{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.786 visninger | Oprettet:

Jørn M
Jørn M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14

Hundetræning i DcH {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har opdaget at der i nogle DcH klubber er trænere som ikke har gennemgået træner grunduddannelsen men trods det træner hunde.
Så stol ikke på hvad de siger spørg efter uddannelses beviset hvis du vil være sikker.
Prisen er jo høj nok.

Venlig hilsen
Jørn

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundetræning i DcH
  • #1   10. jan 2011 Kan det ikke være nogle der er under uddannelse??

• #2   10. jan 2011 Jeg synes det er et rigtigt godt og relevant indlæg. Langt de fleste hundeejer stiller overhovedet ikke spørgsmål til, hvordan deres instruktører er uddannet - og om de overhovedet ER uddannet.!

• #3   10. jan 2011 Jeg tog min træneruddannelse for rigtig mange år siden (har faktisk taget den 2 gange). Der fik man ikke nogen bevis på at man har taget den. Jeg har dog først brugt den i 2009, da jeg blev træner for klubbens Rallyhold.
    Så det er altså ikke alle trænere der kan fremvise et bevis

• #4   10. jan 2011 Anne -med rotterne .: jeg vil give dig ret, men med hensyn til leg er det en større snak, som tråden her ikke skal blandes ind i.

• #5   10. jan 2011 Jeg er DcH træner. I vores klub skal alle uddannes. Men under uddannelsen kan man godt fungere som trænerføl.

Jeg synes måske lige man skal klappe hesten lidt. DcH følger godt med i de nye metoder. I hvert fald hvor jeg er. Der accepteres ikke gl.dags metoder hos os.
    Mht leg på træningspladsen er det meget forskellligt om det praktiseres. Vi har en indhegning hvor hvalpeholdene får lov at lege. Alle andre hold bruger det ikke. Kun enkelte personer hvis hunde kender hinanden bruger det på eget initiativ. Man kan ikke bare sige at DcH er sådan og sådan baseret på en enkelt klub eller på noget man oplevede for år tilbage. Inden for de sidste par år er det sket rigtig meget

• #6   10. jan 2011 Anette -Byens Bedste Bordere- -: Det er jeg også sikker på at mange DCH trænings pladser praktisere med hensyn til uddannelse, men jeg har desværre også erfaring med at nogle DCH trænere køre den "gamle skole"s form for træning.

• #8   10. jan 2011 Jeg har droppet DCH af den årsag at de nu ikke mere kan sende medlemsbladet ud til folk.
    Man skal hente det ude på en træningsplads,hvilket er rent til grin for mig,jeg kører IKKE 20 km hver vej for at få et blad og de tjener ellers penge nok,600 kr. årligt pr. medlem og derefter 300 kr. pr. træningspas og så er der ikke engang "råd" til et frimærke...??
    Det er godt nok at holde folk for nar,synes jeg !
    Jeg er færdig med DCH og kan sagtens finde andre og også billigere træningspladser,for det dér er bare for småligt og umådelig dårlig medlemsservice !!

• #9   10. jan 2011 Jeg reagerer bare på at man ligesom bliver skåret over en kam. Jeg har oplevet gl dags metoder hos DKK og helt hen i vejret træning hos en selvstændig hundetræner. Det får ikke mig til at sige pas på med DKK træning. De gør dit og dat.
    Hvis man oplever det i en klub, kan man gå til trænings koordinator eller bestyrelse. Så kan de gøre noget. Hvis det ikke hjælper så find et andet sted. Man kan ikke bare sige at fordi noget foregår et sted er det alle steder

• #10   10. jan 2011 Hanne: Man kan da tage det med sig hjem når man har trænet? Så skal man da ikke køre ekstra?

Men ud over det - jeg er instruktør i DCH Støvring.
    Hos os skal alle der træner have gennemgået en træneruddannelse.

Ligeledes er der krav til at man vedligeholder og efteruddanner sig.

Er man Føl på et hold må man ikke stå alene med dem, men kun med uddannet træner.

