21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Effekten af konsekvens {{forumTopicSubject}}
Jeg overtog Kaoz da han var 11 måneder, han har sovet i sengen ved siden af sin moar / ovenpå sin far hver nat siden da; naturligvis nogle nætter hvor det har været varmt er han lusket i stuen i løbet af natten..
De sidste 3 år har kæresten arbejdet nat og Kaoz og moar har haft hele sengen hver eneste nat, rigeligt med plads =)
Nu er kærestens jobtider ændret, og han kommer hjem og sover hver nat.. Som en kærlig gestus har jeg derfor trænet Kaoz væk fra at sove i sengen og vanen med at falde i søvn i moars arm mens hun nuldrer ører og hygger =)
Det tog 2 aftner, et enkelt "nej" (i roligt tonefald, et nej er ikke skældud herhjemme) og Kaoz lagde sig til at sove på gulvet eller i stuen..
Kun første aften kom han gentagne gange og "spurte om lov" til at komme i sengen, et enkelt "nej" var nok og derefter har han bare affundet sig med at ligge i gangen/stuen/sofaen (hvor han nu vil) uden nogle former for prøven til eller rebelsk opførsel.
Jeg havde ikke regnet med det skulle blive nogen kamp, Kaoz er veltrænet og kan med rette kommandoer og attitude fra moar her trænes til at affinde sig med hvad som helst jeg beder ham om..
Nyder godt af den effekt konsekvent træning har på ny træning, men en god bund er det ikke svært at træne en hund fra bestemte vaner; ikke engang selvom sengen og hygge med moar har været aftenens højdepunkt fra dag 1 herhjemme ; )
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Men ja, det hjælper gevaldigt, hvis der er klare grænser der er til at gennemskue for hunden, og den i øvrigt ved hvor man står... altid...
Gaia var nem at vænne fra sengen -hun sneg sig lydløst derop, men så så hun mig, og blev SÅ glad, at hun da liiiiiige måtte vise moar HVOR glad hun egentlig var for at sige hej... Og øøøh... så er man altså temmelig meget opdaget hehe
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Han lider jo heller ikke under at måtte nøjes med sofaen, sit bur eller læderkurven - de tanker er vores alene, men vores "hvor er det synd" kan sagtens overføres så hunden reagerer som om den lider verdens største nød *GG*
CH - Og ganske let hvis man har arbejdet med lydigheden årene op til ; )
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
Jeg sagde det også bare en enkelt eller to gange....og vupti.....Zif ved det HVER gang gimpen fra Sverige er her....så sover hundene på gulvet....
Det er rigtigt dejligt når hunden forstår et nej.
jun 2005
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.532
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Jeg føler ikke at jeg kommunikerer - og jeg kan mærke at jeg bruger ordet "nej" som en straf - og det har jo ligeså mange konsekvenser som din form for træning har.. Konsekvenserne her er bare at Leopold ikke hører efter og betragter "nej" som værende noget han kan høre efter når HAN gider..
Der findes ikke uopdragne hunde - der findes kun uerfarne ejere!
Jeg melder mig under dine faner - hvordan pokker lærer jeg "hundsk"??
jun 2005
Kirstine - Kaoz er trænet intenst med kontakt; kig på mor og du får kiks / der sker noget godt.
Jeg har præget ham til at synes at moar er det fedeste i verden ved dels at træne ham i lydighed og tricks, men også i at træne hund-fører-tillid.
- Jeg giver ham de dejlige oplevelser (strand, skov, hundeleg, kødben og kærlighed), tilbage får jeg loyalitet og hengivenhed - fair trade ; )
Det er grunstenene til en god kommunikation. En hund der har øje på sin fører og gode erfaringer med hvad der kommer derfra og en fører der har øjne på sin hund og viden omkring hvilke forventninger denne har.. og ikke mindst vejen til disse forventninger ; )
Pga Kaoz´ tillid til mig har jeg mulighed for fysisk at gøre ting ved ham for at hjælpe en indlæring. Feks kan jeg sagtens skubbe ham til siden mens jeg siger "ryk dig", og han vil forstå det er træning og ikke en form for afstraffelse (giver det mening?)..
Kaoz VIL gerne komminikere, det har han lært kan betale sig i den tidlige indlæring hvor øjenkontakt belønnes og ønskes.
