{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

hvordan lærer han at forstå et nej? {{forumTopicSubject}}

Hej allle.

Kato, mig og min kærestes hvalp er helt utryrlig nogle gange. Det er som om at han har respekt over for min kæreste, men ikke overfor mig. I dag da han begyndte at lave noget han ikke skulle, tog jeg fat i ham og skældte ham ud, men det forstår han ikke, og han tror det er leg, så han begyndte at bide (i leg) og da han stadig er hvalp bider han rigtig hårdt med sine tænder, og jo mere hidsig jeg blev, jo sjovere syntes han det var, og det resulterede i at begge mine arme er knald røde, fordi det er dem han bider i, og lige meget hvordan jeg tager ham, så kan han nå med dine tænder alligevel, og jeg bliver så ked af det, at det ligesom kun er mig det går ud over, og det er ikke første gang at man nærmest har mistet begge arme, og det er bare noget der sviger bag efter..

Hvordan lærer jeg ham at sætte ham i respekt over for mig, og forstå at nej er et nej, og at man ikke bider sin mor til tomassuppe?

Cindy *piv* *piv*

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvordan lærer han at forstå et nej?
  • #1   24. jan 2011 Sådan er det også her i huset.... Jo mere hysterisk jeg er, jo mindre respekt har hunden for mig.

Så tricket er at bevare sit cool og være tydelig i sine krav.

Når den laver numre, sig nej, og tilbyd noget andet.

Ja, det er helt sikkert lettere sagt end gjort - så sent som i dag har jeg haft et hysterisk flip, og det er ikke fordrende for noget som helst positivt ;o)

Så klø på - og vær cool ;o)

• #3   24. jan 2011 Dejligt din hund selv kunne opdrage dig.
    Selvfølgelig er det sjovt du giver ham jo en masse opmærksomhed.

Jeg vil nu også sige at du skal starte til hundetræning der vil du kunne lærer du ikke behøver at tvinge ham til at respektere dig, men lærer at opbygget et rigtig godt samarbejde mellem dig og din hund...

• #4   24. jan 2011 *CH* selvfølgelig skal han havde lov til at lege, men når jeg siger nej, så mener jeg nej, men jeg bliver hidsig fordi han bider i mine arme, og det går så ondt, og det sviger rigtig meget nu, og det gør mig jo ked af det, også kan jeg ikke bare lade som ingenting, og det med at han gerne vil have fat i armene, så om jeg så løfter dem op over hovedet, jamen så skriver han op af mig, han vil gøre alt for at nå dem..

*Maj-Britt* Vi har været til hundetræning 1 gang, men det er ikke muligt at gå med ham, da mig og min kæreste arbejder i cirkus, så vi har ikke tid til at tage til træning hver søndag. Min far og min søster har ellers et hundetrænings hold ude i vor frue (roskilde), men det har kun lykkes os at komme en gang. Nu har vi kigget på sådan et politihundekursus som vi muligvis kan gå til da det er om aften, vi kender nogle politihunde, og ejerne siger at det bare er at blive ved og ved og ved, men det er begrænset hvor meget blod jeg har i kroppen.

• #5   24. jan 2011 Heidi - som skrevet ovenover har vi ikke til til hundetræning da vi arbejder i cirkus, og min far er hundetræner, så ved godt hvad de siger man skal, men når det ikke hjælper, så ville jeg høre om andre havde erfaring med det jeg søger hjælp om.

• #6   24. jan 2011 Det er ganske nemt: når hunden bider/kradser, så stopper du legen= du går din vej.

Se link for hjælp til ja/nej øvelser.
    http://programmer.tv2.dk/hund/tipsene/article.php/id-5236632:ja--nej%C3%B8velser-med-godbidder.html?ss

• #7   24. jan 2011 Som sagt - coolness..

At blive hys gør tingene værre, at sprælle med arme og ben gør dem til et sjovere mål. At løfte armene op over hovedet dur slet ikke, det virker lige omvendt.

Der skal trænes noget ja/nej - og nej, det kommer ikke over en nat. Og så skal der tilbydes noget andet.

