{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

når i træner {{forumTopicSubject}}

hvad gør i med jeres hvalpe, når de er MEGET oppe at kører??
min hun bliver meget livlig, mener at hun hopper og danser, ruller sig rundt og prøver samtid at tage godbiden ud af fingene på mig, og bidder mig i fingene. det er ikke sjovt at træne med hende. hun kan dog sit, det er dog os det eneste hun kan, og dæk meget lidt.
håber at der er nogen der kan hjælpe.
hun er 5 mdr. har haft hende en uges tid nu.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  når i træner
  • #1   24. aug 2008 jamen, hun skal jo slet ikke ha belønningen før hun har gjort hvad du vik ha hende til- så væk med godbidderne. Køb en bog om klikker ( klik- belønning ) den vil ku hjælpe dig til at komme godt fra start. Hvilken slags hund er det ? Hvor i Danmark bor du. Vil gerne hjælpe hvis det er i Vestegnen

• #2   24. aug 2008 Altså der er ikke en bog der hedder: Klik- belønning. Det er bare sådan det forgår.......

• #3   24. aug 2008 jer bor i næstved

• #4   24. aug 2008 det er dvaergpinscher

• #5   24. aug 2008 Jeg troede jeg havde en tosset hvalp:)

Tulle er lærenem, jeg har på en dag næsten fået lært hende sit, gi pote, hop op(på bagben) men hun forstår dog ikke dæk endnu, men når jeg har trænet med hende måske 10min blir hun over ivrig, nærmest sluger godbiderne for at lave mere og til sidst springer hun rundt og nærmest bider alle steder hun kan komme til og springer op på en, så man må opgive selvom hun ellers hyggede sig:(

Tror dog det er en hvalpe ting, man kan jo heller ik få et barn på 1 år til at sidde stille en halv time og lave noget specielt smiley

Sååå håber da det kommer med tiden..

• #6   24. aug 2008 ja det ved jeg smiley men har en datter på 4 år og en søn på 8 mdr. så ville gerne igang hurtigt smiley

• #7   24. aug 2008 Kender det, har selv en dreng på 5år som blir forskrækket over det. tror evt hunde træning og leg med andre hunde ofte ville kunne mindske det, da hunden blir aktiveret på en helt anden måde når der er andre hunde smiley

overvejer det selv.

• #8   24. aug 2008 Christina, når hun opfører sig sådan, så er det fordi, hun har lært at hun får noget ud af det.
    Jeg ville forholde mig passivt indtil hunden tilbyder en adfærd, du kan belønne hende for - eksempelvis kontakt og ro.

Når hun er så urolig, må du være tilsvarende rolig. Ikke hive og trække i linen, ikke komme med en masse kommandoer, ikke sige hendes navn en masse gange. Bare ro på.
    Godbidden tager du ikke op af lommen før hun skal have den.

• #9   24. aug 2008 jeg tror os hun er blevet meget forkælet af de andre ejer. dem der havde hende før mig havde hende en mdr. tid.
    når hun skal sidde, er der ingen ting. men lige så snart jeg skal prøve noget andet er den gal med hende.

• #10   24. aug 2008 Når hunden ikke gør som vi vil, så er det ALTID fordi vi ikke formår at vise dem, hvad det er, vi vil have dem til.

Prøv at fortæl, hvordan du selv forholder dig, når du træner med hende.

Er du talende? Bevæger du dig? Har du gufferne i hånden hele tiden, trækker du i linen? Er du i ro? Forlanger du øjenkontakt? Forlanger du det af hende, du ved hun kan honorere?

• #11   24. aug 2008 Hvis min hunde kører op og ikke er til at komme i kontakt med, så bliver der ikke lavet noget, før den er i toltal ro. den ryger direkte i bilen, og så kan der gå et sek. så kommen den ud igen, kører den op igen, så forsætter vi samme tur - indtil der er total ro på...

Det er en straf, når hunden ikke får sin vilje, men der er ingen indlæring, når hunden kører op.. så flimret det på nethinden, som jeg plejer at sige..

