{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

Kontaktøvelse der modstrider tidligere indlært.. {{forumTopicSubject}}

..kommando. Sagen er den, at jeg har startet Emma op på et føragilityhold, og det går strygende. Problemet er, at vi nu flere gange i træk er blevet bedt om at lave en kontaktøvelse, hvor man sætte hunden i sit, have godbider i begge hænder, holde dem strakt ud fra kroppen, og så belønne ved øjenkontakt. Så langt så godt. Næste del af øvelsen er at begynde at bakke, og hunden skal så (stadig med øjenkontakt selvfølgelig) følge med, uden at blive verbalt opfordret til det. Her kommer problemet så: Jeg har altid arbejdet med, at Emma skal forblive i sit, hvis hun først er blevet kommanderet det, og det vil jeg nødigt lave om. Så hun følger selvfølgelig ikke med, når jeg bakker. Der er udemærket øjenkontakt, men hun bliver siddende.
Jeg har forsøgt at snakke med træner om det, men får at vide, jeg bare skal vente på, hun af sig selv følger med, og så belønne hende, men det mener jeg strider mod min brug af sit. Hvis jeg bruger stemmen til at "trække" hende med, får jeg at vide fra træners side, at jeg skal forholde mig lydløst og vente.
Så, mit spørgsmål er, hvad i ville gøre i denne situation? Tror i, jeg kan lave denne øvelse, så hun bryder sin sit, men ikke gør det i andre situationer, hvor hun er blevet sat?
Jeg er ret meget i vildrede, for så vidt jeg har forstået kommer denne øvelse med i sluttesten, der vil afgøre om vi kan fortsætte på det egentlige agilityhold.

Undskyld, det blev langt, håber der er nogle, der har en gylden løsning smiley God aften

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kontaktøvelse der modstrider tidligere indlært..
  • #1   29. feb 2012 Jeg synes, du skal holde på dit. En stabil sit er guld værd, når du skal lære hunden at blive ved start i agility. Kan hun ikke bare stå foran dig og tage øjenkontakt, sådan at du ikke har kommanderet hende i sit først?

• #2   29. feb 2012 Tænker det samme som Helle. Ville da hade at skulle gøre det du beskriver, det ville helt ødelægge den sit vi har og som Tazz i forvejen har svært ved når vi skal løbe ag

• #3   29. feb 2012 Kan hun ikke bare indtage en valgfri position foran dig i den første kontaktøvelse. Altså at der ikke er kommando på. Så bryder hun den jo ikke, når hun går med dig...

• #4   29. feb 2012 En SIT er SIT og burde ikke forlænges med BLIV...

• #5   29. feb 2012 Trine - enig

• #7   29. feb 2012 Først gjorde jeg det også med valgfri postition, og det fungerede nogenlunde, men det var ikke det øvelsen gik ud på, sagde træner.
    Jeg vil helst ikke kombinere sit og bliv. For mig er sit et sit til jeg siger, det ikke er mere.
    Jeg har også tænkt, at et stabilt sit må være rigtig dejligt at have næsten 100% sikker til starten i ag. Derfor forstår jeg heller ikke helt, hvorfor vi skal lære dem det andet, men det skal vi nu engang.

Iben - Men hvis du bruger "vente" skal du vel stadig give kommando, før den må gøre andet end at vente?

• #8   29. feb 2012 Linda - det var selvfølgelig en idé, men så må jeg godt nok have lidt idéer til, hvordan jeg kan lære hende det, uden hun forveksler det med det "gamle" sit?

• #10   29. feb 2012 Uanset hvad du kalder den første øvelse kommer hun jo til at bryde den når hun følger efter dig....;0) Ellers skal du kalde den "KIG" og så være skarp og kun belønne for øjenkontakt.

• #11   29. feb 2012 Jeg tror, kernen til problemet i denne konkrete situation er, at træningen (træner og de andre deltagere) bygger på kommandoen "bliv".
    Jeg fornemmer, i er enige med mig i, at jeg ikke skal ødelægge min sit, så jeg tror, jeg vil holde på mit overfor træner, og så håbe på, jeg kan få lov at lave nogle andre kontaktøvelser.
    Jeg er stadig meget interesseret, hvis der er nogen der har et helt andet løsningsforslag smiley

• #13   29. feb 2012 Ha, jeg kunne selvfølgelig lave en kommando, der hedder "se", som i virkeligheden betyder "følg med mig". Så gør jeg jo ikke noget forkert udadtil!

• #14   29. feb 2012 Vi kombinerer det med vores indkaldskommando, som er HER. Billedet er det samme for hunden.

Her betyder - kom og sæt dig foran mig. Og her indbefattet at den skal følge (ligesom med Plads-kommandoen), når man bevæger sig...

