24.163 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar
Hunden bider i dørkarme Hunden bider i dørkarme
Hej alle!
Vores hanhund er 8 måneder gammel. Han er dog for 2-3 måneder siden begyndt at bide i dørkarme når han er alene hjemme. Når vi er hjemme, er dørkarmene helt og aldeles uinteressante. Han bider heller ej i andre ting som han ikke må når vi er hjemme.
Nogen gode ideer til hvad vi kan gøre? Når vi tager afsted, giver vi ham som regel et ben at gnave i, "dog turbo" at lege med (hvor han skal finde godbidder).
Hilsen fra de frustrerede
0 synes godt om
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
jan 2005
Og nej, min stoppede..
jan 2005
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 304
En eller to gange har han dog fået en skideballe, hvor vi har vist ham stedet og sagt "puha" med meget dyb stemme. Man ser tydeligt halen ryge ned mellem benene. Der er delte meninger, om man skal skælde ud eller ej.
Kan være vi skal prøve med citronsaft. Har du haft held med det? Eller måske Tabasco.
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 137
maj 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.316
Samtidig så sørgede jeg selvfølgelig for at hun kunne stimulere sig selv hvis hun ville med aktivitetsbold, papkasser med godbidder, kolde vaskeklude, gulerødder etc.
Men når en hund starter i 8 mdr.'s alderen så ville jeg gøre en ekstra indsats for at tjekke om der skulle være andre årsager til at den pludselig er blevet utryg ved at være alene hjemme igen?
maj 2008
Han er jo selvfølgelig lige i hans teenageår, så lidt ballade skal man vel lave. Der burde være aktivitet nok til ham. Når vi er hjemme, kan han rende ude i haven som det passer ham.
jan 2005
Hun gjorde det kun i en kort periode, og jeg har da ikke penslet mine dørkarme siden.. Hun sover når hun er alene hjemme.
Og jeg mente det faktisk helt alvorligt, da jeg spurgte hvordan det kan trænes?
Så du mener altså, at man kan "skælde ud" (i mangel af bedre ord) når der er gået en rum tid efter at den har bidt i væggen? Se der ville jeg jo mene at hunden har glemt alt om det
okt 2007
Men som jeg har forstået det har alene-hjemme-træningen fungeret og der har ikke været problemer før hunden lige pludselig i en alder af 8 mdr. begynder at bide i dørkarmene?
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 245
Jeg døjede med, at Bella rykkede glæsvæv ned i køkkenet.... Og sys heller ik jeg ku få hende til at holde op, men.....
Så tænkte jeg, at det der sår-spray man får hos dyrlægen (ka ik huske hva det hedder), at det måtte kunne gøre noget, da det jo lugter forbandet grimt...
Så jeg sprayede løs på væggene, og hun har ikke rørt dem siden -heller ikke efter at der kom ny tapet på
Har så siden haft glæde af det, ved at jeg nu også kan have gulplanter stående, uden at de bliver spist
maj 2008
Mit indlæg var et spørgsmål om hjælp og ikke om at fortælle hvad der ikke virker. Jeg synes det er herligt at folk kommer med deres ideer og hvad de har haft held med - jeg tager alt til mig! Vi er mennesker er ikke ens - og det er hunde heller ikke. Jeg bliver bare lettere irriteret over, at nogle af jer skal begynde at nedgøre andres forslag og ideer. Det kan da ikke være meningen. Man skriver de ting man selv har haft held med og det er sådan det skal være. Den ene mener at tabasco og sennep virker, den anden mener at den skal trænes. I har hver især haft held med det og det er da dejligt. Men lad være med at sige at den andens forslag er noget skrammel. Helt ærligt...
Til Sanne M.: Ja, i starten gik det super fint. Selvfølgelig tissede han lidt da han var helt lille, men ingen ødelæggelser. Nu er han 100% renlig men nu er karmen så blevet hans fjende. Han startede omkring 6 måneders alderen ca. med at bide i karme og vægge.
Til alle: Har I erfaring med, at hunden holder op igen på et tidspunkt? Hvis ja, hvornår?
maj 2008
jan 2005
jan 2008
Planterne får en tur en gang om måneden ca -når jeg lige kommer i tanke om det.....
