21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Jagthunde - træning, jagt og prøver {{forumTopicSubject}}
Kæresten er jæger (går som sådan ikke på jagt, men han har tegn og en masse våben *GG*)
Engang i fremtiden vil han gerne have en jagthund, hvilken er endnu ikke bestemt - men Flatcoated retriever og weimeraner er et par på listen over "wanted" =)
Kom så til at snakke med en jæger der har haft hund førhen. Han havde kleiner münsterländer, lettere utålig ; )
Spurgte ind til mht jagtprøver og jagttræning, men jeg stoler ikke HELT på hans svar, så jeg spørger lige jer også =)
Skal jagthunde både på udstilling og brugsprøver for at opnå avlsgodkendelse?
Kan man ikke fortsætte til prøver når hunden har været med på jagt?
- Altså vil den få "dårlge vaner" grundet en anden metode på jagt kontra prøven?
Skal man bestå prøver for at have lov at tage hunden med på jagt?
- Hvis ja, hvilke? Og kan man nøjes med at gå op til prøverne, eller skal man have deltaget i træningen for at få lov at gå op?
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.824
Prøverne til de stående hunde skal bevise at hunden er i stand til at løse jagtlige opgaver, og det eneste man måske ikke skal, inden man har bestået en markprøve er, at lade sin Weimaraner hente en anskudt hare;-) Men jeg har endnu ikke mødt rene "prøvehunde"! Alle benyttes til praktisk jagt også.
Man må gerne benytte en uprøvet hund til jagt, man får bare ikke mange invitationer med en utrænet hund!
Og Weimaraneren er selvfølgelig den bedste af alle jagthunde!!
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
Om det er sandt skal jeg lade være usagt, men jeg kan godt forestille mig begrundelsen.
- og din kæreste skal da have en fin hurtig labber til jagt og markprøver ;o))
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 640
For at få en dkk-stamtavle skal spaniels udstilles, HD-fotograferes og øjenlyses.
Hos FT'erne er der vist ikke andre krav end at forældrene skal være registreret DJR og hanhunden skal have to testikler.
jun 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 640
En engelsk springer spaniel som mine er en glimrende jagthund der både kan rejse vildtet og apportere. Det er en gammel race, muligvis den ældste af alle jagthunde.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 30
En F1 lab kan sagtens få en DKK stamtavle men så står man i i DRK og ikke i DJR
Jagthunde - træning, jagt og prøver