{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
774 visninger | Oprettet:

Agility {{forumTopicSubject}}

Hej jer på HG

Ved ikke hvor mange der har set det, men jeg har jo min dejlige Keeshond Anton på knap 9 måneder. Han ELSKER at springe og løbe, og gør det 100% af sig selv, så tænker at Agility vil være lige noget for ham! Selvfølgelig først når han er 1 år.

Men har ikke specielt meget erfaring med det, har kun trænet det en smule med en anden hund (en Border jeg løb nogle runder med), men det fortalte mig ikke så meget om hvor jeg starter - han var allerede dobbeltvindende mester, super dygtig!

Så mit spørgsmål er faktisk: Hvordan starter jeg? smiley
Har sat mig på noget begynder-agility-hold, hvor vi vil lære lidt af det mest grundlæggende og sådan, men hvad kan jeg gøre hjemme?
Eller skal jeg helt lade hver, så han ikke bliver presset?

Hvor meget bør jeg træne med ham? Altså skal jeg træne 2-3 gange om ugen for at han måske kan konkurrere?

Ellers noget jeg bør vide om agility, inden jeg sådan rigtig går igang? Er sikker på at han vil elske det!

Han vejer lige omkring 10-15kg og er omkring 50cm høj, hvilken kategori vil han være i?

Håber på at høre fra en masse agility-entusiaster!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agility
  • #1   8. mar 2012 For at tage det sidste først - som 50cm høj er han stor hund i konkurrencesammenhæng.

    I begyndelsen synes jeg du skal nøjes med at melde dig til ét begynderhold, og de vil så formentlig give jer lidt hjemmeopgaver (slalom på 2 pinde, skift foran/bagved osv.)

    Når han så er helt indlært på forhindringer, og I for alvor skal til at træne handling, så kan du overveje at skrue lidt op for træningsmængden smiley


  • #2   8. mar 2012 Okay, tak Karina smiley
    Har lånt en god bunke bøger om agility, lige så meget for at lære mere om reglerne, men var lidt i tvivl om hvilken størrelse han ville være, så takker


  • #3   8. mar 2012 Det skiller ved 43 cm, så han er endda MEGET stor smiley

    Men det med at gå på højre og venstre side, kan du roligt træne derhjemme allerede nu. Og det er også helt fint, at begynde at lære ham kommandoen "fremad". Brug evt. et target til at begynde med, for at få god fart og fremdrift.

    Og så ellers - GLÆD DIG. Det er en supersjov sport for de fleste hunde og førere. Uanset om man kommer på konkurrenceplan eller ej ,-)


  • #4   8. mar 2012 Nej et godt råd med det at øve "fremad"! Det er da klart, at det skal bruges smiley Han er rimelig nybegynder når det kommer til træning, så vi tager det hele stille og roligt, også så han kan nyde det!
    Vi starter på et "baby-hold" her i næste uge. Her er der intet med spring eller noget, kun almen lydighed og så går jeg ud fra at der er ting som "fremad!" og lignende smiley


  • #5   8. mar 2012 Det vil være meget forskelligt fra træner til træner, hvordan de griber tingene an og hvor meget du får af opgaver med hjem. Du kan sagtens træne et par gange i ugen når han er fuldt udvokset, men bare ikke for lang tid af gangen.

    Men indtil da kan du f.eks:
    Lær din hund at færdes lige godt på højre som på venstre side af dig.
    Du kan sagtens lære den at løbe fremad nu ved at træne fremadsendelse.
    Du kan lære den at blive siddende foran et spring (f.eks med en 10cm høj pind) og gå fra den.
    Lære din hund at løbe ud for enden af en bredt bræt (ca 40cmbred) som ligge på jorden og stå med forpoterne i græs og bagpoter på brættet.


  • #6   8. mar 2012 Som de andre siger, så vil jeg også sige, at du ikke skal træne noget agility, før du er startet og har snakket med træneren der.

    Men nu ved jeg ikke, hvor meget lydighed I har sammen. Men her kan du begynde. Dette ville jeg selv træne inden agility start:

    Indkald - blive hos dig uden snor og halsbånd
    Færdes både på højre og venstre side
    Bliv kommandoen
    Kontaktøvelser
    Fremad øvelser

    Disse ting er grundlæggende for agilityen.
    Jeg startede op med min nr. 2 hund i foråret 2011. I starten trænede vi en gang om ugen i klubben. Da han så havde lært alle forhindringer, og vi kunne tage baner, så trænede vi to gange om ugen i klub samt derhjemme. Derhjemme er det måske 15 min af gangen et par gange om ugen.
    Vi begyndte at løbe konkurrencer i efteråret 2011.


  • #8   8. mar 2012 Tusind tak for alle de gode råd! Jeg sørger for at tage alt til mig!

    Karin: Hvordan kan man evt. nedkøle sin hund bagefter? Bare gå en mindre kort tur, for lige at geare ned, eller?


Kommentér på:
Agility

Annonce