699 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Mental stimulering Mental stimulering

Hej i stuerne smiley

Min hjerne har åbenbart svedt alle gode ideer til mental stimulering ud, fordi jeg har haft så meget fokus på at jeg skulle blive bedre fysisk. Og det er jeg heldigvis - Menja og jeg er oppe og gå et par km om dagen nu, i et fint stille tempo, både i snor og løs smiley derudover så får hun foder i sin foderbold, og vi træner tricks (danse, slalom, sit, osv).

Men det er ikke nok for hendes lille hjerne.. med det resultat at hun nu gø’er og brummer en hel del. Vi joker ofte med at hun kan gø af græsset der gror. smiley

Jeg vil rigtig gerne aktivere hendes hjerne noget mere - for jeg tror simpelthen det er der, hendes brummen og gøen stammer fra - selv stimulering af en art.

Tidligere gik jeg til agility med hende, men det kommer jeg ikke til igen. Så nu har jeg brug for alle gode ideer, som kan få den lille hjerne på arbejde, men som ikke kræver så meget fysisk af mig.

Skær gerne helt ud i pap for mig - tror simpelthen jeg trænger til et hunde reboot. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mental stimulering
  • #1   30. apr Har du mulighed for at cykle med hende, evt. på elcykel eller elløbehjul?

Det er min oplevelse, at de fleste hunde bliver trætte både fysisk og mentalt når de får lov at komme af med ALT energi. Ikke bare en gåtur, hvor den render løs, men en tur hvor den dels skal bruge sin fysiske energi, men også tage højde for omgivelser, rette sig efter anvisning (højre, venstre, langsommere, hurtigere).

Man kan lave alt muligt hjernearbejde, men der er ikke noget der trætter så godt som intense energiudladninger.

Kom lige i tanke om - hvis der er nogle hundevæddeløbsbaner i nærheden, kunne det også være et bud at starte på. Der skal ejer jo egentlig bare sætte hunden til start, og så lade vovse spurte.

• #2   30. apr Anne, jeg har en elcykel, så hvis hun kan lære det, tænker jeg sagtens det kan være en mulighed!

Jeg kan helt klart spejle mig i din forklaring om ALT sin energi. Jeg synes jo egentlig altid jeg har haft hendes gøen og brummeri på et acceptabelt niveau - med tanke på at hun jo ér alarmhund m.m, men der gik vi også til agility min. 1 gang om ugen - forværringen er klart kommet efter at jeg blev så syg, og måtte opgive alt, hvorfor jeg er sikker på at hvis hun bliver aktiveret korrekt igen, så får vi styr på det igen.

Jeg er bare hamrende bange for at cykle hende ned. hvordan pokker lærer man en hund at blive cyklet med? Det ville være enormt godt for os begge - jo mere aktiv jeg kan være (meget gerne sammen med hende) jo bedre. Og cykling er jo skånsomt for mig.

• Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    aug 2019

Svar: 1
    #3   30. apr Hvad med hoopers? Det foregår på en forhindringsbane lidt ligesom agility bare med fjerndirigering/guidning af hunden, hvor du står på midten og styrer hunden igennem forhindringsbanen. På den måde behøver du ikke selv være særlig aktiv, men din hund kan få afløb for sin energi og få brugt hovedet smiley

Måske det kunne være sjovt for jer begge smiley

• #4   30. apr udover det de andre siger, så er næsearbejde også super godt. Så ud i græsset med godbidderne, eller endnu bedre, gem dem rundt omkring, så hun også skal tænke lidt for at finde dem. Få din mand til at hjælpe dig, hvis det er for fysisk at gå rundt og gemme dem. smiley

Nu er det jo lang tid siden jeg har set jer, men hvis hun stadig kan lide andre hunde, kunne en god hundeven eller to hun virkelig kan fræse igennem med måske også give lidt. smiley
    Det gør i hvert fald Teemo dejlig træt at være social med andre hunde, men det er selvfølgelig kun en mulighed, hvis hunden nyder det.

Du kan også tage en papkasse og fylde den med toiletruller, avispapir eller lign og strø foder i.

• #5   1. maj Karen hoopers er forsøgt - og der tager selvstændigheden over i den lille hund, og så finder hun noget sjovere at tage sig til smiley det gjorde hun også af og til på agilitybanen, men der var hendes opmærksomhed nemmere at fange igen, fordi jeg ligesom var med hende rundt. smiley plus, det der med at være på benene ret længe af gangen - specielt at stå stille - det er lidt en udfordring. Men måske jeg kunne prøve det hjemme i haven i små sessioner i stedet for at gå til det… det må jeg teste om kan lade sig gøre. smiley

Solvej, jaaa det er længe siden vi har ses smiley Menja er stadig lige så glad for andre - hun mener stadig ikke at der er nogen i verdenen der ikke er skabt for at være venner. smiley

Ang godbidder i græsset- hvad kan anbefales at bruge dertil? Bruger jeg dem jeg bruger til tricks, er de nemlig ikke spændende nok. Vi har jo en stor have, så kunne godt sende manden ud med godbidder, som Menja så skulle finde efterfølgende!

