{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.037 visninger | Oprettet:

IPO-fremadsendelse med target {{forumTopicSubject}}

Hvad siger I til dette?

Ung hund lærer potetarget (måske lidt guidet i starten). Belønning hos fører.

Target er noget flat og usynligt på længere afstand. Kommandoen er Fremad. Target flyttes længere og længere væk, belønningen bliver hos føreren, og kvaliteten af belønningen øges.

Når target er helt nede hvor den skal være (efter skjulene) - stadig usynlig for hunden, stadig med belønning hos fører, startes med at indføre dækket.
Når hunden dækker, belønnes med fremadkommando til target og derefter tilbageløb til fører for belønning.

Pro's and Con's.. Fordele ulemper. Faldgruber.

KØR!



Kommentarer på:  IPO-fremadsendelse med target
  • #1   31. jan 2011 jeg ville altid belønne fremadsendelse på stedet hvor hunden skal dække, for ellers ville der være ret stor sandsynlighed for at jeg ville få en hund der vendte om, og måske tog et par skridt tilbage inden den dækkede...

  • #2   31. jan 2011 Target til fremadsendelse, er super.
    Jeg vil dog vende fremgangsmåden lidt:
    Lig target der hvor den skal være til slut ( for enden af banen ) og ryk i stedet for længre og længre væk fra den.
    I indlæringen vil jeg helt klart belønne mens hunden er ved target, og siden rykke længre og længre tilbage.
    Jeg har kun set positivt ved fremadsendelse med target.


  • #3   31. jan 2011 For mig gør det ingenting at hunden vender om.

    Det, der er vigtigt for mig er, at udløbet er hurtigt, direkte og at hunden ikke begynder at lede efter sin belønning når den ikke kan se den.

    Og naturligvis et hurtigt dæk - men positionen er mindst vigtig.

    Under alle omstændigheder ville jeg, hvis jeg skulle belønne ude i marken, lægge den uden for banen, og ikke der hvor hunden skal dække.


  • #4   31. jan 2011 Min erfaring siger at det kun er selve prøvedagen du smider "DÆK" ind. (det har du jo så trænet ved siden af)fordi ellers får man en hund der ikke laver et udløb der ser godt ud, fordi den konstant afventer en dæk kommando. i værste tilfælde får man en hund der dækker når den selv mener den er kommet langt nok ud.

    Med belønning hos fører... det synes jeg kommer meget an på hunden. Brugte jeg det på Nova f.eks ville jeg få en hund der højst sandsynligt ikke lystrede dæk kommandoen men var mere optaget af at komme retur (hun er trænet med bold i slut)med walle ville jeg sagtens kunne det, da dæk kommandoen hos hende er rigtig solid.

    Derudover skal man passe på med at gøre target alt for usynligt (altså alt for langt væk )for hurtigt, ellers får du en hund der begynder at søge efter det (som f.eks når de søger godbidder el.lign)

    Det var mine umiddelbare tanker.


  • #5   31. jan 2011 En af mine træningskammerater har lært sin hund at dække på target ( i indlæringen ). Den drøner fremad mod target, dækker af ( uden at hun giver kommando ) og afventer et klik. Den løber tilbage når hun klikker ( eller siger et indlært "klikkerord" )

  • #6   31. jan 2011 Ahh, Lea - selvfølgelig, tanketorsk ;o)

    Meget bedre at hunden lærer at den ligger på DEN position fra starten.

    Taaark for det!!

    Du holder også al belønning hos dig selv i hele forløbet?


  • #7   31. jan 2011 Igor ( mr. gravhund) løber frem til target og sætter en pote på. Han afventer mit klik, inden han kommer tilbage og får belønning hos mig. Mor her synes han er dyyyyygtig

  • #8   31. jan 2011 Jep CH

  • #9   31. jan 2011 Sarah, ved denne måde ville jeg netop få dækøvelsen ind i træningen for at få den til at sidde fast og få kørt drift på den.

    Hvis hunden altid og uden undtagelser skal løbe til target - også efter et dæk, og at der ikke kommer nogen belønning (og det gør der jo ikke når fører har belønningen), så tænker jeg, at man netop understøtter at hunden altid løber ud, og ikke hjem igen.


