1.511 visninger
|
Oprettet:
2. okt 2010 Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 67
Islandsk Fårehund {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Vi står og skal have ny hund efter den 25 Marts, og har kigget på alle mulige hunderacer.
Vi er nu faldet over en islandsk fårehund som passer til vores behov, og ikke kræver alt for meget motion.
Men dens pels er jo meget tyk, og har læst op til flere steder at den fælder utrolig meget.
- Men hvor meget er det?
jan 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 218 Svar: 1.812
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 67
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 67
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.108
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.108
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 877
Den anden jeg har fælder stort set ikke på nær de to gange om året som varer ca en måned.
Derudover skal du bestemt ikke vælge den hvis du tænker at den ikke kræver megen motion. Ja, du kan få individer som er tilfredse med bare at kunne være sammen med familien uanset om det så er i stuen eller på gåtur. Men du kan også få en hund som har et stort hyrdeinstink og et højt aktivitetsniveau, som snarere minder om en border collie i behov. Og en sådan hund vil gå dig på nerverne dels med gøen, dels med hyrden på forskellige ting og dels med rastløs adfærd - hvis den ikke får dækket sine behov for aktivering.
at gå en tur på 10-20 km trætter ikke en islandsk fårehund, den skal kunne arbejde en hel dag med at hente heste/får hjem fra fjeldet. Derimod skal du lave en masse mental aktivering - og hvis jeg skal være ærlig så var det da noget nemmere at kunne gå den træt istedet
Du skal være opfindsom, for de samme øvelser bliver for nemme i længden og det trætter ikke at øve ting som man kan. Næsearbejde er selvfølgelig et must. OG så er det vigtigt at du lærer den at slappe af, når den er indendøre, for jo en islænder kan skam også kravle på væggene især når du lige har gået en lang tur..
Begge mine (nu er den ene så gammel) er aktive hunde og jeg aktiverer lige så meget som dem jeg kender der har border collie/brugsschæfer osv, ellers har jeg to larmende hunde og især en der gerne vil hyrde på alt der bevæger sig.
Islandsk Fårehund