En adfærd kan man ikke bare stoppe, der bliver nødt til at blive sat noget mere hensigtmæssigt i stedet for.
    Så bider han efter armene, så må han have en klud ham MÅ bide i eller lignende.

Det handler om at bevare roen. Og ja, det kan godt gøre naller at have en legesyg hund...

• #8   24. jan 2011 Cindy N
    Men hundetræning eller ej så er tvang ikke vejen frem.
    Han synes jo kun det er vildt morsomt du har armene i vejret. Det kan ikke betale sig at blive hidsig for det forstår hunden ikke.

Måske det ville være en rigtig god ide at tage på biblioteket eller selv købe bøger omkring opdragelse og hunde adfærd.

• #9   24. jan 2011 Hvor gammel er han? For tænker at han da må have en vis alder, hvis i har prøvet så mange ting allerede og kan sige de ikke virker. smiley

• #10   24. jan 2011 Hunden skal først og fremmest lære at gøre det, du ønsker. Det kan han ikke selv regne ud.

Du skal jo i høj grad være på forkant med hans uhensigtsmæssige adfærd - stoppe legen inden den kører derud, hvor han ikke længere kan styre det.

Jeg har i øvrigt ikke selv set den kobling ske - at han får en bold fordi han bider og derved forstærker bideriet.
    På en eller anden måde skal hunden jo lære at gøre det rette og det gør den kun ved at du viser hvad det er...

Mine egne hunde er endt med at man kan se, at ideen til den uhensigmæssige adfærd kommer, og det udløser at legetøjet bliver hentet.... Så det virker lige omvendt af, hvad du frygter.

• #11   24. jan 2011 Julie - Har jeg prøver. Når han er begyndt, så har jeg vendt ryggen til ham og er gået den anden vej, men det forhindre ham ikke at at prøve 1000 gange.

*CH*Vi har mange bolde han elsker at bide i, men han skal jo heller ikke tro at han får bolden hvis han begynder at bide, han skal jo ikke roses for ikke at gøre hvad der bliver sagt

Heidi - går heller ikke med armene oppe over hovedet, det var bare for at prøve at forklare hvor meget han gerne vil bide id em.

Irene - han er 7 måneder. jamen de ting vi har prøvet af jo noget vi træner med ham hver dag, flere gange om dagen.. det er jo ikke bare at prøve en ting en enkel gang, også finde en ny metode, vi arbejder jo for det.

• #12   24. jan 2011 Jeg kan se, at det er en lille schæferhund, der er tale om. Det er sådan, at jeg selv har en schæferhund på godt og vel et halvt år lige her.
    Jeg ved præcis, hvad det er, du gennemgår, og jeg VED, at man til tider er ved at blive vanvittig.

Til gengæld ved jeg også, at det jeg skriver virker på denne type hunde ;o)

De laver koblingen: UHHH, jeg er meget legesyg, jeg vil give den gas -----> jeg henter bolden
    Og ikke: Jeg er meget legesyg og jeg får bolden hvis jeg bider -------> Jeg bider noget mere.

• #13   24. jan 2011 Jeg gentager:

Måske det ville være en rigtig god ide at tage på biblioteket eller selv købe bøger omkring opdragelse og hunde adfærd.

• #14   24. jan 2011 Cindy - "det er jo ikke bare at prøve en ting en enkel gang, også finde en ny metode, vi arbejder jo for det." Jo, det er det. Du kan ikke bruge ret mange forskellige metoder samtidig, så bliver din hund jo forvirret.
    Før du kan kassere en metode, skal du have prøvet den i nogen uger, tre uger bruger jeg selv. Så kan du se om det har en effekt smiley

• #15   24. jan 2011 *CH* Da vi ikke har så meget plads har han hans legetøj over ved kurven, som han selv kommer med når han er i fimsehumør, også leger vi da også med ham, indtil at vi så siger slut, så han ved at nu er der pause eller hvad man skal sige, men det man at når man siger nej til ham, og tager fat i ham, så misforstår det, også er det ham bliver kuldret og skal fise frem og tilbage også alt det jeg skrev tidligere.

