3.791 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Hun har ikke respekt for mig? Hun har ikke respekt for mig?

Min hund hører slet ikke efter mig når min mand er tilstede. Jeg bliver bims af det. F.eks i dag vi er ude og gå, slipper muffin på en stor lysning i skoven, en anden hund kommer- jeg kalder muffin til mig, hun glor lige to sek på mig og spæner videre mod hund og ejer der er stoppet op. Kalder igen. INTET. Min mand kalder en gang og hunden er på sin plads med det samme og afventer videre ordre. Hvorfor? Det er min hund, primært mig der træner, lufter, og giver mad og tid. Kan man være for 'blød' i sin måde at være på? Min mand er lidt strenger end jeg, og falder ikke for hundeøjne. Hvor jeg primært kun kommer med ros- og ignorere forkert opførsel. - Hvilket jeg jo er blevet fortalt er den rigtige måde.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hun har ikke respekt for mig?
  • #1   15. okt 2011 hunde bliver frække hvis de får lov til at gøre frækheder, lad vær at falde for de hunde øjne skæld hende blidt ud og ignorer hende bagefter( ikke så lang tid da hunde glemmer hvad det er du ignorerer dem for)

• #2   15. okt 2011 Team

<b> Kan man være for 'blød' i sin måde at være på? </b>

Ja!

• #3   15. okt 2011 ja jeg vil nu mene en del af forklaringe skla fides i at det etop er dig som primært er de der træner. Tit synes hunden det er vældig sjovt når det så er en anden som fx kalder end den som primært træner. I de klub jeg gik i engang yndede trænerne at "låne" folks hunde og så vise at de da sagtens kunne så hunden til at gøre et eller andet. men helt ærligt det var KUn fordi de nye og spændende for hunde...

Og om man kan være for blød -NEJ men man kan godt være for inkonsekvent eller træne forkert - men for blød nej så har man misforstået metoden

• #5   15. okt 2011 hvis det er sender jeg dig gerne artikler om træning af indkald og etablering af et positivt lederskab hvis det kan være en hjælp

• #6   15. okt 2011 Maiken T
    så enig :o)

• #7   15. okt 2011 cmp-du må gerne sende artikler til mig-lidt ekstra viden skader vel aldrig:)

• #8   15. okt 2011 Self kan man være for blød. Kender til mange der udelukkende træner med ros og godbidder - og det fungere måske for nogle let træn-bare racer, men ikke for alle.

• #10   15. okt 2011 ..:: <~ Tinna ~> ::.. Tænk før du savler!!
    det har nu langt mere at gøre med trænerens evner end hundes. Tit ser jeg dette som en undskyldning for at bruge de hårede metoder.

• #11   15. okt 2011 Maiken T
    Nope den træner anede intet om dette - og hvis hunden ikke gav kontakt blev den da bare tvunget til det ved pres og korriktioner så nej det var ikke trænerens evner. Men du har ret - det kunne også have været forklaringen - det var det dog desværre ikke i dette tilfælde

• #12   15. okt 2011 tøzen L
    jame du får sedt et par gode artikler så :o)

• #13   15. okt 2011 cmp

ved ike om du overså mit indlæg men du meget gerne sende de artikler over pb, hvis du vil:)

• #15   15. okt 2011 tøzen L
    de er sendt

• #16   15. okt 2011 Nu må i ikke misforstå at der står han er streng, han hverken ond eller skræmmende over for hunden, bare mere mand end mig, han har en mandestemme, mande udståling og nej betyder nej, plads betyder plads osv, hvor jeg er mere blød pige stemme og nok godt kan virke som ligemand frem for som leder smiley ej det svært at forklare på skrift smiley Min mand har aldrig haft brug for at straffe dårlig opførsel for hun lystre ham bare med høj logrene hale, ALTID.
    Du må meget gerne sende artikler du tror kan hjælpe. smiley Jeg gør jo et eller andet forkert siden hun kun lystre mig når hun har lyst. Hun skulle jo helst gøre det hver gang.

• #17   15. okt 2011 Måske, jeg har bare set folk der træner med ros og godbidder udelukkende som har hunde der er sindsygt trælse at være i nærheden af. Total uopdragne.
    Jeg træner mine hunde med ros og godbidder når de gør noget godt og strenge ord når de gør noget de ikke må. Det fungere og de er ikke bange for mig.

