1.868 visninger
|
Oprettet:
daglige aktivitets øvelser {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at skrive artikel om hvor vigtigt der er at stimulere sin hund hver dag, hvor jeg ville komme med nogle forslag til hvad man kunne lave.
Der er selvfølgelig dem med foder i en flaske og foder smidt på græsset. og selvfølgelig gåture. men jeg tænker øvelser, som er lige til at gå til.
Har i andre godt ideer til hvordan familie hunde nemt kan aktiveres?
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 793
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 62 Svar: 433
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
Tab en vante og send hunden tilbage efter den
Medbring små syltetøjsglas med hul i låget og gode velduftende guffere i, som hunden skal finde
Leg gemmeleg - enten når hunden af sig selv er "ude af syne", eller hvis man er to afsted, kan den ene holde hunden(e), mens den anden gemmer sig
Sæt bløde godbidder fast på en knudret træstamme, og lad hunden søge "i højden".
Hvis hunden kender DKK´s næseprøve, kan man lave den med en hvilken som helst pind, man finder på sin vej
Udover næseøvelser træner jeg selv på turene:
Fremad (til fx. at sende dem op af en bakke)
Bliv + indkald (kan sagtens laves med flere hunde på én gang)
Bliv + positionsskifte på afstand
Sit, dæk, stå under gang
Balance på væltede træstammer, eller træstabler
"Op" på store sten eller træstubbe
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.750
Gå en firkant på ca. 5x5 meter med en pind i hver hjørne, og tramp firkanten godt igennem.
I starten lægger man 3-5 små stykker pølser ud, siger "søge" til hunden. Efterhånden som den har funder fidusen, lægger man genstande ud i stedet for, med pølser indeni og siger "søge" til hunden. man skal så lære hunden at komme med genstanden for at få hjælp til at få pølsen ud, og man sender hunden afsted igen.
Efterhånden er det ikke længere nødvendigt med genstande man kan putte noget i, men f.eks. bare en pengepung, nøgler eller kuglepen (Alt kan bruges) og hunden får så en belønning/pølse hver gang den kommer med en genstand.
Man kan så udvige feltet efterhånden og lægge flere, og mindre genstande.
Ved ikke om det er så let som det lyder, men det er ihvertfald det vi bruger hvis vi har lidt travlt, men hunden trænger til at blive aktiveret lidt :o)
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.750
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
Pote
High five/ten
Vinke
Bamse
Rulle
Lig død
Stjæle
Twist
Bukke
Garage
Bakke
Gå sidelæns
Rumpe
"Angrib" ("bider" i fingeren)
Target
Hent - alle mulige og umulige genstande - helst det sidste *S*
Gå til kegle (eller anden genstand)
Elefant
Osv, osv, osv
maj 2006
den med syltetøjs glasset synes jeg også er god for familie hunde.
og gemmelegen og vanten.
men de andre ideer tror jeg ikke familien DK ville gør med deres hund hver dag. Men mange tak for idéerne
Tanja: jeg er selv glad for gerningsstedet men tror desværre ikke familien Dk har mod på det i hverdagen
maj 2006
Hold da op en masse gode idéer, men det kræver desværre "meget" af familien og hunden.
Og øvelserne er ikke nemme hvis man ikke har kontakt med hunden, og familien vil hurtigt omgive
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Herhjemme laver vi the-søg, gemmer guffer højt og lavt alle steder i hytten, udbygger potetarget og snudetarget til at lave andre ting - fx lukke skabe og skuffer, slukke en standerlampe osv.
maj 2006
men tak for dine idéer
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 976
daglige aktivitets øvelser