Heidi - Vi har fået bøger om hunde og opdragelse, men som jeg også har skrevet er det åbenbart ikke meget der virker for ham. Det er som om han køre sig eget liv,

• #16   24. jan 2011 irene - jamen det er jo det jeg selv skriver, som du så har kopiret. Vi prøver det jo ikke nogle gange. vi køre som regel med det en lille månedtid..

• #17   24. jan 2011 puha - efter mig og katos lille kamp er min hånd begyndt at sove, der hvor han har bidt mest, han ikke skrive uden det gør ondt, det er da ikke noget godt tegn ;(

• #18   24. jan 2011 Pointen er, at du ikke skal tage fat i ham.

Hvis man vælger at tage fat i en schæferhund, så skal det være at tage RIGTIG fat, så det gør rigtig ondt.
    Ellers er det bare en opfordring til leg.

Det er på det mentale, du skal sætte ind, ikke det fysiske. Der vil han til hver en tid udkonkurrere dig.

Hvad laver han til hverdag? Som regel ser vi den slags hos hunde, der keder sig - og det er også på tidspunkter, hvor min hund er understimuleret, at han får de flip der.
    Træner I med ham? Bruger han sin hjerne? Får du opbygget et godt forhold til ham med tæt kontakt og nært samarbejde?

• #19   24. jan 2011 Cindy - Ja, jeg har citeret dig. Men så har jeg misforstået hvad du skrev, jeg læser det som at i bruger mange forskellige metoder samtidig smiley

• #20   24. jan 2011 åh jeg kunne lige forestille mig hvor hysterisk man kunne blive , som andre skriver , ja/nej øvlesen, og så må han afledes med bide legetøj . det lyder godt nok voldsomt at han hapser dig så meget

pøj pøj med det

• #21   24. jan 2011 *CH* jamen vi har fået af vide hunde fra politihundeskolene hvordan man skal tage fat i ham. men han er en meget aktiv hund. Vi bor lige ud til marker og skov, hvor han løber i hver dag, så tager man flyverdragt på, også gør man en lang tur, også har vi en stor have, hvor vi kasper med bold og træner ham, også køre vi tit forskellige steder han så han kan komme ud og se nye ting, og møde andre hunde.

Irene - hehe når okay, men sådan skulle det ikke forståes smiley

• #22   24. jan 2011 maiken - jo tak, vi må købe med ham, men jo det er også voldsomt, han har sågar fået fat ved øjet engang han også var kuldret i hovedet. men har jo også en golden retriver hos mine forældre. og hun har altid været en engel, som der aldrig har været problemer med, så man skal lige vende sig til at det er en drillepind man har med at gøre nu. men tak for kommentaren smiley

• #23   24. jan 2011 Cindy N
    Hvordan træner i ham mentalt?

• #24   24. jan 2011 Det er et elendigt råd, I har fået. Ganske enkelt
    Er hunden en smule stærk mentalt, så bliver man nødt til at gå meget langt for at sætte den på plads fysisk.
    Tror ikke vedkommende, der har givet rådet har tænkt sig om.

Man kan ikke, hvis man ikke vil være meget voldsom, få en schæferhan til at rette ind ved at være fysisk. Man skal vinde på den mentale bane, og det gør man ved at have overblik og bevare roen. Ved at tilbyde den noget fornuftigt og meningsfuldt at tage sig til og at dyrke det helt intensive forhold, man kan få til en schæferhund.

• #25   24. jan 2011 Jeg ville også bide, hvis der var nogen der tog fat i mig ( og jeg er ikke engang en hund ). Hver gang I tager fysisk fat i jeres hund ( rusker og skælder ud ), mister hunden mere og mere tillid til jer. Hvilken hund ville dog gide at gøre noget for en der tager fat. Det er synd at I ikke har tid til at gå til træning med hunden- syntes måske at I burde ha tænkt på det inden I anskaffede jer den.

• #26   25. jan 2011 Lea - jamen han skal bruges som vagthund i cirkus, og som sagt kender vi nogle politihunde, og dem der går til politihundetræning med dem, og der får vi råd og vejledring, også om at tage fat i ham !!!
    og som jeg også har skrevet tidligere, så skal vi muligvis på et at politihunde holdene... så han er ikke uden træning jo!

