Kontaktøvelse der modstrider tidligere indlært.. {{forumTopicSubject}}
..kommando. Sagen er den, at jeg har startet Emma op på et føragilityhold, og det går strygende. Problemet er, at vi nu flere gange i træk er blevet bedt om at lave en kontaktøvelse, hvor man sætte hunden i sit, have godbider i begge hænder, holde dem strakt ud fra kroppen, og så belønne ved øjenkontakt. Så langt så godt. Næste del af øvelsen er at begynde at bakke, og hunden skal så (stadig med øjenkontakt selvfølgelig) følge med, uden at blive verbalt opfordret til det. Her kommer problemet så: Jeg har altid arbejdet med, at Emma skal forblive i sit, hvis hun først er blevet kommanderet det, og det vil jeg nødigt lave om. Så hun følger selvfølgelig ikke med, når jeg bakker. Der er udemærket øjenkontakt, men hun bliver siddende.
Jeg har forsøgt at snakke med træner om det, men får at vide, jeg bare skal vente på, hun af sig selv følger med, og så belønne hende, men det mener jeg strider mod min brug af sit. Hvis jeg bruger stemmen til at "trække" hende med, får jeg at vide fra træners side, at jeg skal forholde mig lydløst og vente.
Så, mit spørgsmål er, hvad i ville gøre i denne situation? Tror i, jeg kan lave denne øvelse, så hun bryder sin sit, men ikke gør det i andre situationer, hvor hun er blevet sat?
Jeg er ret meget i vildrede, for så vidt jeg har forstået kommer denne øvelse med i sluttesten, der vil afgøre om vi kan fortsætte på det egentlige agilityhold.
Undskyld, det blev langt, håber der er nogle, der har en gylden løsning
God aften
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.036
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.959
aug 2007
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.036
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 371
Jeg vil helst ikke kombinere sit og bliv. For mig er sit et sit til jeg siger, det ikke er mere.
Jeg har også tænkt, at et stabilt sit må være rigtig dejligt at have næsten 100% sikker til starten i ag. Derfor forstår jeg heller ikke helt, hvorfor vi skal lære dem det andet, men det skal vi nu engang.
Iben - Men hvis du bruger "vente" skal du vel stadig give kommando, før den må gøre andet end at vente?
dec 2010
aug 2007
dec 2010
Jeg fornemmer, i er enige med mig i, at jeg ikke skal ødelægge min sit, så jeg tror, jeg vil holde på mit overfor træner, og så håbe på, jeg kan få lov at lave nogle andre kontaktøvelser.
Jeg er stadig meget interesseret, hvis der er nogen der har et helt andet løsningsforslag
dec 2010
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Her betyder - kom og sæt dig foran mig. Og her indbefattet at den skal følge (ligesom med Plads-kommandoen), når man bevæger sig...
aug 2006
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
aug 2007
aug 2007
dec 2010
Camilse - Det er mig der skal bakke, ikke hunden
dec 2010
aug 2006
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
Men mine hunde får ikke lov til at forlade der sit uden deres que... lige meget hvad... Jeg skal dælme ikke risikere en tyvstart til en konkurrence, hvilket endnu ikke har oplevet(7-9-13)
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 335
Man kan lære hunden at bakke ved at stå med spredte ben og smide en guf lidt bag en mellem benene og når hunden så har taget den så siger man "BAK".. hvorefter den jo bakker og kigger op på en.. så er det guf igen;-) Her står hunden oftest fra start.. der er dog hunde der er sensitive som ikke bryder sig om denne metode fordi man står hen over den.. det skal man også være opmærksom på;-)
Træningsformen der arbejdes med her er også svær hvis hunden ikke er vant til at arbejde med den der "tænke selv" metode.. det er kanon når man starter med ny hund.. men SVÆR med ældre hunde kan jeg hilse og sige... har selv en på ti år der ikke liiiiige er med på de nye ting der;-)
En dygtig træner har mange forskellige løsninger alt efter hund og ejer.. der er ikke EN facitliste når man har med dyr at gøre.. men det kræver meget af en træner at have mange løsninger og vurdere hvad metode er bedst for den enkelte..
Og det vigtigste for dig er at din hverdag ikke får problemer.. så her skal du læse din hund og der så stå fast i hvad der er bedst for dig og din hund.. det bør trænere kunne rumme.. jeg opfordrer ofte mine kursister til at læse deres hund og selvom jeg står og siger noget generelt er det ejer der skal læse hunden og tage øvelserne derfra hvor de nu er nået til.. Og hvis man vil gå til konkurrencer senere hvor SIT er vigtigt den forbliver i så duer det ikke at man ikke er konsekvent.. så her er det meget forskelligt hvad man skal bruge hunden til på sigt..
dec 2010
Jeanette - Tak for ordene.
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 335
Du skal altid vurdere om I er klar til den øvelse.. det ved kun DU.. uanset hvad en træner så siger;-)
Jeg står ofte og siger til mine kursister at de skal lytte til deres mavefornemmelse og læse deres hunds signaler.. det er det aller vigtigste i et samarbejde.
Hvis en træner siger du er forkert på den må denne så forklare hvorfor.. og jeg ville ALDRIG sige til en ejer de var forkert på den!;-o
Det giver kun negative følelser og det gavner ingen..
Ellers må du finde en træningsplads hvor der er plads til man træner individuelt.. jeg har selv trænet mange steder og altid fået lov at vurdere hvor min hund var kommet til.. det steder der ikke kunne håndtere jeg trænede selvstændigt kom jeg så kun på få gange;-)
Held og lykke!
Kontaktøvelse der modstrider tidligere indlært..