951 visninger
|
Oprettet:
Drift, leg, legetøj {{forumTopicSubject}}
Har seriøst store problemer med at få min hund til at interessere sig for leg og legetøj, så han kan komme lidt op i drifter.
Jeg synes jeg har prøvet alt. Forskellige slags legetøj, forskellige lege, andre hunde, ros, ben, bolde osv.... Han kan synes det er meget interessant i ca. 30 sek. og så gider han det ikke mere...
Jeg håber der er nogen der har et godt råd eller lign.
Mvh
Daniel
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Eller er det din teknik, der ikke helt passer til hunden?
Fortæl, hvordan du arbejder med de genstande, du har prøvet med.
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 472
Men min gamle collie, som også var rigtig svær at få op i drift, kunne godt tændes med en handske, men jeg skulle også være lidt provokerende, han fik nogle dask med den, det skulle der altså til...
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 69
Finder fx.et skind og sætter mig på gulvet og kalder på ham, ikke kommando, men bare for at gøre at han kommer. Legetøjet bevæger jeg i hurtige ryk og zikzak. Når han så kigger/snuser til legetøjet, opmunterer jeg ham med ord. Hvis jeg bruger godbider, bliver han 100% fokuseret på dem. Dette gør jeg et par gange eller indtil han tager fat i det og så masser af ros. Sådan fortsætter vi, et skridt ad gangen, til han vil lege trækkeleg. Vi trækker, han vinder legetøjet og smider det så på jorden og går!
Vi har også prøvet med en "fiskestang" med samme resultat, når han fanger skindet, spytter han det ud og går.
Jeg har prøvet at kaste bolde og pinde, ben osv, med overdrevet mimik, men han gider ikke løbe efter dem.
Daniel
jun 2009
aug 2006
Det, jeg ofte oplever hos de mindre driftstærke hunde er, at de faktisk alt for ofte får byttet foræret. Altså et det ganske enkelt er for nemt.
Man skal selvsagt ikke give en hvalp en masse nederlag, men hvis de får byttet serveret eller det ikke er i bevægelse, når det indfanges, så stimuleres byttedriften ikke.
Så bliver det en ensidig og kort jagt, og den drift, der måtte være sparet op, fiser ud igen inden man kan bruge den til noget.
Hos os gælder det, at når først hunden har skiftet tænder, så skal man med et ærligt hjerte laver byttelegen sådan, at man faktisk for alvor prøver at undgå at hunden fanger det - altså med fuld knald på i de bevægelser, du helt korrekt beskriver.
Og når først hunden har fanget byttet, så skal der også arbejdes - det er svært med en hund, der ikke gerne holder fast, men man skal faktisk også her give så meget modtræk, at hunden virkelig skal arbejde for at holde fast.
Når så hunden arbejder ved at trække sig bagud, så bekræfter man den ved at gå lidt med - men giver igen lidt modstand indtil hunden er tændt godt op - og så slipper man byttet, når hunden giver et godt træk.
At kaste bold og pinde er sjældent en god stimulator til en forholdsvis driftsvag hund - de skal have bevægelsen og tænder slet ikke på døde genstande.
Der skal lidt incitament til ;o)
apr 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 274 Svar: 1.224
jun 2009
CH:Okay jeg forstår. Som du siger, har det måske været for nemt. Hvis der så er FULD knald på og hunden tonser rundt for at fange det her legetøj, men hunden så "går død" hvad så? Så har det vel været for hurtigt og hunden har ikke nogen succes oplevelse? Synes det er svært at finde det der gear lige midt i mellem 1. og 2., altså der hvor det ikke er alt for nemt, men heller ikke alt for svært.
Daniel
aug 2006
Derefter er det vigtigt, at den føler den har kæmpet sig til byttet og det ikke har føltes dødt, når den er kommet til bid.
Det vil sige, at det skal være sådan, at jagten foregår i et tempo, som hunden kan følge med i, og hvor det er muligt, at den kan lave de små spring, som de altid bruger, når de forsøger at fange byttet. Byttet skal hele tiden være i bevægelse - men stadig så hunden har en chance for at nå det.
Herefter skal man lynhurtigt skifte over til at simulere byttets kamp for at komme fri - og det foregår med et sejt træk (ikke rusken) lige bagud i forhold til hunden.
Man bliver selv stående - når hunden trækker bagud, bekræfter man den i, at den er monsterstærk *GG*
Det er en lidt svær teknik at beherske, og også lidt svær at forklare på skrift :o)
I øvrigt - noget mange hunde tænder på er, når man flygter med byttet langs jorden.. (al bytteleg foregår på jorden, med undtagelse af små løft, der giver hunden mulighed for at springe)
jun 2009
Okay, jeg må prøve. DEt virker som om det er lettest med en "fiskestang"? problemet er bare at snoren som regel er sjovere end "byttet". Åh det er så svært... Nå men der er vel ikke andet for at prøve og prøve og så lige prøve igen...
Daniel
aug 2006
Bare hunden vil jage og bide - så finder den senere ud af, hvad der er sjovest at bide i. Til at starte med er det jagten, der er vigtig, biddet og trækkelegen.
Resten kommer.
Derfor er det i mine øjne også lidt underordnet hvad man bruger af legetøj - teknikken er vigtigst. (medmindre man bruger noget, som hunden ikke bryder sig om at have i munden, selvklart)
jun 2009
Jeg bruger sådan en hvid nylonsnor og er også lidt bange for at den ikke er så rar at lege trækkeleg med.
Hvad er din erfaring med tiden? hvor lang tid går der fra man begynder på det her byttedrifts-leg, til det udvikler sig til noget man kan bruge til noget?
aug 2006
Det kan give nogle kedelige oplevelser, og det har ingen brug for. Vi holder altid pause i den periode. Man kan eventuelt lave små jagtlege med en lille bold i en snor og så bare lade den smutte henover gulvet så hunden kan fange den uden videre.
Tiden er jo ganske afhængigt af hundens gener og hundeførerens evner - det kan jeg ikke sætte tid på.
Er der meget at arbejde med, og er føreren rigtig god til det, så går der meget kort tid.
Andre skal arbejde meget længe - og måske kommer det aldrig alligevel.
Derfor er det vigtigt, at du helt generelt undersøger, hvad din hund vil arbejde for - om det så er mad eller verbal ros. (Med lab i, MÅ mad være fantastisk ;o) )
jun 2009
Vom Hause Izmir's C: Den med pisken var en rigtig god idé. Har de så slet ikke noget legetøj liggende fremme? Det kunne være det også var en mulighed...
jun 2009
jun 2009
Drift, leg, legetøj