934 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Lineføring en by i Rusland, what to do ? Lineføring en by i Rusland, what to do ?

HJÆLP alle jer kloge mennesker.

Jeg har en dejlig B.C hvalp på 5 mdr. der lige har skiftet tænder og pels. I den forbindelse har det været MEGET svært at få koncentration fra hende og træne lineføring ( Fair nok).Men vi har dog prøvet så godt vi kunne.
Vi har trænet "stop op" metoden, med ros når hun har stoppet op, og har taget kontakt til os. Både verbal og fysisk ros men også med godbidder.

Men nu er det som om det bliver værre og værre, og det går da helt galt når vi er til træning ! Her bliver hun fuldstændig vild i varmen, glemmer alt om os, og hiver i linen til hun bliver nærmest blå i hovedet ( hvis hun ellers kunne det )
Trænerne har rådet mig til at droppe stoppe op metoden, og istedet vende om, når hun trækker, uden at give ros. Blot skifte retning når hun trækker. Dette har vi så trænet i en mdr. uden at komme ret langt omkring i verden, men kender mine 10 fliser udenfor døren. ( Der skal siges, da vi bor på landet, bliver der på gåtuen altid indbygget at hun på ruten, får lov til at rende frit også. Så det ikke bliver frustrende træning hele tiden )
De er nu begyndt at snakke om til træning at vi skal overveje en trækline. Er der nogen der kender noget til dette ? Plus jeg tænker jo bare, sådan en klog hund og hun kan virkelig indkald og alt muligt andet, Vi bør da kunne få lært hende lineføring.

Hvor lang tid gik der inden jeres hvalpe lærte det ? Skal jeg blot være endnu mere tålmodig ?
Hjælp.

Hilsen Kirsten (-og Mille )

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Pudset vinduer 500 kr.
  • Opsætning af hegn 700 kr.
  • Hylder, TV, mm i betonvæg 1.999 kr.
  • Jeg skal have taget en antenne inkl parabol ned 1.499 kr.
  • Sage Kaffemaskine kværnen kære ikke rundt 1.000 kr.
  • Havemand til havearbejde 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lineføring en by i Rusland, what to do ?
  • #1   6. feb 2012 Jeg ville nok råde dig til at være tålmodig :0)
    5 mdr, og verdenen er ny og spændende.. Tror med tiden at hun vil lægge en dæmper på, når det hele ikke er så WAAAUU nyt og interessant..

Min BC er 6 mdr, og kan til tider også trække, men ikke mere end at jeg kan acceptere det.. bruger også "stop op-metoden."

Min gamle BC gjorde det også.. tror bare det er en fase de skal igennem..

Prøv at gi det lidt mere tid, racen er fyldt med energi :0)

• #2   6. feb 2012 Har lidt ala samme problem.... Har prøvet at stoppe op, og vente på hun tager kontakt... Dette sker ikke. Om så jeg kalder på hende, stirre hun ud i luften... Har prøvet at vende om men så trækker hun bare den anden vej - igen tager hun ikke kontakt. Hvilket er mærkeligt, for hun kan godt komandoen "kontakt" og lystre fint på den, samtidig er hun en hund der tager kontakt til en enormt mange gange i løbet af en dag, men ikke om tanken strejfer hende på tur smiley

• #3   6. feb 2012 Jeg har brugt Silvia Trkman metoden. Hvor hunden bliver shapet til at indtage plads positionen. Det bliver indtrænet som et trick.
    Først lærer man hunden elefant øvelsen. f. eks. på en balje. Så går min ind, så man står i vejen for hunden, så den automatisk bumper ind i ens ben, når den drejer rundt. Det klikker man så og belønner for. siden nedtoner man baljen til et låg eller en tallerken.
    Herefter prøver man så at arbejde sig væk fra tallerken eller låg.
    Her er to videoer, der viser min træning af Zushi.
    http://www.youtube.com/watch?v=2o1iTmKa-b0&feature=g-upl&context=G201e04eAUAAAAZAACAA

