2.001 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Pisk Pisk

Nå så starter jeg et indlæg.
Altså, når man ser en pige ( det er det jo oftes ) i ridetøj, komme gående med sin pisk svingende i hånden, er der jo ingen der løfter et øjnbryn. Man tænker måske bare, at der går et ungt menneske med en sund interesse. Men hvad nu med at bruge pisk under hundetræning ??
Hesten regerer jo på pisken fordi det gør ondt ( det er der vel ingen der er i tvivl om ). Vil det være forkert at bruge pisk på en brgshund ( jeg ser det meget rundt omkring ). Der er ingen lov omkring dette, så er det forkert ??
Ved godt at indvændingerne vil være noget i retningen af, at man kan bruge godbidder og anden belønning i stedet. Men det kan man jo også til en hest.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pisk
  • #1   16. dec 2008 lea
    det kan ikke sammenlignes og nej man kan ikke bruge godbidder til træning af heste

• #3   16. dec 2008 Der er stor forskel på træning af hest pg hund. En hest er et byttedyr, hvorimod hunden er et rovdyr. Allerede ved at nævne det, burde men vide at det slet ikke er de samme faktorer der gør sig gældende.

• #5   16. dec 2008 en hest holder jo så til mere end en hund, men nu bruger jeg så heller aldrig pisk medmindre det er MAX nødvendigt... kunne aldrig finde på at slå min hund med en pisk.. eller en andens hund.

hehe gad godt se et eksempel på en der havde trænet sin hest udelukket med godbidder hehehehe

ved man kan lave positiv træning altså uden pisk osv men ik med godbidder

man sparker jo også hest let i siden når den skal begynde at gå, en hund kan man jo ikke lige sparke til når den skal gå..

• #6   16. dec 2008 maria L
    Godbidder kan sagtens bruges til træning af heste?
    Det indgår faktisk en en stor del af hestens "Groundwork".

Miss Lucy'fer - The Queen of Saba
    Piske kan sagtens bruges til heste uden at gøre nogen skade, men at lade små piger bruge det på deres heste syntes jeg er dybt uacceptabelt.

• #7   16. dec 2008 Det er bare møg-svært at hoppe af hesten midt i et spring, for at gi' den en god-bid...
    Tror heller ikke det virker optimalt, at rende foran springet med godbid i hånden, hesten sætter af, og hvis man er meget dygtig, nå tilbage - op på hesten - og med over springet...:o)

Men ja...hvis man som i nogle heste-trænings-tilfælde bruger lyden (svirp svirp svirp) fra pisken...men så er det vel ligeså godt med klikkeren.

• #8   16. dec 2008 Sgu da godt nok svært at bruge godbidder til en hest bår man sidder på ryggen af den....((=:
    Men, jeg er ikke blind for at pisken misbruges af en del ryttere. Den er dog egentligt bare et hjælpemiddel eller forstærker og ikke beregnet som en straf.....
    Har redet i rigtig mange år og har aldrig ejet en ridepisk.... jeg har dog en longeringspisk, som jo også er en forstærker og ikke bruges til at "piske" med,,,

• #9   16. dec 2008 Så I synes altså, at fordi en hest er et byttedyr, så er det i orden at bruge pisk på dem, men ikke på hunde. Og jo, jeg kommer blandt både heste og hundefolk, og også folk der træner begge dele- og det kan sagtens sammenlignes. Man kan jo rent faktisk klikketræne en hest

• #12   16. dec 2008 Tihi- nej man springer jo ikke af hesten for at belønne- det ku ellers se sjovt ud. Man belønner jo heller ikke hunden HVER gang og hvert minut den gør det den skal. Det er jo kun i indlæringen.
    Dem jeg ser bruge pisk til hunde, har måske svippet pisken ind på hoften af den to- tre gange. Herefter bruges pisken som rettepind, hvor den bare lige glider hen over hoften

• #13   16. dec 2008 Jeg har redet og haft hest de sidste 16 år, og meningen med en pisk er IKKE at straffe heste, eller på anden måde gør den ondt, men selvfølgelig er der altid nogen som ikk har fattet at en pisk, skal bruges som en forlængelse a ens´arm, og hjælpe hesten til at forstå især i de svære øvelser, men ALDRIG som et straffe midel, og folk som bruger en pisk til at slå deres hest eller hund for den sags skyld burde selv ha nogle slag med en pisk!

