{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Kropssprog og stemmeføring - stress {{forumTopicSubject}}

Jeg har ofte skrevet om hvor vigtigt det er at styre sit kropssprog og stemmeføring når man træner en stresset hund.

Hvordan man ved selv at være rolig, kan holde hundens opmærksomhed uden at stresse den op - og omvendt hvordan man kan stresse sin hund gevaldigt ved at rose "forkert".

Jeg har optaget en video med Kaoz Ko og jeg... Ikke en specielt god vinkel for min mås - men jeg KAN ikke optage smarte film i rigtige vinkler ; )

Jeg bruger kommandoerne "halse" og "knurre" (de stresser ham, det er kommandoer der kræver energiudladning fra koen - og jeg roser på 2 forskellige måder - "dyyyygtiiiiig" og "tak/dygtig dreng" som er mere afdæmpet.

Det er ikke så delt op som det var tanken, men Kaoz vil ikke samarbejde hvis min opmærksomhed ikke er på ham - og nok kan jeg multitaske, men jeg kan desværre ikke både være nærværende for min hund OG fortælle hvordan min stemmeføring og kropsholdning forandrer sig samtidigt.

Er det ikke tydeligt nok for jer vil jeg gerne optage en ny video en anden dag hvor jeg har øvet mig lidt i at være tydeligere for kameraret - men til jer der har spurgt ind til hvad der menes - her er et forsøg på at vise det =)

http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=31257

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kropssprog og stemmeføring - stress
  • #1   4. mar 2011 Jeg kan da tilføje et Gaia-eksempel osse ;o)

Men du har helt ret -jeg tror vi to er meget enige om en hel del træningsrelaterede ting. Men Gaia og koen har jo osse en del tilfælles når det kommer til træning, osse selvom det er to så forskellige hunde:o)

• #2   4. mar 2011 Ja det ville være lækkert med flere eksempler på hvordan man kan tackle de stressede hunde Mic.. Og ja, Gaia er ligesom Kaoz - bare yngre i træningen og meget anderledes i sindet..

De har masser af fællestræk - alt det stress-relaterede, og så er der det forskellige sind.

Interessant a se hvordan DU tackler hende i forhold til hvordan jeg tumler koens spasseri =)

• #3   4. mar 2011 Jamen jeg må hive kamereat ud i morgen, når jeg skal ud at træne med hende. Hun er nemlig pt på løbetids-ferieophold hos mine forældre;o)

• #4   4. mar 2011 Du ser da ud til at styre det smiley

• #5   4. mar 2011 Mit spørgsmål er så: Hvordan får du ham til at slappe helt af som til sidst i videoen, hvor i står og kæler?

• #6   4. mar 2011 Michelle - Super ! Så må vi se om der er flere der hopper med på moden og viser hvordan de håndterer en hund der stresser op =)

Irene - Jojo, der er kontrol over dyret... Men til trods for 5 års træning ala "anti-stress" skal der ikke mere til end lidt begejstring fra moar før det kammer helt over - heldigvis er hans stress-ned så indlært at det går stærkt med at få ro på og opmærksomheden tilbage..

Det viser også lidt, at uanset hvor godt du opnår at træne din hund - så skal der ikke meget til før korthuset vælter når der er tale om stress.

Ved stressede hunde er der ingen quick-fixes.. Hårdt og tålmodigt arbejde og en konstant påmindelse til sig selv om hvordan du skal agere overfor din hund..

Jeg kan aldrig rose til skyerne og belønne med boldkast, pølser, fanfare og hulahopringe - det eneste jeg opnår er en stresset hund der glemmer den øvelse den fik ros for.

Til slut viser jeg den øvelse han er trænet med.. Rolige bevægelser og hviskende rolige ord. Jeg falder selv fuldstændig til ro og koen spejler sig og gør det samme..

Det er en del af dagligdagen at jeg bare ER rolig og afdæmpet når jeg kommunikerer med hunden; det er ikke noget jeg længere tænker over =)

• #7   4. mar 2011 Jeg håber det bliver en modedille at I uploader stress-videoer, for skal ærligt indrømme, jeg har svært ved helt at skelne mellem min hunds drifter og stress nogen gange. :s

• #8   4. mar 2011 Irene - det sidste er selve øvelsen.. Det er den øvelse jeg har brugt igen og igen på ture når han kammede over og blev spasset..

Hunden hen, sæt dig sammen med den og lad din (i frygt for at lyde som CM) rolige energi smitte af på hunden.

Først når han falder helt til ro får han "lov" at gå videre (på ture) - og "lov" fordi han faktisk hellere vil have kontakten med mig (tryghed) end blive sendt ud i de stressene omgivelser på egen pote..

