{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

stresser ved træning(tricks) {{forumTopicSubject}}

Bella stresser enormt hurtigt, når vi træner tricks for sjov. Jeg prøver, at finde en balance, når jeg snakker med hende og beder hende om ting, som ikke virker for kedelig, men heller ikke for opgearet, så hun stresser endnu mere.
Det er især, hvis det er noget nyt og hun ikke ved, hvad hun skal gøre. Jeg undgår også, at prøve for lang tid ad gangen, men hun ender hurtigt med, at gå rundt med tungen ud af munden og puste hurtigt, hvilket hun ikke plejer og begynder, at gå frem og tilbage og blive mere legesyg istedet..

Kan man gøre et eller andet, så hun ikke stresser sådan op?
Eller gør jeg måske noget forkert??
Eller har hun måske brug for en løbetur inden eller noget, tror i det vil hjælpe? ;s


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stresser ved træning(tricks)
  • #1   18. jan 2010 Jeg har trænet min hund fra at stresse op, men det er langvarigt og tålmodigt arbejde..

    Du skal naturligvis holde din egen begejstring på et roligt niveau, i stedet for dygtiiiig bruger jeg et fladt "tak" som ros, og evt klappen (min hund er stor).

    Kaoz stresser stadig op når han skal lære nyt, jeg siger i min kedelige tonefald, "nej, stress ned" og venter på han bliver rolig.

    "stress ned" er indlært ved at kalde hunden hen, nusse på brystet og afvente en rolig sindstilstand før turen/træningen/aktiviteten kunne fortsætte.

    Jeg kender hans faldgrupper (vand, apportering og sne), og disse elementer får han kun lov til under kontrollerede forhold.

    Han kan sagtens gå ture i sneen, bade ved stranden.. Men kaster jeg noget til ham stresser han op, så ingen apportering i sne eller vand.

    Han er slem til at køre sig selv op "uuhhh vand er fedt, vand er fedt, vand er feeeeeeeedt" og så beder jeg om kontakt og diverse lydighedsøvelser i vandet (sit, stå, kig, bak) for at få ham ud af den onde cirkel.

    Apportering er verdens KEDELIGSTE leg for Kaoz. Moar kaster, kaoz går fri ved fod hen til bolden. Moar samler bolden op og kaster igen. Først når han er rolig og på ingen måde synes "legen" er særlig sjov kaster jeg bolden, beder ham apportere og pakker så bolden væk derefter.

    Idag er apport i sig selv ikke stressfaktor, det er fralært ham, men mixet med sne eller vand går det igen "galt".

    Kaoz kontrollerer sin stress ved at ryste når vi træner. Jeg ignorerer hans rysten, gennemgår øvelsen et par gange og træner så ting vi sagtens kan og han stresser ned og bliver rolig ved velkendte kommandoer.

    Jeg har ingen overordnet løsning, jeg kan kun sige: kig på din hund, find faldgrupperne og træn det.

    Det er ikke let at træne en stresset hund, men det er bestemt heller ikke umuligt hvis man engagerer sig lidt =)


  • #2   18. jan 2010 Tack for dit lange svar Nina! smiley

  • #3   18. jan 2010 Du kan også tænke over at gøre øvelsen så nem som muligt for din hund ved at dele den op i så små bidder, at den altid får succes med ......hvis du ikke gør det i forvejen :o)

  • #4   19. jan 2010 allle mine 3 har lært betydning af slaaaap af... specielt med den lille er det nødvendigt fordi hun går helt i selvsving hvis hun får lov at køre derud..

    men det virker...


  • #5   19. jan 2010 Rigtig godt svar Nina smiley
    Håber det er ok at jeg også spørger om noget, måske kan trådstarter også få glæde af svarene:

    Coda er også begyndt at blive mærkelig når vi træner men det virker ikke som stress. Derimod stikker hun af fra mig (når vi træner inde er det hver gang) og holder sig derefter langt væk så jeg ikke kan røre hende. Hun vil heller ikke tage godbidderne når hun er sådan og det vil jeg så mene er stress da heste ihvertfald ikke kan spise når de er stressede. Jeg har aldrig straffet hende og jeg deler altid øvelserne op i mange små. Nogen ideer til hvad der kan være galt?


  • #6   19. jan 2010 Katrine - Hvis hunden ligefrem går når du vil træne, er det ikke tricks og lydighed du skal træne, men derimod tillidstræning.

    Jeg kan personligt ikke træne en hund der ikke har kontakt og tillid til mig, så går kommunikationen tabt og intet bliver indlært; men jeg bliver til gengæld frustreret ; )

    Nu ved jeg absolut intet om din hund, hvordan du træner eller hvordan hundens sind er.

    Jeg træner den hund jeg nu engang har, og udvikler sprog og metoder alt efter hvilken hund det er og hvad der virker. (Der er STOR forskel på min nu afdøde schæferhvalp og så min svigermors lhasa, på ingen måde de samme metoder og fremgangsmåde).

    Du skriver hun er begyndt at "flygte".. Dvs der var engang hvor hun var villig til at træne?