http://www.youtube.com/watch?v=PbBu7jkUs8s&feature=mfu_in_order&list=UL

• #4   6. feb 2012 Tålmodighed smiley Og så kan jeg anbefale at når hun trækker, så vend rundt og gå den anden vej 5 skridt og vendt rundt igen 5 skridt og vendt igen. Når du går frem og tilbage på 5 meter, kommer der et tidspunkt hvor din hund kigger spørgende på dig og vupti - så har du kontakten og kan rose. Den ene af mine havde også svært ved det, stop-metoden kræver at man har en hel eftermiddag til at gå 100m. Det her med at gå frem og tilbage igen og igen, har jeg kun brugt hvis ikke hunden har givet kontakt når jeg stoppede op. Det har virket. Jeg har ikke sagt noget som helst til hunden, bare haft klikker og godbidder med.

• #5   7. feb 2012 Buddy havde også rigtig svært ved at fatte metoden med at man vendte om når han trækkede - så gjorde det at når jeg havde gået nogle skridt tilbage og han fulgte med, og så skulle vende om igen - hvis han så bare gik foran mig med de samme igen - så drejede jeg om igen, og sådan fortsatte det. Tror første gang jeg prøvede metoden at vi gik frem og tilbage ca 15 gange inden han lige kiggede op og ikke bare gik frem foran mig når vi skulle fremaf igen smiley Det har hjulpet helt vildt meget. Han trækker stadig indimellem, men slet ikke så slemt. Og hvis det bliver for slemt må vi bare gå frem og tilbage et par gange, og så fatter han det hurtigt igen.

• #6   7. feb 2012 Gitte: men det er ko heelwok eller fri ved fod, du træner? Det er noget helt andet end at gå pænt i snor!

• #7   7. feb 2012 S.R. Overskriften sagde lineføring og der bliver skrevet om lineføring, så toede jeg at det var det, som det handlede om. At jeg ikke har linen på når jeg træner, er fordi jegsynes at den er i vejen.

• #8   7. feb 2012 Gitte H -

Et spørgsmål til dig - er det i det program du træner tilladt for hunden at gå så ukorrekt som den gør ? Det jeg mener er, at den "svæver" ud til siden i perioder og den faktisk på intet tidspunkt går korrekt (i forhold til det program jeg træner).

Og hvis den ikke må gå som den gør på videoen - hvorfor går du så så mange skridt med den, hvor den får lov til at fejle ?

Som jeg ser det - og det er som sagt i forhold til det jeg træner - er det en hund, der på ingen måde har lært øvelsen ordentligt og egentlig bare hopper lidt afsted ved siden af dig - og jeg forstår som sagt ikke at du går i så lange momenter, når den fejler som den gør.

Blot interesse - ingen kritik.

Sorry for ot, TS.

• #9   7. feb 2012 Kirsten Z: er det en hjælp til øvelsen lineføring, eller til at gå pænt i snor, når du går tur, du søger?? Er to meget forskellige ting..:0)

Lineføring som øvelse, er en (for mig) lidt svær ting af forklare på skrift, da den består af MANGE små momenter.. men en ting kan jeg dog fortælle., og der er at jeg altid træner med line, da jeg ser linen som min "forlænget arm", hvor jeg har mulighed for at korrigere hunden, og få den helt rigtige position.. :0)

Linien undværer jeg aldrig..

• #10   7. feb 2012 Jeg træner faktisk aldrig 'lineføring - kun fri ved fod. For mig er lineføring bare fri ved fod med line på. Det er kun i en klasse, at jeg skal have snor på, så det er ret ubetydeligt i min træning.

Mine går flotte og præcise fri ved fod - men altså de går alle sammen elendigt i snor på tur... Så lige der erjeg helt klart den forkerte at spørge!

