1.009 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Træning apport Træning apport

Ja, vi træner i drk og har en gang tilbage på hvalpemotivation inden vi starter lydighed efter ferien.

Laban gider bare ikke apporten. Han er god til både kontakt, stay, lineføring, fri ved fod og hjemkald (så god som en flab på 17 uger nu kan være)

Men apporten gider han slet ikke - hverken hvis vi bruger dummyer af forskellige materialer eller en tennisbold. Jeg har til nød herhjemme kunne få ham til at synes det er sjovt at vi går hen og lægger den - går væk og jeg så sender ham efter den - men i går da vores uges træning skulle vises frem gad han det dårligt nok igen..
Hvordan hulan kan jeg gøre det mere interessant for ham? fif efterlyses?

pft. Janni

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning apport
  • #1   9. jul 2010 Er helt overrasket over at høre en lab. som ikke gider apportere ;o)
    Hvad med at levendegøre genstanden, altå vi har til nogle bundet en lang line i genstanden, kastet den ud som vi plejer, og gider hunden ikke engang at løbe afsted, har vi først hjulpet den på vej, ved at gå med ud og vise den genstanden, sparke til den/evt. hive i snoren også løbe lidt rundt, så den synes det er sjovt, så kan man altid arbejde med afslutningen og den perfekte aflevering bagefter, nu gælder det først om at gøre det sjovt for hunden, min collie har jeg nok løbet træningspladsen rundt med 525 gange hvor han ligeså snart han har samlet den op fik ros, også begyndte jeg at løbe tosset rundt, så blev han så glad, at han stolt beholdte den i munden og så vendte jeg rundt på forskellige tidspunkter og snuppede den og efterhånden løber man mindre og mindre, det kan du sagtens, jeg fik også lært min collie det til UG, da vi skulle bruge det når vi var til konkurrencer.
    Håber det giver lidt mening, er måske lidt rodet skrevet :o)

• #2   9. jul 2010 Jeg ville anbefale baglænskædning, som er rigtigt godt beskrevet fra Tarquins side:

­Til at begynde med anbefales det at starte indendørs i et mindre aflukket lokale. Når alle 5 punkter er gennemgået og hunden kan løse opgaverne 8 – 10 gange i træk (minimum 2 dage i træk), kan man forsøge at flytte udendørs, går det galt ved et af punkterne, gå da et skridt tilbage. Der må ikke siges andet end, ”dygtig” når opgaven er løst, altså ingen kommentarer fra hundeføreren under øvelsen. Hunden skal selv regne ud, hvad den skal. Når hunden ikke kan regne løsningen på problemet ud, stopper man øvelsen, venter et par minutter og prøver igen, gå eventuelt et punkt tilbage. Til øvelsen skal der bruges godbidder (gerne hundens eget foder) og en apporteringsgenstand (dummy, sammenrullede tenninssokker, eller lign. det er dog vigtigt at genstanden fjernes efter træning, og kun bruges her).

1. øvelse. Knyt den ene hånd med godbidder, , hold dummy i den anden hånd hold begge hænder frem og lad hunden snuse til hånden med godbidder og lad bare hunde forsøge sig frem. Når hunden kigger på dummyen, sig ”dygtig” og giv godbid.

2. øvelse. Knyt den ene hånd med godbidder, hold dummy i den anden hånd. Når hunden sætter næsen på dummyen, sig ”dygtig” og giv godbid.

3. øvelse. Knyt den ene hånd med godbidder, hold dummy i den anden hånd. Når hunden tager om dummyen med munden, sig ”dygtig” og giv godbid.

4. øvelse. Knyt den ene hånd med godbidder, hold dummy i den anden hånd. Hunden skal nu løfte dummyen og lægge den retur i hånden, når den gør det sig ”dygtig” og giv godbid.

5. øvelse. Knyt den ene hånd med godbidder, kast dummy (og giv signal til hunden om at hente dummy), hold den tomme hånd frem ved siden af den knyttede. Når hunden kommer retur med dummy, skal hunden lægge dummy i hånden, her kan man med fordel give komando for aflevering, "aflever","tak" eller hvad man ønsker at bruge, og får derefter sin godbid og ”dygtig”.

