Lille ny hvalp i hjemmet.. Lille ny hvalp i hjemmet..
Hejsa..
Mig og min kæreste har købt en 8 uger gammel Cavalier hvalp.. Vi har læst på lektien og jeg synes selv at jeg har rimelig god erfaring med hunde - men må nok tilstå at der er nogle ting jeg nok har glemt siden jeg sidst havde hvalp..
Vi har indtil videre haft Leopold i 1 uge - og har forsøgt og bruge ugen på at han skal lære vores hjem at kende - han har lært os at kende og har udforsket vores lille have..
Jeg er meget i tvivl omkring hvornår hvalpen kan lære forskellige ting - hvor meget kan man "forlange" af den lille ny..
Han besørger selvfølgelig indendørs sommetider - han har endnu ikke lært at give lyd når han skal ud, og vi har ikke lært hans signaler at kende endnu - så det er sådan det er.. Og debatten mht. renlighed er jo uendelig - så det tager vi lidt som det kommer.. Vi bruger ikke aviser men sørger til gengæld for at løfte ham ud når han har sovet, spist, drukket eller leget - og de fleste gange tisser han også udenfor..
Men jeg er i tvivl om hvornår han lærer sit navn? Hvornår kan man forvente han lærer at komme når man kalder? Vi kalder på ham med lys og venlig stemme samtidig med vi rasler med godbidder eller larmer med legetøjet - og roser når han kommer - men er det nok?
Og så er der det her med tryghed - den er meget tryghedssøgende.. Den vil helst sove ovenpå ens hals eller hænder - eller sidde oppe ved en.. Den opholder sig ikke ret gerne på gulvet (i kurven).. Vi har købt en transportkasse som er foret med et stort håndklæde som står så den kan hoppe ind i - men den bruger den heller ikke.. Den står og piver indtil vi løfter den op i sofaen eller sengen (Det skal lige siges - den må gerne være i møblerne, også når den blir voksen) men er nervøs for om man ved at give den lov til konstant at have denne tætte kontakt - gør den til en nervøs hund med seperationsangst!?
Og til sidst - træning med at gå med halsbånd - er det for tidligt nu??
Nogle gode råd!?
Og andre råd omkring hvalpetræning modtages gerne.. Indtil videre leger vi "bare" med den - og laver renlighedstræning, dvs. roser den når den besørger.. Og så forsøger vi lidt træning med at ignorer den når den bider.. Ellers ikke..
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 63
Jeg har selv en cavalier som er snart de 5 mdr og jeg er utrolig glad for hende! Emily er blevet mere renlig med tiden, men engang imellem sker det, at hun lige kommer til at tisse indenfor. Nogle gange klynker hun også ved døren, og det er jo bare super, men med tiden lærer man deres rytme, og ved hvornår de skal ud.
Mht. navn har jeg ikke haft nogle problemer med at få hende kaldt til mig. Hun lystrer utrolig godt på hendes navn.
I starten var Emily også utrolig kontaktsøgende. Alt skulle foregå i tæt kontakt og hun ville helst være der, hvor jeg var, men med tiden gik det lidt af hende igen. Dog ligger hun stadig op og ned af halsen på mig og nyder at ligge på skødet. Det har jeg heller ikke noget imod overhovedet. Det er ret typisk for denne race, at de søger tæt kontakt, så det er der ikke noget unormalt i:)
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Det var rart at høre at det er "almindeligt" for racen - jeg har overhovedet heller intet imod en putte hund - faktisk er han købt med det formål (blandt andet) at skulle være en del af familielivet i sofaen osv..
Og tak for tippet Natasja - vi var ikke så konsekvente med vores brug af godbidder - men det har vi nu efterfølgende prøvet - og det giver egentlig allerede pote (hehe) da han er blevet super god til selv at søge døren når han skal besørge - og komme når man kalder.. Så det skal der "bare" arbejdes videre på - vi har foret lommerne med godbidder og han får en hver gang han gør noget "rigtigt"..
Og vi har nu været ude og købe en lille sele til ham - da jeg flere steder har hørt at små hunde kan gøre skade på halshvirvlerne ved at bruge halsbånd - men han har endnu ikke prøvet den da vi ikke går tur med ham endnu.. Han går med sit halsbånd nogle timer om dagen - håber det kan vænne ham til at have det på - selvom han stadig klør sig meget når han har det på..
Er der nogen der har erfaringer med Nina Ottosson aktiviteteslegetøj? Det er det her som ex: (link fjernet) - både gode og dårlige erfaringer modtages!
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 63
Lille ny hvalp i hjemmet..