Jeg kan ikke finde ud af at træne en hund der ikke har indlært kontakt og tillid; men man kan jo til enhver tid træne de elementer ind i hunden og så starte derfra =)
Lad mig gætte lidt ; )
Du forventer ikke at din hund lystrer sine kommandoer, vel? Måske det bunder i, at de aldrig har været indlært stabilt?
Et lille tip - bed ikke hunden om noget du ved den ikke lystrer alligevel *GG*
Hvad du kan gøre for at tydeliggøre dit nej, er at rejse dig og fysisk vise hunden at den ikke må hvad den nu gør.
Et nej er kun en kommando hvis hunden har det indlært, ellers er det bare larm *GG*
jan 2007
Jeg har helt sikkert været glad for at Tuffes grundtræning er på plads nu her hvor vi har trænet mundkurv!
Hun logrer helt vildt når den bliver pillet frem - hun forbinder den med mad og mor der hopper fjollet rundt og roser til skyerne *GG*
Jeg har aldrig trænet seriøst med hende - altså lydighedstræning i DCH-forbindelse - men for mig har det altid været vigtigt at hunden forstår "nej, ned, kom, dæk, sit" - og andre basale kommandoer.
Havde hende på kort gåtur her til morgen med kurven på for første gang - uden brug af godbidder, kun verbal ros - og der var bare super kontakt, hun tog det pænt. De få gange hvor hun prøvede at "skrabe" den af, var et stille Nej nok - det er altså skønt at arbejde så!
jun 2005
jan 2007
Ja, jeg er oss glad for at det er gået så nemt - hun både tissede og lavede med den på - så jeg har ikke det store problem med mundkurven længere *S*
Det er så fed en fornemmelse når hunden er super lydhør overfor hvad man siger/gør!
jun 2005
Jeg sætter STOR pris på min træning når jeg ser ulydige hunde!
Feks en hund der ikke kommer ved indkald, en hund der hopper op og ejeren bliver rasende, en hund der må fanges i farten så snart døren bliver åbnet det mindste, en hund der nærmest kravler ind i køleskabet osv osv..
Så få Kaoz lige en ekstra kiks og et kram ; )
aug 2006
Det er noget mærkeligt noget - for på træningspladsen har vi faktisk ok styr på det der med motivation, kreative måder at indlære ting på, god fornemmelse for problemløsning. Men herhjemme... Tak skæbne, det der med at opdrage hund, det er vi bare ikke i stand til.
Jeg begriber ikke, at den samme kreativitet ikke er til stede når det handler om almindlig hverdags-lydighed. Når nu hundens motivation er super, kontakten ligeså super, så BURDE det jo være en smal sag.
Men nu har vi så to gange udstillet vores manglende evner - hvad skal det dog ikke ende med *GG*
jun 2005
Jeg har høje krav til min hunds lydighed, og træner naturligvis efter at opnå de resultater jeg vil have... Og koen er færdig nu, så kunne godt bruge en ny udfordring ; )
jan 2007
Åh, jamen det er heller ikke altid hørelsen er lige god herhjemme - sådan noget med at kravle ned fra sofaen skal man nogengange have at vide mere end 1 gang - det KU jo være at moar skiftede mening (er så ikke sket endnu *GG*)
At moar rent faktisk mener at man skal lade folk komme ind af døren INDEN man må overslikke dem - det kan altså oss ind i mellem være lidt svært at fatte *GG* (jeg har en MEGET lille gang)
Nina
Jeg er nogle enkelte gange kommet i hundeskoven her i Randers - mest fordi det er et kæmpe område, med god udsigt, så intet problem at indkalde hunden i god tid *S*
Hvad der dog har fået mig til at holde op med at komme derude, er den her massive mængde af mennesker der bare ikke kan kalde deres hunde til sig - og faktisk ender med at jagte deres hund rent fysisk fordi indkaldet ikke fungerer... Geez!
Eller når man ser folk der bliver slæbt afsted af deres hunde i snor - jeg fatter simpelthen ikke at man gider gå med sådan et kræ, og at man intet gør for at træne det!
jun 2005
aug 2006
Det er jo helt syret - det går SÅ fint med at lære hunden at gå lineføring og fri ved fod på en træningsplads, men det er endnu ikke lykkes at få en trækkefri hund herhjemme *GG*
Eller at få en hund, der ikke løber efter kattene..
Eller at få en hund, der er rimeligt afdæmpet når der kommer gæster..
