10.752 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Hvalp tisser og besørger inde, hjælp. Hvalp tisser og besørger inde, hjælp.

Vi har fået ny lille hvalp for ca. 1 1/2 uge siden, problemet er at hun tisser og besøger indefor.
De 2 første dage var der ingen problemer, der klarede hun begge dele udenfor, men så er det gået ned af bakke siden.
Problemet er at hun tit gør det når vi lige har været ude i haven eller på en lang gå tur.
Jeg går ud med hende som det første om morgenen, hvergang hun har sovet, leget eller på anden måde ser ud til at hun trænger til at komme ud. Der er ingen problemer om natten, der kan hun holde sig mange timer og hun ligger lige ved siden af vores seng, så hvis hun rejser sig går jeg ud med hende og tilbage i seng, problemet er i løbet af dagen.
I dag ca. kl 8,30, havde vi lige været ude og gå på vores grund (bor på gård så der er massere af plads), 5 min efter vi er kommet ind, sætter hun sig næsten ved siden af mig og besøger, hun siger ikke en lyd inden, hverken piver eller ligende. Hun besørgede også ved 5 tiden i morges da jeg havde hende ude, så det var ikke fordi der var gået lang tid imellem.
Igår aftes lå begge vores hunde og spiste kødben, der er max en halv time siden de havde være ude og tisse, så rejser hun sig går 2 meter og sætter sig så og tisser på gulvet, igen uden at sige en lyd.
Vi kan også gå tur i ca. en halv time hvor hun gør begge dele og 10 min efter vi er kommet hjem, sætter hun sig og tisser på gulvet.
Hvad pokker skal jeg gøre, jeg syntes virkelig jeg er ude med hende mange gange om dagen, både på gåture og bare på tisser tur i haven og jeg roser henden meget hver gang hun tisser eller besøger ude.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skal have fjernet hvepsebo 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.149 kr.
  • Møbler på plads efter gulvslibning 2.500 kr.
  • Nedtagning og bortskaffelse af trampolin 300 kr.
  • Elektriker - opsætning af lamper plus stikkontakt 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp tisser og besørger inde, hjælp.
  • #1   31. maj 2010 Tja, det lader til at du gør det rigtige. Men man kan jo altid gøre lidt mere. Når du fek har være ude og gå mde hende, eller hun har været en tur ude på jeres grund, så vent lige fem minutter og gå ud på grunden med hende igen. Hun skal ikke alene ud da hvalpe meget gerne vil have selskab når de skal besørge.

• #2   31. maj 2010 Tålmodighed smiley Kan sku godt huske det. Sonja var også træls at få ren. Du må tage varmt tøj på og IKKE gå ind før den har gjort det udenfor. Det kræver tålmodighed, men lad hende få ro udenfor og leg ikke med hende, så plejer der ikke at gå så langtid før de gør det. Jeg ventede op til 15 min på at Sonja skulle gøre det udenfor, så tålmodighed min ven smiley

• #3   31. maj 2010 det kan være hun ikke er helt klar over endnu hvor man skal gøre det. min ene hund var også lidt tid om det og gjorde præcis det samme. men når du ser hende tisse eller lave stort indenfor, så kig hende i øjnene og sig NEJ! ikke højt, men kraftigt. og selvfølgelig som du allerede gør, så ros hende for alt hvad hun laver af stort og småt udenfor. de skal lige lære, hvad er ude og hvad er inde.

• #4   31. maj 2010 kan du samle hendes pølser op og så lave et pølseområde i haven? Så hun lissom tænker " her har jeg pølset før så det går nok" det hjalp med min mors gamle hund... og så lad være med at gå en lang tur før den har gjort sig ren i haven...