• #14   16. dec 2008 Men det var da godt at få lidt gang i jer :0)

• #15   16. dec 2008 man kan da sagtens bruge godbidder til at træne en hest...

kender en pige som lærte hesten sin at " sitte " give hov ( foden ) og andre cirkus triks med hesten og kun givet godbidder osv...

har selv hatt hester og bruget ikke pisk,,,

ser tit det bliver brugt ved rideskole hester , men fo mig ser det ud som at rideskole hester at deres livsglede er næsten vækk , bliver ridet tit af forskjellige mennesker osv...

de hester jeg hadde en større " glød " over sig ...

• #17   16. dec 2008 Du kan også drive hesten med dine ben.. Mane ryttere bruger (desværre) pisken for at få hesten til at reagerer, men ofte handler det hele bare om at hesten ikke forstår rytterens signal (fordi det bliver gjort på den forkerte måde) en del bruger dog også sporer for at forstærke trykket (da ikke alle heste kan mærke en almindelig trykken med foden)

• #19   16. dec 2008 man kan jo ikke hoppe af når hesten tråder rigtig ind under sig- alt det i siger med godbidder til hest er ikke til ridning men til andre ting man kan lære heste

• #20   16. dec 2008 Okay, her kommer jeg så lige med en længere forklaring, der måske kan forståes lidt bedre:

Pisk og hest
    Pisken vælger nogen at bruge som afstraffelse, hvilket jeg syntes er forkert. Pisken kan blandt andet bruges til:
    - Hjælper
    Når jeg rider, bruger jeg pisken til at få hesten "ind under sig". Den kan også bruges til at hjælpe med takten.

- Pointer
    Når jeg laver HORSEMANSHIP, bruger jeg også pisken som pointer. Hvis jeg vil have hesten til at løfte sit venstre forben, kildre jeg den på venstre skulder. Den bruges blandt andet også af ryttere der rider uden udstyr, som en pind til at føre hesten med signaler både fra schenkler og hånd.

Godbidder og hest
    Selvfølgelig kan man ikke give en godbid til hesten midt i et spring, det er da klart. Men en godbid kan blandt andet bruges som en belønning, præcis som man gør ved hunden. Hvis man skal lære vovsen at sitte, giver man den godbiden når den gør det rigtigt. Hvis man skal lære hesten at bakke/gå baglæns, giver man den godbiden når den gør det rigtigt.

• #21   16. dec 2008 hej
    Ja men det er en ret interessant tråd dette her. Jeg har som nærmeste nabo en meget stor rideskole, og ser tit hvordan de "dygtige" ryttere bruger den piske på heste som er "uartige", og jeg har skam meldt det til politiet. Jeg er selv gammel hestepige og er fuldt klar over hvordan det end idag trænes for at få heste til at trække sine ben ordentlig op under sig når de springer....og hvordan mange heste får tæsk af den piske når de stakkels dyr ikke adlyder. Byttedyr eller rovdyr....Hvorfor skulle det være ok piske en byttedyr??? brrrrr siger jeg bare!
    Ingen siger noget....fordi på nogen måde er det ok!

Det er lige så dobbelmoralsk som når hundefolk får amok over at nogen træner med en helkvæler placeret lige bagom kæbebenet på hunden....men går du ind i en udstillingsring og kigge på hvordan linerne bruges.....på rigtig rigtig mange hunde...på den samme måde....så er det OK!!!!
    Og jeg kan heller ikke der holde min kæft! Synes det er væmjelig at se på.

Stavelfejlen byder jeg på.
    Den sure svenskeren

• #22   16. dec 2008 Det er helt uacceptabelt at nogle bruger pisken til at slå hesten med, jeg er 100% eng i at den bruges som en forlængelse af ens arm og man kun "kilder" el.markere hvad det er man ønsker af en uøvet hest.
    Spore er jeg stærkt modstander af, da det er de færreste der ved hvordan de bruges, men det ser jo "smart" ud mener mange brugere.
    Sjovt nok så har mine og de heste de har delt stald med altid kunne rides og styres kun ved hjælp af vores egne ben, ville vi til venstre satte man højre ben lidt frem og venstre ben lidt tilbage og det fungerede helt fint.
    Jeg ved så godt at rideskoleheste tit godt kan li at afprøve sin rytter, også er det psk og spore kommer i brug og tit af "nybegyndere" der ikke har ville lære hesten at kende, men kun har ville ha den til at lystre.