Ak ja - der kunne vi godt lige bruge en ekspert *GG*
Men dybest set er det nok sådan, at vi sætter pris på, at hunden kun er lydig til husbehov.
Altså de gængse - forstår ja og nej, ikke stjæler mad, kommer når man kalder og sådan noget - og det går heldigvis fint med de ting ;o)
Ud over det, kan vi godt lide at hunden er fri som fuglen, når den ikke er på arbejde :o)
jan 2007
Det er de samme der kommer her i lejligheden - og de VED det godt *G*
De er bare så glade for at se hunden, så det går lidt i vasken
Aj, hun er ikke noget større problem at sende ind på sin plads i de tilfælde hvor der kommer "nye"
Og ærlig talt - så er det ikke det jeg går mest op i.
Hun mener oss at hun er en skødehund - specielt når man sidder på almindelige stole vil hun MEGET gerne op og sidde *GG*
aug 2006
Faktisk endte det med, at vi oftest lukkede Cassius væk når vi havde gæster, simpelthen for at vise dem hensyn. Han var ualmindelig glad og rørstrømsk, når der kom nogen - og havde også for vane at ville kravle HELT ind under tøjet på dem *GG*
Det er ikke rigtig mange, der synes det er sjovt, så vi lukkede ham væk. Nok mest fordi vi ikke rigtig gad arbejdet - det er ikke så ofte vi har gæster, og han fungerede SÅ godt herhjemme, når vi bare var os.
Så det endte faktisk med at blive nedprioriteret - og det må man sige ikke gjorde adfærden mere afdæmpet *GG*
jan 2007
Den store forskel her er, at jeg faktisk godt KAN sætte mig igennem og få hende ned på et normalt niveau - problemet er at mine gæster som oftest kommer lige så meget for at besøge Tuffe som de kommer for at besøge mig *GG*
Jeg kan oss styre hende på afstand - og ved efterhånden hvordan de forskellige gæsters grænser ligger
Jeg kan ha hende med ude (og hjemme) hos folk der er bange for hunde - og stadig kontrollere at hun ikke "kravler" på dem - så det er ikke så stort et problem som jeg får det skrevet op til *S*
jan 2007
jun 2005
Kom ikke o bild mig ind, at hvis du virkelig gik ind i kampen, så kunne din hund sagtens lære ikke at jagte kattene eller kravle rundt på dine gæster... ikk?
Jeg har sagt det før, men siger det lige igen..
Ingen siger en fejlfri hund hører til i alle hjem, men er man utilfreds med hundens adfærd skal man træne frem for at skælde ud =)
Bare fordi JEG kræver en ekstremt lydig og medgørlig hund betyder det jo ikke det er hvad alle andre også ønsker sig, og så længe hundens "dårlige opførsel" ikke skyldes misrøgt eller manglende stimulans og motion, så må folk da have lige så ulydige hunde som de kan leve med ; )
jan 2007
Godt skrevet *S*
Omend jeg lige præcis med indkald ikke kan acceptere at folk ikke har styr på det hvis de slipper deres hunde på offentligt tilgængelige steder!
Altså, herhjemme er Tuffes "mangler" nærmere en del af hendes personlighed - kan godt ind i mellem mærke at hun er terrier, så der er det vigtigt at mene hvad man siger - og følge den helt til dørs ( i så fald at det er noget hunden faktisk KAN)
Når jeg siger at hun skal gå over og lægge sig - så skal hun ski ikke forlade rummet i protest *GG*
(og så lige den der skulen over den ene skulder der siger dåmme dåmme moar)
aug 2006
HVIS jeg nu satte mine tanker i gang, så burde jeg da kunne finde på måder at narre min hund til den rette opførsel, ligesom jeg kan når det handler om brugshundesport.
Det er sandsynligt, at det handler om en grad af dovenskab - og måske det, at jeg dybest set ikke finder det SÅ vigtigt igen ;o)
Da det blev vigtigt for mig, at Cassius ikke trak mig til Timbuktu, så fik jeg da også reguleret det, så det fik et niveau, hvor jeg sagtens kunne styre ham, og han stadig fik lov at gå fremme....
Jeg giver dig ret i, at hvis man står mellem at træne og at skælde ud, så er der kun træning at vælge...