Der var dage hvor han kun lige nøjagtig fik "fri" hvorefter han så blev kald ind igen og vi gentog øvelsen - det er tydeligt at både høre og se på ham hvornår der er brug for en "schhh" eller "stress ned" - og det er de ting jeg hvisker til ham under øvelserne med nussen og kram =)

• #9   4. mar 2011 Irene - Du skal ikke lede efter drifter hos Kaoz, han har ingen nævneværdige drifter der er til at arbejde med ; )

Gaia har, så hos Mic kan du se en hund med både drifter og stress =)

• #10   4. mar 2011 Jeg skal prøve med Gaia i morgen. Pt er vi nået så langt at hun godt kan tåle lidt begejstring fra min side, i øvelser som f.eks. lineføring, sit, dæk og stå.
    Det er stadig forholdvis dæmpet begejstring, sammenlignet med Reikis super glade ros.
    Men der kan godt siges dygtiiiiig.

Træner jeg derimod f.eks. apport, fremad eller rondering, så udløser begejstret ros en hund der hænger helt oppe i skyerne. Så her bruges et dæmpet "tak" eller "dygtig".

Samtidig arbejder jeg på at få indkodet en god "stille"-kommendo. Sådan at "stille" for hende bliver = nu skal jeg lige trække vejret og falde ned. Og indtil videre virker det ok, omend kun når hun ikke er kammet helt over.

• #11   4. mar 2011 Nina - Næ, men jeg tænker, at kigger jeg på en masse stress relateret, så vil jeg kunne se forskellen ;o)

• #12   4. mar 2011 Mic - Jeg synes i er nået MEGET langt i træningen i den tid du har haft hende.. Men som du selv er inde på, så er det en helt anden tilgang end hos Reiki der netop ikke stresser op (længere)..

• #13   4. mar 2011 Og ved Gaia kan der ret nemt skelnes mellem drift og (uhensigtsmæssigt) stress.
    Når Gaia kammer over, så snapper hun ud i luften (tidligere røg hun lige i mine ørmer, så ud i luften er fremskridt;o)), gøer, hopper op af mig og skubber mig med brystkassen.

Håber jeg kan få lavet lidt video der tydeligt viser det, og måske osse hvordan jeg får hende til at falde ned igen:o)

• #14   4. mar 2011 Michelle - Så vil jeg holde øje med videoer fra dig smiley Så jeg kan se forskellen. Stress hos hunde er spændende, jeg har bare ingen umiddelbar erfaring udi den slags.

• #15   4. mar 2011 Hov, og så vil jeg sige at der er EN kæmpe forskel på hvordan reiki kan håndteres og hvordan Gaia kan håndteres.

Reiki har ikke de store stresstendenser. Og ham kan man fedte for, lokke med osv. Han ville kunne trænes sådan som man ser det mange steder, hvor man får at vide at man skal skabe sig tosset osv for at få hundens opmærksomhed.

Hvis jeg gjorde det ved Gaia, ville hun ganske enkelt vælte mig omkuld og hoppe gøende rundt ovenpå mig *G*
    Ved Gaia er det sådan at man skal lade HENDE fedte for MIG og ikke omvendt. Jo mere jeg fedter for hende, jo mere kammer hun over.
    Så ved hende er det vigtigt at det hele tiden er hende der skal arbejde for belønningen (giver det mening?)

• #16   4. mar 2011 Kaoz har flere overspringshandlinger for at dæmpe sig selv, flere kan ses på videoen hvis man som jeg kender koens kommunikationsmønster.

Han stepper og dirrer feks. Det accepterer jeg så længe han har kontakten og ikke "ånder" (stress-vejrtrækningen er ikke til at tage fejl af).

At tage noget i munden hjælper ham også til tider, men som i slutningen vurderer jeg til tider at det gør mere "skade" end gavn, og jegtager det fra ham til jeg synes han er rolig nok til at gå gavn af "en sutteklud".

"på plads" er noget af det han helst vil når han stresser.. En af hans mest brugte overspringshandlinger; lille tryghedsnarkoman ; )
    - Det samme med "egern-kæleriet" hvor han læner sig op af mig med poterne over jorden.

Kaoz - overspringshandlingernes mester ; )

• #17   4. mar 2011 .. og i "gamle dage" var hans stresshåndtering at gø uhæmmet, hoppe op og grave store huller.