Jeg har haft meget fornøjelse af det gennem tiden, for det lugter så grimt at de ikke nærmer sig den ting man har sprøjtet det på
OBS! -Hvis du prøver det, så sys jeg du ska gøre det inden du ska ud af døren, og lad så lige et vindue eller to stå åben.....
maj 2008
Vi har ikke rigtig faste rutiner her. Jeg har meget skiftende arbejdstider, men som regel er det om morgenen jeg tager afsted - men det kan svinge mellem alt fra kl. 7-9. Det er derudover MEGET forkelligt hvornår jeg kommer hjem. Det kan være fra kl. 10-18. Min kæreste arbejder ikke alle dage, men de dage hun arbejder, arbejder hun fra 15-23. Det er altså MEGET sjældent at han er alene. Når han så er alene, er det ikke mange timer, max 4-5 en sjælden gang.
Kan det forstyrre ham, at der ikke som sådan er faste rutiner hvad det angår?
maj 2008
Når han er alene, er han i gangen og bryggers - der er desværre kun døre. Vi kan vel sprøjte det på når vi er hjemme, evt. 3 timer inden man skal afsted. Hunden synes vel stadig det lugter forfærdeligt selv efter mange timer?
jan 2008
Og det er jo ikke større arealer som ska sprøjtes på, så det er nok ikke så slemt
jan 2008
Fandt lige flasken
maj 2008
Han har også faste rutiner hvad angår madtiderne - både morgen og aften. Og ellers er der jo også rutiner. Bare ikke lige med hvornår vi kommer og går.
Tror godt jeg kunne finde på at kombinere med at smøre karmene og træne som "rotterne" foreslår. Så kan det da kun lykkes
okt 2007
Jeg ville stadig erstatte den dårlige vane med en god. Jeg ville sørge for at dørkarmene frastødte ham og give ham et fyldt marvben inden jeg forlod huset. Det er som regel i den 1. halve time at hunden "laver ulykker". Hvis ma kan holde den beskæftiget her ligger langt de fleste hunde sig til at sove :o)
Rotterne: Hvis man skal skælde en hund ud for noget den laver skal det allerhelst ske i samme øjeblik den begynder at lægge an til at lave ballade (denne timing har du helt sikkert også hørt om hvis du ser mange hundeopdragelsesprogrammer :o)) og senest mens den er i gang med at lave noget den ikke må. Bageffter glemmer hunden det lynhurtigt og kan evt. misforstå skæld ud som at det var forkert den stoppede. De fleste hunde blokerer hvis de får skæld ud og så er indlæring umulig.
En hund skammer sig heller ikke. Det er en menneskelig følelse som hunden ikke forstår.
Man går heller ikke fra en hund der er opkørt. Hunden har brug for 30-45 min. til at falde ned inden du forlader den. Hvis du kører en hund op inden du går kan selv den mest trygge og velopdragne hund blive frustreret pga. indebrændt energi ...
Du skal heller ikke gøre nogen sag ud af at du kommer hjem da den utrygge hund kan forbinde dette med at du bekræfter den i at den gjorde ret i at være bange.
Det var derfor jeg var imod dit forslag :o)
Det var ikke for at nedgøre det på nogen måde. Ville bare rette nogle misforståelser ...
okt 2007
maj 2008
Vi har hørt flere steder, at den ikke må have for lidt plads og ikke for meget plads. Nu har vi valgt bryggers og gang til ham. Der er ikke så meget at ødelægge (skoene bliver fjernet inden). Karme er der jo overalt i huset. Vi tør ikke lade ham være over det hele endnu, når ikke vi stoler 100% på ham ang. med at lade tingene være. Vi gider ikke til at skifte alt indboet ud
Men mon ikke det går over en gang? Forhåbentlig snart!
maj 2008
Og endnu engang mange tak for alle jeres gode forslag. Dejligt at der er så mange der vil dele erfaringer ud herinde og så især med den hastighed :o)
Nogen der har spørgsmål til bank eller forsikring, så er jeg klar :o)
okt 2007
Held og lykke med projektet.
Hunden bider i dørkarme