• #6   1. maj Start til nosework. Det er perfekt til hunde med en profil som hendes. Der kræver minimal fysisk indsats fra ejeren samtidig med.

• #7   1. maj Man kan købe forskellige bøjler til at sætte på cyklen, så hunden løber i passende afstand ved siden af. Man skal være OBS på at køre i et tempo, hvor hunden traver, og så skal man tænke over underlaget, og om det kommer til at slide unødigt på poterne.

Da min hund havde skadespause, og ikke måtte udfolde sig fysisk, gik jeg bunkevis af spor og lavede andet søgearbejde med hende. Hun ELSKER spor!! Men hun var så frustreret over at hun ikke måtte brænde energien af, at hun det påvirkede hendes adfærd meget negativt.

Jeg er klar over at der er forskel på din og min hund, men ikke desto mindre tror jeg at vi tit underkender effekten af hårdt fysisk arbejde for en hund. Din hund er en spids, og har givetvis en kæmpe løbeglæde, så jeg ville absolut forsøge mig med det fysiske. Bonus er, at en fysisk træt hund bliver mere sulten og madglad, og pludselig behøver du ikke bruge godbidder til træning, men kan bare bruge hendes almindelige foder smiley

• #8   1. maj Anne - Jeg er helt enig.
    Det er meget nemmere, at få en mentalt velafbalanceret hund, hvis den får lov til at bruge sig selv fysisk og selvfølgelig er der forskel fra race til race på, hvad det indebærer.

For mine er det at løbe frit for fuld skrue 15-20 minutter, racebeskrivelsen siger, at det er et behov, som skal opfyldes et par gange om ugen, min erfaring er, at specielt når det gælder unge hunde, så er det på daglig basis, ellers har man bare en hund, som underholder sig selv med ting, der er knap som hensigtsmæssige.

Med hensyn til mental aktivering, opbløder jeg ofte en portion af mines foder i vand, blender det og fylder i en plasticpose, som jeg klipper et lille hjørne af og så placerer jeg små dutter af foder rundt omkring udendørs, på træer, buske, sten osv., højt og lavt og lader dem søge efter det.

man kan også brug makrel eller torskerogn på tube, eller vådfoder, konsistensen skal være så fast, at det kan blive siddende uden at glide af.

profilbillede
  • #9   1. maj Min er kvart japansk spids og ja stemmer i at løbeglæden også er her smiley
    Min bliver mest træt af løb og leg med en anden hund.
    Jeg prøver at kombinere det med den mentale træning. Vi øver target hvor han skal løbe hen og dutte en genstand i den anden ende af haven

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 34
    #10   1. maj Prøv at gå spor. Min hund er et år og fik vist det af adfærdsbehandler.
    Kommer lidt hakket oksekød eller andet med duft i en nylonstrømpe og trækker den efter mig, mens jeg går små skridt og smider lidt godbidder i sporet bagud.
    For enden af sporet propper jeg en tyggestang eller lignede i en tot græs, hvor ingen ser den og hapser den, inden jeg går ud med hunden.
    Startede med et kort spor på 50 meter eller lignende....
    Men det går lynhurtigt med 500 meter på 4 - 5 minutter??
    Prøv første gang bare at gå ligeud i græs.
    Senere lidt sving og over sti/vej.

Jeg klipper de nylonstrømper i stykker og kommer duft-kød i og binder knude og sætter det fast i en snor. Ellers bliver det dyrt i strømper??

En gang har jeg bare bundet snor om kødstrimler uden strømpe. I dag var det leverpostej i en nylonstrømpe.

Min hund gør også mere, hvis der ikke er sket så meget - synes det er svært med balance mellem for lidt og fur meget.
    Nye lyde + leg med andre hunde eller møde med mennesker tæller jo også med i regnestykket.

• LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 34
    #11   1. maj Pernille T

Hvordan øver du target?
    Har kun prøvet dut med min hund.

• #12   2. maj Jeg ved ikke om jeg gør det korrekt men jeg starter i det små. Så snart hunden dutter/snuser til/på tingen er det ros og belønning. Og så bakker jeg længere og længere væk. Jeg bruger ''target''

Jeg overvejer at købe en klokke for at gi lyden og det er sjovt

• #13   7. maj Og så har jeg en target stick som vi øver med. Det er sjovt at få hunden op og udfordre den lidt

• Mette H
    Mette H Tilmeldt:
    nov 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #14   7. maj Måske kunne svømning være en ide til den fysiske træthed? Der findes flere forskellige hundesvømmehaller rundt omkring, som man kan leje sig ind i - det skulle være så godt til at få brugt en hel del energi smiley

Kommentér på:
Mental stimulering

Annonce