  • #10   31. jan 2011 Hov - der manglede lige lidt: Og at der ikke kommer nogen belønning medmindre hunden har været derude....

  • #11   31. jan 2011 Man får heller ikke en hund der ( til prøverne / konkurrencerne ) løber videre efter kommandoen " dæk" for at lede efter bolden Gggggg

  • #12   31. jan 2011 Hvordan faser man target ud igen ?
    Kan man risikere at hunden søger efter target når den pludselig ikke længere er der?

    Skulle target bruges til at få hunden rundt om skjulet ? eller til at blive ved skjul ? eller på den position dæk ønskes ?

    Sorry for alle mine spørgsmål.. Jeg kender ikke IPO programmet


  • #13   31. jan 2011 Lea, men man kan måske risikerer, at hunden "tager selv" efter dækket og løber ud og kigger efter target?

    Hvis man skal træne "i program" kan man vel sagtens bevæge sig op imod hunden mens den ligger afdækket og afgive fremadkommandoen på et givet tidspunkt - hvorefterhunden løber til target og tilbage til HF for belønning?


  • #14   31. jan 2011 Jeg ville aldrig fjerne target ved fremadsendelsen ( under træningen, altså ). Tror nu godt man kan, men så skal man jo finde på noget andet der udløser belønning ved øvelsen ( og belønning skal der jo til for at hunden finder træning sjovt)
    Man kan også bruge target til rundering. Både til at lægge target inde i skærmen ( så den kigger ind og man derved får en opsøgende hund ) og ude, så den runder skærmen.


  • #15   31. jan 2011 Tina, den måde man traditionelt set indøver øvelsen på er ved at lægge en synlig bold som hunden så løber ud og henter.
    Det giver et godt og hurtigt fremløb, men synligheden skal udfases da hunden ellers i en prøvesituation vil begynde at lede efter den og ikke bare løbe derudaf.

    Target skal ikke bruges nogen af stederne du nævner.
    Den skal lægges på midten efter banens afslutning og hunden skal afdækkes i sin direkte løbslinje inden for banen.

    Ideen i at bruge target er netop at lære hunden at selvom den ikke kan se noget, så er der noget.


  • #16   31. jan 2011 Hm...........CH...........Skal lige tænke.........Bom, bom, bom.........

    Altså, hvis hunden kan sin "dæk" og man prøver det af under fremadsendelse i træningen ( det er noget jeg først har gjort lige inden prøve/ konkurrence ), ville jeg måske nok gå op og belønne for dækken i stedet for at belønne ved target. Bagefter ville jeg gå tilbage til start og sende hunden ud til target, hvorefter belønningen ville komme derefter, oppe hos dig.


  • #17   31. jan 2011 Lea : Risikerer man ikke en hund der begynder at søge efter target til konkurrencer fordi det er target der udløser en belønning ?

    Jeg har ikke trænet med target så det er ren i uvidenhed og interesse jeg spørger


  • #18   31. jan 2011 Lea har vi så ikke risikoen for, at hunden pludselig ser meget tydelig forskel på prøve og træning, eller?

    Det er ikke sikkert, det er et stort problem efter afdækningen, der skulle lydigheden gerne være på plads. Det er værre med udløb og selve afdækningen.

    Årrrh, hjernen kører på højtryk *GGG*


  • #19   31. jan 2011 Tina, hvis man altid og uden undtagelser lægger target udenfor banen, så vil hunden ikke begynde at kigge efter den mens den stadig er inden for banen.

    Og afdækningen er altid indenfor banen ;o)


  • #20   31. jan 2011 Altså hvis man har trænet med usynlig target eller belønning ;o)

  • #21   31. jan 2011 Arehhh.. Det hjælper når man forstår øvelsen :o)

    Spørger lige igen....
    H sendes i en lige linie frem på midterlinien af en markeret bane.
    Når H når en afmærket højde / længde dækkes H af efterfulgt af indkald ?
    Eller sendes H frem mod et skjul efter dæk ?


  • #22   31. jan 2011 ( Hvor får jeg de der skjul fra ?)