Vi har INGEN leg på pladsen. Det kan hundeførerne gøre andet steds.

Der er stor forskel på DCH klubberne og synes ikke det er fair at kæmme alle over én kam.

• #11   10. jan 2011 Og lige én ting til - hos os er de gammeldags metoder ikke i brug.
    Hvis man med gammeldags, mener kraftige ryk i linen og des lige.

Vi arbejder efter positive metoder- at hunden skal arbejde af lyst, ikke af frygt.
    Vi arbejder først og fremmest på at få glade og frejdige hunde.

• #12   10. jan 2011 Anne: Som sagt er der sikkert nogen DCH'er hvor det er forældet i.
    Og jeg håber at nogen protestere mod de metoder - selvf. er det bare ikke i orden at man stadig gør sådan.

Det du skriver nedenunder med at klatre op af rangstien - nej det fortæller vi ikke vores medlemmer.

Vi opfordre dem så godt nok til, at de skal gå først ud af døren med hunden sidende indtil den får besked på andet - men det er ikke pga lederskab eller hvad nu.. Det er bare fordi det er praktisk smiley

Jeg vil i hvert fald håbe, at nogen står frem i de DCH'er hvor det du beskriver foregår...
    Og at man heller ikke kæmmer alle over en kam.

• #13   10. jan 2011 Anne: Æv hvor er det ærgeligt!
    Det er jeg da rigtig træt af at høre

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#14   10. jan 2011 Hej

Ja det kan godt være at de skriver at de har uddannede trænere, men der er ingen fra DcH-Danmarks top som kontrolerer de enkelte klubber, og da alle jo vel tjene penge, er der altså klubber som bruger ikke uddannet trænere, jeg ved godt at man må bruger føl som de kalder det men kun som medhjælper, ikke som ansvarshavende træner.
    Deres så meget roste forsikring som man har som medlem, dækker ikke hvis træneren ikke er uddannet.
    Med hensyn til træningsmetoder er DcH mest for hundeejere som vil gå til konkurrence.
    Hvad prisen angår så stiger den rigtig meget de næste par år, det kan man læse i deres målsætning. Hvis det går som foreslået så bliver prisen omkring 1200 kr
    Jeg er af den opfatelse at når man først har været til hvalpe træning og hunden kan de grundlæggende ting så kan man lige så godt træne selv eller sammen med andre hundeejere på en hvilken som helst græs plæne. Hvis man vil gå til konkurrence så er man jo nød til at være medlem af en klub.

Venlig hilsen

Jørn

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#15   10. jan 2011 Hej
    Bodil

DcH-Tinglev bruger ikke uddannede trænere.
    Det med de gammeldags trænings metoder er da meget brugt, der er mange trænere som har taget uddannelsen for 100 år siden, og aldrig har fået den fornyet.
    Det med fornyelsen i DcH er ikke det de bruger mest tid på, dem som skal uddanne nye trænere er jo ikke lige frem med på den nyeste mode.
    Hvis der endelig kommer en træner som har nye metoder så bliver han/hun nærmest froset ude.

Jørn

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#16   10. jan 2011 Hej Heidi N

Jeg ved godt at det ikke er alle klubber der ikke lever op til DcH`s målsætning men når man har en målsætning må man også sørge for at den bliver overholdt.
    Med hensyn til at du ikke er stolt af at være medlem af sådan en forening så kan jeg skrive en hel roman om deres i mine øjne ufine metoder, men det må vi hellere lade være at skrive her.

Venlig hilsen

Jørn

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#18   10. jan 2011 Hej

Ja vi kan vel alle blive enige om, at vores hunde fortjener det beste så brug jeres penge med omtanke, det er jo ikke nødvendigt at betale til en forening hvor der er en top som også skal have deres.
    Ok der bliver sagt at toppen ikke for løn det er sikker rigtig.
    Jeg har prøvet at spørge til regnskabet og andre ting det gør man kun en gang i DcH sååååååå.
    Mit råd find en træner som ikke er tilknyttet en klub/forening som også skal have deres på det tørre.