• #24   16. dec 2008 <b>Men hvad nu med at bruge pisk under hundetræning ??<b>

Man bruger pisken til at hetze hunden, at få hunden op i rette gear, det gøres ved....

At hunden har fået en hetz-sele på, er evt. fastbundet men en line på x antal meter.

Førene får hunden frem, så linen næsten er strammet op... for at det ikke skal gi nogle ryk i hunden, når den går frem.

Nu stiller figuranten sig et stykke væk fra hunde og fører, figuranten er iført bideærme. og er bevæbnet med en pisk med snert.

Nu går fig. hen mod hunden, og stille sig foran hunden et par meter væk, og så begynder fig. at bruge pisken. ikke for at slå eller ramme hunden, men for at få pisken til at lave nogle smed.

Hunden er meget obs på figuranten, og figuranten arbejder sig ind mod hunden, samtigt med at denne er truende og bruger pisken..

Når hunden er er oppe i det gear som figuranten ønsker, laver denne et angreb på hunden, men uden at slå hunden, nu er det så meninngen at hunden skal springe op i ærmet og holde sig fast, samtidt med at figuranten bruger påsken med at lave smeld med den,,

Når hunden har godt fat, og har et roligt bid, slipper figuranten ærmet og hunden får belønningen i at beholde ærmet, som den har vundet,

Og nu skel føreren og hunden ud på en løbetur, imens hunden har ærmet i munden, lan løber i volder, med hunden på den udvendige side, så skal fører ikke klæbe så meget som hunden.. når der er løbet et par volder..

Stopper hundenfører op og får hunden ind på plads, samtigigt med at hunden sætter sig med ærmet, nu stryger føreren hunden stille og rolig fra ørerne og ned lang siden, ned til låret, og en styrgetur kan sagens tage e5-10 sek. da det er rolige og langsom bevægelse..

Når hundeføreren synes at det er nok og at hunden er helt i rog og afslappet, stadig med æremet i munden, får hunden kommandoen slip, og så skal den slippe æremet, hundenfører og hunde rejser sog og går over ærmet som nu ligger på jorden.

• #26   17. dec 2008 Der er forskellige værktøjer til forskellige ting, det er også fint... problemet er bare når de bliver misbrugt, eller brugt på en måde der ikke er hensigtsmæssigt...

• #27   17. dec 2008 Ja, det er ikke at det bruges men hvordan det bruges. Om det er hest eller hund kan man ikke straffe hunde eller hest til noget den ikke forstår..

• #28   17. dec 2008 Det er meget sjovt at tænke på..

For godt og vel hundrede år siden, var det almindeligt at slå sit tyende til korrekt adfærd.
    Det var også almindeligt, at manden slog konen som straf for at gøre tingene forkert.

Ligeledes var børn genstand for afstraffelse i forbindelse med opdragelse (og dermed indlæring), hvilket jo som bekendt først blev ulovliggjort i halvfemserne (mener det var 1992), men stadig praktiseres.

Inden for hundeverden sker der i disse år noget der minder om en revolution, hvor man erkender, at selvom man KAN banke en hund til lydighed, så findes der andre og mere hensigtmæssige måder at gøre det på.

Jeg fornemmer at der inden for de sidste par år også sker lidt inden for hesteverden, men at det trækker lidt ud. Det er en temmelig traditionsrig sport, som er svær at forandre på.
    Hestesporten er ikke bare plaget af at der bliver brugt pisk som straf, men også en masse andre fuldstændige sindssyge afstrafningsmetoder, som i mine øjne langt overstiger dem, hundefolket kan hitte på.

Jeg håber for hestene, at folk erkender at der IKKE er forskel på levende væsner og at alle kan guides til at forstå en given opgave ved motivation frem for afstraffelse. Det handler om at være kreativ med de godbidder der ;o)

(link fjernet)

• #29   17. dec 2008 En pisk skal jo ikke bruges til at slå med på hestene men lægges på hvis man f.eks. ønsker at hjælpe hesten til at gå sidelæns. Når man så lægger pisken ind langs dens side jeg så vil de fleste vige til siden!

Det samme kunne sikkert os bruges til hunde hvis man ville ha dem til at gå sidelæns:-)

Ikke slå kun lægge den langs siden altså..