Jeg trænede bevidst for at gøre hunden opmærksom på sin fører frem for selv at "finde på" noget der kunne afstresse (at få brugt energien op), for det var ærlig talt ikke særlig vellykket - energiudladningen gennererede mere stress... Iiihh jeg husker tydeligt hvor frustrerende det er at PRØVE at arbejde med en hund, hvis hjerne er for optaget til at ænse nogen former for kommunikation smiley

• #18   4. mar 2011 Anne -vi er ret enige kan jeg se:o)

Men nogen hunde har bare lettere til (uhensigtsmæssigt) stress. Gaia stresser f.eks. voldsomt over at komme ud af døren/ud af bilen ude hos mine forældre. Allerede her er hun helt i det røde felt, gøer og er helt udenfor rækkevidde.
    Det er så et af de få steder hvor hun stadig opfører sig sådan. Men tidl så jeg samme adfærd ganske ofte når jeg trænede. Og det var såmænd ikke fordi der var noget særligt hun gerne ville opnå. Eller jo, det har der jo nok været, men til tider var det nærmest bare som om hjernen var ved at brænde sammen *GG*

I dag er vi nået til at stress'en i mange tilfælde kan bruges positivt. F.eks. til at få lidt mere spænding på fri ved fod o.l.

Men i den mellemliggende perode har det meste træning været "kedelig" -største fokus har været på at hun skulle slappe af, osse selvom det betød en lidt "flad" fri ved fod, at hun kun travede tilbage med apporten (ok det skete nu sjældent, men næsten bonus når hun gjorde det) osv.

Jeg kunne ikke engang løbe med hende -ikke engang sådan "halvløbe" for det udløste voldsom stress, hyrdeadfærd og en hund der åd mine ærmer.

Så nogen hunde har bare meget meget nemt ved at kamme over i et uhensigtsmæsssigt højt stressniveau -og så kan den ikke trænes.

• #19   4. mar 2011 Jamen så er vi helt enige:o)

• #20   4. mar 2011 Anne - Så hvis min hund kan stresse ned igen når træningen er ovre, så er det ikke den negative stress? smiley Skal lige forstå det rigtigt

• #21   4. mar 2011 Anne - Jeg har ikke trænet ham anderledes.. Ikke sådan rigtigt..

Jeg fik ham i utrænet og stresset tilstand som 11 måneders, og det har vi så trænet fra siden ; )

Kontakr og stress-ned har været de vigtigste brikker i vores træning. Før der kom kontakt og antistress på banen kunne jeg da vifte rundt med alle de kiksere jeg kunne støve op, han gøede bare højere og hoppede ivrigt op.

Med kontakten får jeg den opmærksom jeg skal bruge for at kunne træne ham..

Alle kommandoer han kan er indlært vha kiksere, mig der modellerer hans krop og rolig energi.

Klikkeren lærte ham at slikke sig om munden (kiks i vente), så den bruger vi aldrig =)

• #22   4. mar 2011 Anne - Ja han er et veltrænet sofadyr ; )

Dit positive stress er det jeg kalder drift.. I min ordbog er stress aldrig positivt ; )

Jeg VIL jo egentlig helst have en hund der kan/vil trænes.. En hund der ånder og lever for træning.. Men jeg er nu glad for min ko alligevel ; )

Han virkede som en lovende agilityhund da jeg overtog ham.. Men da der først var kontrol over stressniveauet var der slet ikke så meget pep i dyret *GG*

Så jeg hyggetræner og går spændende ture med ham... en vaskeægte sofahund =)

• #23   4. mar 2011 Altså når vi træner er hun meget...ivrig vil jeg kalde det. Søger øjenkontakt og snakker en hel masse, men hun hører fint efter og kan godt lære. Efter endt træning går hun som regel på hen på sit tæppe og hviler.
    Hvor skønt at vi har hg smiley

• #24   4. mar 2011 ej hvor er han bare totalt boxer smiley flot gået af jer smiley

• #25   5. mar 2011 Sus - Er alle boxere sådan? For så vil jeg sgutte have en ægte *GG*

Ej pjat.. Min Lennox er slet slet ikke så slem som Kaoz.. Han VIL arbejde, men bliver for ivrig ♥

• #26   5. mar 2011 Lennox er jo totalt punkteret... så Koen er langt mere racetypsik på det område, end Lennox. Du må besøge mine endag... de er totalt som Ko'en smiley

• #27   5. mar 2011 oohhh ja, jeg ville elske at besøge dig og kysse på ALLE dine hunde =D

Pat må tage mig med... Næste gang jeg skal gramse på Lennox-hyggefis ; )

• #28   5. mar 2011 Anne - det gør vi meget i. 5 minutter træning, ud i bilen igen... 5 minutter igen lidt senere, ud igen... Intervaltræning kan det vel kaldes.
    Men super, tak. Så kom der lys over det smiley

• #29   11. mar 2011 Suzy - naturligvis er du velkommen til at skrive, men om mine metoder virker ved ingen.. Det kommer meget an på hunden, jeres samarbejde og hvordan du normalt træner =)

Men skriv da endelig, om ikke andet får vi da en dialog op omkring hvad der KAN gøres.... og gerne en masse videoer ; )

Kommentér på:
Kropssprog og stemmeføring - stress

Annonce