  • #23   31. jan 2011 Hunden sendes fremad i lige linje på en bane.
    På dommerens tegn afgives dækkommando og hunden skal dække straks.
    Derefter går hundeføreren til hunden og får den i grundstilling.

    Der er mange faldgruber i den.
    Hunden løber langsomt, i buer, løber slet ikke fremad. Den løber fremad, men begynder at lede, når den ikke kan se belønningen for enden.
    Den dækker før tid
    Den bliver ikke i sit dæk til føreren er hos den.
    Eller den bliver ved med at hjerne derudaf uden at bremse ved kommando.


  • #24   31. jan 2011 Skjulene får du fra mit indlæg fordi jeg skriver efter skjulene - hvilket bare er at andet ord for udenfor banen *GGG*

  • #25   31. jan 2011 Okay.. Nu er selv jeg med på hvad det går ud på..:o)


  • #26   31. jan 2011 Jeg kan lige finde et filmklip ;o)

  • #27   31. jan 2011 Jaaaaaa Video *GGG*

  • #28   31. jan 2011 Lidt af en drømmefremadsendelse kunne være denne her:

    http://www.youtube.com/watch?v=bpvOoEODDvQ

    Du skal frem til omkring 8.40, hvis du ikke lige vil nyde resten af programmet ;o)

    Man ser så ikke at føreren går til hunden - men det gør hun, får den på plads og går til dommeren.


  • #29   31. jan 2011 "Når hunden dækker, belønnes med fremadkommando til target og derefter tilbageløb til fører for belønning."


    Kunne man så ikke frygte, at hunden løber fremad efter target, uden fremadkommando, den dag man er på vej op og hente sin hund, til en konkurrence?



  • #30   31. jan 2011 Lækkert lækkert arbejde.. Det har hun sørme styr på hende Mia.
    Jeg ville egentlig bare se den øvelse, men endte med at se hele programmet *GG*


  • #31   31. jan 2011 Cocio, jo, netop min tanke.

    Men - eftersom den eneste belønning hunden kan give sig selv, når HF har belønningen i hånden er et ekstra fremløb, så tænker jeg, at den faktisk retter sig selv....



  • #32   31. jan 2011 Tina, det er dælme også en lækkerbidsken at se på ;o)

  • #33   31. jan 2011 Henrik, hvilken gevinst tænker du der er ved at fade target ud?

    Umiddelbart så mener jeg at det eneste tidspunkt hvor den ikke skal ligge derude er til prøver/konkurrencer.
    Ellers altid.
    Dette for at bevare øvelsen højmotiveret og præcis.

    Ligesom man vil gøre, hvis man indlærer øvelsen på bold - der skal den bare blive mindre synlig, men stadig være der i træningen.


  • #34   31. jan 2011 Bodil, jeg kan se fordelen i din metode i det, man kan få lov at belønne for fart - det kan man jo ikke, hvis man altid først klikker ved target.

    Jeg har ikke set den kombi før - at der klikkes i udløbet og hunden vender om for at få belønning hos fører - er der nogen faldgruber der? Kunne hunden finde på at vende rundt selv eller begynde at løbe langsomt på grund af spændingsopbyggelse i udløbet?

    Det oplevede vi i apporten med Cassius - hans indløb blev helt tosset fordi han spændte op på belønningen ved fører.


  • #35   31. jan 2011 Malinois fan - jeg regner med at indlære den hos Coffey med shaping, dog tror jeg, at jeg vil guide lidt i starten for lige at holde frustrationstærsklen nede.

    Min tanke er, at jeg vil starte med at have target i hånden. (Coffey er i gang med afdækning for genstand, så lige nu dækker han for alt, der ligger på gulvet *GGG*)

    Jeg vil så belønne for at sætte poten på. Jeg skal overveje med mig selv, om jeg vil forstærke at han holder poten på eller bare det, at han berører. Det ved jeg ikke helt endnu.
    Derefter vil jeg lægge target på gulvet og gentage - siden øge afstanden.
    På dette tidspunkt vil jeg flytte den til træningspladsen, tænker jeg.


  • #36   31. jan 2011 ALTID hyggeligt at have lidt at træne på *GGG*

    Jeg synes også det er et lidt sjovt eksperiment ;o)


  • #37   31. jan 2011 Og når det er gjort, så er det fluks tilbage til det andet, der er blevet forsømt i mellemtiden..