• #30   17. dec 2008 Bruges en pisk på heste fordi de reagerer på det gør ondt? så bruger rytteren dælme pisken forkert smiley

• #31   17. dec 2008 Stine - en pind bliver skam brugt til hunde, når der skal reguleres en smule i deres fri ved fod ;o)

Det er bare at lade den røre bagparten på hunden - der er intet ubehag forbundet med det, det er bare en guide ;o)

• #32   17. dec 2008 CH, kvinde,34 år

Har faktisk selv brugt en til at røre på min i venstre vendinger da hun slet ik forstod man kan flytte sin bagpart. Hun forstod de efter 2 gange da jeg klikkede hende så snart hun flyttede bagparten ind! Så det var faktisk et perfet værktøj til min hund i den øvelse:-)

• #35   19. dec 2008 "Det er bare at lade den røre bagparten på hunden - der er intet ubehag forbundet med det, det er bare en guide ;o)"

Hm jeg vil sige hvis det ikke var fordi hunden føler ubehag så skulle den IKKE flytte sig. Hvis den var ligeglad med det, eller ku lide det så skulle den netop ikke flytte sig.

Problemet er mange gange hvad som sker inde i hovedet på føreren/rytteren...når den så en dag skal justere lidt ...og rør med pinden/pisken...og hunden/hesten IKKE flytter sig væk fra pind...OG DEN DAG KOMMER 100%!!! .hvad gør ejeren der? Siger ...nå så kan jeg ikke bruge den pinden/pisken mere fordi den duer ikke mere....eller gir' den en "klask" eller flere mod siden ???.....

• #41   19. dec 2008 Åsa, jeg ved ikke hvad du forestiller dig om den måde, man kan justere hundens måde at gå på med en pind - men negativ forstærkning er det ikke.

Der er ikke noget ubehag i det overhovedet. Det vil være det samme at gå op ad en væg, et menneske, et skilt eller whatever...

Hvis det er negativ forstærkning så tror jeg et hundeliv er en lang række negative forstærkninger ;o)

• #43   19. dec 2008 Det er vel i bund og grund lokning..

Da man ikke kan forlade sin grundstilling og derfor ikke kan bruge sine hænder til at lokke hunden ind, hvor den skal være med sin bagpart, så forlænger man armen med en pind.
    Samtidig går man med sin klikker og forstærker hunden positivt, når den går der, hvor den skal.

• #44   20. dec 2008
    "Men negativ forstærkning brugt korrekt virker skam"
    Negativ forstærkning virker...ja... men mange vejer går til Rom, og jeg er absolut ikke anhængere af at bruge ubehag på nogen måde i træning. Ikke på noget dyr!
    For at gøre klart hvad negativ forstærkning er så alle kan følje med:

Negativ forstærkning er, når man fjerner et ubehag fra dyret, idet dyret gør det, man vil have den til. Det at ubehaget ophører, når dyret gør det rigtige, får den til at gøre det rigtige oftere (for at undgå ubehaget!) Eller med andre ord: Når dyret gør, det vi gerne vil have den til, ophører ubehaget, hvilket får dyret til at gentage, den adfærd der fik ubehaget til at holde op.
    En negativ forstærkning skal ALTID være noget ubehageligt for dyret.
    Negative forstærkninger kan være alt fra verbal skæld ud, til fysisk afstraffelse, fravær af social kontakt m.m.
    Jeg er dyb modstandere til at indlære en hund at gå pænt med hjælp af gå og rykke i linen til hunden finder ud af at ubehaget er væk når linen ikke er stram, eller et kvælerhalsbånd. Mine egne hunde, eller mine kursister s hunde skal ikke gå på plads for at undgå ubehag! De skal søge ind til det som giver belønning, og på den måde forstærke lysten at gå der.
    Den eneste gangen jeg bruger negativ forstærkning er når jeg hyrder, hvor jeg bruger min kropsprog til at få Theo at holde afstand til fåren....

Morten Egtved har skrivet en fantastisk artikel inde på Canis om forstærkning. Den er godt nok på svensk, men synes I skal læse den. http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=4

God Jul og Godt Nytår til alle fra Åsa og hundi

• #45   20. dec 2008 I sidste ende så har vi alle brugt negative ting på vores dyr det kan ingen vist sige sig fri fra selv nogen mener de ikke har!
    Bare det at man lægger halsbånd på hunden må jo bestem virke negativt på en lille hvalp de kommer jo ik ligefrem og beder om at få det på selv og det at lægge grime på en hest eller sågar en sadel er jo noget vi påføre dem og nej de har ikke selv valgt det så dette er jo også negativt...
    Jeg træner mine dyr efter de overbevisninger om at jeg vil være sikker på de synes det er sjovt om jeg så skal lægge en pisk på hestens side for at hjælpe den med at lære at gå sidelæns eller en på hunden for at den skal lære at træde ind med enden i vendingerne tja så tror jeg nu ikke de lider den største overlast da de begge både hunden og hesten da på trods af det følger mig overalt og altid har gjort det frivilligt..
    Vil faktisk tvivle på at ret mange af jer herinde fra ville lunne nærme jer min hest da den er yderst reserveret og bestem ikke kan lide fremmede men jeg har knyttet et stærkt bånd med ham og han følger mig altid!
    Bare lige en tanke herfra..