• #19   15. okt 2011 Maiken T
    ja præcist - her virker det også uden problemer på Malteser, am cocker, flatter, newf, lhasa apso, mops, rottweiler, EB, pekingeser, fila/amstaff mix osv. Som jeg ser det er det også det der er en den anden ende af snoren som har betydning frem for race

• #21   15. okt 2011 ..:: <~ Tinna ~> ::.. Tænk før du savler!!
    ja jeg træner med de såkaldt bløde metoder og mine hunde er godt nok ikke irreterende (du er velkommen til at møde dem).. Men kender da hunde som er irreterende som træner med de bløde metoder og folk som også bruger de strengere som er møg irreterende - fx humper op at andre hunde, gøer osv. - det hadler om træneren frem for metode som jeg ser det.

• #23   15. okt 2011 Det kan self være at de gør det forkert, det skal jeg ikke kunne sige.
    Ved bare hvad der fungere for mine hunde - og for mig.

• #24   15. okt 2011 Maiken - Vil du låne en mynde med "røv i bukserne", som er hammerligeglad med godbidder.

Som er kreativ ud over det sædvanlige, åbner døre, både indad og udadgående, hasper vinduer op, har fundet ud af at åbne skabslåger med børnelås, åbner glas med skruelåg, kravler på reoler for blot at nævne nogle af hendes evner, alt sammen blot fordi hun er pokkers nysgerrig.

Skulle hendes "uønskede" adfærd blot ignoreres ville det kræve, hun sad i bur al den tid hun ikke kan observeres og holdt i snor resten af tiden, der er ordet "Njet" en god ting smiley

• #25   15. okt 2011 Hun får altid godbidder for at komme når vi kalder.. Rigtige hundemennesker lugter altid lidt af hundegodbidder smiley Kunne jo selvfølgelig være hun bedst kan lide dem han har. Hun har intet at frygte udover at han siger NEJ- for forkert opførsel.

• #26   15. okt 2011 Kirsten H
    arrrr sådan mener jeg ikke man tolke de bløde metoder. At ignorere uønset adfærd handler ikke om at sætte hunden i bur eller lade den gøre hvad den vil. Men bl.a. om at arbejde med årsager frem for symptomerne. desuden bruger jeg også en nejkommando i visse situationer (en indlært nejkommando som ikke er en straf for hunden men et signal)

• #27   15. okt 2011 Ville forresten gerne have nogle artikler smiley Hvis du har tid til at sende dem til mig.

• #29   15. okt 2011 men uhh jeg vil altid gerne låne en whippet at træne med - gik på hold med et har og de var bare fantastisk men jeg har dog aldrig selv haft fornøjelsen af at træne en af dem. Har trænet en blanding af en whippet og foxterrier (pelle) men det er det tætteste jeg kommer på den ægte være ;o)

• #30   15. okt 2011 Team Diva ! R
    det har jeg da - to sek så får du en ordenlig buke ;o)

• #33   15. okt 2011 CMP - Det er ellers det indtryk man ofte får, når der tales om bløde metoder smiley

Mine hunde får megen ros og bliver altid belønnet ved indkald, men i indlæringsfasen, får de læst og påskrevet, hvis de ikke kommer første gang.
    Vel og mærke er de i snor og jeg bevæger mig ud til dem og uddeler "skideballe", jeg kunne aldrig drømme om at skælde en hund ud der kommer hen til mig.

Maiken - Det er en skøn hund. Alfa er bare ikke som whippets er flest, hun er ud af de mest driftige amerikanske linier og skal jeg lave en sammenligning med en "gennemsnitswhippet" er den en cavalier king charles og Alfa en FT spaniel, hvad drift og jagtinstinkt angår.

• #34   15. okt 2011 Kirsten H
    ja okay - jeg straffer så ikke når jeg træner og slet ikke indkald. Kalder jeg i idlæringsfase og hvalpen ikke kommer har jeg lavet e fejl ved at kalde på et forkert tidspunkt og isteder faktisk svækket min hunds indkald

• #36   15. okt 2011 vil aldrig have en hund som kommer over til mig af frygt for hvad der sker hvis ikke den gør - jeg tror aldrig man får et holdbart indkald ved den metode

• #37   15. okt 2011 i indlæringfasen ville jeg osse kalde på hunden så snart dn havde fået øje på og ville herhen, først kalde når hunden vil hen til dig, så den kombi. mig der kalder tøzen og den kommer:)

• #38   15. okt 2011 CMP - Jeg straffer heller ikke en hvalp, der kalder jeg også kun, når jeg med 100% sikkerhed, ved at den kommer, men der kommer et tidspunkt, hvor man er over hvalpestadiet smiley

Jeg har i mange år trænet gravhunde til drevjagt og her kan et kikset indkald betyde en død hund.
    Ligeledes med mynderne, deres jagtinstinkt er så voldsomt, at alt i harestørrelse og derunder kun er til for en ting, at blive jagtet og dræbt.

