1.012 visninger
|
Oprettet:
Betydning af ordet DÆK.. {{forumTopicSubject}}
Jeg tror ikke der er mange hunde der ved at ordet dæk betyder læg dig, og bliv der til du får fri....
I mine ører lyder det som den sværeste komando man kan lære en hund.... Har i et godt forslag til hvordan man lærer hunden at blive liggende?
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 163
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
rejser hunden sig, så går jeg tilbage til hunden, og så bliver den dækket af på præcis samme sted,
Det skal være sådan, at hunden bliver liggende, uanset hvad der forgår rundt omkring den. om jeg går ind i klubhuset og drikker kaffe, så skal hunden blive liggende.
Det kræver at man er meget konsenkvent på detop denne øvelse.
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.936
Jeg sagde dæk, og så stod jeg ved siden af hende og blev ved med at give (små) godbider. Jo bedre hun blev jo færre godbider fik hun og jo længere væk begyndte jeg at gå.
Det var nemt, og hun lærte det utrolig hurtigt....
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.757
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Og selvfølgelig med FRI-kommandoen som den bærende kommando i lydighedstræningen generelt.
Hvis hunden rejser sig inden den får frikommandoen, bliver den dækket af igen.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Hvad får hunden til "bare" at gøre dette?
Og hvordan har du indlært det?
jan 2006
Når det er på olads med med godbiden, går jeg over til bold eller bidepølse, som jeg lægger på jorden for an hunden, og sigir dæk, nu ligger hunden sådan at bidepølsen eller bolder er imeller forpoterne på hunden, når den har lagt sig.
Her efter tager jeg bidpølsen eller bolden, og rejser mig, går et par meter væk, med ryggen imod hunden, her har jeg så en der står et par m. vær fra hunden, som kan se hunden.
rejser hunden sig, bliver der sagt føj fra denne person, og jeg går tilbage til hunden, kalder hunden op ved navn, og dække den igen af på samme måde.
samler bidepølsen op og går væk fra hunden. og står med ryggen til hunden, herefter går jeg tilbage til hunden, kalder den op ved navn, går et par skridt fremad, og smider bildepølsen.
Når hunden bliver skraper til øvelsen, ser man selt ikke på hunden, men afgiver blot kommandoen dæk. og går væk fra hunden, man går evt. i skjul så hunden ikke kan se en, her bliver man så stående et stykke tid, går tiibage til hunden, og kalder den op ved navn. og så kommer belønningen. bold eller bidepølse.
Den dæk metode, som jeg brugre, er at hunden ligger i byttedriften hele tiden, der er ikke noget med at hunden skal lægge sig til rette, eller vend sig, den skal bare ligge, som den er kommet ned.
Ja nu kan man så diskotere denne metod, jeg bruger..
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 160 Svar: 484
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Hvis man tager den på plads inden man belønner så er det jo rent faktisk ikke for dækken man belønner...
Derved har jeg også en hund som ikke kunne finde på at rejse sig af sig selv fordi den tror den skal på plads!
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
det her er måske et dumt spørgsmål, men er det ikke begrænset hvor længe hunden kan huske at blive i dæk?
Altså, bliver den ikke distraheret og glemmer alt, hvis man trækker den for længe..??
Nu har jeg selvfølgelig kun en stor hvalp, og vi øver stadig kun i ikke kun at røre jorden og springe op igen, men alligevel..
jan 2006
Hvis hunden har lært at den skal blive liggende, ja så bliver den liggende, indtil den får en ny kommando. Men igen er det med at være konsekkvent, rejser hunden sig før den får lov, så går man tilbage til hunden og dækker den af nøjagtigt samme sted, som før, og selføllig kan det godt skabe nogle problemer, men så må man prøve at løse dem, på bedst mulig måde, så man opnår et resultat man er tilfreds med.
Om der så er nogen der laver bidearbejde eller andet hundearbejde lige ved siden ad den, så skal den blive liggende.
Faktisk skal hunden og lægge sig af sig selv, når den finder en genstand, på f.eks. spor eller gerningssted, indtil føreren kommer frem og tager genstanden, som hunden har fundet, her bliver kommandoen markere brugt under indlæring.
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Man skal selvfølgelig klikke og belønne inden hunden gør noget forkert, dvs rejser sig og lign.
Faktisk består øvelsen af 2 del momoneter som man skal træne hver for sig:
1: ligge sig ned hurtigt OG korrekt
2: blive liggende, roligt!
klikker metoden er meget effektiv og præcis!
Betydning af ordet DÆK..