Jørn

• #19   10. jan 2011 Vi har trænet alle vores 4 hunde i DCH og ikke været udsat for gammeldags træning... Der er da "gamle" trænere, men det er bestemt ikke det, der er fremherskende!!!

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#20   10. jan 2011 Hej Bodil

Det der med at klage til bestyrelsen, har ikke nogen virkning og hvis man som jeg skriver ovenfor, klager højere op i systemet og ikke sådan lige er at standse ja så, bliver man kaldt ind til en disiplinær samtale hvor man for valget hold mund eller skrid.
    Dem som her på dette forum er medlem af DcH kan jo prøve at spørge hovedbestyrelsen til sagen."Hvad en kop kaffe kan føre til" hvis de ingen svar får så skal jeg gerne fortælle om de ufine metoder.
    Den eneste måde man slipper af med det dårlige er ved at skære det væk, så ryd op i toppen og få et bedre ry.
    Kan godt forstå at DcH`s medlemstal falder.
    Man kan ikke en gang som lokalklub melde sig ud af DcH-Danmark da de ved hjælp af deres vedtægter har afskaffet demokratiet.

Jørn

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#21   10. jan 2011 Hej

Jeg var medlem i en mindre DcH klub i det sønderjyske.
    I den klub var vi flere som ikke var tilfreds med den måde som DcH`s top mente vi skulle føre klubben på , altså hvordan vi skulle træne hundene og hvor vores trænere skulle uddannes.Vi havde nye ideer til træningen og ville gerne tilbyde hunde ejere noget andet men det måtte vi ikke.
    Vi prøvede så at melde os ud af DcH Danmark men dette kan ikke lade sig gøre hvis bare 5 medlemmer siger at vi skal blive i DcH. så det lykkedes ikke dette medførte en stor fragang af trænere og hundeføres som så træner andre steder nu.

Jørn

• #22   10. jan 2011 Det er mig som Anne med rotterne omtaler, som har klaget til øverste bestyrelse i sin tid smiley En lille rettelse søde Anne, hun løftede den i kinderne fra jorden og smed derefter hunden langt fra sig smiley Og prøv lige og spørg om hun havde en krybende hund bagefter?

Jeg har trænet begynderhold med min tæve i sin tid og ja i pågældende klub opfordre de kraftigt til at bruge kvæl helt oppe bag ørene og lige under hagen, som ska vær stramt HELE tiden! Jeg var den eneste på mit hold som nægtede at bruge det og blev derfor lidt en outsider, men det er jeg lige glad med...

Da jeg klagede til bestyrelsen, fordi jeg ik syns man behandler hunden som damen gjorde, fik jeg bare besked på at jeg var smidt ud af klubben og ik måtte træne der mere og det må jeg stadig ik og vil heller ik smiley Jeg har en veninde som har taget træner uddannelse derude og set op til flere gange, IPO folk som banker deres hunde bag buskene, bare lige for at peppe dem op, folk der på træners opfrdring har sparket deres hund i hovedet så hunden fik næseblod og jeg ku bli ved... Klubben her er dk´s største og de ka dermed tillade sig at smide folk ud, for de får så mange nye hvert år... Klubben burde slå sig sammen med cesar milan, for de bruger samme metoder begge parter...

• #24   10. jan 2011 Prisen er høj nok? 800-900kr for et helt års træning er dælme ikke mange penge.
    Jeg kan få 8-12 gange træning for den pris hos en privat eller ved DKK.

Så prisen mener jeg altså ikke rigtig er relevant at bringe op her.

Bortset fra det, så ja, kvaliteten af trænere varierer. Det er jo en stor forening, og den enkelte klub sætter jo osse sit præg på trænerne.
    Så som med alt andet er DCH ikke bare DCH og man skal være kritisk når man vælger træningsplads.