• #48   20. dec 2008 Bum bum.. det har jeg ikke forstand nok på brug af target til at vurdere.

Det er ikke sådan, at hunden skal holde sig til pinden - den rører bagparten på ydersiden, presser ikke, den rører bare. Der er ingen belønning i form af, at den bliver fjernet.

Hvis det skulle være negativ forstærkning, så er det også negativ forstærkning at kæle med sin hund...

• #49   20. dec 2008
    Jeg er kæmpeanhængere af positiv forstærkning (belønninger), negativ straf (at fjerne belønningen eller mujligheden till belønningen) och udslukning (at lade være med at belønne)
    Til visse øvelser bruger jeg lokning, men prøver at undgå, fordi jeg kan godt lide at hunden tænker. Når man lokker så tænker den ikke over så meget hvad den laver.

Nej Helle, det jeg forklaret er hvad negativ forstærkning er. Positiv straf adskiller sig fra negativ forstærkning, ved at den påvirkning hunden prøver at undgå ikke ophører, når hunden ændrer adfærd.

Meningen med pinden er at man får rumpen ind på hunden, hvis den går på "to spor", når den går på plads gennem at holde en pind lidt udfor hundens venstre lår. I det at den drejer ud med rumpen så kommer den i kontakt med pinden og drejer rumpen væk...og man opnår at hunden går "lige"
    Jeg mener stædigvæk at den ikke skulle vige af hvis den ikke oplever berøringen af pinden som ubehagelig. En hund viger ikke kun af, kun af smerte...

Mvh Åsa

• #50   20. dec 2008 Åsa, vi holder ikke pinden ude fra hunden lår. Der er en konstant berøring..

Forstærkningen sker positivt...

• #51   21. dec 2008 nej nej ikke konstant berøring...ikke sådan jeg mener...jeg mener at den er der/holdes i en position at hvis hunden drejer rumpe udaf så vedrører den pinden, og drejer selv tilbage ind igen. Dvs hvis den går lige så rør den ikke pind...
    Pinden holdes vel der ...det bliver som en mobil væg ... og hunden justerer selv for at ikke røre ved pind...og når hunden går i den korrekte position så roses den og får beløning

Den metoden/måde at gøre det på er jeg blivet undervist i af en norsk landsholdsdeltagere (LP).
    Jeg har tom prøvet det af med min gamle elitehund og han så ud som han fået tæsk når siden af rumpen drejed ud og rørde ved den pind ...det fik ham at dreje ind bag mig for at undgå den pind.
    Jeg har også set nogen hund som er ligeglad med den kilden som bliver når de drejer ud rumpen.

• #52   21. dec 2008 Jeg har også set nogen hund som er ligeglad med den kilden som bliver når de drejer ud rumpen.
    Den deltog på samme kursus.

• #53   21. dec 2008 Det jeg beskriver et med konstant berøring, Åsa....

Og hundene ligner bestemt ikke nogen, der har fået bank.

• #54   21. dec 2008 CH: Træner du med en pind som konstant ligger mod hundens bagdel
    mod hundens bagdel, venstre lår???? Nå men så har jeg totalt misforstået, og slet ikke det jeg set.
    Vi du være sød og forklare hvordan det virker ... fordi det har jeg aldrig hørt om...så kan jeg forstå at Helle troed det var en target.
    Du laved en sammenligning med en væg, skilt ....hvor hunden viger af for noget for at ikke røre ved.
    "Det vil være det samme at gå op ad en væg, et menneske, et skilt eller whatever..."
    Nu siger du at du konstant berør med pinden...ja men så forstår jeg ikke sammenligningen med væggen, skilten.

Skal hunden lære sig at holde kontakt med Pinden???og på den vejen få den til at gå lige? Som en targetstik??

Kommentér på:
Pisk

Annonce