• #5   31. maj 2010 når hunden er så lille/ung så er verden meget stor og farlig og de besørger kun et sted de er trykke og sikre.
    Hver gang i har været ude at gå - så gå om i haven som den måske er lidt tryg ved og blive der indtil den besørger og ros den selvfølgelig :-))
    Ellers lyder det til at du gør det rigtige - så tålmoldighed smiley

• #6   31. maj 2010 Ja, som de andre siger, lyder det til du gør det rigtige - Og kan kun sige tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed... :o)
    Nogen hunde er bare længere tid om det end andre - Vores var 5 mdr. før hun var helt renlig :o)

• #7   1. jun 2010 Vores Hugsi er 16 uger nu, og der har kun været to 'uheld' indenfor de sidste to-tre uger. Det er stille og roligt ebbet ud.. Dejligt!
    Vi har gjort som det lyder til i har, men når vi har gået tur, så går vi ikke ind før han har tisset igen.. Og han fik ros og godbid hver gang det foregår udenfor, prøver vi at trappe ud af nu..
    Når han får lavet noget indenfor, får han ikke skæld ud - jeg ser mere på det som om det er os, der har været for dårlige til at lukke ham ud i tide.
    Det er også først i denne uge, vi er stoppet med at gå ud tidligt om morgenen, men ved at øge tiden fra sidste luftning til hvad tid vi gik ud, har han vænnet sig til det. Men ellers går han også stort både ved en halv syv tiden og igen når vi går tur omkring otte halv ni. Det er nok meget almindeligt de går så ofte..
    Men de første par uger, var vi også ude hvert andet øjeblik. Så kan godt sætte mig ind i det, jeg har også været inde og læse om renlighed osv..
    Er sikker på der ikke går længe inden han forstår hvad det går ud på smiley Håber du kan bruge det til noget.

• #8   4. jun 2010 Husk godbidder når hun endelig gør det udenfor

• Ebba B
    Ebba B Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #9   4. okt 2016 Jeg har en hvalp på 11 uger. Han tisser og " pølser" udenfor mange gange i løbet af dagen/aftenen, men han gør det desværre også mange gange indenfor. Og som regel når han lige har været ude. Det er frygtelig irriterende ! Jeg kan gå ude i haven med ham i en halv time eller mere uden at han gør noget, og så snart vi kommer ind, gør han det hele på gulvet. Jeg går tur med ham tre gange om dagen, men han gør aldrig noget når vi går tur. Jeg roser ham og han får godbidder når han gør noget ude i haven ( og en sjælden gang på gåturen ), men det hjælper ikke. Han kommer ikke når jeg kalder, så det er svært at fange ham, når jeg kan se at han er ved at stille an til at gøre noget inde. Han gemmer sig under borde og stole, når jeg prøver at fange ham, selv om jeg kalder stille og roligt. Jeg skælder heller ikke ud når han gør noget inde. Nogen gange siger jeg "nej" i håb om at han holder op, så jeg kan nå at få ham ud og gøre sig færdig, men det hjælper ikke. Jeg er ved at tabe tålmodigheden, og er faktisk ret træt af ham. Jeg har kun haft ham i tre uger, så jeg ved godt at det er for tidligt at give op, men jeg orker snart ikke mere. Har I et godt råd ?

• #11   4. okt 2016 Ebba: Din hvalp er utryg, og derfor besørger den ikke, når den er ude, hvis det er muligt for den, at holde sig.
    DU skal sørge for at der et et trygt sted, den kan besørge, indtil den bliver mere tryg. Evt. ved at ligge noget af dens afføring og tis, i et roligt sted i haven.

Det er på instinktniveau, at en hvalp ikke besørger steder, hvor der er fare for at andre rovdyr vil kunne spore den. Den gør det ikke for at genere dig, men fordi det på instinktplan, vil betyde livsfare, hvis ikke den handler som den gør.
    Den skal derfor jo først lære, at den ikke skal følge hvad der er normal adfærd for den, men hvad der er ønsket adfærd for den, fra din side. Det skal INDLÆRES, hvalpen kan jo af gode grunde ikke regne det ud selv, og slet ikke hvis den oplever forvirrende signaler.

Her vil tillidstræning være essentiel. Jo bedre et bånd I knytter, jo mere tillid hvalpen har til dig, jo mindre utryg vil den blive, og jo "nemmere" vil det ofte være for den, at besørge ude, fordi den stoler på, at du passer på den.

Hvalpen holder sig pt. til den er hjemme igen, hvor den er nogenlunde tryg. Det er NORMAL adfærd, indtil DU lærer den hvad du finder er ønsket adfærd = at den besørger ude.

