{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
488 visninger | Oprettet:

Mummi
Mummi
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.203

Kontakt øvelse - se i øjnene? {{forumTopicSubject}}

Så fik jeg opstartet på hundetræning i går, en øvelse undrer mig dog lidt, vi skulle træne en kontakt øvelse hvor hunden skulle se på os og inden andre steder ca 5 min. på hundesprog er det jo en meget dominerende holdning og de fleste hunde vil jo naturligt se væk efter en kort tid (heldigvis)
men netop derfor forstår jeg ikke meningen med øvelsen?, jeg skal have spurgt træneren på søndag men ind til da nogen der har et bud?
jeg er helt med op man skal have hundens opmærksomhed, men er det ved at se den længe i øjnene?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kontakt øvelse - se i øjnene?
  • #1   16. feb 2009 5 minutter er sandelig meget længe at starte med... ideen med kontaktøvelsen er at du skal få kontakt (selvfølgelig hehe), fx skal hunden kigge på dig hvis du skal gå plads-lineføring ved konkurrencer...

deruodver er det super rart at kunne få hunden til at kigge på dig, hvis der er noget i horisonten du gerne vil have den afledt fra - fx løse hunde..

Men i skal vel ikke starte med at stirre på den i 5 minutter? Vi startede med at bare det at hundens blik strejfede vores var nok til klik og godbid og så blev det langsomt udbygget hvor lang tid .... jeg vil dog stadig ikke bede hende om at stirre på mig i 5 minutter af gangen...

Men øvelsen er super, da den kan bruges til nærmest alt senere hen... Bed om kontakt hvis en hund / knallert / barn på rulleskøjter nærmer sig, bed om kontakt hvis hunden trækker osv osv...

Vi bruger det fx når hun går løs, hun må ikke løbe hen til andre hunde før hun har "bedt om lov" ved at kigge på mig og fået ja...

• #2   16. feb 2009 Hov... når han har vænnet sig til at give kontakten, er det ikke meningen at du selv skal bede om den... med mindre det indgår i øvelsen, som fx lineføring... men hvis du fx arbejder med at han trækker el. lign... så stå stille indtil han selv tilbyder kontakten og så går du med det samme han kigger dig i øjnene... kontakt giver ham det han vil have smiley i dette tilfælde at gå fremad...

Vi startede med at træne det ved at stå foran hunden med en godbid i hånden, vise hunden godbidden og holde armen strakt ud til siden... hunden vil følge godbidden... når den kigger på dit ansigt i stedetfor får den med det samme klik (hvis du klikkertræner) eller rod og godbid...
    Timingen er vigtig - især i starten hvor den sikkert kun lige vil strejfe dine øjne med blikket.... men de kan sagtens lære at se mennesker i øjnene og betragte det som noget rart...

jeg tror jeg har fået skrevet to lange rodede indlæg nu... men sig til hvis det ikke giver mening

• #3   16. feb 2009 rod er selvfølgelig ros hehe

• #4   16. feb 2009 Formålet med kontakt øvelsen er at bedre samarbejdet mellem hund og fører, øjenkontakt er en god indikator for om hund kan/vil samarbejde med føreren. Hvis hunden har lært at tage øjenkontakt men den alligevel ikek vil, kan det betyde at hunden er stresset, motivation er lav eller der er noget galt med dit kropsprog.
    Derfor synes jeg selv det er den vigtigste og første øvelse man lærer en hund.
    5 min til at starte med synes jeg er vildt overdrevet!
    Først belønne hunde for at kigge i 1/2 sek, derefter skal den lære at holde kontakten i ca et sek. mere for hver gang. Til alm behov må det være nok hvis hunde kan holde kontakten 1-2 min, det er vigtigt at hunden tager kontaken hurtigt, og UDEN hjælp fra fører.
    Desuden skal man endvidere forlange øjenkontakt i sit, dæk og andre øvelser som ikke decideret kræver hundes opmærksomhed andre steder end føreren. Dvs. uden øjenkontakt er øvelsen ikke tilstrækkelig.

• #5   16. feb 2009 Det giver fint mening det du skriver, vi er kommet ind på et hold der allerede har trænet et år, så måske er det derfor med den lange kontakt, jeg vil træne opstarten som du beskriver og så roligt forlænge tiden.

• #6   16. feb 2009 Rikke T
    Det lyder som en god plan du der har.
    jeg er lige begyndt at klikker træne og vi fik at vide at det er nok med et sek til at atarte med men at vi inden næste søndag skal være oppe på 5-6 sek.. det er for mig rimeligt i forhold til at vi lige startede igår..ss

• #7   16. feb 2009 Når jeg har hvalpe kuld sch. Så er noget af det jeg virkelig træner meget.... eller faktisk så kommer det ganse automatisk.... Vi kigger hinanden i øjnene....Der kan siges ufattelig meget med øjnene......Når jeg skal købe ne hvalp.... Så er noget af det først jeg undersøger om jeg kan fpå en naturlig spontant øjenkontakt....Kan jeg ikke det så bruger jeg min hån til at lede gvalpens blik op til mine øjne........
    Og hvorfor så det.....Jo fordi en hvalp, som ikke har kontakt med sin ejer....Kan ikke lære en fløjtende fis....Det kan børn i øvrigt heller ikke.......

Kommentér på:
Kontakt øvelse - se i øjnene?

Annonce