Eller blokere for problemet på anden måde, der ikke indebærer en masse konflikter....
maj 2010
Du skriver: "Feks en hund der ikke kommer ved indkald, en hund der hopper op og ejeren bliver rasende, en hund der må fanges i farten så snart døren bliver åbnet det mindste, en hund der nærmest kravler ind i køleskabet osv osv.." <-- Da jeg læste det - følte jeg mig som verdens dårligste hundejer - fordi det er PRÆCIS sådan der Leopold opfører sig! (Dog bliver jeg ikke rasende)
Men du siger at du har lært din dejlige Ko at mor er den bedste i verden - jamen - jeg ER jo den bedste i verden.. Jeg nusser, jeg går tur, jeg bruger 1000vis af kroner på hundeguffere i alle afskygninger, jeg belønner, jeg roser, jeg kæler, jeg gør ALT (synes jeg selv) hvad gøres kan.. Alligevel hører Leopold ikke efter når jeg kalder.. Jo når han SELV vil - men han står på spring når døren åbnes - ved ikke hvorfor, fordi det er jo ikke fordi jeg ikke vil lukke ham ud.. Vi går tur med ham - og han går SÅ fint - han sætter sig når vi skal krydse en vej - han tisser udenfor og blir rost - han går ved min side og trækker ikke i snoren.. Ligeså snart jeg slipper ham løs (på en stor græsmark) så spurter han rundt, kommer når jeg står med godbidder - men hvis nogen løber forbi - så er han væk.. Så nu tør jeg ikke have ham løs mere - han er en 4 kilos hvalp som jeg ville påstå INGEN kunne blive bange for - men jeg ville selv blive skide sur hvis jeg havde min hund i snor og der kom en hund farende (selvom den kun ville lege) - så jeg vil simpelthen ikke risikere at han løber nogen steder..
Hvad er meningen!? Er det mig der gør noget forkert? (Ja det er det jo så - så måske det burde hedde HVAD gør jeg forkert?) Hvordan )(/#")(/U#="()#= får man en så lydig hund som din!??
Træning - træning og træning - ja tak - men når nu hunden er døv og iøvrigt totalt ignorer ethvert forsøg hvor "pædagogisk" det så end måtte være.. Jeg taler i korte og præcise kommandoer "Sit" - "Nej" - "Dæk" - "Kurv" - og knipser.. Er det for pokker ikke det man skal!?
Du siger: "Jeg kan ikke finde ud af at træne en hund der ikke har indlært kontakt og tillid; men man kan jo til enhver tid træne de elementer ind i hunden og så starte derfra" <-- Men hvordan!? Hvordan skaber man tillid hvis ikke det skabes på den måde jeg forsøger? Jeg har aldrig slået Leopold - jeg har aldrig været "hård" ved ham - jeg har aldrig skældt ud når han har besørget eller tygget i ting - jeg har flyttet ham fra tingen og sagt "nej" (Det er måske også skældud? Hmm..) og givet ham noget andet istedet..
Han bider i vores fingre, han hopper op og bider efter vores næse og ører - han kravler op i mit hovede og bider i mit hår - han snapper ud efter mad vi sidder med (hvis vi sidder i sofaen) - og vi har forsøgt at lave pivelyde (da han var helt lille) - det virkede ikke.. Vi har forsøgt og ignorere - det virkede heller ikke.. Vi har forsøgt at sige "Nej" og flytte ham.. Det hjælper heller ikke.. Vi har forsøgt og holde ham - det hjælper heller ikke (Han blir - af gode grunde - bare vild og vil løs.. Det var et råd jeg fik af en hundeadfærdsbehandler der sagde at det opbyggede tillid at hvalpen kunne falde til ro i ens arme..)
Så jeg spørger søde, kloge og fantastiske overskudsmenneske Nina - HVAD gør du som jeg ikke kan/gør?