Uanset hvilken øvelse vi skal lave, og hunden kører op.. så går vi væk - det er straf nok for at hunden forstår det.. ingen ro ingen arbejde...

• #12   24. aug 2008 jeg sidder på gulvet. har guffer i hånden, en af gangen. bruger ikke line, ved ikke hvordan man skal bruge den smiley syntes selv jeg er i ro. jeg forlanger at hun skal kunne sidde, og dæk. det regner jeg med hun skal kunne. håber ikke jeg tager fejl smiley

• #13   24. aug 2008 Hun skal jo ikke kunne noget før hun har lært det ;o)

Hvad gør du med godbidden når du siger kommandoen?

• #14   24. aug 2008 man skal jo vise hunden hvordan den skal gøre jeg lægger tulle ned som hun skal lægge og siger dæk og hun er ved at forstå det, det samme gjorde jeg med at gi pote der tog jeg hendes pote og sagde gi pote og gav godbid, få gange efter gjorde hun det selv:)

• #15   24. aug 2008 Mopsejer, man kan sagtens gøre øvelsen mere motiverende for hunden end ved at lægge den ned ;o)

For at få hunden til at sitte, fører man en godbid fra næsen op over hovedet. Hunden vil sætte numsen ned og den kan belønnes - og så er SIT i skabet ;o)
    Det gøres nogle gange, og kommandoen kobles på.

Når hunden skal dække gøres det fra SIT - Hunden må gerne belønnes for sit SIT, men den skal blive i positionen. Nu føres en godbid ned foran næsen på hunden, foran brystet og ned mellem hundens forben og fremad langs gulvet.
    Det får hunden til at lægge sig... Og så belønnes der (straks hunden ligger). Efter nogle gange kobles kommandoen på....

• #16   25. aug 2008 Jeg ville lege lidt med hende først, gå en tur (Evt. et sted hen hvor man kan træne) så skulle din hund gerne være lidt roligere, i hvert fald når den ikke er ældre.
    Jeg ville ikke vente med at træne min hund til den var 8 måneder, men man har jo hver sin mening smiley

• #17   25. aug 2008 Carina, hunden er fem måneder og trådstarter har haft den i en uge.. Der er ikke meget at gøre anderledes...

• #18   25. aug 2008 Vi har brugt klikker og shaping lige fra karla kom ind af døren herhjemme ca... Hun kunne sidde på kommando efter få dage og det samme med gi pote.... Hun er næsten med på "nej" med en godbid på gulvet hun ikke må tage og dæk kommer også lige så langsomt...

Jeg bruger klikkeren og shaping.... det vil sige, at jeg belønner hende med et klik og godbid når hun helt af sig selv viser mig den adfærd jeg søger.... Det vil sige at da vi trænede sit fik hun simpelthen et klik og en godbid hver gang numsen ramte gulvet.... der gik ikke mange gange før hun fattede pointen... så satte vi kommando på, så hun kunne lære, at dte at sætte sig kun gav godbid når man blev bedt om det.....

Klikkeren er et fantastisk redskab, som også kræver af hunden at den skal tænke lidt... når klikkeren kommer frem og hun ikke umiddelbart får en kommando kan du se hendes lille hjerne knirke derudaf for at finde på noget at vise mig, som kunne udløse en godbid....

Husk dog på, at en lille hvalp kan ikke holde koncentrationen ret længe... så træn kun lydighed i få minutter af gangen og hold så en pause.... og bliver hun vild og ukoncentreret, så er det din fejl.... så har du forlangt for meget af hende....

Hvis hun aldrig har lært dæk kan hun jo ikke vide hvad det betyder.... Nogle hunde vil lægge sig ned i forvirring hvis der ikke sker det forventede (dvs. hvis godbidden i din hånd ikke kommer) andre vil give sig til at hoppe rundt i frustration....

• #19   25. aug 2008 Jeg har prøvet dæk som beskrevet, men det forstod hun intet af hun gloede på den eller sprang mod mig istedet, derfor jeg istedet prøvede at lægge hendes forben ned så hun kunne se hvordan hun sku lægge da jeg læste man også kunne gøre sådan..