• #27   25. jan 2011 Cindy - du kan jo spørge dig selv om, om du synes at det virker, det råd, du har fået af de hundeførere?

(Husk, at man ikke nødvendigvis er mere eller mindre kvalificeret inden for hundeadfærd alene fordi man træner i politihundeforeningen)

• #28   25. jan 2011 *CH* altså de hunde der bliver brugt til politiarbejde, har jo tusinde ting de skal kunne, og det er før den alder som Kato har nu. Dé skal jo kunne alt det et politihund skal kunne når de er ½ år, så de ved jo hvad de snakker om..

• #29   25. jan 2011 Cindy, der er forskel på, at træne i PH og så have en tjenestehund.

Og nej, en hund skal ikke - hverken i PH eller som tjenestehund - kunne alt når de er et halvt år.

• #30   25. jan 2011 *CH* jo for det er der de begynder at gå til prøverne med dem. De starter jo allerede fra dag 1 de får dem, så de kan komme op så tidligt som muligt, så de ikke først kommer i politiet efter de er 3 år fx

• #31   25. jan 2011 Cindy, i PH kan de gå til den første kåring når de er ½ år. Som tjenestehund går de til en mentaltest også omkring et halvt år..

Hvad taler du om nu. Polititjenestehunde eller hunde trænet i politihundeforeningen?

• #32   25. jan 2011 *CH* ja men derfor skal de jo stadig lærer det inden de skal op til alle de tests.. de starter jo med træne med dem fra dag 1.
    Jeg snakker om Politihunde.
    Det er dem vi kender nogle af, så det er derfra vi får råd og vejledning.

• #33   26. jan 2011 De fleste der træner hund starter fra dag 1, inklusive os selv, der træner brugshundesport. Men efterhånden er det heldigvis få, der starter med at tage fat i hunden, men derimod skaber rammer for at hunden kan lykkes med de krav, der bliver stillet den.

Hvis du vil følge rådene du har fået af disse hundeførere, så fortsætter du bare som du har gang i nu, og så må du jo se, om du synes det virker.

Jeg undrer mig i det stille over, at du har lavet denne tråd, da det jo lyder til, at du har fundet en kilde du finder mere troværdig - trods de slette resultater.

• #34   26. jan 2011 I øvrigt - det glemte jeg - de ting som hunden skal kunne når de går til deres mentaltest handler ikke om færdigheder, men om grundlæggende egenskaber, eksempelvis mod.

Man kan have en nok så veltrænet hund med sig til den test uden det har den store betydning for udfaldet.

På det tidspunkt skal den ikke kunne noget som helst, den skal bare have de egenskaber det kræves for at være polititjenestehund.

• #35   26. jan 2011 *CH* - altså det er ikke det de siger til os dem som har politihunde, og de bliver altså brugt til politiarbejde, så de ved jo godt hvad der skal til, da de har været det hele igennem.

Irene - Kato er 7 måneder
    og ja vi leger med boldt og sådan en [frisbee], som han elsker at hente. Han kommer selv og ligger den hos os når han vil lege, også smider vi den langt ud i gården, også løber han efter den, han elsker at hente ting. Nogle gange leger vi vildt, men det er mest min kæreste der gør det med ham.
    Han må ikke bide, og skal forstå at slut på leg er slut. Når han roder i skraldespanden, og vi siger nej, skal han forstå at det må han ikke, og når han fx æder kattelort når han er ude og tisse, ( han ved det godt at han ikke må det, det kan man se på ham, men gør det altså alligevel)
    Ordet nej, har vi startet med som helt lille med en guffer, hvor vi har haft den i hånden, også har sagt 'nej', så han lærte at han kun får den ved at vente på vi siger værsgo, og den kan han også godt, og det har vi så trænet videre med hans legetøj, at når vi ligger det foran og siger nej. osv.
    Jamen vi går lange ture med ham. i går gik jeg med ham 3 timer bare for at køre ham træt, så jeg kunne få gjort rent, men vi går lange ture med ham, vi bor lige ned til marker og skov, hvor han leger meget.
    hmm jamen det er lidt forskelligt. nogle gange er min kæreste den som elsker at lege med ham, også vildt, hvor jeg er den mere rolige, som frisere ham, og går ture med ham. så overall er jeg den mere stille end min kæreste.