jun 2005
Det er jo svært at sige nøjagtig hvad DU skal gøre for at snyde hunden til at mene at du er sjovere end joggere, cykelister, hunde og katte der driller.. Men umuligt er det ikke =)
Kontakten er meget vigtig i min form for træning. Kaoz var en god elev, og det er de fleste andre hunde såmen også =)
Sæt dig et kedeligt sted hvor hunden ikke bliver forstyrret af alt muligt underligt. Sæt dig på gulvet med hunden foran dig, en kiks i hver hånd. Når hunden ignorerer kikserne og kigger dig i øjnene skal du roooose og give hunden kiks og kærlighed. Du skal intet sige til hunden for at opmuntre den til at tage kontakten, træningen er mere effektiv hvis hunden fanger ideen af sig selv =)
Tålmodighed og et skarpt øje for at rose i netop det øjeblik hunden gør som du vil den skal gøre, så går det let som en leg =)
Når hunden bare kan det trick, så smider du en kommando på - kig,kontakt, glo, stol, gris - kommandoen er ligegyldig, bare hunden ved hvad den skal ; )
Når i går tur, så skal al kontakt til dig belønnes med sjove ting.. Har hunden et stykke legetøj den syne allerbedst om? Leg med den, ros den fysisk og verbalt og lign gerne en idiot, det bliver kun sjovere for hunden ; )
Det lyder nemt når jeg siger at du bare skal være mere spændende end dine omgivelser og belønne hunden med noget den meget gerne arbejder for, ikke?
Træn faldgrupperne og gør dem til en belønning hvis muligt, eller gør det til noget ganske ubetydeligt ved altid at tilbyde hunden sjovere aktivitet når den er ved at "falde i"..
Et eksempel..
Kaoz ELSKER vand! Når bølgerne brugser er det som om de kalder og lokker ham til at springe fra al lydighed og bare tordne ud i bølgen blå..
- Adfærden er ret uhensigtsmæssig, jeg vil ikke have han stikker af og løber i vandet - men jeg vil gerne kunne gå med ham uden line på/ved stranden alligevel..
Jeg trænede simpel lydighed ved stranden. Vi gik lineføring i vandkanten og jeg bad ham holde kontakten på mig og ikke vandet.
Sit, dæk, stå, bliv, apport - alle de indlærte og stabile kommandoer blev han bedt om.. Og efter vi havde trænet var belønningen at bade..
Hver eneste dag i 2 uger trænede vi sådan på stranden.. Det fik ham til at tilbyde sin lydighed når vi nærmede os stranden, netop for at få belønningen at gå i vandet.
Kaoz blev gennem træningen snydt til en højere grad lydighed ved vandet, han tilbyder den selv - jeg har ingen kampe med at få ham til ikke at løbe i vandet uden jeg siger det er ok..
(jeg ved godt jeg skriver romaner, håber du er med så langt)..
Kontakt er selvfølgelig vigtigt, siger det lige igen - for det er MEGET vigtigt i min verden ; )
Tilliden kommer af sig selv når man er stabil, har overblikket og tackler situationer med ro og velovervejethed..
Træning og problemløsninger er rigtig gode måder at opbygge et sundt forhold og et stærkt bånd mellem hund og fører. Træningen behøver ikke være kompliceret, bare det er vellykket og udfordrende i takt med hundens kunnen og udvikling..
Leg feks legen - find godbidden under koppen. I samarbejder og hunden oplever succes og får derved større tillid til dig.
Når i er ude på tur, så "tab og find" noget sjovt eller lækkert - kald hunden hen med entusiasme og vis hvad du dog har været så fiks at "finde" ; )
- Det hjælper til at hunden bliver mere opmærksom på dig når i er ude, og gør dig til lidt af en helt når du finder kiksere eller ynglingsbolden i så kan lege med ; )
Kaoz og jeg studerer tit snegle og frøer sammen, moar her med måsen i vejret og en meget interesseret ko ved min side ; )
- Altså det behøver ikke altid være noget du "taber", naturen har masser af spændende ting du kan finde og dele med hunden.
Det er en lidt anden aktivitet at lave på turene end "bare" lege og træne, det hjælper altsammen på tilliden og båndet mellem jer =)
Mht den bider.. Du skriver du har prøvet flere metoder, men intet virker. Virker det SLET ikke, eller virker det bare ikke nok?
Du har naturligvis afledt hunden med noget den MÅ bide i og sagt nej når den bider i jer?
