{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
738 visninger | Oprettet:

AndersN
AndersN
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 159

NEJ eller TAK?? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den vi er ved at "fin justere" gøen hos vores nyeste Chi... Han ved hvad nej og værsågo' betyder og kan da sitte og dække osv.... Men.... tænker så når vi går tur har han det til tider med at GØ og mener GØ, typisk når der kommer andre mennesker forbi... Det vil vi jo gerne have vænnet ham af med.... Tænker så bør man bruge ordet NEJ fordi det er forkert eller bør man vælge ordet TAK fordi jeg som "leder af flokken" har styr på det og der er ingen fare??

Hvad er jeres ideer om den slags...
Har i øvrigt prøvet med nus/snakke med ham hvis der kommer andre og godbider men den slags virker tilsyneladende ikke når vi er på tur... Der er omverden alt for spændende.....

Giv et råd....;-)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  NEJ eller TAK??
  • #1   24. feb 2011 Min hunhund er heller ikke glade for andre hunde - hun er meget defensiv overfor dem. Hver gang der kommer en gåede trækker vi væk fra dem og jeg sætter hende ned og bruger kommandoen: "Kig på mor" - samt har en godbid i hånden. Jeg holder hendes fokus indtil hunden stille og roligt er gået forbi - herefter får hun godbidden og ros smiley Det har virket super godt

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

#2   24. feb 2011 Godbid og ros virker ikke.... er prøvet;-).... Meget:-)

• #3   24. feb 2011 Nu har vi godt nok en hund, som ikke kan gø; men jeg kan alligevel give et råd med på vejen. Jeg har nemlig hørt en adfærdsterapeut fortælle, at man ikke må sige "nej" når en hund gøer. Den forbinder nemlig ikke sin gøen med noget forkert og forstår det derfor ikke. Den vil tro, at ordet "nej" er en kommando til at begynde at gø i stedet.
    Hun fortalte, at man i stedet skal sige "tak - det er fint", præcis som du selv nævner. Vis hunden at alt er godt og at du har styr på situationen; hunden vil jo formentlig bare advare dig.

Små hunde, som jeg regner med din er, gøer ofte pga. usikkerhed. Deres gøen er eneste forsvar mod store hunde mv. Så i de tilfælde skal der nok arbejdes på selvsikkerheden også. Lad din hund have mange korte og gode oplevelser sammen med andre hunde. Gå væk inden hunden laver udfald/gøer.

Lige en generel ting: brug aldrig ordet "nej" overfor hunde. Vi bruger det ord en mio gange dagligt, og det forvirrer hunden. Sig i stedet "nix". Dette kan der læses/ses meget mere om hos Dyrefondet og deres træningsvideoer smiley

Venligst
    Malene

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

#4   24. feb 2011 Malene: Sad med samme tanke.... bruger dog ordet nej hvis den eks gør noget den ikke må... tror i de få situationer det er når jeg ikke at tænke over ordvalget og derfor nej.... Men vil lige tænke den igennem for syntes selv det lyder mere rigtigt med TAK.... også fordi jeg jo har styr på det.... Var bare lidt i vildrede fordi de to forgående Chi overhovedet ikke reagere på fremmede hvis vi ikke er hjemme.... banker det på så jo men ellers ikke.... smiley Så den skal bare lige guides ind;-)

• #5   24. feb 2011 hvad slags godbider bruger du når du har prøvet det ?

Hos os har det fungeret rigtig godt med at få hende til at tage kontakt inden hun begyndte at gø, istarten skulle det så være rigtig gode godbider som kogt kyllig nu kan det sagtens være købe godbider.

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

#6   24. feb 2011 Hvilke godbider..... huuuha.... okay: Royal Canin hvalpefoder, kylling, proteinstænger, grisseøre stumper, tørrede fisk og pølser, Casio godbider, rugbrød, maxi zoo's blandede, dyrelægens... ja fortsæt selv listen.... Godbider vi har beholdt er Ziwi Peak's og de virker til ALT andet end lige gåturen..... Så må se om det kommer engang ellers er det ikke verdens undergang tænkte bare jeg ville bruge komandoer for at se om den vej så virkede smiley

• #7   24. feb 2011 Har ikke lige læst de andre indlæg, men jeg ville distrahera ham, og skynde mig at rose inde han gør, hvis du kan se han lægger op til at skulle gå, så skynd dig at fang hans opmærksomhed, evt skift retning, når han så har kontakt så vend om og ros.

Så han ikke får skæld ud for det han gør, men bliver rost for det han ikke når gøre smiley

Hmm, ved ikke om det lyder forvirrende.

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

#8   24. feb 2011 Winners: er med på hvad du mener.... smiley

• #9   24. feb 2011 rigtigt som Show Of Winners siger - det gælder om at få opmærksomhed FØR situationen opstår smiley

• #10   24. feb 2011 Ja okay så har i prøvet nogle godbider - nogle prøver jo bare tørre kiks også giver de op smiley

men ja så vil jeg prøve at ændre retning eller vis han er til legetøj så kan du evt havde et stykke legetøj med på tur bruge til at distrahere ham- så skal han selvfølg ikke havde adgang til det der hjemme.

jeg vil heller finde en måde at fange hans opærksomhed på end at rose eller skælde ud smiley

• AndersN
    AndersN Tilmeldt:
    aug 2010

#11   24. feb 2011 Tænker skam ikke skæld ud.... Det er en Chi og hvis jeg brøler af ham med mine knap 100kg og 190cm så har jeg en skræmt hund resten af livet;-) Tænker bare et TAK... som i Far har styr på det hele.....;-)

• #12   24. feb 2011 Men hvordan vil du indlære det budskab ?

• #13   24. feb 2011 Jeg tænker også lige som de andre at der MÅ være noget hunden holder rigtig meget af? Om det er en bamse, bold eller pind er jo lige meget - hunden vil jo forbinde det med en super god ting. Har du overvejet nogle bløde godbidder? Har nemlig oplevet tit at min tøs ikke gider spise det hvis det er for hårdt for hende eller tager for lang tid.. smiley

• #14   24. feb 2011 lever stykker, engelsk bøf i små stykker det kan Micha ikke stå for, hvad med rejer måske, eller et pive dyr, så når han skal til at gå, så piver du med dyret og roser

• #15   24. feb 2011 Prøv evt med ost eller melon, det er de fleste hunde vilde med. Om du så skal hoppe, danse og sige underlige lyde før du får hundens opmærksomhed, så gør det, og trap så langsomt ned til det til sidst er ren kontakt og godbidder. Bare hunden ikke bliver bange for at du opfører dig virkelig sært smiley

Kommentér på:
NEJ eller TAK??

Annonce