Jeg har været i 3 DCH'er -de 2 af dem var jeg i meget meget få gange, da jeg synes træningen var fuldstændig tåbelig.
    Den sidste er jeg blevet hængene i, og er super glad for at komme der.

• #25   10. jan 2011 Jeg tæner i dch i rødding. Og jeg er glad for at være der. Der trænes med belønning. Og har endnu ikke oplevet noget helt ude i hampen endnu.

• #27   10. jan 2011 Hunden -helt enig. Jeg har endnu aldrig oplevet en træningsplads hvor jeg er 100% enig i ALT hvad træneren siger og gør.
    Så uanset hvor dygtig en træner er, er det jo tilladt osse at tænke selv. Jeg kender trods alt min hund bedst, og det er min opgave at sige til og fra på min hunds vejne, og i øvrigt at lytte til hvad træneren siger, og så bruge det af det som jeg synes giver mening og som jeg kan se virker for mig og min hund,

Det er jo det samme jeg gør når jeg læser diverse bøger -uanset om hvor fantastisk jeg synes forfatteren er, så er det for mig stadig noget med at læse, overveje og sortere.

Og ang priserne, ja så giver vi hos os 800kr om året (når man træner 1 hund på 1 hold), eller 1000kr hvis man træner på 2 hold/træner 2 hunde.
    Og så er der fri adgang til pladsen, og efter endt træning går vi jo gerne i klubhuset og får en kop kaffe e.l. og her kan der så spørges om alt det som måske ikke lige er direkte forbundet med træningen -altså alt fra alene-hjemmeproblemer til ja... you name it...
    Det er altså mere end jeg nogensinde har oplevet de private steder jeg har trænet eller for den sags skyld på den DKK-plads jeg har trænet rally (hvor jeg ellers osse var glad for at komme må jeg hellere tilføje)

• #30   10. jan 2011 Suzy -jeg ved ikke om der er forskel på hvordan det fungerer de forskellige steder, men hos os er det sådan at man som ny betaler 500 for de første 12 gange. Hvis man så vælger at fortsætte, giver man 800 om året.

• #32   11. jan 2011 Til Heidi,vedr. mgl. blad,ja det er korrekt at man "bare" kan tage bladet med hjem når man træner,men nu er jeg i den situation at pga svær sygdom i familien,så er der ikke overskud til hundetræning pt. og og bliver det heller ikke foreløbig og det indebærer at jeg har spildt 3/4 års medlemsskab på ingenting og uanset hvad,så er det stadig for ringe at bladet ikke kan sendes ud.

• #33   11. jan 2011 Hanne N - bladet ligger også på hjemmesiden, så kan du læse det på nettet i stedet for, hvis du ikke har mulighed for at hentet et eksemplar i klubben.

Jeg synes det er fint de ikke sender bladet ud mere. Det er faktisk rigtig mange penge de sparer på det og de bruges fornuftigt til forbedringer, så er det helt fint med mig.
    Jeg er også rigtig glad for den DCH klub jeg træner i, vi træner efter positive metoder og der er generelt et godt sammenhold, hvor man hjælper hinanden og udveksler træningsideer.
    Men selvfølgelig er der brodne kar, det er umuligt at undgå at en eller anden klaphat der tror han/hun er guds gave til hundetræning, der intet har læst om hundetræning siden 1960, finder vej ind.
    Så ja jeg tror bestemt også på det foregår, men jeg tror også det bliver mindre og mindre. Jeg tog træner uddannelsen i 2007 og det var udelukkende positive træningsmetoder der bliver undervist i.
    Den klub jeg er træner i afholder desuden kurser for alle trænere hvert år, så alle trænere får fornyet deres viden.

• #34   11. jan 2011 Jeg er udmærket klar over at bladet ligger online,men jeg vil stadigvæk have et blad i hænderne for mine penge,men det får jeg ikke i DCH,derfor er jeg færdig med dem,for jeg har tilsyneladende betalt for en vare jeg ikke kan få...
    Og nej,jeg vil heller ikke printe bladet ud.