- For hunden er det en leg, den er ikke ude på at være uartig =)
Jeg plaprer vist lidt igen... Skriver romaner og lyder velsagtens lidt selvhøjtidelig *GG*
Det er IKKE svært at træne hunden, det meste handler om at være kreativ og sjov for hunden, og så huske på sindstilstanden, kontakten og hav tillid til at din træning vil virke og giv ikke op (konsekvens) =)
maj 2010
Jeg læser hvad du skriver - og sidder tilbage med en ide om hvad jeg gør "forkert".. Jeg tror i bund og grund det handler om at jeg ikke har formået at gøre mig selv interessant nok.. Jeg er ikke Leopolds yndlingsperson - det er min kæreste.. Det er ham han søger tryghed hos, det er ham han sætter sig om bag ved når der er høje lyde, det er ham han slikker i hovedet når han er glad, det er ham han lytter "bedst" til (han lytter stadig ikke 100% hvis nogen kommer forbi, en kat render rundt, isbilen larmer, der kommer en fugl - osv osv..) Men han kan trods alt kalde ham til sig..
Så jeg sidder lidt og tænker - kan det være det!? Kan det være fordi jeg simpelten ikke bliver betragtet som værende "lederen"? Eller lystrer din hund andre ligeså godt som den lystrer dig?
Du skriver: "Tålmodighed og et skarpt øje for at rose i netop det øjeblik hunden gør som du vil den skal gøre, så går det let som en leg" - jeg sidder på LUR ude i haven - parat til at overdynge med rosende fraser og godbidder når der bliver lavet stort og småt.. Når vi øver indkald (Hvilket vi selvfølgelig ikke har opgivet) så sidder jeg et sted i lejligheden - kalder - og roser når han kommer.. Det samme gør min kæreste.. Vi har øvet ude på græsset - hvor den ene af os sidde med ham og leger - mens den anden sniger sig væk og gemmer sig bag en busk eller lignende - og kalder højt.. Roser og giver godbidder når han kommer..
Du skriver: "Leg feks legen - find godbidden under koppen. I samarbejder og hunden oplever succes og får derved større tillid til dig." <--- Sidde med en "kop" og gemme en godbid under - og lade Leopold finde den, rose - og lade ham spise den!? Eller..??
Du skriver: "Hver eneste dag i 2 uger trænede vi sådan på stranden.. Det fik ham til at tilbyde sin lydighed når vi nærmede os stranden, netop for at få belønningen at gå i vandet." <-- Jamen det lyder jo helt igennem genialt.. Tålmodighed, overskud og det at være konsekvent! Det må jeg da vel for pokker kunne gennemskue at udøve..
(Det har udviklet sig til Nina's brevkasse for amatører :D)
Du skriver: "Mht den bider.. Du skriver du har prøvet flere metoder, men intet virker. Virker det SLET ikke, eller virker det bare ikke nok?
Du har naturligvis afledt hunden med noget den MÅ bide i og sagt nej når den bider i jer?
- For hunden er det en leg, den er ikke ude på at være uartig =)" <--- Jeg er SLET ikke i tvivl om at det er en leg.. Han er "drillesyg" i hans attitude (det kan man vist godt sige.. Hmm..) og han gør det jo for ren og skær opmærksomhed - har jeg udledt.. MEN.. Jeg kunne forstå det hvis jeg ikke GAV ham opmærksomhed.. Men det gør jeg jo..
Et ex.
Vi har været ude og gå en tur.. Som oftest går vi ca. 30min og stopper på en græsplæne hvor vi leger i 30min - øver indkald, tonser rundt med en bold eller lignende - og så går turen hjemad igen.. Når vi kommer hjem sætter både mig og kæresten os i sofaen - Leopold hopper op imellem os og ligger sig til ro.. Efter 10 min. kommer han over til mig - hopper op af mig, "snapper ud" efter min næse, kravler op af mig og op på sofaryggen - bider mig i hestehalen og ørene.. Alt imens det her har stået på har jeg gentagende gange løftet ham ned på gulvet og sagt "Nej" - hvorefter han hopper op igen og fortsætter adfærden.. Når jeg så har sagt nej til ham 20-25 gange (alt efter hvor legesyg han er) så falder han til ro igen.. Jeg har prøvet at give ham et ben.. Jeg har prøvet at kaste hans legetøj.. Jeg har prøvet at gå ud i haven med ham.. Jeg har prøvet at smide en håndfuld mad på gulvet/haven.. Jeg har prøvet at sætte ham på et tæppe og sige "Bliv" - hvor han så sidder i 15 sek og kigger på mig - og fortsætter så..
Så spørger jeg - hvad gør jeg forkert!? Jeg er da ikke i tvivl om at Leopold er en fantastisk og dejlig hund der sikkert gerne vil gøre mig glad og lystre - men må indrømme at jeg nok mest af alt synes han opfører sig som en møgunge!
