783 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Positiv forstærkning - jagt! Positiv forstærkning - jagt!

Jeg har en brun lab, som jeg elsker at træne med, og som elsker at blive brugt. Han er super arbejdssom, og "tilbyder" sig hele tiden, og jeg træner efter princippet positiv forstærkning, som han respondere utrolig godt på. Benytter også klikker. Vi træner selvfølgelig almindelig lydigheds-træning og rally, tricks og jagttræning. De første ting går utrolig godt i spænd sammen, og "overlapper" ligesom hinanden, men af og til har jeg lidt svært ved hvordan jeg skal træne efter disse principper ved jagttræning. F.eks. har jeg lidt problemer med at han godt kan komme til at "tabe" dummy´en inden han får afleveret den, og hvis jeg træner med godbidder taber han den helt sikkert inden han afleverer den. Så mit spørgsmål er: Er der nogen herinde der træner jagttræning efter bløde metoder med gode resultater, eller må man bare stille sig tilfreds med at det bedst fungerer på forskellige måder??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Positiv forstærkning - jagt!
  • #1   31. maj 2011 Vi træner "hold fast", som en selvstændig øvelse og belønningen består af klap og ros, ikke noget der skal puttes i munden.

• #2   31. maj 2011 Jeps - som Marietta skriver

• #3   31. maj 2011 godbidder ved apport træning duer heller ikke for mig - jeg roser med ord. smiley

• #4   1. jun 2011 Hej Maria.

Alle der trænet en Lab burde træne med bløde metoder.

En fejl rigtig mange laver er at de tager imod det hunden bringer, istedet for at tage imod hunden.

• #6   1. jun 2011 Tak for alle jeres input og erfaringer :-). Det er dejligt at hører det fra lidt forskellige - jeg kan nu godt hører at min idé om at kunne belønne med klikker/godbid ikke helt kommer til at holde som jeg ellers havde håbet. Jeg har også tænkt at begynde at indlære det bagfra, altså afleveringen først... Problemet er så bare at han ikke synes den er så spændende når ikke han skal hente den. Han gider ikke holde på den ordentligt, og kan godt finde på at sidde og tygge i den, og når slet ikke at holde den så lang tid at jeg kan rose ham for det!!! Når han henter den i marken, holder han den så fint uden tygning... "glemmer" så bare lige at komme direkte hjem og afleverer den til hånden. Jeg blev anbefalet at hvis ikke det kommer til at lykkedes, så kunne jeg som sidste udvej proppe den ind i munden på ham, holde hovedet oppe og evt. holde munden lukket rundt om dummyen, og selvfølgelig rose. Meeeen, synes bare ikke det er helt i tråd med mine træningsprincipper! Så hvis nogen har gode råd og erfaringer, så kom endelig med dem fortsat smiley

• #8   1. jun 2011 Hvis du vil have det lykkes for dig må du enten vælge den brugbare metode eller helt vælge det fra at han holder fast til der er givet ordre om at slippe.
    Pt er det på hundens præmisser og han gør såmænd kun det han finder mest "behageligt".

Sagt af en der har trænet hund i mere end 30 år smiley

• #10   1. jun 2011 Og den brugbare metode er?? Lære det skal han, for han er super god til alt det andet, og har et stort drive for at arbejde.

HL: Hvad er belønningskontrol??

• #11   1. jun 2011 Jimmy, det synes jeg dælme var et guldkorn, det du kom med der!

• #12   1. jun 2011 Og så må jeg da lige smide et ord ind om baglænskædning.

Hvis du træner udløb, indløb, start og afslutning fuldstændig adskilt, kan du helt komme ud over problemerne.

Hvis du træner afslutningen, hvor hunden afleverer dummyen uden først at have lavet de andre ting, så vil hunden have et klart billede af, hvad den skal gøre med dummyen, når et indløb senere bliver koblet på. Og derefter et udløb. Og derefter en opstart.

Hvis hunden lærer det hele bagfra, så vil den kende slutningen allerbedst, og dermed er den del af øvelsen sikret.
    Fejler hunden, så ville jeg også benytte mig af negativ straf, og driftmålet ville jeg foretrække ikke var dummyen men en belønning fra føreren, som passer til hunden.

• #13   1. jun 2011 Den brugbare metode er at alt hvad han skal lære - så er det enkelt momenter. Og så altid i snor.
    Det den ikke kan i snor kan den heller ikke løs.

• #14   1. jun 2011 Også enig med Jimmy, og er klar over at jeg tager imod ham og ikke dummyen. Jeg er også med på den med baglænskædning, og hvordan det udføres, problemet har bare været at han ikke ville tage den ordentligt på den måde... Han holdt den helt forkert, tyggede på den, sænkede hovedet, spyttede den nærmest ud. Når han henter den i marken holder han den så fint, så derfor synes jeg det har været lidt svært, når ikke det bare "går efter bogen". Jeg har dog forsøgt med at råbe NEJ når jeg kunne se han var på vej væk fra mig, og så ellers rose helt vildt når han kom hjem, og lige idag er det faktisk også lykkedes at han ville tag dummyen og holde den, så det lykkedes faktisk helt godt :-). At det så ikke helt er efter kun-at-rose-princippet må jeg så åbenbart accepterer.

Fætter Karin: Enig :-). Dog kan jeg ikke helt se hvad en snor skal gøre godt i denne sammenhæng smiley

• #17   1. jun 2011 Det er nu ganske enkelt.
    Uanset øvelse starter man "hjemmefra" - kan den ikke det der - ja så bliver det ikke bedre uden for "rækkevidde" so to speak smiley

• #18   1. jun 2011 HL: Tak, jeg er helt med igen :-). Og ja, er helt enige i at han skal lære at få godbidden for at holde apporten, frem for at smide den. Han bliver nu heller ikke belønnet for at tabe den, men de få gange jeg har forsøgt med klikker og apport synes jeg det gik dårligere, men jeg har heller ikke givet det et helhjertet forsøg, for "jagt-folket" siger hele tiden at jeg ikke må arbejde med godbidder og derfor har jeg ikke gjort mere ved det. Men ellers fungerer det nu fint med belønningskontrol - jeg kan sætte mad, hunde, osv op foran ham uden at han ænser det når jeg ber ham om andet.

• #19   1. jun 2011 Mjaaa - jeg bruger nu også godbidder - sejt ikke? smiley

• #20   1. jun 2011 Jo, det er da sejt ;-). Jeg skal nok bare tro lidt mere på mine egne principper... Er bare "ny" i jagt-trænings-verdenen smiley

• #21   1. jun 2011 Der er ikke noget til hinder for at godbidder virker, også der ;o)

Men legetøj gør også - så hvis det er mere komfortabelt for dig, så kan du jo også bruge det.

• #22   1. jun 2011 Jeg havde en tæve der ikke ville slippe kaninen - så vi "byttede" med en guffer smiley

• #23   1. jun 2011 Tak for svar :-).

Dejligt med lidt forskelligt input smiley

Kommentér på:
Positiv forstærkning - jagt!

Annonce