    Det er sgu en sport for folk med gentagelsestvang det her *GGG*


  • #38   31. jan 2011 Ja, vi er så. Og bliver det faktisk mere og mere, som vi får lært ham at kende.

    Det ser ud til, at han er en lille lærenem størrelse, der vil en masse - og så er resten op til os, jo *GG*


  • #39   31. jan 2011 Selvfølgelig fjerner man ikke target i øvelsen på noget tidspunkt - den skal altid være der, undtagen naturligvis til prøven.

    Man fjerner jo heller ikke guffer på sporet eller figuranter i andre skærme end 6. eren, fordi hunden har en 3´er prøve, og vel for længst har lært at gå et spor, eller rundere en bane.

    Jeg er ikke helt vild med din metode, Bodil. Jeg synes, at når jeg har set hunde, hvor belønningen er hos føreren ser hunde, der har for meget fokus bagudrettet, og at de måske slingrer lidt, vender hovedet bagud eller går ned i fart.

    Den metode jeg bruger er, at jeg har bolden (styret, pølsen whatever) udenfor banen HVER gang .. og jeg så "programmerer" hunden så den ved præcis hvornår den skal derned. Dvs apportering, apportering over spring, apportering over A-spring og så afsted. (Det er IPO jeg træner, så ved ikke om metoden er særlig smart i andre programmer .. men vores program er jo det samme hver gang, så derfor.)
    Jeg har aldrig haft bolden liggende tættere på - den har altid ligget helt for enden af banen, udenfor, og jeg har så bare gået tæt nok på, så hunden har været med på hvad den skulle inden jeg har sagt fremad.

    Mht dæk .. lærer jeg hunden den øvelse seperat .. som I andre iøvrigt også skriver smiley


  • #40   31. jan 2011 Martine, jeg tænker at hvis hunden erfarer, at belønningen først udløses ved at nå endemålet, så vil den bevare det direkte udløb.

    Et par umiddelbare fordele kan jeg se - for det første at hunden ikke har en chance for at belønne sig selv (også uden investering i dyre boldmaskiner ;o) ), for det andet at den erfarer, at den virkelige belønning er hos føreren og at den derfor er lidt lettere at narre i prøvesituationer.


  • #41   31. jan 2011 Jamen det kan da godt ske I har ret - jeg har bare endnu til gode at se en hund, der virkelig trykkede den max af vha den metode smiley

    Min logik siger mig at hunden MÅ have en del af sin koncentration bagudrettet fordi at den véd at belønningen jo ER bagved den .. og derfor tror jeg personligt ikke på, at man på den måde kan få ligeså meget speed og målrettethed.

    Men jeg kunne jo tage fejl .. sammen med alle de andre IPO-tosser, der også tror de ved det hele smiley


  • #42   31. jan 2011 Jeg ved præcis, hvor du kommer fra, Martine - og det er jo netop den tanke der gør, at jeg vil være lidt tilbageholdende med at klikke inden den når frem.

    Jeg vil gerne give hunden det billede at der kun er en vej til belønningen og det er til target - også selvom den har dækket af inden. Når den når target, så kan den få udløst sin belønning.
    Og er belønningen stærk nok, så skulle det gerne bevirke, at udløbet bliver hurtigt som lynet...



  • #43   31. jan 2011 Jeg vil få en til at filme Flax´ fremadsendelse i nær fremtid .. så skal du *biip* se hurtighed ;)))

    Sender dig en pb, når jeg får smidt den på min hjemmeside smiley


  • #44   31. jan 2011 Vi programmerer lige fra uge 8. Kører altid træning i programrækkefølge - man kan ligeså godt få det foræret fra starten ;o)

    Martine - ser frem til film ;o)


  • #45   31. jan 2011 Malinois fan -

    Med fremadsendelsen - ja smiley



  • #46   1. feb 2011 Nu er IPO jo ikke min primære træning, så jeg gjorde det så simpelt som muligt. Jeg gik med hunden i lige linje ud for at lægge bolden, helt nede for enden af banen, tilbage til start hvor jeg sendte hunden. Hun får altid lov til at hente bolden og hendes belønning er så bold nr 2 når hun har afleveret. På den måde løber hun altid lige ud i meget høj tempo, og så til konkurrencer får hun bare et dæk...
    Gør vi det på en ny bane en enkel gang dagen før, så sidder den lige i skabet til prøven...