Og det "komiske" er at inden vi fik ham - der snakkede mig og kæresten om det at skulle have hund.. Om vi nu var klar.. Om vi nu kunne magte opgaven.. Om vi nu kunne "forme" sådan en lille hvalp til at blive en velopdragen vovse vi kunne have med overalt.. Og mit største salgsargument var at jeg jo da har haft 2 hunde før.. Havde en Cairn terrier da jeg boede hjemme.. Han døde af alderdom som 14 årig, men han var min hund - og lystrede mit mindste vink.. Da jeg flyttede hjemmefra fik jeg en rottweiler - som også døde af alderdom - og også hun lystrede mig.. Jeg skulle bare klappe på låret og hun sad ved min side.. Hun vejede 65 kg og jeg var ikke et sekund nervøs for at gå med hende uden snor - hun veg ikke fra min side.. Og NU - nu har jeg så fået mig en lille 4 kilo tung Leopold som jeg simpelthen ikke kan trænge igennem til!
Nå - det var så en roman igen-igen..
Tak for dine brevkasse svar indtil videre - det er virkelig nyttig læsning - suger alt til mig...!
jun 2005
- Må lige indskyde at hvis andre sidder med gylden viden Kirstine kan nyde godt af, så kom endelig med guldkornene, jeg har på ingen måde patent på de hjælpende ord ; )
Kaoz er MIN hund, kun min og ingen andres =)
- Han lystrer udelukkende mig hvis jeg er der; do med måde..
Han har sin gode opførsel uanset om jeg er der eller ej. Han tager pænt imod kiks, han er rolig indendørs, han hopper aldrig op, tager intet fra bordene, går pænt i linen, kommer ved indkald osv osv osv..
Men han udfører ingen tricks eller komplicerede instruktioner for andre end mig. Går kæresten med ham i linen og siger "plads" går han over på MIN venstre side, hans "plads" er ikke ved NOGENS venstre knæ, det er ved MOARS venstre knæ =)
Fremmede mennesker interesserer ham ikke. Der er nogle få der kan få lov at ae ham eller kradse ham på havsen, men oftest går han bare væk fra dem "rør mig ikke, jeg har nok i min moar".
Så nej; han lystrer mig og ingen andre =)
Koppelegen - Find 3-5-7-800 plastickopper, put en kiks under 1 og bed ham søge efter den.
En anden variation er at gemme en kiks imellem hver "stablekop" og ideen er så at hunden skal trække den nederste kop ud - en kiks falder - trækker den nederste kop (der kommer jo en ny nederst når den har fjernet en) og en kiks kommer ud osv..
Lege hvor du aktivt kan være med som guide (samarbejde) er super til a opbygge et godt forhold =)
Jeg tror bestemt at din kæreste på nuværende tidspunkt ville have lettere ved træningen end du, for hvis hunden har valgt ham som sikker base (kan bedre lide det ord end leder), så vil det vær lettere for hunden at lære fra ham af..
Jeg ved jo ikke hvorfor hunden har valgt ham...? Kan det tænkes din kæreste er mere konsekvent? At han er bedre til at aflæse hvad hunden har behov for lige i øjeblikket?
Jeg kom i tanke om en hændelse hvor Kaoz tydeligt viste, at det er MOAR og ikke far der har den største tillid her i huset ; )
Kaoz går rundt på grunden (grund og grund, vi bor i byhus og har en gårdhave, bagskure og en lille græshave, ikke noget stort. Det hele er "indhegnet" på bedste byhusvis; en 3-4 meter høj muret mur rundt om herlighederne!), og pludselig kommer han styrtende ind; noget har skræmt ham.
Tapre farmand rejser sig straks og vil gå med ham ud og se hvad der mon var så farligt, men Kaoz vil ikke følge med, men sætter sig tæt op af moars ben og kigger intenst ud mod døren.
Jeg går med ham, han løber lidt i forvejen og er meget ivrig "kom kom moar, nu viser jeg dig det lige!!" og omme ved skurene sidder naboens monster af en hankat; det er den der har skræmt stakkels 40-kg Kaoz med "sømhanskerne" og en mund fuld af spidse kattetænder!