• #36   26. jan 2011 Cindy, jeg prøver en gang til for Prins Knud:
    Det du gør virker ikke. Ligegyldigt om det var kongen af hundetræning, der havde givet dig rådet bliver du nødt til at erkende, at du skal nå dit mål anderledes end de siger.

Hvis man skal have en schæfer til at rette ind ved at tage fat i den, skal man være parat til at tage MEGET fat i den. Ofte er dette lettere for en mand fordi de samtidig har en anden mental styrke - for os kvinder sker der ofte det, du oplever, hunden bliver pirret og stimuleret til at at fortsætte hvor den slap bare i et lidt højere gear.

Vi skal udmanøvrere adfærden ved hjælp af ro, snilde og ved at vise hunden hvad vi ønsker af den.
    JA, hunden skal holde op med at bide og at en leg er slut - men din hund er 7 måneder gammel og af en aktiv race.
    Det du oplever er fuldstændig normalt og er i øvrigt en af de årsager til, at jeg meget sjældent anbefaler min egen race. De er ikke lette at have som unghunde.
    Det er en følsom race, der let kan ødelægges ved at man er for hård ved dem - det giver bidende hunde.
    På den anden side skal de lære at begå sig, men når de er 6-7-8 måneder er der ikke ret meget hul igennem opdragelsesmæssigt.

Det er hårdt at have schæferunghund, for de gør ikke bare lige tingene som vi ønsker dem, og der er rigtig meget gang i dem.

På mit hvalpehold hører jeg om de frustrationer du beskriver igen og igen og igen.
    Og det er ro og tålmodighed, der løser problemet - ikke at være fysisk og blive sur på den.

• #37   26. jan 2011 Cindy N
    Læs nu hvad CH skriver, hun ved altså hvad hun snakker om.

Jeg vil da også gerne lidt vide hvad ideen var med at lave denne her tråd når du ikke vil have nogle råd?

• #38   26. jan 2011 Heidi - Bland dig uden om hvis du skal kritisere. Jeg ville gerne have råd, men jeg fortæller samtidigt hvad jeg har fået af vide fra dem som bruger deres hunde som politihunde, og hvad jeg har fået af vide af de gør når de træner med dem.

• #39   26. jan 2011 Hvis de mennesker er de eneste, du vil lytte til, så kan jeg altså ikke forstå, hvorfor du spørger herinde?

Dine indlæg går langt mere på at forsvare de råd du har fået af de mennesker end at spørge ind til det, der bliver foreslået.

Jeg siger det igen: Kig på din hund. Synes du de råd, du har fået virker? Hvis de gør - så fortsæt, hvis ikke, så smid dem over skulderen og find på noget andet.

Fordi man er polititjenestehundefører betyder det ikke, at man er et opdragelsesmæssigt orakel - tro mig, disse kan ligeså godt bruge uhensigtmæssige metoder som du og jeg kan.

• #40   26. jan 2011 Cindy N
    Jeg kritisere dig ikke jeg prøver rent faktisk at hjælpe dig, men det er godt nok svært når du ikke vil lytte.

"dem som bruger deres hunde som politihunde"
    Mener du politimænd med tjenestehunde eller mener du dem der træner IPO i politihundeforeningen?

• #41   26. jan 2011 En lille korrektion ;o)
    I politihundeforeningen træner man foreningens eget program - vi kalder det ofte bare PH.
    I DcH og i brugshundeklubberne trænes der IPO/BHP. Det er min sport ;o)
    Og så er der polititjenestehundene som træner til virkeligheden. Dog er der mange af dem, der træner en af ovenstående programmer ;o)

• #42   26. jan 2011 *CH*

Tak CH ;O)

Kommentér på:
hvordan lærer han at forstå et nej?

Annonce