Hunden vil sandsynligvis prøve alle mulige metoder for at få godbidderne, lad den, regner hunden den ikke ud i løbet af et par minutter, hold pause og prøv igen. Det er vigtigt ikke, at skælde hunden ud, den skal have en succesoplevelse og husk at rose meget, når det er gjort rigtigt.

I begyndelsen af øvelserne er det en god ide, at holde hænderne tæt sammen, og langsomt øge afstanden, dette hjælper hunden med at regne ud, hvad den skal, for at få godbidderne. Øvelsen kan ligeledes gøres med vildt – her anbefales det dog, at have meget, meget gode godbidder, der dufter kraftigt.

• #3   9. jul 2010 Er der ikke lagt vægt på de jagtlige egenskaber er det ikke unaturligt at støde på en ( i dette tilfælde) Labrador uden interesse for bla. apportering. Derfor er det altid vigtigt at finde ud af hvad man vil med sin hund inden køb.

• #4   9. jul 2010 Schweisshunden

Rigtig godt beskrevet og helt sikkert værd at prøve. Jeg har også brugt den der "dyt/byt-leg" til collien, kendte bare ikke til de sidste 3 punkter, så kunne jeg måske have sparet mig selv for mange løbeture, nå pyt vi fik det alligevel hen dengang. Nu har jeg jo Max, og han er super arbejdssom - dejligt.

• #5   9. jul 2010 Tanja: Løbeture er altid godt smiley Gode ideer bliver vi aldrig for gamle til, og vi er alle startet det samme sted i tidernes morgen, så gode fif er altid en rigtig god ting smiley

• #6   9. jul 2010 Det må være farven den er gal med smiley
    Prøv evt. at lade den træne sammen med en hund der kan, konkurrence elementet, har tit en god indflydelse på indlæringen.

• #7   9. jul 2010 Mjaaa, Henrik, det ville jo så bare være trist hvis det omvendte skete. Vi er jo mest interesserede i, at indlæring foregår med succes, og det gør den ikke hvis hvalpen/unghunden bliver udsat for lettere mobning. Lidt a la: Du er dårlig til fodbold = Så skal du bare sættes på elite holdet så du kan lære det!
    Dén holder ikke helt smiley
    Men en god Labrador har ingen farve, dog har den brune dog desværre måtte sande, at dens farve har gjort den mere populær end dens egenskaber, og derved er disse desværre gået lidt tabt, så jeg forstår godt dit indlæg, Henrik smiley

• #8   9. jul 2010 Det skal jo selvfølgelig være en hund der kan styres, så den lille også får nogle succes oplevelser.
    Der var skam heller ikke noget ondt ment, med hensyn til farven. Der er bare lang imellem de brune til markprøverne, hvor imod de er rimeligt repræsenterede i udstillingsringen smiley

• #9   9. jul 2010 Vi er helt enige, Henrik. Jeg har kun mødt én brun brugschamp., og det er den Svenske sporchamp som Kim Schou fra nordjyden også brugte på hans tæve, så ingen indvendinger fra denne kant af smiley

Men succes får den lille ikke ved, at blive trænet på en sådan måde. Det er ejer der skal arbejde med den smiley

• #10   9. jul 2010 TUSIND TAK!!! for nogle rigtig gode input - vi tager imod med kyshånd smiley

Vores træner siger også at han er mere udstilling en jagthund, men både moren og faren har da lidt jagtræning med i bagagen - så mon ikke fejlen ligger i min træning - vil i hvert fald prøve med de nye metoder - dyt-byt lyder spændende smiley

• #11   9. jul 2010 Jeg er enig med Henrik.
    Hvis du ikke kan få noget lyst i Laban til at appotere vil jeg også råde dig til at tage ud og træne med andre hvilket altid er godt og sundt for hunden.
    da jeg også tror det vil hjælpe at den lige får lov at sidde lidt og se en anden hund arbejde lidt med at hente et par dummyer det kan tit hjælpe til at de får mere lyst og fart.

Kommentér på:
Træning apport

Annonce