• #11   7. feb 2012 Martine - det er i hvert tilfælde meget uhensigtsmæssigt med så ustabil en position i LP. Jeg starter altid med 1 skridt, 2 skridt osv. Hellere få skridt i perfekt position. Og det er klart min pfattelse, at kan hunden gå 2 skridt i perfekt position - så kan den også gå 100.

• #12   7. feb 2012 Martine. Bemærk at hvalpen er 7½ måned på nr. to video og at det er en lille hund. Der er væsenlig forskel på hvordan små og store hunde går altså hvor tæt på de vil gå på føreren. Jeg ved at brugshundene gerne går med hovedet klistret ind til førerens hofte eller lår. Men hvis min hund skulle gå med hovedet klistet ind til mig ville det være til mit knæ, som bevæger sig en del mere end hoften. under gang
    Der er ikke noget krav i DKK's LP programmer om at hunden skal berøre førerens ben hele tiden.
    Det kan også godt være at jeg ikke er "streng" nok i mine kriterier, men på det tidspunkt i hvalpens uddannelse drejer det sig mere for mig om hundens retten ind med bagparten og om kontakten til føreren, samt glæden ved at udføre øvelsen. Jeg træner det nok mere som et trick. Derfor træner jeg også på både højre og venstre side.

• #13   7. feb 2012 Mine går bare så dårligt på tur men gider ikke dræne dem for drifter ved at træne lydighed heletiden når de ikke er på arbejde! De skal kun gå pænt når der bliver sagt plads for mit vedkommende;-)

Er i øvrig enig med Martine;-) omkring videoerne!!

Mine er Bordere og går så vidt det er muligt helst løs altid hvor de må selvfølgelig for de har et kæmpe behov for at løbe! Den "lille" er 10 mdr og ham er der dælme gang i:-)

• #14   7. feb 2012 Gitte H -

Tak for dit svar smiley

IPO hunde må ikke berøre førerens ben, så koster det fradrag - så de går ikke med hovedet klistret til deres fører.

Jeg så godt i starten af din video at hunden kun er 7 mdr, og det er bestemt ikke dens niveau jeg anfægter. Det der undrer mig er den måde du fejl-lærer den - det forstår jeg ikke, for hunden lærer jo fri-ved-fod positionen forkert, og det synes jeg er at forvirre begreberne unødigt.

Små, korte momenter - med hunden i den korrekte position hele tiden. Sådan ville jeg gøre det smiley

• #16   7. feb 2012 Tusind tak for alle jeres interessante indlæg, giver virkelig stof til eftertanke. Er glad for, at I siger det vil komme, og jeg "blot" skal være tålmodig smiley

Sorry er ny i det her med træningstermer, så lineføring tænkes der i, når jeg er til træning at hunden skal gå pænt i snor, uden at rive min skulder af led, fordi alt andet i verden er mere interessant end mig. ( vil da gerne have at mine kyllingestykker og mig, får bare lidt opmærksomhed smiley ) Men at jeg selvfølgelig også gerne vil kunne gå en tur med hende i snor, når det er påkrævet herhjemme. Men som sagt, gør vi meget ud af ture hvor hun kan få lov til at løbe. Men kunne godt tænke mig at hun også kan gå pænt i snor.

Men som jeg kan se er den generelle mening herinde, at jeg bare skal fortsætte og gå mine kendte 10 fliser indtil hun tager kontakt.
    Synes nogle gange hun hurtigt kan blive lidt frustreret og da hun er så lille har jeg indtil nu også trænet det i små sekvenser, og hygget med hende når jeg kunne mærke computeren var fyldt op. Men det er vel også vejen frem ?

Tak for jeres fantastisk indslag til nu.

• #17   7. feb 2012 Hunden må Helle ikke berøre førers ben i LP. Den må godt strejfe med pelsen, men ikke klistre eller presse på fører.

Kommentér på:
Lineføring en by i Rusland, what to do ?

Annonce