    Måske har du overdrevet træningen, måske har du svigtet hundens tillid, måske måske måske.. Ja, jeg ved det jo ikke =)

    Med de sparsomme oplysninger fra dit indlæg kan jeg ikke komme med en løsning (ja det kan jeg faktisk aldrig), men jeg kan da give dig et svar du MÅSKE kan bruge =)

    Og her vender vi tilbage til tillidstræningen. Tillidstræning er aktiviteter og samarbejde der (gen)opbygger hundens tillidsforhold til føreren.

    Med Kaoz var det igen at finde faldgrupper, og så træne det. Feks blev han bange for pludselige lyde og sprang tilbage/frem/til siden i linen når vi blev overrasket af en pose eller andre "underlige lyde".

    Jeg trænede ham steder hvor jeg vidste der ville være farlige lyde, træningen bestod af det eneste han der havde lært - KIG.
    - I virvar af sære lyde var det eneste jeg forventede bare at han skulle kigge på mig, så var jeg dælme en kikseautomat uden lige. Sære lyde giver kiks og kontakt, så de er rent faktisk ikke så sære endda mente Kaoz =)

    Idag møder vi aldrig fremmede lyde der er farlige, men går bare selvsikkert overalt hvor moar færdes. Er der en fremmed lyd og han er løs stiller han sig enten og glor eller kommer hen på plads og følges med "sikkerheden" aka moar =)

    Kaoz´ faldgruppe var lyde. Jeg kan kontrollere mange ting, men lydene verden omkring os risikerer at lave kan jeg altså IKKE styre... Derimod kan jeg træne min hund til ønsket adfærd, og gentagne sussesoplevelser med lydene der faktisk ikke er farlige har givet ham tillid til både mig som fører og til sig selv.

    (sikke jeg da plaprer)

    Med det laaaaange indlæg vil jeg frem til, at du skal kigge på din hund, finde faldgruppen og træne den.

    Din hund vil undgå kontakt med dig når du forventer noget af den.
    - Var det min hund ville jeg på et uforstyrret og forsvarligt område (stikker hunden af skal det være indhegnet) slippe hunden løs, sidde mig kedelig og afventende på græsset og belønne hunden når den selv tager kontakt.

    Stille og roligt vidrebygger man så kravene for at belønningen falder. Det kan være hunden skal holde øjenkontakt, sitte, dække eller andet.
    - Og med tiden når hunden er parart og forventer gode ting (igen, kig på din hund - den fortæller dig hvornår det næste skridt kan betale sig) kan du begynde at træne nye ting igen. Stille og roligt =)

    Vil det virke? Ingen ved det.. Men det er da et sted at starte =)


  • #7   19. jan 2010 Mange tak igen for det lange svar! Det er rigtig sødt af dig du tager dig tid til det smiley

    Før vi startede træning i DCH (dvs mere lydighed end tricks) var der ingen problemer. Hun er meget hyrdehunde præget og derfor elsker (elskede) hun at træne og løse opgaver. Jeg tror hun stoler på mig, hun er rigtig lydig på gåturen og hvis der er noget farligt søger hun mig.
    Vi har trænet en del kontakt øvelser og hver dag inden hun får mad skal hun se mig i øjnene. Hun kan gå fri ved fod med uafbrudt kontakt osv.
    det mærkelige er at når vi er til træning og træner på et hold kan hun holde fokus og nyder det selvom vi træner i op til 1½ time!
    Jeg forstår det simpelhen ikke!
    Kan forretsen 'slås' med hende, kramme hende og self nusse uden at hun er utryg og i dag klippede jeg hendes negle for 1. gang og hun lå bare og fik sine kyllingestykker!


  • #8   19. jan 2010 Ja det lyder meget mystisk... Men måske hun bare ikke gider træning når i ikke er på pladsen?

    Du kunne evt forsøge dig med et træningspladslignende område og se om hun stadig ikke gider..

    Er hunden ellers velfungerende, hvilket det jo lyder til - tillidsfuld, arbejdsvillig og lydig - så må det være omgivelserne og ikke træneren den er gal med =)


  • #9   19. jan 2010 Prøver at gå over på pladsen når isen er væk (det er en ren skøjtebane der ovre)!
    Tak for alt din hjælp og den søde kommentar smiley


  • #10   19. jan 2010 Ja jeg har jo osse en lille stressbombe (Gaia) og meget af det Nina har skrevet, er osse vores fromgangsmåde.
    Men ting tager tid. Jeg har haft Gaia siden juni sidste år, og der er laaaang vej endnu.

    Dog er Gaia ikke god til berøring når hun stresser, og jeg har fundet ud af at noget af det der bedst stresser hende ned, er at gå lidt lineføring (uden sit/dæk osv -bare ganske almindelig, kedelig "gå rundt og rundt"). SÅ falder hun ned og der kan trænes videre.
    Derudover har hun en meget stabil sit og dæk, og disse kan bruges hvis f.eks. vi er et sted med mange mennesker e.l. hvor hun stresser for meget til kontakt. Så bliver hun sat eller dækket af, og vi venter til stressen aftager lidt og så kan der trænes videre


Kommentér på:
stresser ved træning(tricks)

Annonce