Jeg klapper i hænderne og jager "tigeren" på flugt, Kaoz kigger tilbedende på sin store helt; moar der altid klarer ærterne *GG*
Og farmand sad og muggede inde i stuen og kaldte Kaoz for dum; som om JEG ville være i stand til at skræmme større og farligere ting væk. Hunden er dum fordi den ikke ser på fysisk styrke synes han ; )
Måtte pædagogisk forklare, at hunden ikke ser et fysisk stærkt "sofadyr" som nogen stor vogter, men han ved af erfaring at moar altid bevarer roen og overblikket i farens stund (at faren aldrig er så stor er jo en anden sag; for hunden er det jo skræmmende nok *GG*) =)
Et lille tip til at øve indkald.
En af jer holder hunden, den anden løber hen til den anden side af haven mens der bliver sprællet og sunget for at gøre sig yderst interessant. Kald på hunden og se så hvordan den vil komme styrtende for at se hvad du dog er så lalleglad og tåbelig over ; )
Den med at gemme sig er ganske ganske fin, men som start er det ikke vigtigt om hunden kan se dig eller ej, bare at den kommer =)
Du skriver du må kunne overskue at være spændende og konsekvent (ala min træning på stranden) og vil på ture med hunden løs og forsøge dig =)
SUPER - meeeeen hav ikke hunden løs før indkaldet er på plads. En lang line bundet i buksen/om livet på dig giver dig mulighed for at have begge hænder fri til at være interessant med, men også sikkerheden om at din hund IKKE "bryder reglerne" og ignorerer dig (foretrækker anden stimulans end hvad du tilbyder).
Når hunden "stikker af" mod det spændende har du (alt efter linens længde) 10-20 meter til at få den til at ombestemme sig. Når linen slipper op (skån hundens nakke ved at sætte linen i en sele) rooooser du og kalder indtagende, virker det ikke må du så trække den ind i linen (altså flå nu ikke i den, men du forstår sikkert *GG*) og så idet hunden selv begynder at traske mod dig gør du hvad du nu gør for at gøre dig interessant (måske "finde" kiks i græsset og råbe "seeeeee hvad jeeeeeeg har") og roser hunden når den kommer hen..
Linen giver dig kontrol og fratager hunden muligheden for at belønne sig selv for at bryde reglerne (at hilse på en hund, jagte en kat, løbe efter en cykel osv er en belønning)..
For at gøre disse ting mindre spændende har jeg gode erfaringer med at glo sammen med hunden. Når hunden finder et eller andet interessant stopper du op og kigger sammen med hunden. Bliver hunden overivrig (trækker i linen) sætter du dig på hug og messer "se en fin misser/hund/cykkel/mand/fugl" (you get the picture) mens du med rolige bevægelser aer hundens bryst i cirkelbevægelser.
I de situationer skal du selv være rooooolig og mild, ikke rose højlydt eller overgearet når hunden falder til ro, men blot fortsætte i roligt tempo (eller blive siddende og glo)..
Kaoz og jeg glor på mange ting, det er lidt henad det med at vælge sine konflikter som CH er inde på. Du har valget mellem at lade hunden glo og gøre det til en fælles aktivitet, eller bekæmpe dens nysgerrighed og tabe kampen om opmærksomheden og ende med at gøre det til en dårlig oplevelse og bare være noget larmende der hiver i linen.
Mht til jeres træning. Husk at lade hunden stoppe mens den har overskud og synes det er sjovt. Det bliver hurtigt noget kedeligt hvis man skiftevis bliver bedt om at sidde, stå og dække i 5 min; så forsvinder opmærksomheden mod andet og mere udfordrende..
Lær at læse hunden og find det gyldne øjeblik hvor træningen stoppes og hunden bliver belønnet med leg; på den måde vil tilgangen til træningen i næste omgang blive lettere (hunden husker det som rart og positivt) og den vil være mere ivrig for at please =)
Når han hopper op og lægger sig i sofaen (de 10 min inden han bliver et bidende udyr), rører du så ved ham?
Når du beskriver det sådan lyder han faktisk lidt til at være en overtræt møgunge der hellere laver ballade end at tage den lur han behøver ; )
- Find den metode du vil bruge, bliv gerne vred/bestemt i dit tonefald når du siger nej, tilbyd ham noget ham MÅ bide i og sig med glad og lys stemme jaaah (dr jekyl og mr hyde føler man sig lidt som *GG*).
Han får bestemt masser af opmærksomhed, men når man er en overtræt pishund er negativ opmærksomhed bedre end ingen ; )
Effekten af konsekvens