{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.013 visninger | Oprettet:

Træning med unghund {{forumTopicSubject}}

Jeg har behov for nogle gode råd ang. træningen af min unghund.
Han har de sidste to gange til træningen været stokdøv og selv når jeg giver en simpel kommando som sit, kigger han op på mig som om han tænker: Hvaaaaaad er det nu lige det betyder.
Er nøgleordet at man skrue forventningerne ned til hunden i denne tid?

Til træning får vi at vide, at hundene godt kan være vanskelige at træne med i denne periode, men trods det synes jeg ikke vi får nogle brugbare råd omkring hvordan træningen skal foregå i denne periode.
Derfor vil jeg gerne høre om der sidder nogle kloge hoveder, der kan komme med nogle gode råd?

Ja jeg er godt klar over, at det en den berygtede lømmelalder han er kommet i smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning med unghund
  • #1   6. maj 2010 Ja ned med forventningerne.. altså helt i bund smiley

Og så skal i ikke begynde at indlære noget nyt, kør bare lidt rundt i det gamle (som jo faktisk også godt kan være svært nok i sig selv )

• #2   6. maj 2010 Dengang du lærte din hund fek. " sit" brugte du vel godbidder. Det skal du så til at gøre igen. Din hund har sikkert kunne finde ud af mange ting til træning som den nu, lige pludseligt ikke kan " huske". Du skal simpelthel to skridt tilbage og træne forfra ( dog vil det så også hænge bedre fast ).

• #3   6. maj 2010 Mine hunde kan begge to en hel masse, men de bliver stadig belønnet- også for deres sit og dæk øvelser ( dog ikke hver gang )- vi arbejder jo heller ikke uden løn............... smiley

• #4   6. maj 2010 Forventningerne er i mine øjne de samme, men tålmodighed og fantasien med træningen går op i uanede højder =)

Du kender bedst selv din hund og ved hvad den for alt i verden gerne vil opnå/have - og det fletter du så ind i træningen ..

Det er ikke muligt at give dig en endegyldig løsning når man ikke kender dig og din hund og jeres træningsform, men kan da give eksempler..

Hunden er vild med vand - beløn hunden med at bade.
    Hunden er vild med at ødelægge - beløn hunden med en papkasse den kan ødelægge.
    Hunden er vild med at søge - beløn hunden med et tæppe med kiks i.

Tænk kreativt =)

• #5   6. maj 2010 Det skal lige indskydes, at jeg ikke træner lømmel-hunde i mere end intervaller på 3-5 min, belønner og leger - og prøver så igen.

• #6   6. maj 2010 Belønning har vi hele tiden brugt:) Men det kan godt være jeg skal til, at belønne ham oftere end jeg tidligere har gjort.
    Staklen har jo glemt næsten alt hehe
    Men er det f.eks. en god ide at holde nogle flere pauser? F.eks. lade vær med at træne lineføring i 15min, men i stedet for træne det i 5, og så være sikker på at få succes med det?

• #7   6. maj 2010 Jeg tænker som Lea. Hunden har rod på toppen og skal have lidt mere hjælp. I den alder kan man stille alle forventninger på hylden og så bare bekræfte den træning, man allerede har lavet og egentlig ser indlært ud.

Så hjælp din hund på samme måde som du hjalp den, da du første gang indlærte øvelserne.

Og så vil jeg også indskyde, at vi aldrig holder op med at belønne hunden for øvelserne - belønningerne bliver bare med tiden varieret både i forhold til interval og metode.
    Men "glemmer" en hund en øvelse, så er det tilbage til stage one ;o)

• #8   6. maj 2010 At træne lineføring i 15 minutter synes jeg er at ødelægge sin egen træning. Det gider de færreste hunde - min egen voksne hund træner ikke et moment i så lang tid. Det ville være umuligt at bevare motivationen og dermed indlæringsevnen.

5 minutter er RIGELIGT. Men mere vigtigt er det at holde fokus på indlæringsraten i stedet for tiden. Kan man få nogle fornuftige gentagelser 2-4 gange og belønne hunden for det, så er det rigeligt, IMO.

• #9   6. maj 2010 Når vi er til træning er der tit "pauser" hvis der f.eks. laves feltsøg eller lignende hvor der kun kan være en hund i gang. Her træner jeg i små korte sekvenser ting som hunden kan og ellers ligger jeg bare på jorden og tosser med den. Så har vi hyggestunder som også er super godt for hendes træningsiver. Efter en gang hygge er hun nemlig meget opmærksom på mig og jeg er bare den sødeste moar i hele verden smiley

Nala er 10 mdr, men heldigvis ikke særlig hårdt ramt.

• #10   6. maj 2010 Åh, selv mine voksne hunde ville gå kolde, hvis jeg trænede lineføring i 15 minutter. På en fuld træningssession på 50 miinutter er vi igennem mindst 7-8 forskellige øvelser med små pauser indimellem, hvor vi laver noget sjovt. Ellers gider de altså ikke smiley

• #11   6. maj 2010 Nina- Han plejer at elske hans bold, men den har bestemt ikke den store værdi for ham længere.
    Så fidusen er vel at gøre tingene ultra sjove for ham. Det skal helt sikkert prøves smiley
    En af de helt store udfordringer er jo også selv at undgå at blive mega frustreret hehe

• #12   6. maj 2010 Altså mine forventninger til hunden er de samme.. Der er bare stor forskel på hvad der skal til for at opfylde forventningerne.

