{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
912 visninger | Oprettet:

endnu et spørgamål: indkald/navn {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg stiller en "masse" spørgsmål herinde for tiden grundet det at jeg nu meget snart får min lille hvalp hjem - håber I kan bære over med mig smiley

Denne gang drejer det sig om indkald. Jeg har jo læst grundigt for at forberede mig bedst muligt (så går ventetiden også hurtigere) - og i C. Ingerslevs bog 'Træn din Hvalp' beskriver hun hvordan noget af det første hunden skal lære er sit navn, som jo indlæres ved at sige hundens navn straks efterfuldt af godbid og ros.
Umiddelbart forudser jeg så at hvalpen efter noget tid vil komme når den hører sit navn - som den jo har lært er = noget rart.....

Men som jeg ser det er det ikke meningen at hundens navn skal være dens indkaldskommando, men snarere en "nu retter du lige opmærksomheden mod mig"-kommando....?

Mit spørgsmål er helt konkret hvordan I har gjort?
Hundens navn vil jo nemt komme til at blive en slags 'mini-indkald', men kan det ikke blive et problem?

Min hvalp hedder Arnold - kan man gøre det, først at sige hans navn efterfulgt af en given kommando eller bliver det noget rod?

Vi starter selv sagt først til hvalpetræning efter at jeg har fået ham hjem og der skal vi jo nok lære det, men jeg vil sætte pris på jeres svar.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  endnu et spørgamål: indkald/navn
  • #2   11. jun 2011 ja, det er også sådan jeg tænker det.

    men kan det blive et problem at hunden på den måde har en inkaldskommando og en 'hygge/opmærksomhed/mini-indkaldskommando'?

    - hunden ved jo selv sagt ikke at dens navn er dens navn, for den er det vel en kommando som alle andre....


  • #3   11. jun 2011 Hmm jeg er lidt forvirret så nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvis i ikke bruger navnet til indkald hvad bruger i så? "kom her"? Hvad hvis i er sammen med flere andre hunde, så er i vel nødt til at bruge navnet?
    For mig handler navnet jo netop om at få hundens opmærksomhed så den kommer hen til dig.... Så det er vel = indkald...???!!!


  • #5   11. jun 2011 Jeg bruger også kommandoen Her, hvor han skal sætte sig foran mig smiley

  • #7   11. jun 2011 Herhjemme bruger vi navn efterfulgt af et kom. Og når det er kontakt så er det bare hans navn.

    Må jeg spørge hvilken race du skal have smiley


  • #8   11. jun 2011 Hvis jeg bare siger navnet, skal jeg bare ha hans opmærksomhed. Men hvis der følger en her kommando med, skal han komme hen til mig

  • #9   11. jun 2011 Hmm... tror bare jeg siger hvad der ligesom passer til situationen... bruger både navn og "her"/"kom her" eller fløjter... Han forstår jo det hele men med her/kom her bruger jeg som regel tegn til at han skal komme hen ved siden af mig (altså på plads)... Ved ikke om jeg gør det "efter bogen", men det virker hehe...
    Men som regel hvis han bare skal komme hen til mig eller følge med bruger jeg bare navnet...


  • #10   11. jun 2011 <b>~ Maria og Balto ~</b> det er faktisk relevant det du spørger om. Jeg mente jo at hunden burde lytte til ejeren og kun ejeren, og derfor sagde jeg bestemt HER da vi havde fællesdæk med indkald. Alle hunde kom rendende(stort set), mens min egen blev tilbage og var forvirret over at de nu løb.

    Så selvom jeg stadig mener at hunden kun skal lytte til den der har dækket den af, så siger jeg blot Joy, så de andre hunde ikke ryger med...


  • #11   11. jun 2011 Camilse:
    Det er jo lige netop det jeg også mener. For hvis jeg siger "kom her" eller fløjter i en flok med flere hunde så kommer hele flokken jo rendende... Og så har jeg bare erfaring med at navnet er det der virker i flest tilfælde uanset om det er i haven, på gåturen, i hundeskoven eller til træning eller hvad det nu er smiley


  • #12   11. jun 2011 Jeg vil dog stadig mene at hunden kun bør lytte til sin egen hundeføre... Ellers burde den jo i teorien og skulle have sit navn at vide inden fx en sitkommando på en træningsplads.

  • #13   11. jun 2011 Tak for alle jeres svar, det er både rart og en hjælp.

    - Emma og Thomsen; Arnold er en nøje udvalgt blanding smiley - 75% cavalier og 25% cocker


  • #14   11. jun 2011 Ja bestemt... Men kommer nok an på hvad man bruger hunden til... Var lige inde på din profil og kan se du går til en del konkurrencer.. Så er det selvfølgelig vigtigt at den kun lytter til føreren... Min hund er jo slet ikke konkurrence hund, så jeg går måske ikke op i det på samme måde, men jeg det er jo ekstremt vigtigt at den kommer når jeg kalder.. At den så også kommer hen til andre når de kalder, er nok lige en lille misser, men bare han kommer når jeg kalder så er jeg jo egentlig glad...

  • #15   11. jun 2011 Korrekt Camilse - hunden skal kun lystre ejeren - mange af de letpåvirkelige racer lystre dog oandre med hård toneføring.
    Jeg har selv problemet når vi træner - william er jo ikke lige sååå lydhør altid smiley


  • #16   11. jun 2011 Jeg siger Fluffy her eller Fluffy kom så, dvs jeg putter hundes navn foran min komando og det gør jeg fordi jeg i mange år har haft 2 hunde sammen og der er det rart at man kan give hver hund sin komando, bruger jeg kun komandoen uden navn betyder det at begge hunde skal udfører komandoen. Og det har virket fint her hjemme.

    Og for sjov fik jeg da testet det til agility for et par uger siden da jeg skulle løbe med en anden hund og min egen ville med, så der tog jeg banen med 2 hunde og mine komandoer virkede fint.


  • #18   11. jun 2011 Jeg siger navnet

    kontakten opnås

    kommandoen efterfølger

    dvs.


    Bertil ......

    plads / her / sit / dæk osv osv

    det fungere perfekt for os


  • #19   11. jun 2011 Bjerggeden:
    Det er lige nøjagtigt sådan jeg også gør det og det virker nemlig også perfekt her...
    Men kan godt se at det er et problem hvis man går til konkurrencer hvor man ikke må gøre sådan :-S


Kommentér på:
endnu et spørgamål: indkald/navn

Annonce