gå pænt i snor {{forumTopicSubject}}
mig og min lille hvalp har det kanont sammen, og elsker begge 2 at give hinanden udfordringer mht træning og indlæring, hvilket køre super godt! har haft hende i 3 uger nu og der er masser af tricks der er indlært, så som sit, dæk , gi pote, op, hente ting når de bliver kastet ( dog stadig kun indenfor ) , følge efter, sætte sig pænt inden jeg åbner en dør. Samtidigt har den også mødt små børn, leget med andre hunde af forskellige størrelser, og det hele virker rigtigt godt. Der er god kemi imellem mig og hunden, og den ved at når den vil have ro, så kender den et sted hvor den kan ligge sig, og så er der ro.
Det jeg nu gerne vil til at lære den, er det med at gå pænt i snor, men har ikke rigtigt selv kunne regne ud hvordan man sådan gør ? - ved godt jeg kan lære det til hvalpe træning, men kan lige så godt komme igang nu..
Den har som så mange andre hvalpe, tendens til at dreje til alle sider osv, når man bare skal lige ud, eller også stoppe sådan lidt op, fordi den ikke ønsker at gå videre, samt nogle gange have lidt for travlt med at komme fremaf, så den derved trækker i linen.. disse ting jeg har beskrevet, kan de indlæres nogenlunde samtidigt, eller er det vidt forskellige ting der skal trænes sepperat ?
´håber på gode svar - tak på forhånd
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
Det skal lige siges at min går pænt på tur nu.
Hvis det så derimod er lineføring vi træner, så er det indlært med klikker og shaping, men det er jo ikke som sådan at gå med snor, det er jo at gå på plads med snor på.
aug 2009
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 35
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 25
det er mere bare når man går en tur med den, hvordan man lære den ikke at trække helt vildt i snoren for at komme hurtigere frem, end mennesket kan gå
aug 2009
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Altså hvis den får succes med at komme fremad ved at trække i linen så lærer hunden at "det kan betale sig" hvis det er det hunden gerne vil.
Du skal stoppe, evt vende om, eller sætte farten ned.
At gå pænt i linen er en af de sværeste øvelser at lærer en hund.
hundens anatomi er ikke bygget til at gå i vores tempo.
Hundens normale fart er en mellemting mellem trav og galop.
Hvis du gerne vil have hunden skal gå "ved siden af dig" eller i det mindste "ikke trække i linen" er du nød til at belønne den adfærd du vil have frem så "det kan betale sig" ( ) for hunden ) at gå pænt
aug 2009
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Hvis en hunds adfærd bliver belønnet vil hunden med stor sandsynlighed gentage adfærden for at få belønning igen.
Det virker fordi sådan virker indlæringspsykologien ( = hjernens måde at opfatte tinegne på )
Glæder mig at du fik succes med at prøve det
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 25
indlærin begynder fra næste gåtur med snor
gå pænt i snor