{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

Indlæring af genstand {{forumTopicSubject}}

Ja, nu er vi så langt at jeg meget gerne vil igang med indlæring af genstand- med henblik på at lægge det på sporet.

Men, jeg har så store problemer at jeg en gang nærmest har opgivet. Så nu søger jeg lidt hjælp her.

Jeg har en hund som kører meget højt i stress, og nemt bliver overgearet både over øvelserne og over belønningen. Han har derudover utroligt svært ved at skulle koble en ting med en anden. Altså ting som, at trække i snoren = der kommer godbidder ud af flasken o.lign. Han er derudover meget førerfokuseret og det har taget meget tålmodighed at få ham til at arbejde nogenlunde selvstændigt i fx. felt søg.

Øvelsen er små træpinde som han skal markere ved at dække foran dem. Jeg har prøvet at smide pindene på jorden og så gå rundt og forsøge at dække ham af når han var ved pindene. Men hans opmærksomhed er så meget på mig, at han fatter slet ikke hvad det er jeg dækker ham af for, og det har resulteret i at så snart jeg stopper det mindste op eller andre små hint, så dækker han bare, foran mig, for så at få belønningen. Han forbinder det slet ikke med pinden.

Jeg har så prøvet bare at tage en pind, og fjerne belønningen som godbid og kun rose, for at fjerne lidt af stressen, da han ellers kammede helt over når han blev frustreret over ikke at kunne hitte ud af hvad det er jeg vil have ham til.
Jeg viser ham pinden og lægger den på jorden, og peger, dutter og så snart han kikker på den siger jeg DÆK, og vupti han vender og dækker foran mig. Han her ingen interesse i at kikke på den pind og forbinder slet ikke min kommando eller min afventen/ønske om reaktion med den genstand.

Jeg ved simpelt hen ikke hvordan jeg skal komme videre uden at køre sur i den igen.

Så rå/hjælp/ideer modtages MEGET gerne.!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indlæring af genstand
  • #1   8. jan 2011 Der er jo flere måde at angribe det på - og det lyder som om, at du har brug for at hunden indlærer det uden kommando.

    Du kan gøre det, at du kan sætte dig på gulvet med guf, klikker og genstande, hunden dækkende ved dig.

    Så lægger du genstanden mellem benene på hunden og hver gang vapsen kaster så meget som et lille blik på den, så klikker du og belønner.

    Ingen kommando - han skal blot koble de to ting, at ligge ned og se på genstanden....
    Siden udvider du den således, at hunden ikke dækker fra starten, men bliver belønnet når den lægger sig - stadig uden kommando... Den bygger du på, når hunden gør, hvad den skal

    Senere, når den sidder fast, kan du lave regulære genstandsspor, hvor du lægger måske 10 genstande på et almindeligt spor. Og så er det bare derudaf - når I når genstanden, afgiver den nu for hunden forståelige kommando. Når han ligger der, går du hen og belønner ham fra lommen. Går tilbage og fortsætter.
    Der skal ikke ligge guf på sporet, belønningen fås kun på genstandene og kun, når det gøres ok.


  • #2   8. jan 2011 Ja, det skal foregå uden kommando. Vi træner DcH program og målet er som du siger at han skal kunne markere et antal genstande på et spor..

    Nu er hverken hund eller jeg klikker trænet, men det kunne meget vel være en mulighed.

    Min eneste bekymring ved det kunne være at jeg så skal belønne en del gange, undervejs, eller hvad man kan sige. Og det er ofte her hans fokus ryger helt fordi han så stresser over belønningen. - Jeg har derfor i nogle øvelser haft succes med i indlæringsfacen at fjerne belønningen og erstatte med ros, for først at belønne når vi afslutter. Fx. i et gennemløb i Agility, og indlæring af apport.

    Men det er helt sikkert et forsøg værd. !!!


  • #3   8. jan 2011 Kommer da lige i tanker om denne video fra Kennel Lærkbo...

    http://www.youtube.com/watch?v=0IxnwQT7n0o


  • #4   8. jan 2011 Sikke en herlig video!
    Det er jo lige før man får lyst til at få en Schæfer smiley


  • #5   9. jan 2011 Who Cares: Tak for input!! Jeg tror dog desværre ikke vi kan starte det op sådan, da han simpelthen ikke er så langt. Han er alt for usikker i sit spor endnu til jeg tør koble de to ting sammen.

    Fantastisk video. Og en drøm hvis jeg kan få ham til at tænke sådan!!


Kommentér på:
Indlæring af genstand

Annonce