Skal jeg kunne give mine hunde den frihed, det er at kunne færdes frit uden snor dagligt på udvalgte områder, skal indkaldet være 100 % og hellere give hunden en oplevelse af, at det er pokkers ubehageligt IKKE at komme og den så kan få den frihed end altid at skulle holde den i snor, fordi indkaldet ikke fungerer.

Begge mine whipper kan kaldes hjem, selvom der kommer en hare på tværs, og de er bestemt ikke hverken bange eller trykkede smiley

• #39   15. okt 2011 Kirsten H
    ja det er nok et spørgsmål om etik - jeg ville aldrig træne på den måde - men vi er jo forskellige. Jeg har trænet et sted hvor træneren hjælp folk med beagler og gravhude til at få et stabilt indkald - og der blev gjort uden form for straf. Desuden har en på træningspladsen huskyer og også de her metode uden straf fugeret for. Men det er nok et holdningsspørgsmål til hvordan man forholder sig til hunden og træningen af den på.

• #40   15. okt 2011 Maiken -Hun er ellers en pragtfuld hund, og fordelen ved en hund med drift af hendes kaliber, er at hun godt kan "tåle" at jeg som fører fejler uden at gå i spåner.

Når hun om rigtig mange år ikke er her længere, skal jeg have en mere af samme linier, men to på en gang ville jeg ikke orke smiley
    Men det er da fantastisk at have en hund, der skubber en kontorstol til døren, for at kunne nå den krog, som er sat i, for at forhindre hende i at åbne døren på håndtaget.
    Dagligdagen er aldrig kedelig med sådan en hund og hendes kreativitet skyldes ikke understimulering, blot nysgerrighed smiley

• #41   15. okt 2011 Kirsten H
    hehe hold op hu lyder sød og udfordrende ;o)
    hvor har du hende fra - er hun import eller ???

• #42   15. okt 2011 Den balledemager må da være utrolig intelligent også egentlig?
    Da jeg var barn havde vi en schæfer der var kendt som udbryderkongen, altså selv låste døre fik den hund op. Intet kunne holde ham tilbage når der var eventyr lige ud på den anden side smiley Det var nu en skøn hund. smiley

• #43   15. okt 2011 her selv haft en flatter som lyder lidt som hende - han åbnede alle skabe (med børnelås), dører, låste dører op (for gud og hver mad), åbede køleskabet, ovnen, væltede fuglebrættet osv. - hos ham var der dog ikke decideret nysgerrighed som var problemet men nærmere hans overbevisning om at han kunne spise uanede mængder af alt!

• #45   15. okt 2011 CMP - Jeg har desværre endnu til gode og se et sikkert indkald, indlært kun ved hjælp af bløde metoder, når det gælder hunde, som virkelig har drift/jagtinstinkt.

Det jeg synes er trist, er at der fra folk, der kun træner blødt, mangler en forståelse for, at hunden altså ikke behøver at tage varigt skade, selv om den får en irettesættelse, hvis denne gives på rette tidspunkt.

Jeg er ret sikker på, at mine hunde kommer af lyst, ellers ville de ikke vende på en tallerken og styrte hen til mig, med logrende haler og fremadrettede ører.
    Jeg har set hunde, der kommer af frygt og det er ikke noget kønt syn.

Gravhunden på min profil er egentlig min 12-årige søns og hun har lært indkald udelukkende ved ros, men hun er heller ikke en "rigtig" gravhund, men en udstillingsmodel.
    Jeg kan ikke forestille mig, at der er noget hun finder mere interessant end en godbid, så hun kommer altid og har altid gjort det smiley

• #46   15. okt 2011 Kirsten H
    ja det vil jeg så sige jeg bestemt har set. Men ja jeg tror det handler om etik. Jeg tror ikke på at den eneste måde nogle hunde kan lære på er ved hjælp af straf præcist som du måske ikke tror på at disse hunde ka lære uden straf. Det handler om etik - jeg vil aldrig træne mine hunde ved at straffe dem jeg har set andre metoder virker og jeg har også set hunde som straffes og ja det kan godt være de ikke viser ubehag og frygt senere men det gør de når de straffes - og ja at gøre det mod hunden bliver jeg aldrig tilhænger af.

• #47   15. okt 2011 CMP - Helt helt enig. Selvfølgelig. Jeg tror som der også tidligere er skrevet i tråde at det hadler om etik og hvordan man vælger at forholde sig til hunden.

• #48   15. okt 2011 CMP - Nej, hun har en danskopdrættet mor og en amerikansk far, men jeg har kontakt med farens amerikanske opdrætter, og hun følger standarden for deres opdræt, jeg har mødt en del af samme linier.