Jo mere du jagter den rundt, jo mere vil den søge væk fra dig, og prøve at skjule sig, når den skal besørge ... Det er det modsatte af, hvad du ønsker.

Du griber renlighedstræningen lidt forkert an ... Det handler om opmærksomhed, konsekvens og tålmodighed, ikke om en masse forvirrende signaler. Du kan læse hvordan renlighedstræning bør foregå, hvis man gerne vil have succes med det, længere oppe i tråden, eller google "renlighedstræning". Fx. skriver Lone Greva (hundepsykolog) ang. renlighedstræning:

"Renlighedstræning

En af de første prøvelser, hvalpeejere møder, er urenligheden.
    En hvalp vil ifølge sin natur tisse og besørge, når den har behov for det, og den gør som sådan intet galt. De små søer og klatter pynter bare ikke på vores gulvtæpper.
    Og hvalpen skal tit! Blæren er ikke så stor, og der er stor omsætning i den mængde foder og vand, den sætter til livs i løbet af en dag.

Alle ved, at hvalpe er urenlige, men det kommer ofte bag på den nye ejer, hvor meget arbejde der ligger i renlighedstræningen.
    Det kan være svært at bevare tålmodigheden i mange uger, når hjemmets pæne gulve får flere og flere pletter. "Og nu troede vi lige, den havde lært det"!

Et par travle dage, hvor det går galt nogle gange, kan sætte hvalpens gryende indlæring tilbage - og vi har bare os selv at takke for det!

Overordnet er der et kodeord til renlighedstræning, og det er opmærksomhed! Når den lille hvalp har sovet, spist, drukket, leget og når den ellers går søgende rundt, så skal den - og det skal være her og nu! Den kan ikke vente, til man har fået sko og frakke på, så det er bare med at komme ud!

Når man har fået sådan et lille bæst indenfor dørene, er der faktisk ikke andet at gøre end at have øjnene på den konstant, og ellers være meget god til at få den ud efter leg, spisning m.m.

Det er imidlertid ikke nok blot at åbne døren og lukke den ud. Hvalpen kan være meget ukoncentreret og glemme at gøre det, den egentlig har behov for, fordi der lige er noget, den skal lege med eller kigge på. Der kommer måske en sommerfugl forbi, som lige optager den, den finder måske et gammelt ben, eller en sjov urtepotte!
    Eller hvalpen er utryg og bryder sig ikke om at være i haven alene. Så får den heller ikke tisset af!
    Derfor vil den have brug for at blive fulgt ud i haven og have selskab indtil tisseriet er overstået.

Nogle hvalpe nyder at komme ud at gå tur, og vil gerne gøre sig rene på gader og stræder. Andre går mere tøvende med, men gør sig ikke rene før, de er hjemme i stuen igen. Og det har en forklaring!
    Ud over en fysiologisk funktion har urinen og afføringen en anden funktion, og det er afmærkning. Man sætter sit visit kort på gaden og fortæller, at "her har jeg været".
    Men det kan være tilfældet, at den lille hvalp ikke er sikker nok på sig selv til at skilte med, at den har været ude i den store verden, og er den ikke det, vil den naturligvis ikke afmærke uden for haven.

Renlighedstræning handler om, at hvalpen skal have dannet en forståelse af, at "når man føler sådan og sådan" (når den trænger til at komme af med noget), så er det med at komme udenfor. At hunden som en refleks associerer det at gøre sig ren med udenfor! Og for hver gang det lykkes, er hunden tættere på renlighed.
    Det er for så vidt ligegyldigt, om man roser eller ej (men det skader på den anden side ikke), bare den gør sig ren udenfor.
    Men man kan kombinere to forskellige indlæringsmetoder, sådan at man sørger for, at hunden gør sig ren ude og samtidig med eller lige før den tisser, giver man et signal for eksempel ordet "tisse". Når den så tisser, roses der meget.
    Hunden vil så på sigt lære
    1) at det er udenfor det foregår og
    2) at tisse på signalet "tisse". Og det er jo praktisk!

