag fra min LP-hjerne - den løsning, jeg ville bruge, hvis min hund pludselig begyndte at samle alle næsepinde op i ren begejstring, istedet for kun den "rigtige".

Smid det bare ad h. t. hvis det slet ikke virker i din sammenhæng smiley

Som du selv siger, så ELSKER hun sit spor, og opfatter det slet ikke som en fejlmelding, at hun skal gå mange mange gange, uden at få lov at afslutte. Det virker til, at selve det at gå sporet er en belønning i sig selv? Er det overhovedet muligt at adskille tingene, og lade hende påvise genstande udenfor kontekst?

1. Hvad sker der, hvis du har genstanden i hånden? Kan hun påvise uden at forsøge at tage genstanden? Så ville jeg begynde det. Præsentere genstanden, og i det hun påviser, stor jubel, og kast en lække guf lidt væk, og lad hende komme tilbage til et nyt forsøg. Udskift genstandene løbende - start naturligvis med de lette smiley

2. Læg genstanden i et glas. Så er den stadig synlig, og "duftbar", men det vil ikke være nær så nemt eller instinktivt for hende, at samle op.

Som sagt - bær over med mig, hvis det er helt ude i hampen, for jeg er i den grad på udebane smiley

• #4   24. nov Det er bestemt en straf for hende, at blive afbrudt på et spor og sat i bilen. Spørgsmålet er om hun fanger, at det er "straf" for at berøre genstanden.

Jeg kan forsøge med genstand i hånd, men som sagt har hun ingen problemer med genstande på gulv, når vi træner inden for eller andre steder, som ikke er forbundet med spor.

Jeg kan prøve med glas, men tvivler på om det kan virke. Hun kan apportere en ølflaske, så det er ikke fremmed for hende at bære glas smiley

• #5   24. nov Nu skriver du at du er usikker på om hun ved at du afbryder fordi hun berører genstanden - har du et ord som markerer når hun laver fejl? Hvis du har, kan det ikke anvendes her eller foregår det for hurtigt til at du kan markere præcist?

• #6   24. nov Spor foregår jo ved at vovse går med snuden i jorden, så jeg har ingen chance for at reagere i det sekund, hun sætter tænderne på genstanden. Men så snart hun rejser hovedet med genstanden i munden, fejlmelder jeg hende. Det har jeg gjort i noget tid, men det har bare ikke løst problemet.

Hun gik en sporprøve for et par uger siden, hvor der ikke var berøring af nogle af de 3 genstande, men hun var frustreret over det. Det kom til udtryk ved at hun påviste skævt og brokkede sig. Første spor efter prøven var fuldstændig perfekt, men de 2 næste spor efter det, var totalt hø, med berøring af alle genstande der ikke var træ eller plastik.

Jeg har umiddelbart to løsningsforslag. At fortsætte med det (keeeeeeedeliiiiige) sporarbejde, jeg lavede i går. Eller kun at gå spor med genstande, som jeg ved hun ikke samler op.

Første mulighed håber jeg kan give hende en form for læring på sigt. Der er mulighed for at fejlmelde/afbryde, og der er mulighed for stooooor ros, når hun påviser korrekt. Anden mulighed er mere en slags hjernespor, men jeg kan være i tvivl om det vil have langvarig effekt smiley

• #7   25. nov Ellie er jo lidt en knold, og er altid lidt for vild. Så selvom hun er dømt “ture i snor” fordi hun har en flækket klo, præsterede hun at slå en kolbøtte og komme til skade med et forben smiley

Så nu er der endnu mere ro, og hvad er bedre end at teste Karinas “genstand i hånd”-metode. Som gav en helt ny og fast frysemarkering smiley Og blev belønnet med livretten, Royal Canin smiley TAK, Karina smiley

Vi fortsætter i morgen, og så må jeg se om det fanger an i hendes lille hoved smiley

• #8   26. nov FEDT - at det gav et skub i den rigtige retning, selvom årsagen til træningen er lidt trist. Hun skal sgu da passe lidt mere på sig selv, damen!

Kommentér på:
Spor - bøvl med påvisning af genstand

Annonce