Tror stadig der er forskel på hvor meget forskellige hunde kan klare og hvor hurtige de er til at lærer og forstå det vi vil have dem til:)

• #20   25. aug 2008 Amstaff-Ejeren, fem måneder - så er det på høje tid, at der trænes med den ;o)

Mopseejer, jeg vil vove den påstand, at forstår hun det ikke, så er det fordi du ikke bruger den rette teknik.
    Det er klart, at der må små justeringer til for den enkelte hund - nogen skal føres mere end andre.

Virkede det så at lægge hendes ben ned?

Næste tanke - hvad er egentlig dit succeskriterie? At hunden lægger sig, ligger, eller lægger sig og bliver liggende?

• #21   25. aug 2008 når hun sidder stille, så er der ingen porblemer. når hun sidder i sit, tager jeg godbidden over hendes hovede. og siger dæk, ikke med en sur stemme. men lige så snart vi prøver dæk, så er det det går galt. så bliver hun helt, vild. men få gange kommer hun i dæk, så giver jeg hende godbidden, men så er det hun hopper og springer. syntes det er svært at forklare smiley skal jeg først øve hende i at få øjnkontakt. også gå vidre med det andet træning???

• #22   25. aug 2008 Kontakt trænes under alle omstændigheder sideløbende.

Jeg vil foreslå dig at lade være med at sige dæk til hende. Bare før godbidden ned foran hende, så hun lægger sig, som hun skal. Beløn hende dernede.

(Er det rigtigt forstået, at du tager godbidden over hovedet på hende, når du siger dæk? I så fald, kan jeg godt forstå, at hun ikke lægger sig ;o) )

• #23   25. aug 2008 når jeg føre godbidden ned er det hun bliver helt vild, bidder "napper" til mine finger og springer rundt...
    skulle have skrevet under hovede smiley

• #24   25. aug 2008 Ok - så ville jeg bruge Shaping og klikker til at lære hende det.

Jeg ved ikke, om du kender noget til klikkertræning?

1. Hunden skal have forståelse for, at et klik betyder belønning. Det gøres ved at hunden sidder foran dig, du klikker og lige med det samme giver hunden en guffer.
    Når du har gjort det en masse gange, så kan du forlange, at hunden "dutter" næsen på klikkeren. Jeg har gjort det ved at vise hunden klikkeren, lade den røre ved den, klikke og give belønning. Meget hurtigt lærer hunden, at den bare skal dutte til den, så falder der en gevinst.

2. shaping.
    Når hunden har lært, at klikket betyder godbid, så kan du starte på at shape hunden.
    Det er ret simpelt - hunden har forskellig naturlig adfærd, og det hænder jo også, at den lægger sig ned. Når den gør det, så klikker du og belønner. Du kan gøre det når som helst, hvor som helst.
    Det gøres mange gange. Du vil nu opleve, at hunden begynder at tilbyde adfærden - du kan belønne den for det. Når hunden ved, at det giver gevinst at lægge sig, så kobler du kommandoen på. Siger dæk, klik, beløn, når hunden lægger sig af sig selv.

Sådan kommer det stille og roligt...Og du kan gøre det samme med stort set alle andre lydighedsmomenter, hunden skal lære.
    Det er bare om at udnytte, når hunden tilbyder adfærd.

• #25   25. aug 2008 som jeg skriver, prøver jeg hvad jeg har læst og hørt, og andre kan altid være klogere:)
    men er da nød til at forsøge når hun blot blev vild på den anden måde smiley

• #26   27. aug 2008 jeg siger mange tak til allesamen smiley jeg vil så prøve mig frem smiley

• #27   27. aug 2008 Jeg havde samme problem med Ina.
    Det, jeg tror har virket er følgende:

1. Istedet for at sige "dæk", lærte jeg hende "læg dig"
    Det var som om det ikke var et lige så "sjovt" ord.

2. Når hun pjattede for meget, tog vi en pause på ti minutter og så lavede et par øvelser hun kunne (sit, f.eks).

Kommentér på:
når i træner

Annonce