Desværre bruger mange stadig at lægge aviser, som de små hvalpe kan tisse på.
    Dette er en uheldig fremgangsmåde, idet hvalpene skal igennem to renlighedsprocesser på denne måde; først at tisse på aviser for så senere at lære at gå udenfor. Og det kan koste noget besvær for ejeren - og hunden.
    Aviser kan bruges den første tid, men på en helt anden måde! Har man svært ved at vågne, når hvalpen skal ud om natten, kan man anbringe aviser på gulvet, idet der så er større chance for at høre, når den står ud af kassen.
    Og selvom det kan være hårdt, giver det hurtigst resultater, såfremt hvalpen kommer ud, når den skal - også selvom det er flere gange hver nat.

Behøver jeg sige, at det er en dødssynd at straffe hunden for uheld!
    Hunden forstår simpelthen ikke, hvorfor den straffes, og kan derfor ikke lære spor af det.
    Derudover kan det være risikabelt, idet straf er uforudsigeligt. Det vil sige, ingen ved, hvordan hunden reagerer på denne. Og samtidig har straf en tendens til at øge eller anspore til aggressivitet eller angst. Og hvalpe er generelt meget følsomme!
    Farer man så hen til sin hund og skælder ud, bider den i øret, klapper den i rumpen eller tværer snuden rundt i uheldet, beder man om psykiske reaktioner fra hundens side.

Det er ikke let at sige noget om, hvor hurtigt hunden bliver renlig. Det afhænger bl.a. af hundens psykiske konstitution, ejerens indsats og tålmodighed, hvalpens alder ved anskaffelsen og hvorvidt opdrætteren allerede har sat renlighedsprocessen i gang.
    Men som ved al anden "opdragelse" er det lettest at ofre en del ressourcer, når hvalpen er lille. Og rent psykologisk er det lettere at have tålmodighed overfor en lille hvalp, end når den rent fysisk er blevet en stor hund.
    Og samvær og opdragelse kræver meget tålmodighed og brug af vores overlegne mentale kapacitet.

Så tillykke med det dobbelte fuldtidsarbejde - en mængde livsglæde og oplevelser."

Derudover kommer han selvf. ikke når du kalder, medmindre du har indlært indkald.

Måske du skulle se at få læst noget omkring hvalpe? Fx. Hvalpen af Lone Greva https://www.saxo.com/dk/hvalpen_lone-greva_indbundet_9788702046403

Og ellers så tilbage til opdrætter med hvalpen. Det næste 1½ år, kan blive endnu hårdere, end de første mange uger, og det er en ærlig sag, hvis du ikke kan overkomme det :o)

• Ebba B
    Ebba B Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #12   4. okt 2016 Vores gør også det hele indenfor. Jeg kan gå ude i haven med ham i rigtig lang tid uden han gør noget og så går han lige ind g gør det på gulvet. Han gør heller ikke noget når vi går tur. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, han får ros og godbidder når han endelig gør det udenfor, men det hjælper ikke.

• #13   4. okt 2016 Han er UTRYG, og gør det derfor først når han er inde igen.
    Der står højt og tydeligt hvorfor han gør som han gør. Han er 100% normal, fejlen ligger hos dig (og vi fejler alle fra tid til anden, når det kommer til vores hunde. Vi skal jo også lige lære det).

Sørg for at han har et sted i haven, hvor han kan besørge.

Han skal ud hver eneste gang han har leget, tisset, spist eller sovet, eller hvis han virker urolig/begynder at snuse indendørs, og ellers mindst hver 3. time hele døgnet (gælder altså også om natten!!) (oftere, hvis han stadig er urenlig, sjældenere, når først han bliver renlig).

I går prompte ud på det trygge sted (hvor du sørger for, at der allerede ligger en pølle eller 2 og lidt tis) hver gang, og afslutter alle gåture der, og der bliver I til han har besørget, om I så skal blive der en time, eller mere, til der er gevinst. Der er derfor ikke længere noget der hedder: "i rigtig lang tid uden han gør noget", for I går ikke ind, før der er sket noget. Går I ind før, så kan du takke dig selv for, at din hund besørger inde.
    Det VIL lykkedes, hvis du er konsekvent.

For hver gang det lykkedes ham at besøge indenfor, vil der gå det længere, inden han lærer, at det skal foregå ude.

Det handler om, at han slet slet ikke får muligheden for at besørge indenfor.

Kommentér på:
Hvalp tisser og besørger inde, hjælp.

Annonce