• #15   29. feb 2012 Ville heller ikke bruge sit i denne forbindelse. Når hunden er så lille, at der ikke er indlært anden kommando for det, så fører vi den ned at sidde uden at sige noget... Og så skal den jo ikke blive ;o)

• #16   29. feb 2012 Nu spørger jeg dumt... Meen gør man ikke det at bakke vanskeligere for hunden ved at starte i sit?

• #17   29. feb 2012 Camilse: Det er ikke hunden der bakker...;0)))

• #18   29. feb 2012 Tine: Det er jo det jeg siger...;0D

• #19   29. feb 2012 CH - Ah en udemærket løsning. Den vil jeg lige prøve at gennemtænke, men det er meget sandsynligt, jeg kunne finde på at bruge den! Tak for det smiley

Camilse - Det er mig der skal bakke, ikke hunden smiley

• #20   29. feb 2012 Trine - to sjæle, en tanke smiley

• #21   29. feb 2012 Velbekomme - du vil være glad ved det, det kan jeg garantere dig for.. Den kan bruges til meget :o)

• #22   29. feb 2012 Nå, okay...

Men mine hunde får ikke lov til at forlade der sit uden deres que... lige meget hvad... Jeg skal dælme ikke risikere en tyvstart til en konkurrence, hvilket endnu ikke har oplevet(7-9-13)

• #23   1. mar 2012 hmm.. jeg er selv hundetræner og arbejder med hund og ejer individuelt der hvor parret nu er.. og hvis man har indlært noget skal man jo se på hvad der er vigtigst for en i hverdagen.. her er det så træneren der skal kunne rumme at alle arbejder med forskellige ambitioner.. og lige den øvelse du beskriver her kan laves på andre måder.. også hvor den ikke er i sit.. men hvis træneren ikke har andre løsninger end en så er det jo et problem;-)

Man kan lære hunden at bakke ved at stå med spredte ben og smide en guf lidt bag en mellem benene og når hunden så har taget den så siger man "BAK".. hvorefter den jo bakker og kigger op på en.. så er det guf igen;-) Her står hunden oftest fra start.. der er dog hunde der er sensitive som ikke bryder sig om denne metode fordi man står hen over den.. det skal man også være opmærksom på;-)

Træningsformen der arbejdes med her er også svær hvis hunden ikke er vant til at arbejde med den der "tænke selv" metode.. det er kanon når man starter med ny hund.. men SVÆR med ældre hunde kan jeg hilse og sige... har selv en på ti år der ikke liiiiige er med på de nye ting der;-)

En dygtig træner har mange forskellige løsninger alt efter hund og ejer.. der er ikke EN facitliste når man har med dyr at gøre.. men det kræver meget af en træner at have mange løsninger og vurdere hvad metode er bedst for den enkelte..

Og det vigtigste for dig er at din hverdag ikke får problemer.. så her skal du læse din hund og der så stå fast i hvad der er bedst for dig og din hund.. det bør trænere kunne rumme.. jeg opfordrer ofte mine kursister til at læse deres hund og selvom jeg står og siger noget generelt er det ejer der skal læse hunden og tage øvelserne derfra hvor de nu er nået til.. Og hvis man vil gå til konkurrencer senere hvor SIT er vigtigt den forbliver i så duer det ikke at man ikke er konsekvent.. så her er det meget forskelligt hvad man skal bruge hunden til på sigt..

• #24   1. mar 2012 Alfisten - Man har nok lidt en lille autoritetstro overfor træneren, kan ikke lade være med at tænke "Hmm, når hun bliver ved med at sige, jeg er forkert på den, må det jo være rigtigt" .. Men nu har jeg fået bekræftet her, at der også er andre, der ville værgre sig mod det, så jeg vil gøre som jeg føler det bedst for mig og Emma.

Jeanette - Tak for ordene. smiley Jeg vil prøve at snakke med træner næste gang igen, men hvis hun stadig holder på, det er sådan, det skal være, må jeg bare gøre, som jeg føler bedst, med hendes velsignelse eller ej smiley

• #25   4. mar 2012 Det er meget vigtigt at man IKKE har den der autoritets frygt.. for det gavner ikke hunden og ejeren;-)

Du skal altid vurdere om I er klar til den øvelse.. det ved kun DU.. uanset hvad en træner så siger;-)
    Jeg står ofte og siger til mine kursister at de skal lytte til deres mavefornemmelse og læse deres hunds signaler.. det er det aller vigtigste i et samarbejde.
    Hvis en træner siger du er forkert på den må denne så forklare hvorfor.. og jeg ville ALDRIG sige til en ejer de var forkert på den!;-o
    Det giver kun negative følelser og det gavner ingen..

Ellers må du finde en træningsplads hvor der er plads til man træner individuelt.. jeg har selv trænet mange steder og altid fået lov at vurdere hvor min hund var kommet til.. det steder der ikke kunne håndtere jeg trænede selvstændigt kom jeg så kun på få gange;-)

Held og lykke! smiley

Kommentér på:
Kontaktøvelse der modstrider tidligere indlært..

Annonce