• #35   11. jan 2011 Sådanne inkompetente trænere findes jo overalt! Efter min mening er det helt hul i hovedet, at generalisere og hævde, at DCH er noget lort...

Jeg har hørt om DKK-avlere, som opfører sig rigtig skidt. Er det så ensbetydende med, at DKK-tavler er noget lort?

• #36   11. jan 2011 Malinois fan - hvis det er mig du omtaler, så slå dig bare løs, for jeg har helt rent mel i posen smiley Om folk tror på det jeg beskriver eller tror på det som pågældende klub har udtalt sig om, for at dække over deres træning, det er så op til den enkelte og røre mig ik en pind smiley

• #37   11. jan 2011 Super smiley

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#38   11. jan 2011 Hej

Først med hensyn til at hænge nogen ud, så står de de enkelte da frit at svare her på dette forum, problemet er nok at de ikke har nogle gode argumenter som holder, da alt som jeg har læst her på siden efter min overbevisning holder vand . Men hvis der skal beviser på bordet så kan der godt lægges vidio og billeder frem. Jeg har fremlagt dette højere oppe og fik at vide at det ikke var tilladt at filme på pladsen uden tilladelse.
    Jeg fik som nævnt at vide hold kæft eller skrid.
    Med hensyn til prisen så var de 1200 kr det som DcH lands og kreds skal have, så kommer den pris som klubben skal have for at træne hunden. Prisen til DcH-lands og kreds på nuværende tidspunkt er 200 kr.
    DcH-Danmark skriver at men skal vælge dem da men her får en ensartet træning, og din hund er omhandlet af deres forsikring når du træner.
    Jeg har uden held prøvet i flere år at få hovedbestyrelsen, til at sende en ud fra forsikringsselskabet, som kunne fortælle medlemmerne hvad forsikringen dækkede, men uden held, nu har man så valgt et andet forsikringsselskab.
    Der bliver også pralet med at man får et medlemsblad når man er medlem, ja de sparede en hel del penge ved at man selv skal hente det i klubben, men det får medlemmerne da ikke glæde af.
    Kære DcH medlemmer har i indflydelse på hvad der kommer til afstemning når DcH-Danmark har landsmøde. Jeres lokalklub skal i følge DcH-Danmarks vedtægter afholde generalforsamling senest 31 jan og da er indkaldelsen til landsmødet ikke sendt ud til lokal klubberne i nu.
    I som medlem har ikke mulighed for drøfte de enkelte punkter og måske få jeres repensentant til at stemme som i mener.
    Som jeg skriver demokratiet er afskaffet i DcH-Danmark.

Jørn

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#39   11. jan 2011 Hej

Slet tråden.
    Så er det igen hold mund eller skrid.
    Det står alle frit at svare og evt. komme med beviser.
    Tråden er ikke en heds mod DcH det er ment som en oplysning til evt. nye hunde ejere så de har mulighed for at vælge det rigtige sted at træne deres hund.

Jørn

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#40   11. jan 2011 Ja det er en sag mellem personen og DcH-Hjørring.
    Men vil du ikke gerne have at vide hvis det kød de sælger i din lokal netto er rådent eller er du lige glad.

Jørn

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#41   11. jan 2011 Det er altid godt at undersøge hvad men går indtil inden man lægger sig fast på noget bestemt.
    Vil men bare træne hund eller vil men være medlem for at gøre en forskel.
    Sæt jer ind i hvad klubben har af vedtægter se evt på hvad klubben er medlem af det kan være DcH-Danmark eller DGI.
    Deres træningsmetoder, tag ud og besøge nogle forskellige udbydere.
    Vær en smule kridist. Det er tros alt dig og din hund det går ud over.

