En Lab der er angst for kvinder?HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Kære HG'ere
Jeg har netop besøgt min moster og hendes skønne store labradorhvalp, på nu omkring 8 måneder. Det er en skøn tæve, som har været i hænde lige fra hvalp af, og som har udvist rigtig sund, opmærksom, hvalpet og opsøgende adfærd i bedste labrador stil, indtil for nogle uger siden.
Nu udviser hun dissideret angst overfor fremmede kvinder. Jeg besøgte dem igår og hun startede med at gø og trække sig helt tilbage og knurre, gemme sig bag min moster og stikke halen mellem benene og ryste, og denne reaktion har hun overfor kvinder hun ikke kender særlig godt eller aldrig har mødt. Jeg satte mig ned med hende og lokkede nogle godbidder i hende, men det tog hende cirka en halv time at stole på at tage godbidden fra mig. Efterfølgende fik jeg lov til at sidde og nusse hende lidt, men hun var stadig hyper opmærksom.
Jeg prøvede derefter at forlade selvskabet i 10 minutter og så komme tilbage og ringe på døren. Her gøede hun igen, og blev angst.. dog kraftigt reduceret fra første gang.
Mit spørgsmål er, hvad tror i der kan gøres ved det`? Og ligger i inde med nogle gode øvelser, eller tips for så skræmte hunde. Jeg tænker at en adfærdsbehandler burde kigge på det. Men om ikke andet, et tip til hvad der er at gøre her i juledagene som bliver hektiske.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.705
Tænker mere om hun er på vej i løb for første gang og det måske er hormoner der spiller ind ?
Fie har det sådan med nogen mænd og der er ikke noget mønster i det, forstået på den måde om de er store eller små, så gætter på hun ikke kan aflæse deres signaler, eller måske lugtene hun reagere på
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 83
Det er kun overfor kvinder. Fremmede mænd er der ingen problemer i. Og ej heller når hun er ude at gå tur. Det er kvinder, som kommer og ringer på døren og ankommer til hjemmet og kommer ind og det er der mønsteret ligger.
Jeg har også tænkt lidt over løbetiden, men kan det virkelig godt udpræge sig så voldsomt?
De lever i en familie på 5. Tre drenge, far og så mor, og der er ingen tvivl om at hunden er tættest knyttet til min moster. Jeg ved ikke om det har noget at sige. Det er hende hun søger hen mod og tryghed hos når hun bliver angst.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.865
det bedste i kan gøre er ikke at presse hunden for meget, for så overskrider i nogle grænser..
jeg har ladet molly selv opsøge folk. Det tog hende ½ år at acceptere min bedstefar, men nu er de også gode venner..
Hun skal lige se folk an, inden hun accepterer dem.
apr 2010
Jeg har også før hørt og erfaret hunde der var bange for mænd.. men aldrig kvinder! Har i lavet nogle tillidsøvelser eller hvordan?
Jeg synes bare det er bemærkelsesværdigt og meget meget pudsigt at hun udviser den adfærd så pludseligt.
okt 2008
og så gik det væk og kom lidt igen under den psykiske lømmelalder.
Hun blev rost når hun nærmede sig folk.. og de havde selvfølgelig en godbid klar.
men ellers har vi bare ladet hende opsøge. så måtte det tage den tid der skulle til..
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Hunden skal have den "psykologiske usynlighedskappe", som jeg kalder det, på. Det vil sige, at hun skal ignoreres 100 %, - hun skal ikke presses til at tage kontakt i den sindsstemning, hun er i.
Hvis hun derimod gradvist finder ud af, at ingen af disse fremmede kvinder æntser hende overhovedet, vil hun blive mere tryk.
Jeg ville aldrig sætte mig ned og sidde og lokke med en godbid overfor sådan en hund, - det presser den for meget.
okt 2008
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.824
Bed alle de mennesker hunden udviser frygt for om at ignorere hende!
Hun oplever jo, at hendes signaler bliver overset, så hvergang hun fortæller der er en hun ikke bryder sig om, så bliver de ved med at udvise interesse for hende, en interesse hun tydeligvis finder truende!
Og det er ikke træning, det er aversionsterapi!
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.824
Så nej! Sådan fungerer det ikke!
Er man angst, skal man selv bestemme afstanden til det der er angstprovokerende, selv bestemme, hvornår man tør nærme sig og være sikker på, at det man er angst for ikke pludselig sidder i håret;-D
apr 2010
En Lab der er angst for kvinder?HJÆLP