Lineføring en by i Rusland, what to do ? Lineføring en by i Rusland, what to do ?
HJÆLP alle jer kloge mennesker.
Jeg har en dejlig B.C hvalp på 5 mdr. der lige har skiftet tænder og pels. I den forbindelse har det været MEGET svært at få koncentration fra hende og træne lineføring ( Fair nok).Men vi har dog prøvet så godt vi kunne.
Vi har trænet "stop op" metoden, med ros når hun har stoppet op, og har taget kontakt til os. Både verbal og fysisk ros men også med godbidder.
Men nu er det som om det bliver værre og værre, og det går da helt galt når vi er til træning ! Her bliver hun fuldstændig vild i varmen, glemmer alt om os, og hiver i linen til hun bliver nærmest blå i hovedet ( hvis hun ellers kunne det )
Trænerne har rådet mig til at droppe stoppe op metoden, og istedet vende om, når hun trækker, uden at give ros. Blot skifte retning når hun trækker. Dette har vi så trænet i en mdr. uden at komme ret langt omkring i verden, men kender mine 10 fliser udenfor døren. ( Der skal siges, da vi bor på landet, bliver der på gåtuen altid indbygget at hun på ruten, får lov til at rende frit også. Så det ikke bliver frustrende træning hele tiden )
De er nu begyndt at snakke om til træning at vi skal overveje en trækline. Er der nogen der kender noget til dette ? Plus jeg tænker jo bare, sådan en klog hund og hun kan virkelig indkald og alt muligt andet, Vi bør da kunne få lært hende lineføring.
Hvor lang tid gik der inden jeres hvalpe lærte det ? Skal jeg blot være endnu mere tålmodig ?
Hjælp.
Hilsen Kirsten (-og Mille )
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
5 mdr, og verdenen er ny og spændende.. Tror med tiden at hun vil lægge en dæmper på, når det hele ikke er så WAAAUU nyt og interessant..
Min BC er 6 mdr, og kan til tider også trække, men ikke mere end at jeg kan acceptere det.. bruger også "stop op-metoden."
Min gamle BC gjorde det også.. tror bare det er en fase de skal igennem..
Prøv at gi det lidt mere tid, racen er fyldt med energi :0)
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 251 Svar: 2.444
okt 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 164
Først lærer man hunden elefant øvelsen. f. eks. på en balje. Så går min ind, så man står i vejen for hunden, så den automatisk bumper ind i ens ben, når den drejer rundt. Det klikker man så og belønner for. siden nedtoner man baljen til et låg eller en tallerken.
Herefter prøver man så at arbejde sig væk fra tallerken eller låg.
Her er to videoer, der viser min træning af Zushi.
http://www.youtube.com/watch?v=2o1iTmKa-b0&feature=g-upl&context=G201e04eAUAAAAZAACAA
http://www.youtube.com/watch?v=PbBu7jkUs8s&feature=mfu_in_order&list=UL
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 442
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 536
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
okt 2007
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 83 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 361 Svar: 14.652
Et spørgsmål til dig - er det i det program du træner tilladt for hunden at gå så ukorrekt som den gør ? Det jeg mener er, at den "svæver" ud til siden i perioder og den faktisk på intet tidspunkt går korrekt (i forhold til det program jeg træner).
Og hvis den ikke må gå som den gør på videoen - hvorfor går du så så mange skridt med den, hvor den får lov til at fejle ?
Som jeg ser det - og det er som sagt i forhold til det jeg træner - er det en hund, der på ingen måde har lært øvelsen ordentligt og egentlig bare hopper lidt afsted ved siden af dig - og jeg forstår som sagt ikke at du går i så lange momenter, når den fejler som den gør.
Blot interesse - ingen kritik.
Sorry for ot, TS.
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
Lineføring som øvelse, er en (for mig) lidt svær ting af forklare på skrift, da den består af MANGE små momenter.. men en ting kan jeg dog fortælle., og der er at jeg altid træner med line, da jeg ser linen som min "forlænget arm", hvor jeg har mulighed for at korrigere hunden, og få den helt rigtige position.. :0)
Linien undværer jeg aldrig..
sep 2007
Mine går flotte og præcise fri ved fod - men altså de går alle sammen elendigt i snor på tur... Så lige der erjeg helt klart den forkerte at spørge!
sep 2007
okt 2007
Der er ikke noget krav i DKK's LP programmer om at hunden skal berøre førerens ben hele tiden.
Det kan også godt være at jeg ikke er "streng" nok i mine kriterier, men på det tidspunkt i hvalpens uddannelse drejer det sig mere for mig om hundens retten ind med bagparten og om kontakten til føreren, samt glæden ved at udføre øvelsen. Jeg træner det nok mere som et trick. Derfor træner jeg også på både højre og venstre side.
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Er i øvrig enig med Martine;-) omkring videoerne!!
Mine er Bordere og går så vidt det er muligt helst løs altid hvor de må selvfølgelig for de har et kæmpe behov for at løbe! Den "lille" er 10 mdr og ham er der dælme gang i:-)
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 83 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 361 Svar: 14.652
Tak for dit svar
IPO hunde må ikke berøre førerens ben, så koster det fradrag - så de går ikke med hovedet klistret til deres fører.
Jeg så godt i starten af din video at hunden kun er 7 mdr, og det er bestemt ikke dens niveau jeg anfægter. Det der undrer mig er den måde du fejl-lærer den - det forstår jeg ikke, for hunden lærer jo fri-ved-fod positionen forkert, og det synes jeg er at forvirre begreberne unødigt.
Små, korte momenter - med hunden i den korrekte position hele tiden. Sådan ville jeg gøre det
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 6
Sorry er ny i det her med træningstermer, så lineføring tænkes der i, når jeg er til træning at hunden skal gå pænt i snor, uden at rive min skulder af led, fordi alt andet i verden er mere interessant end mig. ( vil da gerne have at mine kyllingestykker og mig, får bare lidt opmærksomhed
Men som jeg kan se er den generelle mening herinde, at jeg bare skal fortsætte og gå mine kendte 10 fliser indtil hun tager kontakt.
Synes nogle gange hun hurtigt kan blive lidt frustreret og da hun er så lille har jeg indtil nu også trænet det i små sekvenser, og hygget med hende når jeg kunne mærke computeren var fyldt op. Men det er vel også vejen frem ?
Tak for jeres fantastisk indslag til nu.
sep 2007
Lineføring en by i Rusland, what to do ?