De avler primært udstillingshunde, men med en filosofi om, at hunde med drift klarer sig bedre i ringen, fordi deres drift gør dem mere selvsikre og giver mere udstråling.

Team Diva - Hun er klog, ingen tvivl om det smiley

Maiken - Nej, hun har nemlig en lille brist, hun er alt for tæt knyttet til mig smiley
    Jeg arbejder hjemme, så vi er stort set sammen 24 timer i døgnet, hun kan fint være alene og klarer fint pasning i nogle dage, men hun har det uden tvvl bedst, når "mor" er i nærheden.
    Typisk mynde, stor selvstændighed og alligevel meget tæt knyttet til sine mennesker.

Hun er dejlig at arbejde med, men langsom, for nok tilbyder hun megen adfærd, men der er meget hun ikke vil, og så kan man kun belønne "langsomt" i og med godbidder ingen interesse har.
    Det er ret langsommeligt at skulle "klikke" og belønne med kast eller trækkeleg med kaninskind hver gang, i forhold til at stoppe en godbid i munden.

• #49   15. okt 2011 Kirsten H
    okay - hun lyder som en fornøjelse at arbejde med :o)

• #51   15. okt 2011 Maiken T
    hehe så enig!! :o)

• #52   15. okt 2011 Maiken T: Også mig. Hvorfor har vi ikke en Like knap herinde smiley

• #53   15. okt 2011 Maiken - Der findes en mellemvej mellem ultrablød og hård smiley

Jeg bliver aldrig helt "klog", for jeg vil ikke afskrive, at der findes situationer, hvor jeg finder det mere hensigtsmæssigt, at gøre "kort proces" og stoppe en uønsket adfærd, end fortsætte med at træne og ignore, og jeg er stadig helt sikker på, at mine hunde er glade hunde smiley

Når det er sagt, vil de jeg kender kategorisere min træning som overvejende blød, Ghini udstiller jeg en del og hendes ringtræning er 100% klikketrænet.

Decideret lydighed træner jeg ikke meget, whipper kan ikke lide at "sitte" og ligge gør de kun på tørt underlag og på det punkt, ser jeg ingen grund til at overskride deres grænser, hvis det var der min interesse stadig lå, havde jeg valgt en anden race smiley

• #55   15. okt 2011 Maiken - Jeg siger heller ikke, de ikke er trænbare, mine kan såmænd også sitte og Alfa ligger hvor som helst, men de vælger aldrig selv at indtage siddende stilling, de står eller ligger.
    Det er ikke kun mine, der har det sådan smiley

Eftersom de aldrig selv frivilligt vælger siddende stilling vil jeg ikke forlange det af dem, blot fordi det indgår i et lydighedsprogram.
    "Plads" er stadig ved min venstre side, men stående.

Jeg tror jeg har set samtlige videoer, der er lagt ud på nettet med lydighedstrænede whippets.
    De bedste ryger lynhurtigt i dæk, men alle sætter bagdelen langsomt ned i sit, det er ikke en stilling de finder behagelig smiley

Alfa sidder på en stol, men så bruger hun ryglænet som støtte:
    (link fjernet)

• #56   16. okt 2011 Både som forældre og hunde ejer kan man være for blød...Begge dele har brug for at man udstråler ro og autoritet, og en hvilen i sig selv....Det kan man desværre ikke købe på flaske eller i pilleform.

• #57   16. okt 2011 Snow K
    at være rolig, hvilke i sig selv og have autoritet er nu - både når det kommer til børne og hundeopdragelse ganske godt i overensstemmelse med de "bløde" metoder

• #58   16. okt 2011 det er ikke det der adskiller de hårde og de bløde metoder - så har ma mosforstået de bløde metoder

• #59   17. okt 2011 CMP....Ja men du glemmer det med autoritete...Dvs. for mig, at jeg er ikke et splidt sekundt i tvivl om hvad jeg gør eller hvorfor.....Det kan hvalpen mærke med det samme, den slapper af den får tillid...Så der for ingen grund til knur eller udfald...

• #60   17. okt 2011 Jeg synes ikke det handler den mindste smule om hård eller blød.

Det, det handler om er, at man som ejer/fører skal være troværdig og fair. Og det er ligegyldigt om man er hård eller blød.

Hvis man er utydelig og vag, så foretrækker hunden sit eget selskab, eller andres, der er mere tydelig og mere klar i mælet.

• #61   17. okt 2011 Snow K
    nej jeg skrev autoritet det er en stor del af den bløde metode også

• #62   17. okt 2011 CMP...Det gjorde du osse....Ja for nåpr det funger, så er der slet ingen brug for nogen hårde metoder...Det når aldrig der til..

Kommentér på:
Hun har ikke respekt for mig?

Annonce