Jørn

• #42   11. jan 2011 Jeg er overordentlig tilfreds med at træne i DCH Skærbæk!
    Det er en super god klub, hvor træneren ALTID har tid og lyst til at hjælpe hver enkel, og interessere sig for en! Trænerne i "min" klub er alle uddannede, og jeg har ALDRIG været vidne til at en hund er blevet mishandlet med spark og hårde ryk i snoren! Jeg har trænet i klubben i 4 år, hvalpetræning, lydighed og agility og jeg har aldrig haft noget at sætte en finger på! Vores trænere er rigtig dygtige, og jeg har ikke oplevet andet end positiv træning med MASSER af ros og godbidder! :o)

Prisen er høj nok?? Sludder og vrøvl! Jeg giver ca. 800,-i året for at træne med 2 hunde! Synes da virkelig det er billigt!

Jeg synes det er meget ærgerligt at der er nogle der har haft en dårlig oplevelse i en klub, og ligepludselig reder hele DCH med en kam! Hvis man ved der foregår sådan nogle ting , så må man da gøre noget ved den klub, i stedet for at opfordre folk til at boykotte DCH træning!

+ Jeg kan ikke se det store problem i at man skal tage sit medlemsblad med hjem efter en træningstime. :o) Det er efter min mening lidt pjattet at man melder sig ud, bare fordi bladet ikke længere sendes med posten...

• #43   11. jan 2011 Landskontingentet er nu 295 kr. Pr medlem og så kommer kredskontingentet derudover, så nogen guldrandet forretning er det nu næppe.

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#44   11. jan 2011 Hej Mette S

Har du læst målsætningen for DcH-Danmark, den har været i en af deres medlemsblade, da er det meningen at prisen til lands alene skal være 1200 kr så kommer alt det andet til. Der skal jo være penge til toppen/hovedbestyrelsen skal efter målsætningen have honorar og man skal have et domisil. Alt dette for medlemmernes penge
    Prisen bliver aldrig for høj for mig hvis kvaliteten er der efter og det er den åbenbart ikke alle steder.
    Som sagt igen hvis DcH-Danmarks overordnede træningsplan/regler er nærmest lov for lokalforeningerne så forstår jeg ikke at man fra hovedbestyrelsens side ikke vil tage i mod savlig kretik.
    Det skal bare forties i stedet for at gøre noget ved det.
    Man aftaler indbyrdes af ingen skal svare når en kritiker henvender sig.
    Deres omdømme bliver ikke bedre af at man nægte at svare på mail`s og
    ikke vil indgå i feks. en debat som her på siden.

Jørn

• #45   11. jan 2011 for det første: Nej jeg har ikke læst hele tråden! Det vil jo tage flere timer :o)
    - Men det mener jeg nu heller ikke nødvendigt for at kunne danne sig et blik over dette emne!

For det andet: Vil jeg da tro at det gavner mere, at gå direkte til den klub det er galt med, i stedet for at sidde her på HG og råbe op.

For det trejde: Du kan tro at jeg også undrer mig, for jeg har aldrig hørt om at de her ting er sket. og alle er vidst eninge om at det er rystende.. Jeg er meget enig med dig i at der skal gøres noget ved det! Jeg sidder her og føler mig MEGET heldig over at være medlem af Skærbæk DCH lige nu.....

Over and out//

• #46   11. jan 2011 Jeg har læst det, men nu er det sådan at hver klub skal betale 295 kr pr medlem til landsforeningen i alt og så kommer der et kredskontingtet oveni. Du skriver at de tjener penge nok, det gør de fleste klubber ikke, om landsforeningen gør er jo så en anden sag. Du skriver at prisen er høj nok! jeg synes den er fair nok, ellers kan klubberne rundt i landet da slet ikke få det til at rende rundt.

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#48   14. jan 2011 Hej

Der er åbenbart nogen fra DcH-Danmark som læser med her, jeg fik en sms fra en som jeg kender og hun siger der er udsendt mail`s om ikke at kommentere vores omtale af DcH.
    Man tror åbenbart at tavshed kan slette dårlig omtale.

Jørn

• #49   14. jan 2011 Hvad skulle de ellers gøre, Jørn? Der er sgu da ikke en forening med respekt for sig selv, som ville tage diskussionen op i dette forum. Dette gælder for såvidt DCH, DKK, DRU eller hvilken som helst anden forening...