  • #47   1. feb 2011 Winther - mon ikke det er den, de fleste benytter sig af? Det vil jeg tro.
    Den virker også - men ulempen ved den er, at man med hunde der går meget til prøver/konkurrencer risikere at danne et forskelligt billede af prøve og træning.
    Og så går skidtet i stykker.


  • #48   1. feb 2011 Mon det dog er så stort et problem, hvis man sørger for at de 90 ud af 100 gange har belønning for enden? På samme måde med dæk og stå altid gå tilbage til hunden?

  • #49   1. feb 2011 Hvis hunden skal dække for at komme hen til target, det tror jeg nu ikke nødvendigvis giver et hurtigt udløb.

  • #50   1. feb 2011 Jeg tænker det lidt ligesom at lave en ren lydigheds rundering.
    Figuranten er altid i skjul 6 og hunden får ikke fat i ham, hvis ikke alle 6 skjul er taget tilfredsstillende.
    Det giver netop hastighed.

    Men det kræver en kraftig forstærker hos føreren når vi taler om target.

    Det jeg hører fra dem, der går til mange konkurrencer er, at det er et problem - og at det viser sig meget meget hurtigt.


  • #51   1. feb 2011 Lige præcis i rundering er der så flere ting end lige tempo det drejer sig om.

    Jeg har da også flere gange hørt den med at hunde bliver konkurrencekloge, men i hvert fald er problemet ved nogle hf. at de træner færdigøvelser for meget, og så også det at hunden ikke kan arbejde lang tid nok uden belønning...

    Jeg har da eks. til konk. set at hunden selv dækkede under fremadsendelse.. det er for mig ikke logisk. Hvis hunden altid får lov til at fortsætte ud til bold/Belønning under træning, hvorfor skulle den så dække af sig selv til konkurrencer? Lige netop til konkurrencer får den jo ingen belønning for at dække af sig selv, så hvorfor skulle den egentlig vælge det af sig selv. Fravær af belønning burde da ikke forstærke en handling?


  • #52   1. feb 2011 Det er svært at se, hvordan folk træner. Dem, hvor hundene dækker kan jo sagtens være folk, der træner dækket og belønner for det i træningen.

    Problemet synes jeg oftest er omvendt. At hunden udmærket godt ved den er til prøve og at den ikke få en fis ud at dække. Den får mere ud af at løbe, så det gør den - også selvom den ved, at der ikke er bold foran.

    Nogle ender med helt at miste lysten til at løbe.


  • #53   1. feb 2011 Ja men så er det jo efter min mening forkert træning hvis man træner dæk i fremadsendelsen smiley

    De jeg har set fortsætte synes jeg mest ligner hunde der bestemt regner med at belønningen er der, men ikke er lydige nok på dækkommandoen.

    Glæder mig til at høre jeres erfaring med target.


  • #54   1. feb 2011 Man kan jo også benytte en boldudløser - så kan hunden jo helleri kke få belønningen, hvis ikke den har udført øvelsen rigtigt.

    Jeg er virkelig skeptisk overfor at belønningen er hos føreren, for de hunde jeg har set forsøgt indlært på denne måde, løber ikke igennem - og det koster bare for dyrt i IPO, hvor det jo ikke er nok at øvelsen er udført - den skal også udføres korrekt smiley


  • #55   1. feb 2011 <i>Hvis hunden altid får lov til at fortsætte ud til bold/Belønning under træning, hvorfor skulle den så dække af sig selv til konkurrencer?</i>

    Fordi føreren er nervøs / spændt og opfører / udstråler noget andet end til den daglige træning - hunden bliver påvirket og vælger derfor "den sikre" løsning .. hvis det er en hund, der er påvirkelig overfor førerens stemning.

    Det er sjældent noget man ser hos de unge hunde i 1´er prøverne - det er mere udbredt i de højere prøver, hvor hunden jo naturligt er sat en smule mere i system, hvis man kan sige det sådan.