Skal se om jeg kan få det formuleret så andre end jeg selv kan forstå ; )

Jeg har tårnhøje forventninger til min hunds lydighed, jeg arbejder målrettet mod den lydighed jeg gerne vil have - hunden får så i perioder nogle hormonelle forandringer der gør den... vaskelig ; )

I de perioder er mine forventninger til hunden ikke laver end på noget andet tidspunkt, men jeg gør en hel del ekstra for at gøre træningen spændende og belønningen værd at arbejde for.

Mine krav til hunden er aldrig mere end hvad jeg fornemmer hunden har overskud til på den givne dag, men legeøvelser synes jeg altid hunden har lyst til =)

• #13   6. maj 2010 Overdrivelse fremmer forståelsen ik hehe.
    Ej det var ik lineføring i 15min, men vi trænede konstant i 15min.
    Vi har lige fået en ny træner og ved endnu ik helt hvordan han træner, men tror jeg prøver, at tage en snak med ham næste gang.
    For synes faktisk generelt, at vi på de andre hold har trænet det samme i lang tid af gangen. Det samme gjorde sig gældende der hvor jeg trænede med min gamle hund

• #14   6. maj 2010 Camilla - Det er nemlig meget vigtigt at du ikke bliver frustreret selv, så gider hunden da slet ikke tildele dig den fulde opmærksomhed ; )

Kan feks huske at Kaoz byttede rundt på mange kommandoer, så jeg holdt op med at bruge min stemme - og brugte udelukkende håndtegn og kropssprog.. Og så var det pludselig ikke så svært =)

Det kommer rigtig meget an på den enkelte hund og fører og dreres træningsvaner, hundens ynglingslege og hvor hårdt ramt hunden er *GG*

• #15   6. maj 2010 Camilla, jeg synes også jeg kan fornemme på, hvad folk skriver om deres træning, at der er mange der faktisk træner i rigtig lang tid ad gangen.

Jeg må indrømme, at jeg helt grundlæggende ikke selv tror på konceptet - man skal bare se på hunden, så afsløres det, at den ikke er med ret længe ad gangen medmindre der er adspredelse, sjov og kun en begrænset mængde koncentration og nyindlæring.

For mig at se virker korte sekvenser rigtig godt - ihvertfald på unghunde. Det er klart, at man også skal træne "kondition" i øvelserne, speciel lineføring og Fri ved fod, men man skal efter min bedste overbevisning ikke træne dette mange gange i træk - så kører hunden sur i det og begynder at sjuske af rent kedsomhed.

Min oplevelse er, at når hunden er i lømmelalderen, så skal der skrues op for motivationen så en relativ større del af træningen handler om leg og motivation. Korte sekvenser med små krav og gode belønninger. Og så ville jeg ikke have min hund i den alder på banen meget mere end 10-15 minutter alt inklusive. Og træne højst 3 momenter hvoraf mindst to er kendte, måske alle tre.

• #16   6. maj 2010 Nina- Måske jeg bare er for kedelig at lege med så hehe

• #17   6. maj 2010 CH- Jamen jeg tror du har helt ret smiley Det er ret tydeligt at Diesels motivation for at lave noget daler når man træner så lang tid af gangen.
    Derfor har jeg også altid sørget for at holde nogle pauser, men synes det er svært bare at stoppe midt i en øvelse.
    Men synes faktisk også det er underligt, at vi skal træne så lang tid af gangen.
    Ydermere har vi lige fået en ny træner, som gør tingene noget anderledes end den gamle, og det skaber altså let forvirring hos ejerne.

Nina- Ja det er jeg skam fuld ud klar over smiley Men hold da op, hvor er det svært ikke at blive frustreret nogen gange.

• #18   6. maj 2010 Camilla - Det første Kaoz fik indlært var "moar er sjovest, alt sjovt sker med hende", indlært med lege, kiks, kæl og uanede mængder af øjenkontakt.

I Kaoz´ verden sker alt godt ved øjenkontakt og i nærheden af mig, det er bevidst indlært og han var mere end villig til den "leg"..

Ikke alle hunde indlæres det så hurtigt, det kommer jo også an på sind, race og træningsengagement =)

Jeg kan kun råde dig til at gå i tænkebox og fundere over hvad din hund synes er sjovt (bolden er så ikke sjov længere, måske en ny bold der kan rangle, knitre, indeholde kiks, pive, osv?)

• #19   6. maj 2010 Eller få gjort bolden sjov igen med massiv leg ;o)

• #20   6. maj 2010 Øjenkontakt er der styr på, og det er blevet trænet lige siden jeg fik ham smiley
    Det lyder da som en strålende ide smiley Jeg vil smutte ud og kigge på lidt forskelligt, eller tage et kig i rodekassen. Diesels ultimative yndlings legetøj er hans pivedyr, men tror de bliver for distraherende for de andre hunde.
    Fed undskyldning for at tage ud og købe nyt legetøj smiley

• #21   6. maj 2010 CH- bolden er stadig sjov nok herhjemme, men han er overhovedet ik interesseret i den på træningspladsen længere.

• #22   6. maj 2010 Det er jo nok netop fordi at den er blevet tappet for sjov - så det er på træningspladsen, at der skal leges massivt ;o)

Der skal bygges på ofte ligegyldigt hvilket legetøj man bruger, ellers mister det sin værdi ;o)

Kommentér på:
Træning med unghund

Annonce