• #50   14. jan 2011 At de vælger, ikke at tage diskussionen op herinde, er vel ikke ensbetydende med, at de ikke undersøger sagen?!?

At tage diskussionen op på et forum som HG, ville netop ikke være voksent og ej heller særligt professionelt...

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#51   17. jan 2011 Udad til lader man som om man undersøger sagen, men det ender altid med at den hundefører som klager, bliver spist af med en eller anden forklaring som ikke holder vand.
    Spørg lige hvorfor medlemstallet i DcH er faldende, det er da ikke fordi Danskerne køber færre hunde, nej folk gider ikke tage kampen op med klubben, de stopper bare og hvis nogen spørger dem om, hvor man skal træne hund så siger de at man ikke skal vælge DcH.
    DcH skal lære at tage alle hundefører alvorlig også dem som ikke vil gå til konkurrence, der er eksempler på trænere som ikke vil træne små hunde da de jo ikke er egnet til konkurrence.
    Jeg tror der skal en hovedrengøring af klubben til hvis den skal have en fremtid.

• Jørn M
    Jørn M Tilmeldt:
    jan 2009

#53   18. jan 2011 Hej

DcH-Danmark er ifølge dem selv for alle, men vedtægter og målsætning, ja hele opbygningen er konkurrence præget, men da indtægterne fra de medlemmer som går til konkurrence, ikke kan drive forretningen(meget store armbevægelser) er det Hr. og Fru: Hansen, med deres lille tæppetisser, som betaler det samme til DcH-Danmarks lands og kreds kasse, lige meget om de bliver medlem i Januar eller i Oktober, selv om at de ikke er dækket af forsikringen et helt år og de får heller ikke medlemsbladet hele året. Der er adskillige andre ting som de heller ikke få.
    Nej mottoet for de få udvalgte må være nyd men lad andre betale.

• #54   24. jan 2011 jeg ville egentlig rigtig gerne træne ved DCH, men efter samtaler med folk der har trænet der, og samtaler med deres trænere har jeg måtte trække mig. Jeg har desværre fået indtryk af at man godt må træne der hvis man har en almindelig hund forstået på den måde at den ikke er en muskelhund. Har desværre også fået at vide at de kredse de tillader muskelhunde stiller krav der forringer hundens træning (fx. mundkurv uanset om den er på listen eller ej), og at man generelt ikke føler sig velkommen hvis ikke man har en iforvejen veltrænet hund. Det er super ærgeligt, men så må man jo finde andre steder...

• #55   24. jan 2011 nu skal man jo ikke altid lytter efter hvad andre mener !!!

Prøv det dog og dan dig din egen mening og nej det er ikke alle dch afd hvor muskelhunde skal bruge mundkurv
    Jeg har da en stor basse af en bullmastif på mit C-kon hold og den bruger da ikke mundkurv smiley
    Og vi forventer heller ikke at man har en super veltrænet hund - det er vel det du og din hund kommer for at lære !

• #56   24. jan 2011 Hmmm en bullmastif er ikke en liste hund.

• #57   25. jan 2011 næ det ved jeg godt smiley
    men nu svarede jeg lige på det Janie skrev :

"Har desværre også fået at vide at de kredse de tillader muskelhunde stiller krav der forringer hundens træning (fx. mundkurv uanset om den er på listen eller ej), "

• Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 76
    #62   28. feb 2011 Det glæder mig at det overordnet set ud til folk har gode oplevelser med DCH og deres trænere.
    Trænere i DCH er frivillige og arbejder ulønnet, den løn de får er glade hunde og hundeførere.
    Trænere deltager gratis på uddannelser og kurser internt i DCH, hvilket selvfølgelig også kan være en betragtelig sum, men typisk er det interne kurser der er gratis og evt. gives et tilskud til eksterne kurser, et tilskud er op til din lokale forening. Ordningen med de gratis kurser og uddannelser er vel fordi man fra DCH ønsker at trænere hele tiden uddannes og opdateres på deres viden, men som i alle frivillige organisationer er det jo svært at tvinge folk til at tage en bestemt uddannelse eller kursus.
    DCH er en forening, og som alle foreninger er regnskaber tilgængelige på bl.a. generalforsamlingen.
    DCH's forsikring dækker deres trænere og ikke andet mig bekendt. Dette bevirker at hundeførerne kan nøjes med en almindelig hundeforsikring, på de fleste andre træningspladser skal du have en udvidet hundeforsikring.
    Jeg ved godt at ikke alle DCH pladser er lige fine i kanten, men mon ikke de sidste par stykker snart kommer med os andre over på den "rigtige" side smiley

• Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 76
    #63   28. feb 2011 Janie
    DCH skal selvfølgelig overholde gældende lovgivning, det giver sig selv, men ellers er det den lokale forenings bestyrelse der i samråd med sine trænere opstiller reglerne lokalt. Jeg ved nogle trænere siger nej fordi de ikke føler sig rustet til at træne den type hunde, og det er selvfølgelig en betingelse at folk får en træner der ser sig i stand til at løfte opgaven. Så nogle klubber siger nej, andre siger ja, du må bare spørge videre

• #64   28. feb 2011 HL: Mig bekendt skal der være et indhegnet område, hvis der skal være et hold med "listehundene". I DcH Hadsund havde vi en træner der gerne ville have et sådan hold, han havde i forvejen disse hunde på hans hold, men økonomien satte en stopper for det, da kravet var et forsvarlligt indhegnet område

• #66   28. feb 2011 Dch Slagelse har sådan et hold smiley

• #68   13. sep 2011 Jeg ved tråden er gammel, men den kan vel sagtens tages op igen...

Hos os har vi en del trænere uden uddannelse

Til gengæld har de en erfaring som man ikke får gennem en træneruddannelse. De har fx erfaring som konkurrencehundefører, mange års erfaring som hundefører og erfaring fra deres samarbejde med hundeførere fra andre klubber.

Min far er et eksempel på dette. Han har pt. sin anden A-hund, deltager i kurser, er rundt omkring i forhold til at hjælpe med sporlægning til fx elite-konkurrencen. Det betyder at han har en erfaring, som man ikke får fra træneruddannelsen.

En ting de gør i min klub, er at de en gang årligt har en trænerweekend hvor der kommer en foredragsholder og "underholder" hele weekenden.
    Samtidigt er vi så heldige at et af vores medlemmer er med i DcH's uddannelsesudvalg og er kredsinstruktør. Hos hende kan man tit få gode råd og ideer.

Man må indse at en træneruddannelse ikke nødvendigvis gør en til en bedre træner. Man kan sagtens være indskrænket selvom man har et bevis på en uddannelse.

Jeg starter selv på træneruddannelsen i denne weekend. Om det gør mig til en bedre træner... Det ved jeg ikke... Om jeg lærer noget, det håber jeg da...
    Men helt personligt synes jeg at jeg lærer ufatteligt meget ved at træne det hold jeg er med til at træne, og det er jo ikke noget jeg bare får på en uddannelse...

Mht. DcH's formål er jeg enig. Det er dybt problematisk at man siger DcH for alle, når der i vedtægterne står at man i træningen bør lede frem mod DcH's konkurrenceprogram... Især fordi DcH idag er meget mere end blot lydighed...

Mht. målsætningerne... Så husk på de er kun målsætninger og er vist først for 2025...

Nogle af de ting man vil arbejde frem mod er jo netop at man få trænere til de særligt konkurrencemindede, og til familiehundene.... At trænere skal være lønnede osv.

En retning jeg bestemt ikke bifalder... personligt synes jeg det er fint det er baseret på frivilligt arbejde, og samtidigt synes jeg ikke at man på den måde bør gøre forskel på hundeførerne...

Som de selv siger, DcH er for alle...

Kommentér på:
Hundetræning i DcH

Annonce