{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genstande på spor, hvornår ?
  • #1   18. sep 2011 Jeg havde genstande på mine spor efter at hunden havde vist, at den forstod at den skulle gå fremad for at få den næste guf.

    Men du kan jo også lære den genstandene uden for sporet - og så lægge dem ind på sporet, når den har lært at den skal markere dem.


  • #2   18. sep 2011 Havde også tænkt at lære hende at markere genstandene udenfor sporet først, før de kommer på sporet. Vil gerne have hende til at dække af, og vil helst ikke give hende en dækkommando på selve sporet. Så plan er at hun lære at dække på genstande udenfor sporet (forestiller mig ikke det tager ret lang tid, før hun fanger den)

    Men kan jeg tilsyneladende sagtens begynde på nu så, tusind tak smiley


  • #3   18. sep 2011 Du kan godt påregne at skulle give hende en dæk-kommando på sporet når hun kommer til den første genstand du lægger på selve sporet. Hun skal lige koble genstand og spor sammen, og hvis hun lærer genstandene uden for sporet, vil du lige skulle hjælpe hende med at komme ned at ligge de første par gange vil jeg tro.

    Men du skal ikke være bange for at give hende dæk-kommando - ha en guf i hånden når du siger dæk og gå samtidig ned på knæ ind "foran hende" (altså foran ved siden af hende, hvis du forstår) og hav den klar til at hun får den ligeså snart hun ligger .. og så er der fest med masser af ros til hende smiley



  • #4   18. sep 2011 Havde forestillet mig at bruge "marker" istedet for dæk. Det har hun ikke lært endnu, men hvis jeg nu starter med at have en genstand i hånden og ligger den nikl. hånd ned foran hende, siger "marker" så vil hun vel prøve lidt af hvert, og forhåbentligt dække smiley ret hurtigt, så ros og godbid - mon ikke hun så kobler marker sammen med at dække for en genstand med menneskefært på ?

    Dæk synes jeg er en ret hård kommando, og vil gerne undgå den, så håber min plan kan lykkedes uden, også lidt fordi hun er en skovl til at dække fra stående tilstand smiley


  • #5   18. sep 2011 Du kan i realiteten bruge hvilket som helst ord du vil, for til prøverne skal hun jo dække selvstændigt - så markér er da et godt alternativ, hvis du ikke bryder dig om "dæk".

    Din metode kan sagtens virke - hvis hun er med på legen. Bliver hun frustreret og begynder at skrabe på din hånd, eller mister interessen ville jeg igen hjælpe hende med "dæk" .. for går ud fra at hun kender den kommando ? Bare lige så hun finder ud af hvad der forventes af hende - en hurtigtkørende hund, kan godt blive stresset og forvirret af at skulle tilbyde adfærd, og min erfaring er, at den bliver langt roligere og nemmere til at forstå, hvis man "viser" den hvad det er man vil have den til.

    Men der er 1000 veje til Rom - du kender din hund bedst, så se hvad hun gør og handl derefter.

    Held og lykke - og go træning smiley


  • #6   18. sep 2011 gemmer lige dennne tråd, det kan jeg bruge

  • #7   18. sep 2011 Tusind tak , har lige dine fif i baghovedet smiley

  • #9   18. sep 2011 <i>efter nogle forsøg på at trække dig hen til bøtten og måske nogle bjæf vil de fleste hunde lægge sig ned,</i>

    De fleste - men ikke alle. Som jeg også skriver - har du en hund, der kører i højt gear kan din metode være med til at stresse den unødvendigt.

    <i>så slipper du linen med et dygtigt og skynder dig at give hunden godbidder fra bøtten,</i>

    Dvs at hunden får belønningen uden at den ligger ned ? Det er nok de færreste hunde, der vil blive liggende når snoren bliver sluppet - og jeg synes da personligt at det bliver en gang rod, når man så skal skynde sig hen til bøtten - hunden kører op, hopper måske op af dig - og så skal den ha sin guf ?

    Mht at lægge genstand ovenpå gufferne - hvad med risikoen for at hunden senere vil skrabe på genstanden for at se om der ligger guf nedenunder ?

    Nej, uden at ville genere dig (men temmeligt sikkert sådan du vil vælge at opfatte mit indlæg) så synes jeg at din metode indeholder alt for mange fejl-indlæringsmuligheder.

    Hvad er for dig iøvrigt problemet i, at hjælpe hunden til bedre forståelse ved at sætte et ord på ?


  • #11   18. sep 2011 Holtevejen -

    Jamen jeg har bestemt heller ikke sagt, at du ikke må komme med forslag - men jeg har vel lov til at skrive, hvis jeg ikke synes forslagene (efter min mening og med den erfaring jeg har) er ret gode, ikke ?

    Hvorfor bryder du dig ikke om at sætte en dæk-kommando på ? Hvad er du nervøs for sker ved det ? Og er det kun dæk-kommandoen, du ikke bryder dig om at sætte på ?


  • #12   18. sep 2011 Jeg er ved at indlære markering af genstand med Cody. Forløbig øver vi det i haven, hvor jeg dækker ham af ved interesse for genstanden og belønner lige så snart han dækker. Han er så småt begyndt at lægge sig, af sig selv. Når den så sidder i skabet herhjemme, tager jeg genstandene med ud på sporet.

  • #13   20. sep 2011 min har to bøtter med mad i undervejs på sporet. Hun får først det der er i, når hun ligger sig ned.

  • #14   20. sep 2011 Jeg træner forresten gestand ud over sporet og det er baseret på frivillig adfærd.

    Jeg har dog aldrig og vil aldrig gøre som holtevejen beskriver.

    Jeg startede hjemme på stuegulvet med min gummigestand, som ikke er lige så sjov at bide i som en almindelig gestand, og så fik hun først klik for intersse, senere påvisning og nu får hun kun klik for dæk og vi er ved at shape hende til at ligge med den mellem sine forben. når hun kan det begynder vi udenfor


  • #15   20. sep 2011 På Canis tv er der filmklip med hvordan indlæringen foregår ved frivillig adfærd.
    Jeg har også indlært genstande uden for sporet, har aldrig givet en dækkommando, men givet lidt hjælp ved at nøkke i linen. Under dæk har jeg så hældt godbidder ned mellem forbenene, så det er rart at ligge og vænne den til at ligge over tid...men der er flere metoder som kan bruges...



  • #16   23. okt 2011 Vil lige komme med en opdatering på hvordan det er gået med det her genstandsprojekt smiley

    Forsøgte uden for sporet, men var nød til at opgive det ret hurtigt, men samlede dem simpelthen op og legede med dem. Ville ikke rette på den adfærd, da hu skal samle op i feltsøg, så tror egentlig hun ikke helt vidste hvad jeg egentlig ville.

    Så indførte dæk/marker på sporet istedet. Det er gået ret godt synes jeg selv. Har stadig markeringer der hvor der er genstande (eller sørger for jeg kan se dem, så hun ikke har mulighed for at gå over) Som regel dækker hun selv af efterhånden, nogle gange skal hun have en stille dæk/marker kommando smiley

    Igår løb jeg tør for markering, så tog nogle smågrene som jeg lagde ved siden af knæk (tænkte det faldt supernaturligt ind i landskabet smiley Hvad gør hunden, den dækkede sq af på mine knækmarkeringer, hvilket jo egentlig ikke er forkert da der jo er fært på. Men det var ikke lige planen. Nu går vi vist over til markeringsspray eller naturlige ting jeg ikke har rørt ved smiley


Kommentér på:
Genstande på spor, hvornår ?

Annonce