{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.023 visninger | Oprettet:

Anti-stress-træning {{forumTopicSubject}}

Jeg har i en PB beskrevet (min version af -) Anti-Stress-træning for en bruger med en stresset hund, og ville lige lægge beskeden ud til jer alle, så i kan hjælpe jeres egen træning på vej med mine øvelser - eller måske har andre øvelser til at imødekomme og kontrollere en stresset hund =)

**

Jeg ved ikke hvor tit hunden stresser, og hvad du gør ved det når det sker - Men for at sætte en kommando på, skal du først lære at få hunden væk fra stress og ind i rolig sindsstemning.

Lad os sige at hunden stresser op når du træner med den / at den ser en anden hund.

Du kalder hunden hen hvis den er løs. Roligt og ros ikke vildt når den kommer.

Sæt dig på hug men hunden mellem mine ben, hundens ryg ind mod dig.
- Du taler roligt til hunden, nusser i rolige cirkelbevægelser på brystet. Aer hunden blidt og taler roligt og tålmodigt.

Hunden vil kopiere din sindstilstand (kan godt ske der går riiiigtig lang tid og du du du bliver frustreret, men det er vigtigt, at du forbliver rolig), og du siger lige så stille "dygtig" når den er faldet helt til ro.

Kroppen skal være afslappet, åndedraget roligt og øjnene blide (en stresset hund er anspændt, gisper og stirrer eller flakker med øjnene).

Kontaktøvelser er også supervigtige.. En måde hvor du med en kommando kan aflede hundens opmærksomhed fra det den stresser op over - når den er blevet helt klar over din anti-stress træning.

Jo flere gange hunden bliver rolig og fattet i de forskellige situationer, jo bedre lærer den at håndtere de situationer den før har stresset op over.

Der er forskel på både glæde/iver, angst og stress - det er dit job at aflæse hunden korrekt i de forskellige situationer og reagere (træne i øjeblikket) ud fra hundens reaktionsmønster.

Stress er meget meget dårligt for hunden, og den er ude af stand til at modtage træning når den stresser op - lidt ligesom du glemmer ALT hvad du har lært i skolen hvis dine tanker og reaktioner kører i højgear.

Når hunden bare er rigtig god til at falde til ro når du kalder den hen/sidder dig hos den - og du hver gang bruger ordet rooooolig når du taler den ned fra stress, så vil den kæde "rolig" sammen med den sindstilstand, og falde til ro på din kommando.

Er det feks til træning eller ved møde med en anden hund, så fortsætter du når hunden er blevet stresset ned, stresser den op igen (hvilket er meget sandsynligt i starten) starter du forfra med dine rolige ord og rolige bevægelser på hundens bryst.

Jeg har sikkert glemt at beskrive en masse fordi jeg ikke kender jeres situationer, men det er ikke forbudt at spørge ind til træningen hvis den ikke er klar nok =)

Jeg opretter en tråd i forum med denne besked, det kan være andre har erfaringer med en anden form for anti-stress-træning, og det er jo altid rart at have flere metoder i baghånden =)

Min metode her har virket upåklageligt med min Kaoz, håber i kan bruge den =)


**


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anti-stress-træning
Kommentér på:
Anti-stress-træning

Annonce