{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til rally lydighed {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er begyndt at gå til Rally med min "gamle" rottweilertæve - og hun da bare rigtig god til det :-))
Jeg har lige et spørgsmål til den øvelse som hedder :
Sit foran - venstre rundt - STOP
Når den nu sidder foran og skal på plads venstre rundt - må den så godt - nærmest dreje rundt på stedet på forbenene og svinge bagdelen om på plads - eller skal hun op at stå og gå rundt ??
Det er godt nok lidt svært at forklare - håber I forstår smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål til rally lydighed
  • #1   19. nov 2007 Se nu kunne jeg godt linke dig til en der ved alt om det.
    Men det må jeg ikke, for det er udhængning *ss*

...har jeg lige lært i dag...

• #2   19. nov 2007 he he - ja så er det jo svært - kunne du så ikke sende hende et link til mit spørgsmål :-))

Håber at der er andre der ved noget

• #3   19. nov 2007 Altså hvis bare hun svinger bagdelen den rigtige vej, altså venstre rundt, så er der vel ingen ko på isen, tænker jeg (uden at vide det mindste om det)?

• #4   19. nov 2007 jeg tror gedt jeg ved hvad du mener... og det tror jeg ikke hunden må..

den skal op og stå og den rigtige vej rundt, når hunden bare bakker ind er det jo ikke venstre rundt, men bare "smøvle ind hvor den skal være".

• #5   19. nov 2007 Ja ja det gør hun - men vi kom bare lige til at diskutere det til træning i går og der var meget delte meninger - desværre også blandt trænerne og så tænkte jeg om der var nogen som har været til konkurrence eller set en - vidste noget om det emne :-))
    Det er et rimeligt ny startet hold - så alle er nybegyndere - ja selv trænerne - så vi hjælper lidt hinanden :-))

• #6   19. nov 2007 Jeg er temmeligt sikker på, at det må hun gerne. Det er jo ikke noget med at hun "bakker ind", som Nina skriver. Hun sidder jo foran dig med front mod dig - og skal så bare "venstre om" ind på plads - så hun kan ikke bakke, men skal under alle omstændigheder vende rundt.

De fleste hunde, der er vant til at svirpe ind, vil nærmest hoppe ind i positionen, og det står der altså ikke noget som helst i reglerne om, at de ikke må....

• #7   19. nov 2007 Jeg fandt lige forklaringen til øvelsen på Pias hjemmeside (hende der faktisk indtroducerede sporten herhjemme) - der står at det optimale er at hunden vender, ved at dreje bagdelen rundt - og det er jo præcis det du skriver hun gør smiley

Her er den fulde ordlyd:

<I>Indkald til at sidde foran sker mens hunden går i pladspositionen. Når hundeføreren har skiltet på sin højre side kaldes hunden foran (fx. Plet, her) så hunden drejer højre rundt og har front mod føreren. Idet kommandoen afgives stopper man sin gang fremad. I begynderklassen må føreren godt tage et par skridt baglæns så hunden kan sætte sig lige foran. Hunden skal sidde så tæt på føreren at denne umiddelbart ville kunne klappe hunden på hovedet. Når hunden sidder er første del af øvelsen udført.

Hunden kommanderes derefter venstre rundt til pladspositionen mens føreren bliver stående. Hunden må gerne hjælpes med både lyd-, kropskommando og håndtegn.
    Hunden skal vende sig med hovedet mod føreren. <B>Det ideelle er at hunden vender ved at dreje bagdelen rundt. </B>
    I klasserne for øvede og eksperter må føreren ikke bevæge fødderne før hunden har sat sig i pladspositionen.

Den mest almindelige fejl er at hunden ikke sidder helt lige eller tæt nok på. Der fratrækkes 1 point hvis der er en meget stor afvigelse. Ligeledes trækkes der 1 point hvis hunden eller skiltet berøres, afstanden til skiltet er for stor eller linen bliver stram.
    Hvis hunden først sætter sig i pladspositionen, bliver stående eller går den forkerte vej videre til pladspositionen trækkes 10 point.
    Føreren kan vælge at gentage øvelsen. Hvis øvelsen gentages slettes de tidligere pointfradrag og der trækkes kun 3 point for hver gentagelse samt point for nye fejl. En øvelse må højst gentages 2 gange. </I>

• #8   19. nov 2007 Ja se det mener jeg jo også - det vel egentlig ligesom de gør i DKK-lydighedsprogrammer.
    Jeg tror bare jeg bliver ved med det - hun er nemlig ret skrap til det - jeg behøver bare at sige : ret ind - så bliver måsen svinget rundt - ser forresten rigtig godt ud - siger de andre :-))

• #9   19. nov 2007 Citat:
    Det ideelle er at hunden vender ved at dreje bagdelen rundt.

Ja - det er vel egentlig det hun gør - så vi fortsætte bare smiley

Tak for hjælpen !!

• #10   19. nov 2007 Hov! - Karin, hvordan har du lært den ret ind ??

• #11   19. nov 2007 He he - ja nu har vi jo trænet lydighed i DCH-regi i en del år og der skal de altså sidde rimeligt parallel med føreren - for ikke at få fratræk til konkurrencer.
    Jeg har konsekvent rettet hende hvergang med en let hånd på siden af bagdelen og sagt : ret ind.
    Det lærer de faktisk ufattelig hurtigt (vil sige 20-30 gange - så kan de det) - så nu siger jeg bare ret ind hvergang hun sidder lidt skævt og vupti så ryger måsen helt på plads :-))

• #12   19. nov 2007 jeg har faktisk kun været der 3 gange nu - det er rigtig sjovt.
    Det er helt sikkert noget der skal prøves på konkurrenceplan også når vi bliver lidt bedre - så kan varmt anbefale det :-))

• #13   19. nov 2007 von bierlich -
    Hvorfor ikke - der er da et vældig godt samarbejde mellem hund og fører ??

• #14   19. nov 2007 Karin - Hmm.. Det må jeg prøve.. Han kan godt sætte sig lidt skævt ind i mellem. Men han er ikke til at rokke hvis jeg skubber til ham.. Meeen.. Øvelse gør mester.. Så jeg må bare i sving :o)

• #15   19. nov 2007 Lonni G

Ja bare hæng i - det skal han da hurtig få lært :-))

• #16   19. nov 2007 Han er bare lidt tungmåset.. *GG*

Kommentér på:
Spørgsmål til rally lydighed

Annonce