    Og jo - det er da et udtryk for forkert træning.


  • #56   1. feb 2011 Når jeg har lavet denne tråd, så er det på baggrund af en videreførsel af nogle tanker fra et kursus jeg var på i søndags.

    Det var med Martin Knudsen - og han er en af dem, der belønner hos sig selv og man må sige, at han om nogen kan få det til at fungere.

    Jeg er jo vældig bevidst om, at man ikke bare kan kopiere hans måde at gøre det på, derfor har jeg lavet denne tråd - lidt indspark her og der fra, der lige hjælper med at få detaljerne på plads.

    Et par af dem er kommet det, men der stadig lidt at tænke over - og det er specielt omkring dækket, der lige skal fintænkes lidt mere...


  • #57   1. feb 2011 Martin har jo også belønning for enden af banen smiley - og ikke udelukkende hos sig selv ,,

    Og han bruger jo iøvrigt bold-maskine, så hunden aldrig kommer til at "tage selv" men først får bolden, når den har dækket smiley


  • #58   1. feb 2011 Martine - ja, han bruger forstærker for enden af banen også... Kombinationen af boldmaskinen og belønning hos sig selv virker ganske optimal.
    Meeeeen... NOGLE af os har ikke lige finanser til en boldmaskine ;o)

    Og så må der tænkes i andre baner..


  • #59   1. feb 2011 Skal vi splejse smiley

    Nej, jeg har heller ikke - men det var nu ikke det, der var essensen .. det var mere det, at som du skrev det virkede det som om at Martin udelukkende havde belønning hos sig selv - og det er jo ikke tilfældet.

    Jeg har nu altid benyttet den metode med at der ligger noget for enden af banen, og så har jeg noget som vi så bytter med når hunden kommer retur - lidt på samme måde, men blot uden boldmaskine .. hvilket gør indlæring af dækken en smule mere kompliceret smiley


  • #60   1. feb 2011 Haha... ! Den er sgu for dyr, men jeg ville dælme gerne eje en ;o)

    Det er lige præcis det med dækket der gør, at jeg overvejer at bruge target i stedet for bold derude...

    Men man kan jo sige, at det aldrig er for sent at lægge en bold derud, hvis det andet ikke virker efter hensigten.


  • #61   1. feb 2011 Jeg tror på, at du vil opleve at din hund ikke løber igennem som den skal, hvis der ikke er en belønning derude - det har jeg set en masse eksempler på.

    Vores hunde skal jo sige AFSTED når kommandoen lyder og så bare drøne hele vejen til næste kommando lyder - det sker ikke, hvis man ikke har belønningen derude.

    Jeg ser korrekte fremadsendelser i LP og DCH´s prøver - men jeg ser ikke noget tempo ! (Ingen regel uden undtagelse).
    Til gengæld ser jeg enormt lydige hunde - men den der WAUW, det her er livet .. den ser jeg ikke på samme måde - og det tror jeg bestemt er en kombi af race og træningsmetode.

    Mit råd til dig må derfor være - læg belønningen for enden OG hos dig selv. Og hvis du ikke gør, så giv mig lige en briefing af hvordan det udvikler sig på den anden måde smiley


  • #62   1. feb 2011 CH
    Hvad tager Martin for sådan en kursusdag?


  • #63   2. feb 2011 En boldmaskine koster omkring 3500,-

  • #64   2. feb 2011 Lille film med brug af cannonball...
    http://www.youtube.com/watch?v=eBcmrQbVUEQ&NR=1


  • #65   2. feb 2011 Martine - jeg skal nok vende tilbage.
    Vi overvejer frem og tilbage :o)
    Skønt med en ung hund ;o)

    Winther, du får lige en pb.


  • #66   2. feb 2011 ch må jeg os bede om en pb?.... hi hi

  • #67   2. feb 2011 Man kan altså helt uden de store problemer kontakte Martin Knudsen selv og forhøre sig om kurser, tider, priser osv osv .. Det var da ihvertfald den fremgangsmåde jeg benyttede, de to gange jeg "bestilte" ham til vores kreds ..

  • #68   2. feb 2011 http://satorismiro.dk/

Kommentér på:
IPO-fremadsendelse med target

Annonce